SME

Tu sa nuda ešte neohriala. Ako vyzerá práca divadelných archivárok?

Predstavujeme profesie zákulisia Slovenského národného divadla.

Archivárky Slovenského národného divadla: vľavo Silvia Kapráliková a vpravo Ingrid KarkalíkováArchivárky Slovenského národného divadla: vľavo Silvia Kapráliková a vpravo Ingrid Karkalíková (Zdroj: Natália Dadíková)

Autorka je PR manažérka SND.

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Ak by sa medzi verejnosťou robila anketa o najnudnejších a najneviditeľnejších profesiách vôbec, archivári by ju pravdepodobne vyhrali. A ak nie, tak minimálne by obsadili vrchné priečky.

Tak schválne, ako si predstavujete prácu archivára vy?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybavia sa vám miestnosti v podzemí bez okien a kvalitného svetla plné zaprášených regálov s nekonečnými škatuľami a šanónmi prepchatými miliónmi dokumentov, ktoré možno už nikdy neuzrú svetlo sveta? Haldy papierov, v ktorých je nemožné zorientovať sa, a nudné hŕby účtovných zápisov?

SkryťVypnúť reklamu

Predstavíte si starého pána archivára v okuliaroch, ktorý si pamätá ešte vládu Františka Jozefa a na požiadanie vás zasype informáciami o čomkoľvek?

Možno sú všetky tieto stereotypné predstavy v niečom tak trochu pravdivé. A možno nie. Zahoďte predsudky a poďte s nami do archívu SND. Tu sa nuda vraj ešte nikdy neohriala.

Nachodia celé kilometre

Asi to bude najmä tým, že na oddelení archívu a registratúrneho strediska Slovenského národného divadla pracujú iba dve archivárky. Na porovnanie – pražské Národné divadlo má v oddelení archívu sedem zamestnancov.

Príjemné a zhovorčivé dámy v archíve SND majú ešte aj priezviská podobné – Ingrid Karkalíková a Silvia Kapráliková môžu s čistým svedomím povedať, že majú vo vrecku celú vyše storočnú históriu Slovenského národného divadla.

SkryťVypnúť reklamu

A my im to bez problémov veríme. Keď totiž do SND nastúpili – jedna v roku 2009 a druhá v roku 2008 –, dostali za úlohu vybaliť v novej budove divadla z kartónových škatúľ celú dovtedajšiu deväťdesiatročnú históriu SND.

„Čakalo nás tu vtedy asi stopäťdesiat sťahovacích škatúľ, v ktorých bolo všetko zabalené a na každej bolo napísané nie, čo v nej je, ale kde to bolo uložené. Teda napríklad, že skriňa číslo šesť alebo stôl druhý sprava, takže takúto sme mali navigáciu,“ približuje situáciu Silvia.

„Pani, ktorá to v historickej budove SND balila, odišla do dôchodku a my sme mohli hádať, čo bolo v skrini číslo šesť alebo v skrini číslo štyri, celé sme to museli triediť odznova,“ dodáva.

Nanovo tak museli pretriediť celú históriu Slovenského národného divadla a nájsť všetkým dokumentom patričné miesto. Keďže pri plánovaní novej budovy divadla sa nemyslelo na archív ako na jeden veľký spoločný priestor, archívne pracoviská a sklady sú roztrúsené po celej budove divadla. Z jedného do druhého tu každý deň nachodia celé kilometre.

SkryťVypnúť reklamu

Pátranie ako v detektívkach

Archivárky Silvia a Ingrid obsluhujú totiž nielen umelecký archív, kde zhromažďujú staré fotografie a tlačené materiály o všetkých inscenáciách a umelcoch v celej histórii SND, ale pod ich agendu spadá aj registratúra. Ide o dokumenty divadla ako inštitúcie – účtovníctvo, mzdové listy, osobné spisy všetkých zamestnancov, korešpondenciu a podobne.

„Náš typický pracovný deň vyzerá tak, že beháme z archívu do registratúry a späť podľa požiadaviek, ktoré nám pristanú v mailoch. To, čo od nás potrebujú vyhľadať ľudia z divadla, teda dramaturgovia súborov, administratíva alebo marketingové oddelenie, to sa snažíme vybaviť čo najrýchlejšie ako prioritu,“ prízvukuje Silvia.

„Následne vybavujeme aj žiadosti verejnosti a tie nám chodia z celého sveta, lebo potomkovia našich umelcov alebo muzikológovia a teatrológovia žijú a pracujú po celom svete a hľadajú informácie aj v našom divadle. Často sa stáva, že vnúčence či pravnúčence, ktoré sa odsťahovali, neskôr zistia, že aha, moja babička kedysi spievala alebo tancovala v Národnom divadle, viete mi o nej niečo zistiť, pošlete mi o nej, čo máte?“ dopĺňa.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Bez nich by sa v divadle nehralo. Kto je sivá eminencia každého divadelného predstavenia? Čítajte 

Vtedy sa často začína náročná práca hľadania, pri ktorej musia archivárky pátrať aj mimo archívu SND.

„So ženami umelkyňami máme asi najväčší problém najmä kvôli menám – keď sa medzitým trikrát vydala, ale my o tom nevieme a hľadáme ju pod iným menom, je to ťažké. Niekedy musíme ísť až do matriky alebo na cintorín,“ vysvetľuje Ingrid.

