Desiateho marca sa koná udeľovanie Oscarov a krátko nato uvedie Febiofest v Bratislave niekoľko filmov, ktoré sa o cenu uchádzajú. Medzi nimi aj Zónu záujmu, ktorá má päť nominácií.
Súťažná sekcia V strede Európy predstaví snímky z krajín V4 a Rakúska a Ukrajiny. Okrem toho je program zložený zo sekcií Film plus, Bez limitov, Zrkadlo minulosti, Polnočné pokušenie a Filmový kabinet deťom.
Festival privíta aj viacero významných hostí. Vrátane Francúza Erica Toledana, spolutvorcu snímky Ťažký rok, islandského autora Rúnara Rúnarssona (Samota), strihača Tariqa Anwara, ktorý spolupracoval aj na filmoch Americká krása či Kráľova reč, alebo kameramana Petra Suschitzkého, častého spolupracovníka Davida Cronenberga.
Príde zároveň viacero domácich osobností. Napríklad Magda Vášáryová, ktorá pripomenie dva výborné tituly zo svojej hereckej filmografie – Marketu Lazarovú od Františka Vláčila a Krotkú v réžii Stanislava Barabáša.
Tridsiaty prvý ročník Febiofestu sa uskutoční v dňoch 13. až 19. marca v zrekonštruovanom kine Lumière v Bratislave. Tu je niekoľko filmových tipov z jeho programu.

Duna
Aktuálne sa do kín masovo chodí na druhú časť Duny v réžii Denisa Villeneuvea, no dávno pred ním sa pokúsil spracovať slávnu predlohu Franka Herberta iný slávny režisér – David Lynch. Pre neho neboli výpravné projekty takýchto rozmerov príznačné a sám s výsledkom nebol spokojný. O to zaujímavejšia je možnosť pozrieť si na Febiofeste jeho verziu Duny z roku 1984. S hereckým prispením Kyla MacLachlana či Stinga.
Chýbanie
Konceptuálny vizuálny umelec Ján Mančuška sa narodil v Bratislave, od detstva žil v Česku a zomrel ako 39-ročný. Jeho diela boli vystavené aj v Centre Pompidou v Paríži alebo v MoMA v New Yorku, no v domovskej krajine sa Mančuška až takého uznania nedočkal. Autori česko-slovenského dokumentu Chýbanie sa snažia preskúmať jeho osobnosť a nasvietiť ju z nových uhlov.

Ja, kapitán
Taliansky režisér Matteo Garrone si urobil dobré meno najmä filmom Gomora, v ktorom odhalil sieť vplyvu neapolskej mafie a získal s ním množstvo ocenení. Aj jeho novinka Ja, kapitán má výrazný sociálny rozmer. Hovorí o dvoch dospievajúcich chlapcoch, ktorí sa rozhodnú opustiť Senegal a vydať sa na strastiplnú cestu do Európy. Garroneho film ocenili za najlepšiu réžiu na festivale v Benátkach a nominovali ho aj na Oscara.
Pozri, čo si ma prinútil spraviť
Holandská filmárka Coco Schrijber si za tému svojej dokumentárnej snímky vybrala násilie páchané na ženách. Venuje sa hneď niekoľkým prípadom toxickej maskulinity v partnerských vzťahoch, ktorá napokon priviedla ženy až k radikálnemu vzopretiu sa tyranom. Schrijberová kombinuje metódu rozhovorov, dokumentárnej rekonštrukcie, náhodnej ankety aj práce s archívnymi materiálmi.
Queendom
Dokumentárny film Queendom sa sústreďuje na nevšednú osobnosť a dôležitú tému. Rozpráva o ruskej performerke Gene, ktorá máva provokatívne vystúpenia a prostredníctvom nich si rieši svoje životné traumy. Od detstva totiž vedela, že je iná. A keď to vycítili aj iní, začali ju vystavovať šikanovaniu aj fyzickému násiliu. Jej vystúpenia tak majú upozorniť aj na represie voči LGBTQ+ ľuďom.
To sa mi snáď len zdá
Je mi zo seba zle, tak sa volal predchádzajúci film nórskeho režiséra Kristoffera Borgliho. Hovoril v ňom o chorobnej túžbe po pozornosti a uznaní. Svoj najnovší film už Borgli nakrútil v americkej produkcii a do hlavnej úlohy obsadil Nicolasa Cagea. Príbeh stojí na nevšednej zápletke – Cage hrá vysokoškolského profesora, ktorý sa z ničoho nič začne zjavovať v snoch mnohých ľudí po celom svete.
Ťažký rok
Francúzsky tandem Olivier Nakache a Eric Toledano stojí za úspešným filmom Nedotknuteľní (2011), ktorý je dobre známy aj na Slovensku. Vo svojej najnovšej komédii Ťažký rok rozprávajú o dvoch outsideroch. Nič sa im nedarí, a tak sa pridajú k mladým aktivistom, lebo môžu mať občerstvenie zadarmo. Spoznajú tam však zaujímavé dievča a ich život sa tým začne meniť.
Veni Vidi Vici
Satirická dráma Veni Vidi Vici prichádza k divákom zo susedného Rakúska. Režisérka dvojica Daniel Hoesl a Julia Niemann rozprávajú príbeh milionára a jeho rodiny, ktorá si žije dokonale. Okrem iného aj preto, že jej nehrozia žiadne následky za ich manipulatívne a násilné činy. Sprievodnými javmi kapitalizmu sa Hoesl zaoberal už vo svojich predchádzajúcich filmoch. Jeho debut Vojačka Jana pritom ocenili na festivale v Rotterdame.