SME

Pes na ceste v SND: Niekedy je lepšie pozrieť sa na nás samých zvonka a z odstupu

Novinka v Činohre SND je divácky test, myslí si Alexander Bárta.

Inscenácia Pes na ceste v Činohre SNDInscenácia Pes na ceste v Činohre SND (Zdroj: Robert Tappert)

Autor je dramaturg inscenácie Pes na ceste.

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Pavel Vilikovský bol napriek svojmu pozorovaciemu i tvorivému talentu autorom vystupujúcim nenápadne a skromne. O to väčšiu radosť vzbudil fakt, že v Činohre SND sa nám 13. apríla podarilo uviesť inscenáciu adaptácie jeho výnimočnej a tematicky nesmierne aktuálnej prózy Pes na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Radosť ešte umocňuje skutočnosť, že Vilikovského Bernhardom popretkávanú úvahu o malých národoch ponúka náš repertoár v adaptácii, réžii a so scénografiou Dušana D. Pařízka, českého režiséra a tvorcu pravidelne pôsobiaceho na prestížnych nemeckojazyčných divadelných scénach. Na Slovensku sa predstavil vôbec po prvý raz.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci nejde o divadelnú premiéru diela Pavla Vilikovského ako takého, ide o vôbec prvé uvedenie spomínanej prózy. Tá sa po tom, ako ju v roku 2010 publikovalo dnes už, žiaľ, neexistujúce vydavateľstvo Kalligram, dočkala prekladu hneď do niekoľkých svetových jazykov a zároveň získala viacero ocenení. Za všetky spomeňme aspoň cenu Anasoft litera, ktorej laureátom sa stal Vilikovský viacnásobne, čo nebýva zvykom a už vôbec nie pravidlom.

Načítavam video...

Aby sme sa príliš neľutovali

Na javisku Činohry SND sa tak v divadelnej sezóne 2023/2024 stretli v tvorivom dialógu dve výnimočné osobnosti európskeho, ak nie rovno svetového formátu. Prečo je však kombinácia Vilikovského novely Pes na ceste a tvorcu Dušana D. Pařízka taká príhodná?

„Niekedy je lepšie pozrieť sa na nás samých zvonka a z odstupu. Pavel Vilikovský to ako autor dokázal. Je vynikajúce, ak príde niekto, kto na nás vie nazerať touto optikou. Nechcem to nazvať objektivizovaním, ale je dôležité, aby sme sami seba príliš neľutovali, neplakali nad sebou, ale aby sme vedeli pripustiť aj istú mieru sebairónie, ktorá je typická pre Vilikovského,“ objasňuje Miriam Kičiňová, riaditeľka Činohry SND.

SkryťVypnúť reklamu

Hovoriac o témach a autorovom majstrovstve ju dopĺňa samotný režisér, ktorý po rokoch úvah a snáh aj bývalých vedení činohry napokon prijal pozvanie na spoluprácu: „Je jednoduché čitateľom, respektíve, ak hovoríme o divadle, publiku, kázať, nadávať. Je podstatne ťažšou disciplínou z onej kritiky nevyňať seba samého a to je niečo, čo sa Vilikovskému na najvyššej možnej úrovni darí. Hovorí o sebe ako o Slovákovi, rozpráva o svojich traumách, o svojich túžbach, snoch, nenaplnených víziách a vďaka tomu je tento text viac než slovenským nadávaním pomyselnej kolektívnej duše. Robí z neho akýsi apel: ‚Poďme sa nad tou minulosťou, s ktorou sme sa nevyrovnali, spoločne zamyslieť. Poďme sa chápať ako kolektív ľudských osobností.‘“

Každá divadelná inscenácia však vzniká vo viachlasnom dialógu. V tomto prípade tvorivý tím doplnili tiež rakúsky hudobník a herec Peter Fasching ako autor hudby k inscenácii a Kamila Polívková ako kostýmová výtvarníčka. Divadelná tvorkyňa, ktorá sa v Činohre SND nedávno predstavila aj ako režisérka inscenáciou Koncert na želanie, prezradila viac o princípe tvorby v prípade inscenácie Psa na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

