SME

Barbie objavila novú realitu. Plnú peňazí a nových výziev. Oslávi to Oscarom?

Mattel už nechce vyrábať iba hračky.

Margot Robbie a Ryan Gosling vo filme Barbie.Margot Robbie a Ryan Gosling vo filme Barbie. (Zdroj: IMDB)

Oslavuje 65. narodeniny a jej príbeh má šancu získať osem Oscarov. Ak by členovia americkej filmovej akadémie ocenili Barbie soškou za najlepší film roka, bol by to aj vysnívaný úspech pre jedného z tvorcov - firmu Mattel.

Či pozlátenú trofej získa alebo nie, spoločnosť na výrobu hračiek už teraz hovorí o veľkolepých plánoch - vo filmovom priemysle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celovečerný film Barbie nepriniesol Mattelu len závratné tržby z návštevnosti kín, ale oživil aj predaj jej ikonickej bábiky.

Málokedy sa stane, že film strhne pozornosť divákov, ocenia ho filmoví kritici a ešte aj zvýši zisky firmy za predaj produktov. Len málo filmov počíta aj s takýmto efektom.

SkryťVypnúť reklamu

Ale Barbie od Mattela je iná.

Súvisiaci článok Jan Svěrák o Oscaroch: Čudujem sa, aký je vkus ostatných. To však nie je ich problém, ale môj Čítajte 

Prvá bábika Barbie, ktorá sa v roku 1969 objavila na trhu, mala pruhované plavky, vlasy v cope a na červeno namaľované ústa. Zďaleka nevyzerala ako malé holohlavé deti. Naopak, bola to modelka.

Časom vystriedala viac ako stovky povolaní: Barbie pilotka, manažérka, kaderníčka, lekárka. Ale aj Barbie módna, spevácka či herecká ikona. Vždy dokonalá a sexi.

Ale svet sa mení a ženy chcú žiť v spoločnosti, kde majú rovnaké platy ako muži, kde sa cení ich prirodzená krása, nie tá umelá. V tomto akosi posledné roky Barbie zaostávala.

Kritizovali ju za to, že jej telo sa nepodobá reálnemu a že je príliš stereotypná.

Darmo vznikali nové kolekcie, ktoré sa snažili čo najviac priblížiť skutočnému životu - mali napríklad rôzne farby pleti a národnosti. Mattel dokonca uviedol na trh bábiku na invalidnom vozíku. Tržby z predaja však nenapĺňali očakávania vedenia firmy.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam... Oscary v znamení filmu Oppenheimer. Ako sa zmenilo udeľovanie najznámejších filmových ocenení?
Počúvajte v apke SME alebo cez Apple, Spotify a RSS.

Barbie na okraji záujmu

To všetko vnímal aj Mattel, ktorému predaje za jeho zlatý poklad v uplynulých rokoch klesali. Len za prvý polrok v roku 2023 padli o dvanásť percent, písal Business Insider ešte pred premiérou filmu.

Spoločnosť musela vymyslieť, ako vrátiť bábiku do detských izieb a peniaze do pokladní obchodov.

Súvisiaci článok Byť stereotypná žena je slobodná voľba. Už aj Barbie pochopila, že svet je chorý Čítajte 

Spolu s Warner Bros teda vytvorili celovečerný film. V ňom žije Barbie vo vymyslenom bezstarostnom svete, v ktorom vládnu ženy - Barbie. „Barbie sú všetky tieto ženy. A všetky tieto ženy sú Barbie," dozvedáme sa z filmu.

Barbie je dokonalý svet. To sa zmení, keď sa kultová bábika vyberie do toho skutočného, kde je konfrontovaná s realitou. Tam už neplatia Barbie pravidlá, reálny svet ovládajú muži, ktorí nežijú iba na pláži ako Ken, ale rozhodujú. Napríklad aj o samotnej Barbie.

SkryťVypnúť reklamu

Marketingový počin roka

Film prekvapivo nepoučuje, nehovorí o tom, že mužský svet je ten zlý, a naopak, ženský je lepší. Film ukazuje, že Barbie je stvorená pre moderný svet. Pretože je vtipná, inteligentná, svojská a stále rovnako (stereotypne) krásna.

Barbie je celovečerný film, ktorý trvá takmer dve hodiny. Dve hodiny sa pozeráte na šikovne vymyslenú reklamu.

Myslí si to aj jeden z najuznávanejších marketingových expertov vo svete Mark Ritson, ktorý označil film Barbie za najväčšie marketingové počiny roka.

Ďalší experti chvália tvorcov, za to ako príkladne zvládli propagáciu - v štýle ak nejdete na film, nech sa s Barbie stretnete aspoň na ulici.

Dávno pred uvedením filmu do kín podpísal Mattel licenčné zmluvy s viac ako 100 ďalšími značkami. Ich úlohou bolo, aby ste si v čase uvedenia filmu mohli obliecť Barbie šaty značky GAP, Primark alebo Forever 21. Obuť si Barbie topánky od Alda alebo namaľovať sa kozmetikou NYX Cosmetics. A najlepšie, v ružovej prísť do kina, pretože ktorá iná farby by mohla byť viac trendy.

SkryťVypnúť reklamu

Barbie sa totiž podarila ešte jedna, z marketingového pohľadu, dôležitá vec. Privlastniť si farbu. Ružová, to je Barbie. Len vďaka tomuto fenoménu vznikli bilbordy, ktoré boli celé magentové s jediným odkazom v rohu - s dátumom premiéry.

Dokonca ste mohli aj bývať ako Barbie. Stačilo si jej DreamHouse prenajať cez Airbnb.

Reklama fungovala aj na sociálnych sieťach. Chcete vedieť, ako by ste vyzerali ako Barbie? Stiahnite si aplikáciu.

Takto sa z Barbie stal fenomén. A tiež ekonomicky najúspešnejším filmom minulého roka. Tržby sa k januáru tohto roka vyšplhali na 1,45 miliardy dolárov. Amerických.

Za minulý rok stúpla hodnota bábiky na 700 miliónov dolárov, čo je takmer dvojnásobok hodnoty, ktorú mala pred dvoma rokmi.

Pre spoločnosť Mattel to bol nový míľnik, Barbie jej otvorila dvere do Hollywoodu.

SkryťVypnúť reklamu

Značka na výrobu hračiek sa mení na spoločnosť, ktorá vidí nové zdroje príjmov vo filmoch, televíznych programoch, digitálnych hrách a dokonca aj v zábavnom parku Mattel.

Generálny riaditeľ spoločnosti Mattel Ynon Kreiz dokonca naznačil, že spoločnosť si už predstavuje deň, v ktorom by mohla zarobiť viac peňazí z filmov ako z hračiek.

S jednou, či viacerými soškami Oscara by sa začínalo jednoduchšie. Slávnostný ceremoniál sa uskutoční v nedeľu 10. marca v Hollywoode.

Oscary 2026

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 13 610
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 249
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 618
  4. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 4 387
  5. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 3 474
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 111
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 017
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 433
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 30 232
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 26 477
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 605
  4. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 8 934
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 591
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 6 851
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 5 748
  8. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 5 479
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu