SME

Tu sa nuda ešte neohriala. Ako vyzerá práca divadelných archivárok?

Predstavujeme profesie zákulisia Slovenského národného divadla.

Archivárky Slovenského národného divadla: vľavo Silvia Kapráliková a vpravo Ingrid KarkalíkováArchivárky Slovenského národného divadla: vľavo Silvia Kapráliková a vpravo Ingrid Karkalíková (Zdroj: Natália Dadíková)

Autorka je PR manažérka SND.

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Ak by sa medzi verejnosťou robila anketa o najnudnejších a najneviditeľnejších profesiách vôbec, archivári by ju pravdepodobne vyhrali. A ak nie, tak minimálne by obsadili vrchné priečky.

Tak schválne, ako si predstavujete prácu archivára vy?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybavia sa vám miestnosti v podzemí bez okien a kvalitného svetla plné zaprášených regálov s nekonečnými škatuľami a šanónmi prepchatými miliónmi dokumentov, ktoré možno už nikdy neuzrú svetlo sveta? Haldy papierov, v ktorých je nemožné zorientovať sa, a nudné hŕby účtovných zápisov?

SkryťVypnúť reklamu

Predstavíte si starého pána archivára v okuliaroch, ktorý si pamätá ešte vládu Františka Jozefa a na požiadanie vás zasype informáciami o čomkoľvek?

Možno sú všetky tieto stereotypné predstavy v niečom tak trochu pravdivé. A možno nie. Zahoďte predsudky a poďte s nami do archívu SND. Tu sa nuda vraj ešte nikdy neohriala.

Nachodia celé kilometre

Asi to bude najmä tým, že na oddelení archívu a registratúrneho strediska Slovenského národného divadla pracujú iba dve archivárky. Na porovnanie – pražské Národné divadlo má v oddelení archívu sedem zamestnancov.

Príjemné a zhovorčivé dámy v archíve SND majú ešte aj priezviská podobné – Ingrid Karkalíková a Silvia Kapráliková môžu s čistým svedomím povedať, že majú vo vrecku celú vyše storočnú históriu Slovenského národného divadla.

SkryťVypnúť reklamu

A my im to bez problémov veríme. Keď totiž do SND nastúpili – jedna v roku 2009 a druhá v roku 2008 –, dostali za úlohu vybaliť v novej budove divadla z kartónových škatúľ celú dovtedajšiu deväťdesiatročnú históriu SND.

„Čakalo nás tu vtedy asi stopäťdesiat sťahovacích škatúľ, v ktorých bolo všetko zabalené a na každej bolo napísané nie, čo v nej je, ale kde to bolo uložené. Teda napríklad, že skriňa číslo šesť alebo stôl druhý sprava, takže takúto sme mali navigáciu,“ približuje situáciu Silvia.

„Pani, ktorá to v historickej budove SND balila, odišla do dôchodku a my sme mohli hádať, čo bolo v skrini číslo šesť alebo v skrini číslo štyri, celé sme to museli triediť odznova,“ dodáva.

Nanovo tak museli pretriediť celú históriu Slovenského národného divadla a nájsť všetkým dokumentom patričné miesto. Keďže pri plánovaní novej budovy divadla sa nemyslelo na archív ako na jeden veľký spoločný priestor, archívne pracoviská a sklady sú roztrúsené po celej budove divadla. Z jedného do druhého tu každý deň nachodia celé kilometre.

SkryťVypnúť reklamu

Pátranie ako v detektívkach

Archivárky Silvia a Ingrid obsluhujú totiž nielen umelecký archív, kde zhromažďujú staré fotografie a tlačené materiály o všetkých inscenáciách a umelcoch v celej histórii SND, ale pod ich agendu spadá aj registratúra. Ide o dokumenty divadla ako inštitúcie – účtovníctvo, mzdové listy, osobné spisy všetkých zamestnancov, korešpondenciu a podobne.

„Náš typický pracovný deň vyzerá tak, že beháme z archívu do registratúry a späť podľa požiadaviek, ktoré nám pristanú v mailoch. To, čo od nás potrebujú vyhľadať ľudia z divadla, teda dramaturgovia súborov, administratíva alebo marketingové oddelenie, to sa snažíme vybaviť čo najrýchlejšie ako prioritu,“ prízvukuje Silvia.

„Následne vybavujeme aj žiadosti verejnosti a tie nám chodia z celého sveta, lebo potomkovia našich umelcov alebo muzikológovia a teatrológovia žijú a pracujú po celom svete a hľadajú informácie aj v našom divadle. Často sa stáva, že vnúčence či pravnúčence, ktoré sa odsťahovali, neskôr zistia, že aha, moja babička kedysi spievala alebo tancovala v Národnom divadle, viete mi o nej niečo zistiť, pošlete mi o nej, čo máte?“ dopĺňa.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Bez nich by sa v divadle nehralo. Kto je sivá eminencia každého divadelného predstavenia? Čítajte 

Vtedy sa často začína náročná práca hľadania, pri ktorej musia archivárky pátrať aj mimo archívu SND.

