SME

Bol poľský žid a extrémista. Pred obžalobou z vraždy dvoch žien sa bránil nezvyčajne drzým sposôbom

Proces bol strhujúcim súbojom argumentov.

Z filmu Prípad Goldman.Z filmu Prípad Goldman. (Zdroj: FILMTOPIA)

Bol to poľský žid, revolucionár, ľavicový extrémista obžalovaný z vraždy dvoch zamestnankýň parížskej lekárne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho súdny proces pritiahol pozornosť intelektuálnej a umeleckej elity, robil starosti právnikom a hneval policajtov. Nech bol ich postoj voči nemu akýkoľvek, fascinoval ich. Tým, aký bol výbušný, ako formuloval vety na súde a aké mal nezvyčajné argumenty, keď sa obhajoval.

Som nevinný, lebo som nevinný, hovoril Pierre Goldman.

Súvisiaci článok Lekári mu zakázali pohľad do zrkadla. Z oka som mal vajce na mäkko, píše Rushdie o traume z útoku Čítajte 

V sedemdesiatych rokoch minulého storočia mu hrozil trest smrti. Francúzsky režisér Cédric Kahn o ňom nakrútil celovečerný film Prípad Goldman bez toho, že by vedel, či dvojnásobnú vraždu spáchal, alebo nie. Nevedel to ani herec, ktorého obsadil do titulnej úlohy, nevedeli to ani komparzisti, ktorých usadil na miesta určené pre verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Nikto to nikdy nevedel. Nevedel to vtedy, nevie to ani teraz.

No filmová rekonštrukcia, pri ktorej Kahn vychádzal zo všetkých dostupných dokumentov, je neobyčajnou príležitosťou dostať sa do kože sudcov a čeliť zodpovednej úlohe: vyniesť rozsudok v mimoriadne nejasnom prípade.

Je absurdné súdiť ma podľa morálky, vravel

Pierre Goldman nebol súdený len za vraždu, ale aj za viaceré lúpeže a nelegálne držanú zbraň. Všetko sa udialo s malým časovým odstupom, v zime 1969 a 1970. Na to, že zabíjal, nebol žiadny dôkaz, no polícia našla viacero svedkov, ktorí vypovedali, že ho v lekárni videli a videli aj to, ako strieľal.

Sudca sa chcel ponoriť hlbšie do jeho osobnosti, pýtal sa na jeho detstvo, dospievanie, bol ochotný dať slovo tým, ktorí s ním boli v blízkom vzťahu a obhájili by jeho morálny profil.

SkryťVypnúť reklamu

Čo to s tým má spoločné? pýtal sa súdu. Som nevinný, lebo som nevinný.

Film Prípad Goldman je celý nakrútený v súdnej sieni, s výnimkou úvodnej scény situovanej do kancelárie jeho obhajcov. Kahn mal k dispozícii tri kamery a obraz skladal prestrihávaním záberov na publikum, žalobcov, obhajcov, sudcu a obžalovaného.

Hoci bol značne limitovaný jednotou priestoru, času a deja, dynamika rozprávania tým nijako netrpí. Veľkú zásluhu má na tom Arieh Wortalter v hlavnej úlohe. V podstate vo filme hovorí len občas, no jeho intenzívny pohľad, tonus v tvári i tele majú v sebe magickú silu.

To, ako vymodeloval človeka súčasne presvedčivého i neprebádateľného, je príkladom veľkej hereckej lekcie.

Súdny proces – súboj argumentov

Viacerých svedkov procesu pravdepodobne zaskočilo, ako sa Pierre Goldman bez komplexov priznal k lúpežným prepadnutiam. Som revolucionár, v tomto systéme nechcem byť zamestnaný, ale mal som vysoký životný štandard – nejako sa teda k peniazom dostať musím, hovoril.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom, nejakú drobnú hospodársku kriminalitu možno spáchal aj v obchodoch Československa, pretože tu istý čas trávil počas Pražskej jari.

Goldman bol presvedčený, že ani toto nemôže byť pohoršujúca okolnosť. Svojou pozíciou si bol dokonca dostatočne istý na to, že chcel svojich obhajcov vyhodiť. Myslel si, že by to zvládol sám.

Hlavný obhajca ho musel presviedčať, aby to radšej nechal na profesionálov. Je iné formulovať svoje argumenty písomne, v pamätiach, či v kine, a iné je stáť voči odporcom a svedkom, ktorí majú iný názor a konfrontujú ho v reálnom čase.

Pre Cédrica Kahna bolo práve toto podstatné. Film Prípad Goldman je strhujúcim súbojom myšlienok a expertov na rečnícke umenie. Zároveň je to sociologicko – filozofická štúdia toho, čo formuje úsudok tých, čo sa stávajú súčasťou kriminálneho prípadu a musia, alebo chcú zaujať voči obžalovanému postoj.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to len priama skúsenosť alebo pamäťová stopa, ktorú z nej majú, ale povaha, racionalita, emocionalita, ideologická príslušnosť, obavy, prípadne rovno strach. O tom, ako do debaty vstupovala politika a atmosféra v spoločnosti, asi ani netreba hovoriť.

Byť vinný a nevinný

Režisér Kahn to síce nijako neakcentuje, ale v súdnej sieni medzi verejnosťou sedeli aj také mená, ako bola herečka Simone Signoret a filozof Régis Debray, a jeho knihu čítali Jean Paul Sartre či Françoise Sagan. Patrili k tým, čo mali podozrenie, že prípad Goldman má politické, respektíve rasistické podfarbenie.

Niektorí svedkovia sa o tom dokonca rozhodli vypovedať priamo na súde, čo vyvolalo nemálo vzrušenia. Francúzska spoločnosť vtedy nebola veľmi zvyknutá na to, že sa prisťahovalci vzoprú súdu či polícii.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Režisér filmu Modlitba: V živote som sa ani raz nepomodlil Čítajte 

Pri každom filmovom projekte tvorcovia zvažujú, aký je jeho potenciálny zásah a či sa s jeho príbehom môže dostatočne kritická masa identifikovať. Cédric Kahn sa v tomto prípade nemusel príliš trápiť tým, aby bol z tejto súdnej debaty moderný diskurz.

Do historických dialógov a argumentov nepotreboval vkladať nič nové ani súčasné. Pozoruhodné, úderné a presvedčivé sú výstupy a záverečné reči obžaloby aj obhajoby. A najmä, neobyčajne zrelé slová vyslovoval samotný Goldman, ktorý sa rovnako pozeral tak na diskrimináciu, ako aj na pozitívnu diskrimináciu.

Nechcel, aby do jeho procesu vstupovala ani jedna, ani druhá. Keď hovoril, že je nevinný, lebo je nevinný, chcel tým zároveň povedať, že to platí aj naopak. Človek je vinný, lebo je vinný.

Rozvášnená a rozdelená spoločnosť to však nie vždy dokáže prijať.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  4. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  5. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  6. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  7. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  4. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  5. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  8. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 065
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 593
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 943
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 633
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 137
  6. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 731
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 419
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 505
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 258
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 197
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 786
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 459
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 9 194
  7. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 8 621
  8. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 6 970
  1. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  2. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  3. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  4. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  5. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  6. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  8. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
SkryťZatvoriť reklamu