SME

Chýba mu jeho kôň a prekáža mu zvonenie mobilov. Ale venuje milióny utečencom

V kinách je islandský film Samota.

Gunnar diváka zaujíma aj vtedy, keď navonok nič významné nerobí.Gunnar diváka zaujíma aj vtedy, keď navonok nič významné nerobí. (Zdroj: ASFK)

Hodnotenie

8 / 10

Samota

Zhrnutie: Malý a jednoduchý príbeh, ktorý má nemalý význam.

Pri zmienke príbehu o vzťahu starnúceho chlapa a dieťaťa môže v hlavách divákov naskočiť hneď niekoľko filmov. Vrátane oscarového Kolju, kde sa Zdeněk Svěrák musel postarať o malého chlapca. Lenže on hral slobodomyseľného záletníka a „bručouna“, pre ktorého bolo dieťa dlho najmä bremenom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Islandský film Samota je v mnohom iný prípad. Jeho hrdinom je tichý chlapík, ktorý prichádza do mesta z vidieckej farmy. Tam má svoju dušu. Detský kamarát ho však v meste dokáže vytrhnúť z pôvodného zmätku a zakuklenosti do seba.

SkryťVypnúť reklamu

Znie to sentimentálne? Možno. Ale film režisérky Ninny Pálmadóttirovej nepredáva lacno okázalé emócie.

Zaujímavé je na ňom už to, že hoci sa odohráva kompletne na Islande, má islandské postavy a hovorí sa v ňom tamojším jazykom, vo filmovom štábe figurovali aj slovenské mená. Napríklad kameramana Dušana Husára. Samota je totiž trojstranná koprodukcia a okrem Francúzska sa do nej zapojilo aj Slovensko.

Také čosi je nevšedné. Ale koproducent Jakub Viktorín si vybral dobrý projekt. S témou a myšlienkami, ktoré sú prenosné.

Stratený domov

Ústredný hrdina príbehu sa volá Gunnar. Celý život strávil na svojej farme v kopcoch, mimo ľudí a ruchu. Preto toho veľa nenahovorí, hoci je vnímavý.

Jeho farma padne za obeť priehrade. Gunnarovi úrady dobre zaplatia a on sa presťahuje do mesta. Niežeby nad tým už kedysi neuvažoval, ale nemal na taký krok odvahu. Po prvých dňoch strávených v Reykjavíku je jasné prečo.

SkryťVypnúť reklamu

Na svojej farme žil sám, ale necítil sa osamelo. Bol slobodný a postačovala mu spoločnosť koní. V meste je obklopený ľuďmi, ale všetko je mu cudzie.

Všimne si ho však chlapec zo susedstva, ktorý roznáša noviny. Ari. Mladý zvedavec by rád nadviazal kontakt, ale s uzavretým Gunnarom je to ťažké. No nevzdáva to. Azda tuší, že ak sa raz dostane cez jeho škrupinu, môže to obom prospieť.

Ari je totiž takisto osamelý. Jeho rodičia sa o neho starajú striedavo a ani jeden na neho nemá dostatok času.

Gunnar trávi veľa času v kuchyni bytu, mĺkvym posedávaním, vyzeraním z okna alebo bezcieľnym chodením po uliciach. Čas plynie bez toho, aby sa niečo dramatické dialo. Sú to proste obrazy osamelosti ústredného hrdinu, vytrhnutého z jeho pôvodného prostredia. Bez filmársky a herecky výstredného ilustrovania jeho smútku či trápenia, bez sťažovania sa, namosúrenej ufrflanosti, zožieravých depresií. Navonok sa naozaj nič veľké nedeje.

SkryťVypnúť reklamu

Skvelému hercovi stačí už jeho prítomnosť

Ale aj tieto scény pekne ukazujú, aké to je, keď si režisérka vyberie správneho herca. Gunnar totiž diváka zaujíma aj vtedy, keď navonok nič významné nerobí. Stačí, keď priestor vypĺňa svojou osobnosťou. O takýto efekt sa postaral herec Thröstur Leó Gunnarsson.