„So ženami umelkyňami máme asi najväčší problém najmä kvôli menám – keď sa medzitým trikrát vydala, ale my o tom nevieme a hľadáme ju pod iným menom, je to ťažké. Niekedy musíme ísť až do matriky alebo na cintorín,“ vysvetľuje Ingrid.

„Často hľadáme vo virtuálnych cintorínoch, či tá osoba bola naozaj tá, o ktorej sa hovorí. Pomaly si robíme aj rodokmene,“ dopĺňa s úsmevom Silvia. Obe archivárky sa však zhodujú, že práve práca pátrania v umeleckom archíve ich baví najviac.

„Je to niekedy až detektívka. Ale mňa bavia všetky nové výzvy. Teraz práve hľadáme fotografie do videospotu s riaditeľom opery Martinom Leginusom, aby sa nimi dalo ilustrovať jeho rozprávanie o histórii opery,“ približuje Ingrid.

SkryťVypnúť reklamu

„Často hľadáme aj údaje o ľuďoch, o ktorých sme nikdy predtým nepočuli, nezažili sme ich. Ani my všetko nevieme, ale vieme, kde to hľadať, a zväčša to aj nájdeme,“
dodáva Silvia.

Fotografický archív je zlato

Najstaršie a najvzácnejšie archívne materiály sú uskladnené v miestnosti, ktorá nie je ohrozená vytopením či zatekaním. Medzi týmito dokumentmi možno nájsť aj takzvané kontakty negatívov fotografií zo starých inscenácií všetkých troch súborov.

„Sú to náhľady, teda z negatívu urobený pozitív. Už totiž nemáme fyzicky všetky fotografie, lebo sa nezachovali, ale vďaka týmto kontaktom negatívov vieme, ako pôvodne vyzerali, aj koľko bolo záberov,” približuje Silvia.

„Našťastie však väčšinu negatívov ešte máme a podľa nich vieme vyhľadať požadovanú fotografiu a urobiť z negatívu digitálnu snímku,“ dodáva Ingrid.

SkryťVypnúť reklamu

V 50. rokoch 20. storočia začal negatívy a kontakty fotografií archivovať fotograf Gejza Podhorský, neskôr v jeho práci pokračovali ďalší fotografi: Jozef Vavro, Jana Nemčoková, Katarína Marenčinová, Anton Sládek a Alena Klenková.

Približne od rokov 2004 – 2005 divadlo začalo používať len digitálne verzie fotografií.

„Fotografický archív je u nás v podstate najvyužívanejší archív. Veľmi veľa fotografií poskytujeme externým žiadateľom do rôznych odborných publikácií.

Najčastejšie, prirodzene, spolupracujeme s Divadelným ústavom a s Ústavom divadelnej a filmovej vedy SAV,“ približuje Ingrid.

Digitalizácia papier nešetrí

Z umeleckého archívu sa presúvame do registratúry na piatom poschodí v administratívnej časti divadla. Tu sú tri sklady plné šanónov od podlahy až po strop.

SkryťVypnúť reklamu

„Voláme to živé spisy divadla a patria sem dokumenty od projektovej dokumentácie budov cez osobné spisy a mzdové listy zamestnancov, faktúry, zmluvy až po príkazy, smernice, nariadenia a podobne,“
vysvetľuje Ingrid.

„Tu zhromažďujeme všetky písomnosti, ktoré útvary divadla vyprodukujú, a tiež sa staráme o to, aby boli v správnych lehotách vyskartované alebo presunuté do archívu. Napríklad osobné spisy umelcov si nechávame navždy, spisy neumeleckých zamestnancov sa skartujú po sedemdesiatich rokoch života,“ objasňuje Silvia.

V skladoch registratúry možno nájsť aj množstvo veľkých, knižne viazaných mzdových listov zamestnancov, ktoré vážia aj niekoľko kilogramov. Tie podľa archivárok obsahujú všetky údaje o mzdách a uchovávajú sa päťdesiat rokov. Často sa využívajú na výpočet dôchodkov.

SkryťVypnúť reklamu

Bežné účtovníctvo divadla sa uchováva desať rokov. Tento rok už na skartáciu pripravujú rok 2013.

„My dve to musíme pripraviť, ale následne nám to musí schváliť ministerstvo vnútra. Nič nemôžeme skartovať bez ich súhlasu ani po uplynutí zákonnej lehoty uloženia. Vždy to musí schváliť ministerstvo,“ približuje Ingrid.

Spisy zaberajú množstvo miesta a skúsené archivárky nám rýchlo vyvracajú mylnú predstavu, že elektronizácia šetrí papier aj priestor.

„Už túto prácu robíme veľmi dlho a môžeme potvrdiť, že elektronizáciou a digitalizáciou administratívnych činností papiera neubúda, lebo aj tak si všetci všetko tlačia. Aj kontroly chcú papierové podklady. Mzdárky a účtovníčky aj personalistky môžu mať všetko v elektronickej podobe, ale kontrolóri si nesadnú k počítaču a neprehľadávajú systémy, chcú, aby sme im ich predložili v papierovej forme. A papierová forma si pomaly každým rokom vyžaduje viac papiera ako v tom predošlom,“ konštatuje Silvia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 009
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 908
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 101
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 837
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 130
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 731
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 358
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 675
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 147
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 013
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 570
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu