SME

Môže a má byť súčasťou divadla provokácia? Aké má hranice?

Aj pápež František mnohých poburuje, píše Martina Mašlárová

Scéna inscenácie Ježiš z Montrealu v Činohre SNDScéna inscenácie Ježiš z Montrealu v Činohre SND (Zdroj: Robert Tappert)

Autorka je teatrologička a dramaturgička

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Slovenské národné divadlo uviedlo s týždňovým odstupom dve nové činoherné premiéry. Najprv na konci januára inscenáciu hry Paula Rudnicka Sme v pohode v réžii transrodovej režisérky Daniely Špinar a následne začiatkom februára inscenáciu podľa filmovej predlohy Denysa Arcanda Ježiš z Montrealu v réžii Jána Luterána.

Jedna bola podľa očakávaní horúcim kandidátom na škandál; žiadny zvláštny rozruch však v súvislosti s azda prvou „echt“ queer inscenáciou v SND nenastal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Paradoxne, tá druhá, ktorej ústrednou líniou sú inscenované pašiové hry, zdanlivo pobúrila kresťanov Slovenska.

Hoci kultúrnu obec mohla „otvorená výzva na zastavenie rúhavého divadelného predstavenia v Slovenskom národnom divadle“ zdvihnúť zo stoličky, v skutočnosti to nie je také vážne.

Petíciu totiž prostredníctvom svojho dezinformačného portálu spustila podozrivá Nadácia Slovakia Christiana. Podľa webu konspiratori.sk ide o ultrakonzervatívnu organizáciu riadenú a financovanú z Poľska a od hoaxov, ktoré sa šíria na jej webstránke, sa dištancovala aj Konferencia biskupov Slovenska.

Súvisiaci článok Ježiša pri ukrižovaní zabalia do fólie ako mäso. Je to provokácia, ale nie obžaloba Čítajte 

Petíciu podľa štatistického údaja na stránke v čase vzniku tohto článku podpísalo už takmer desaťtisíc ľudí, no na rozdiel od iných verejných výziev nie je zverejnený zoznam signatáro*v*k ani mená ľudí, ktorí za aktivitou stoja.

SkryťVypnúť reklamu

Zdá sa teda, že túto iniciatívu netreba brať ako zásadné ohrozenie slobodnej tvorby v SND. Divadlo v minulosti čelilo už aj horším útokom z tejto strany názorového spektra, napríklad, keď na inscenáciu Natálka zameranú na edukáciu proti extrémizmu podali trestné oznámenie krajne pravicoví radikáli z ĽSNS.

Tak ako zvládlo situáciu vtedy, veľmi pravdepodobne to bez ujmy zvládne aj tentoraz.

Načítavam video...

Má provokácia hranice?

Na druhej strane však podobné „kauzy“ otvárajú zaujímavú tému. Do akej miery je, môže a má byť súčasťou divadla provokácia? Ako ju vlastne chápeme a aké – ak vôbec nejaké – má hranice?

Poburuje herec stvárňujúci Krista, ktorého tvorcovia (priznane inšpirovaní belgickým akčným umelcom a scénografom Lawrenceom Malstafom) namiesto ukrižovania zabalili do obrovského vákuového igelitového vrecka?

SkryťVypnúť reklamu

Je takýto výjav pre niekoho šokujúcejší ako zakrvavené telo Ježiša pribité na kríži, ktoré je zobrazené v každom kostole a na svätých obrázkoch v mnohých domácnostiach?

A naozaj niekoho viac pohoršuje divadelné stvárnenie kňaza, ktorý má milenku, ako skutoční kňazi, ktorí sa dopúšťajú sexuálnych deliktov na mladistvých dievčatách a chlapcoch?

Traduje sa, že pri prvej inscenácii Kráľa Ubu v réžii jej autora Alfreda Jarryho sa po zaznení prvej repliky – do slovenčiny prekladanej ako „sranina“ – publikum na sklonku 19. storočia nevedelo utíšiť a niekoľko dlhých minút nespokojne prejavovalo svoje rozrušenie.

Hoci podľa niektorých teatrológov je to iba fáma, správa o škandalóznom uvedení sa dá nájsť vo všetkých divadelných učebniciach.

Súvisiaci článok Piskot sa v slovenských divadlách akosi nenosí, potleskom postojačky zato nešetríme Čítajte 

Dvojitý meter

Aj dnes časť publika popudí, keď z javiska zaznie vulgarizmus – alebo napríklad v prípade Ježiša z Montrealu erotické vzdychy, ktoré dabingoví herci nahrávajú do zvukovej stopy pornofilmu.