Gunnar je v jeho podaní trochu záhadný a odťažitý, možno pôsobí aj zanedbane, no svojím zjavom vysiela signály citlivého, sympatického človeka. Vyžaruje z neho dôstojnosť, či už niečo hovorí, alebo nie. A väčšinou nehovorí.

Gunnarsson dokáže nenápadnými gestami sprostredkúvať vnútorné pohyby svojej postavy, od rozpakov a neistoty cez plachosť, melancholickú zádumčivosť pri dotieraní spomienok, až po náznaky radosti.

V tomto filme je vlastne všetko sprostredkúvané nenápadne, bez vtieravosti či vypočítavej názornosti. Dokonca aj kuriózna situácia, keď Gunnar venuje milióny utečeneckému centru, pôsobí tak, že nevyvoláva smiech z výstredne absurdného konania alebo rozpaky z citového vydierania diváka.

SkryťVypnúť reklamu

Aj vďaka svojej prirodzenej empatii sa vie krok po kroku zbližovať s Arim - neodbytným chlapcom, ktorý má v sebe zvedavosť Pipi dlhej pančuchy, aj keď nie je taký neskrotne bláznivý.

Viac než len miesto

S Gunnarom sa nezbližuje skokovo, nie sú tu ani žiadne výlety do zábavného parku a radostné padanie si do náručia. Skôr mĺkve šachové partie, pri ktorých si navzájom prehodia pár slov, spoločné jedenie pizze či pozeranie televízie (ktorú si Gunnar zoženie kvôli Arimu). Je im spolu dobre a cítiť to aj bez veľkých gest a slov.

„Mám pocit, že v poslednom čase som sa stal viac než len miestom,“ vyznáva sa Gunnar. S tým, že Ari vyplnil jeho byt životom, novinkami a zvedavosťou.

Chlapec má na starnúceho muža aktivačný vplyv. Gunnar sa čoraz viac zaujíma o okolie nielen v tom zmysle, že pozoruje miestne zvieratá a zbiera odpadky. Všíma si aj životy ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

A okrem situácie Ariho, ktorému chýba viac rodičovskej pozornosti, vníma napríklad aj zložitú situáciu spomenutých utečencov. Vrastá tým pevnejšie do prítomnosti, nežije len nostalgickými spomienkami. Pokúša sa pootvoriť vnútorné stavidlá medziľudskému kontaktu. Váhavo a neobratne, ale pokúša sa.

Na ploche skromných 75 minút rozprávania dôjde aj na „povinné“ nedorozumenie, ktoré nepríjemne rozladí vzťah ústrednej dvojice postáv. No je to skôr trochu rozpačitý moment snímky, pretože spôsob, akým sa Ari zachová, je síce pochopiteľný, ale v kontexte diania predsa len menej pravdepodobný.

Nebiť do očí

„V tvorbe volíme realistický prístup, niektorí hovoria, že je aj dokumentaristický,“ vyjadril sa scenárista snímky Rúnar Rúnarsson, ktorý bol nedávno aj hosťom Febiofestu v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

„Ale nemôže ísť celý čas len o sociálny realizmus, snažíme sa dosiahnuť aj istý poetický realizmus. Takže v obrazovej i zvukovej zložke volíme aj expresívnejšie prvky, no snažíme sa ich integrovať prirodzene, aby neboli také do očí bijúce.“

V tomto prípade má snímka niekoľko momentov, keď vnútorné naladenie Gunnara a atmosféru citeľnejšie dokresľuje hudobný sprievod. Napriek tomu sa bude Samota v kinách krčiť v tieni tých ohurujúcejších, navonok dramatickejších a emotívnejších titulov.

Potvrdzuje však, že aj bez ukazovania veľkých emócií sa v divákoch dajú emócie vyvolať. Lebo toto je možno na pohľad malý a jednoduchý príbeh, ale v skutočnosti má nemalý význam. A nielen pre jeho hrdinu.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 766
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 413
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 035
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 565
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 756
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 358
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 018
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 887
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 62 959
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 677
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 121
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 115
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 009
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 499
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 763
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 169
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu