Jan Svěrák – oscarový režisér, ktorý podľa kolegu Igora Chauna čnie nad svojou generáciou. Jan Švankmajer – medzinárodne uznávaný režisér a výtvarník, pre ktorého surrealizmus je cestou k slobode.
Ľudo Petránsky
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Jan Švankmajer. FOTO – ČTK
Nominačný večer na prestížne ocenenie Českej filmovej a televíznej akadémie Český lev za rok 2001 určil, že pražská Lucerna bude 2. marca v znamení súboja týchto dvoch titanov českej kinematografie. Tmavomodrý svet Jana a Zdeňka Svěrákovcov získal dvanásť z celkového počtu 13 nominácií. Švankmajerov Otesánek bol nominovaný v ôsmich kategóriách. Hoci medzi favoritmi sa objavilo aj Michálkovo Babie leto, hlavné ceny by si mali rozdeliť Svěrák so Švankmajerom.
Vojnová snímka Svěrákovského tandemu získala rovnaký počet nominácií na Českého leva ako v roku 1997 ich Kolja – teda dvanásť. „Vôbec som na to nemyslel a neviem, či je to pre nás nejaká výhoda,“ povedal vo včerajšom rozhovore pre SME režisér Jan Svěrák (1965). „Stále zostávam obozretný, pretože pri dvojkolovom hlasovaní sa môže stať, že akademici si povedia: nie je toho veľa? A ja odídem naprázdno.“
Oscarového režiséra zaskočila aj cena kritiky, pretože si myslel, že si prevezme cenu za najnavštevovanejší film. „To je nejaká nová cena, nie? Samozrejme, že je to príjemné, ak si váš film váži kritika a navyše chodia naň aj diváci, ale že to bude až taká vzácna zhoda, to som naozaj netušil.“
Podobne ako pri Koljovi aj pri Tmavomodrom svete sa objavili názory, že ide o film vykalkulovaný na vkus najmä amerického diváka. „Čo na to povedať? Nikomu nebráni, aby si to vyskúšal. Ja nakrúcam filmy podľa svojich predstáv. Ak niekto chce mať svoje filmy, nech si ich nakrúti.“
V utorok 12. februára sa Jan Svěrák dozvie, či jeho film vybrali do pätice nominovaných filmov, ktoré sa 24. marca budú uchádzať o Oscara. „Je to veľká lotéria a žiadne lobingy nepomôžu,“ hovorí s úsmevom Svěrák. „Dokonca ani kazety s naším filmom určené americkým akademikom nesmeli byť tmavomodré, aby to náhodou nebola reklama.“
Jan Švankmajer: Ceny sú hrou
Surrealistický horor Otesánek, v ktorom hrané pasáže sú kombinované s animovanými časťami, bol hlavným protikandidátom Tmavomodrého sveta v súboji o českú nomináciu na Oscara. Nakoniec vyhrali Svěrákovci, no Jan Švankmajer (1934) potvrdil, že jeho bizarné opusy s puncom nezávislosti sú schopné konkurovať veľkovýpravným filmom.
„Čo si budem navrávať. Otesánek je naším najúspešnejším filmom,“ povedal včera pre SME Jan Švankmajer, ktorému pri filme výtvarne asistovala jeho manželka Eva. Tá si zároveň prevzala už známeho Českého leva za najlepší plagát k Otesánkovi. „Zažil som časy, keď sme po premietaní mojich filmov zostali v sále len traja – Jiří Trnka, Eva a ja. Dnes sú tie sály aj po skončení nepomerne plnšie, no nemám dojem, že by som nadbiehal diváckemu vkusu. Je možné, že som sa naučil hovoriť univerzálnejším jazykom. Čo ak dozrelo publi- kum?“
Otesánek mal nedávno premiéru v Japonsku a Londýne. Obieha prakticky celý svet a doteraz bol uvedený na zhruba šesťdesiatich festivaloch. Všade sa stretol s pozitívnym ohlasom. Ceny ako Český lev však Švankmajer považuje skôr za spoločenskú hru než za vec hlbšieho významu.
„Český lev, Oscar či César sú udeľované na základe demokratickej voľby. Len neviem, či demokracia a umenie idú dohromady. Vždy som radšej, keď film ocení niekto, koho názor si vážim,“ hovorí Švankmajer, ktorý víta radšej subjektívny názor pred všeobecnou zhodou na film. „Film by mal vyvolávať emócie a tie predsa nie sú jednoznačné.“
Jan Svěrák
O cenách: „Je príjemné ich mať, no nemusia byť ešte kritériom kvality filmu.“
O kritike: „Niekedy mi prekáža nespokojnosť kritikov s tým, že film nie je taký, aký by ho chceli mať.“
O Oscarovi: „Raz som ho získal, raz som bol medzi päticou nominovaných. Prečo by to nemohlo vyjsť aj po tretíkrát?“
O Janovi Švankmajerovi: „Umelec s veľkou fantáziou a nadčasovými témami. Hoci ja som iný typ filmára, myslím, že hovoríme spoločnou rečou.“