SkryťVypnúť reklamu

Súvisí však toto pohoršenie s prípadnými nedostatkami inscenačnej koncepcie? Alebo skôr so vžitými stereotypmi o divadle, prípadne s dvojitým metrom, ktorý máme na divadlo a seba v divadle a na druhej strane na každodennú realitu?

Koľko z tých, ktorí gúľajú očami v divadle, v súkromnom živote bežne sleduje pornografiu? Podľa istej americkej sociologickej štúdie to robí až 85 % ľudí, ktorí majú k pornu prístup.

A koľkí z tých, ktorým prekážajú v divadle nadávky, ich sami používajú v bežnom spoločenskom styku, prípadne ich tolerujú v politickom diskurze či v iných verejných prejavoch?

S istým zovšeobecnením sa dá povedať, že provokácia je kľúčovou ingredienciou divadla.

Vytrhnúť diváka z pasívneho prijímania, spôsobiť malý výboj, elektrický šok v jeho hlave, to bol cieľ mnohých divadelníkov, ktorých dnes vnímame ako vizionárov, reformátorov, nositeľov prelomových myšlienok.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivizovať diváka

Vždy, keď vkus publika upadal, objavili sa na horizonte nové, provokatívne formy... Čo sa začalo Jarrym, pokračovalo historickými avantgardami, ktoré zavrhli všetko intelektuálne nenáročné, myšlienkovo pohodlné meštianske divadlo.

V ére kubistických baletov a dadaistických kabaretov boli ľudia schopní sa pre umenie aj pobiť. Epické divadlo Bertolta Brechta aj „divadlo krutosti“ Antonina Artauda mali rovnaký ideový základ – oslobodiť sa od tradičného divadla prežívania, aktivizovať diváka.

Obaja spôsobili nemálo škandálov a zároveň inšpirovali mnoho ďalších tvor*cov*kýň k tvorbe „nepohodlného“ divadla. Z ich myšlienok výrazne čerpal napríklad americký súbor Living Theatre, ktorý svojou inscenáciou-performanciou Paradise now spôsobil šok na 22. ročníku Avignonského festivalu.

SkryťVypnúť reklamu

Herci v nej viedli priamy dialóg s divákmi, prizývali ich participovať na predstavení, obnažovali sa a nahé telá využívali ako médium oslobodzovania sa od konvencií a princípov, s ktorými nesúhlasili. Ich radikálne politické divadlo, ktoré hlásalo myšlienky anarchizmu a pacifizmu, sa stalo synonymom hľadania nového, spoločensky angažovaného umenia.

Trafilo klinec po hlavičke

Hoci Ježiš z Montrealu je v tomto kontexte v podstate klasická mainstreamová inscenácia – nie je ani blasfemická, ani sa kriticky nevymedzuje voči cirkvi ako inštitúcii (a že by sa bolo proti čomu vymedziť), ani nie je radikálna v použitých prostriedkoch –, fakt, že niekoho vyprovokovala k ohlasu, je vlastne pozitívom.

Pohoršené reakcie totiž spravidla prezrádzajú, že dielo trafilo klinec po hlavičke. Podráždilo jeden z neuralgických bodov v spoločnosti, dotklo sa čohosi, čo je súčasťou širšieho problému.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácia v SND tematizuje skostnatenosť, pokrytectvo a úzkoprsý pohľad na duchovné prežívanie – to sú napokon témy, ktoré v katolíckej cirkvi v súčasnosti otvára aj pápež František a tiež za to žne kritiku zo strany konzervatívnejších predstaviteľov kléru i verejnosti.

Ako sa však už neraz potvrdilo, čo bolo kedysi provokatívne, kontroverzné a škandalózne, z dnešného pohľadu často hodnotíme ako vizionárske a predznamenávajúce zmenu paradigmy.

Kiežby to tak dopadlo aj s provokáciami pápeža Františka či Ježiša z Montrealu a Slovenského národného divadla.

Divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 14 416
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 12 093
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 433
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 280
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 995
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 2 686
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 2 632
  8. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 2 595
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 47 009
  2. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 28 521
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 534
  4. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 14 236
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 9 648
  6. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 8 441
  7. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 7 081
  8. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 995
  1. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  2. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  3. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  4. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  5. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  6. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  7. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  8. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
SkryťZatvoriť reklamu