„Často hľadáme vo virtuálnych cintorínoch, či tá osoba bola naozaj tá, o ktorej sa hovorí. Pomaly si robíme aj rodokmene,“ dopĺňa s úsmevom Silvia. Obe archivárky sa však zhodujú, že práve práca pátrania v umeleckom archíve ich baví najviac.

„Je to niekedy až detektívka. Ale mňa bavia všetky nové výzvy. Teraz práve hľadáme fotografie do videospotu s riaditeľom opery Martinom Leginusom, aby sa nimi dalo ilustrovať jeho rozprávanie o histórii opery,“ približuje Ingrid.

SkryťVypnúť reklamu

„Často hľadáme aj údaje o ľuďoch, o ktorých sme nikdy predtým nepočuli, nezažili sme ich. Ani my všetko nevieme, ale vieme, kde to hľadať, a zväčša to aj nájdeme,“
dodáva Silvia.

Fotografický archív je zlato

Najstaršie a najvzácnejšie archívne materiály sú uskladnené v miestnosti, ktorá nie je ohrozená vytopením či zatekaním. Medzi týmito dokumentmi možno nájsť aj takzvané kontakty negatívov fotografií zo starých inscenácií všetkých troch súborov.

„Sú to náhľady, teda z negatívu urobený pozitív. Už totiž nemáme fyzicky všetky fotografie, lebo sa nezachovali, ale vďaka týmto kontaktom negatívov vieme, ako pôvodne vyzerali, aj koľko bolo záberov,” približuje Silvia.

„Našťastie však väčšinu negatívov ešte máme a podľa nich vieme vyhľadať požadovanú fotografiu a urobiť z negatívu digitálnu snímku,“ dodáva Ingrid.

SkryťVypnúť reklamu

V 50. rokoch 20. storočia začal negatívy a kontakty fotografií archivovať fotograf Gejza Podhorský, neskôr v jeho práci pokračovali ďalší fotografi: Jozef Vavro, Jana Nemčoková, Katarína Marenčinová, Anton Sládek a Alena Klenková.

Približne od rokov 2004 – 2005 divadlo začalo používať len digitálne verzie fotografií.

„Fotografický archív je u nás v podstate najvyužívanejší archív. Veľmi veľa fotografií poskytujeme externým žiadateľom do rôznych odborných publikácií.

Najčastejšie, prirodzene, spolupracujeme s Divadelným ústavom a s Ústavom divadelnej a filmovej vedy SAV,“ približuje Ingrid.

Digitalizácia papier nešetrí

Z umeleckého archívu sa presúvame do registratúry na piatom poschodí v administratívnej časti divadla. Tu sú tri sklady plné šanónov od podlahy až po strop.

SkryťVypnúť reklamu

„Voláme to živé spisy divadla a patria sem dokumenty od projektovej dokumentácie budov cez osobné spisy a mzdové listy zamestnancov, faktúry, zmluvy až po príkazy, smernice, nariadenia a podobne,“
vysvetľuje Ingrid.

„Tu zhromažďujeme všetky písomnosti, ktoré útvary divadla vyprodukujú, a tiež sa staráme o to, aby boli v správnych lehotách vyskartované alebo presunuté do archívu. Napríklad osobné spisy umelcov si nechávame navždy, spisy neumeleckých zamestnancov sa skartujú po sedemdesiatich rokoch života,“ objasňuje Silvia.

V skladoch registratúry možno nájsť aj množstvo veľkých, knižne viazaných mzdových listov zamestnancov, ktoré vážia aj niekoľko kilogramov. Tie podľa archivárok obsahujú všetky údaje o mzdách a uchovávajú sa päťdesiat rokov. Často sa využívajú na výpočet dôchodkov.

SkryťVypnúť reklamu

Bežné účtovníctvo divadla sa uchováva desať rokov. Tento rok už na skartáciu pripravujú rok 2013.

„My dve to musíme pripraviť, ale následne nám to musí schváliť ministerstvo vnútra. Nič nemôžeme skartovať bez ich súhlasu ani po uplynutí zákonnej lehoty uloženia. Vždy to musí schváliť ministerstvo,“ približuje Ingrid.

Spisy zaberajú množstvo miesta a skúsené archivárky nám rýchlo vyvracajú mylnú predstavu, že elektronizácia šetrí papier aj priestor.

„Už túto prácu robíme veľmi dlho a môžeme potvrdiť, že elektronizáciou a digitalizáciou administratívnych činností papiera neubúda, lebo aj tak si všetci všetko tlačia. Aj kontroly chcú papierové podklady. Mzdárky a účtovníčky aj personalistky môžu mať všetko v elektronickej podobe, ale kontrolóri si nesadnú k počítaču a neprehľadávajú systémy, chcú, aby sme im ich predložili v papierovej forme. A papierová forma si pomaly každým rokom vyžaduje viac papiera ako v tom predošlom,“ konštatuje Silvia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 502
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 784
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 706
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 629
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 199
  7. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 2 955
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 365
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 101 993
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 149
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 22 198
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 386
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 033
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 861
  7. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 446
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 255
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťZatvoriť reklamu