„Vrátila som sa do SND naozaj veľmi rada, hoci ako kostýmová výtvarníčka v trochu odlišnej pozícii. Vždy keď pracujem s Dušanom, snažím sa čo najviac napojiť na tému v abstraktnom priestore jeho scénografií a vytvoriť konkrétny východiskový bod situácií, v ktorých sa postavy nachádzajú. A tentoraz, keďže hlas Pavla Vilikovského je vlastne štvorhlasom, kostýmy nie sú úplne identické, ale svojím spôsobom sú prepojené a poukazujú na to, že sa stále dívame, sledujeme a počúvame jedno telo rozdelené do štyroch hlasov… To je základný koncept. Rovnako ako v prípade scény, aj s kostýmami sa pracuje tak, že každý prevlek, každá zmena je súčasťou situácie a i herci sú hýbateľmi deja. Formálne prostriedky, akými sú hudba, scéna a svetlo, nie sú len dekoráciou.“

SkryťVypnúť reklamu

Pomyselná trilógia

Polívkovej dáva za pravdu a previazanosť tvorivých princípov potvrdzuje aj Fasching: „Hudba hrá vo Vilikovského predlohe veľkú rolu, viac ráz o nej aj píše. A keďže tu máme štyroch vynikajúcich hercov, ktorí sú zároveň úžasnými hudobníkmi, od začiatku sme vedeli, že chceme, aby hudbu aj naživo interpretovali. Zároveň sa snažíme vziať Vilikovského nesmierne rytmický a muzikálny jazyk a v istom bode ho dostať do hudobnej formy, čo je veľmi zábavné ako v procese, tak vo výsledku.“

Pes na ceste je súčasťou pomyselnej trilógie nových takpovediac autorských inscenácií, ktoré predstavujeme v treťom skúšobnom období tejto sezóny. Všetky sa istým spôsobom venujú Slovensku ako krajine, jej obyvateľstvu ako individualitám i širšiemu celku a prinášajú exkurz do histórie našej spoločnosti. Tá je úzko previazaná aj s politickými reáliami formujúcimi náš mladý, len o čosi málo viac než 30-ročný demokratický štát.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vulgárne vám vynadajú, povedia pravdu o Slovensku a aj tak budete povznesení Čítajte 

V tomto cykle uvažujeme nad tým, čo nás doma drží, prečo naopak odchádzame alebo sa i po odchode vraciame. Aké sú podmienky dobrovoľného odchodu a čo znamená odchod vynútený, nechcený.

Vďaka Psovi na ceste sa aspoň na moment na Slovensko vrátila aj asistentka scénografie a kostýmov Magdaléna Vrábová, ktorá opísala svoju skúsenosť z tvorivého procesu a práce na našej prvej scéne takto: „V prvom rade som najmä veľmi vďačná za príležitosť vrátiť sa späť na Slovensko, pretože, hoci odtiaľto pochádzam a študovala som tu, žijem v Prahe. Je skvelé, že som dostala aj príležitosť prinášať nápady a snažiť sa ich realizovať, nielen plniť technické požiadavky. Veľmi ma bavia všetky zmeny a výzvy, ktoré proces so sebou prináša. Nie všetci herci sú zvyknutí pracovať s meotarmi, vďaka ktorým s pomocou rôznych fólií menia prostredie na scéne, ale myslím si, že je to obojstranne obohacujúca skúsenosť.“

SkryťVypnúť reklamu

Mikrovesmír autorovej mysle

Časopriestor, v ktorom sa naši štyria hereckí kolegovia pohybujú, nie je prvoplánový nielen pre obecenstvo, no ani pre účinkujúcich.

Vilikovského pôvodina má až esejistické či úvahové parametre, neponúka mnoho dramatických situácií zo svojej podstaty, skôr medzi precíznymi myšlienkovými prúdmi pomocou dômyselného vrstvenia a premyslenej repetitívnosti niektorých leitmotívov vytvára pevné mantinely zdanlivo náhodne plynúcich myšlienok v hlave autora.

Herci v spolupráci s režisérom Pařízkom napriek a či práve vďaka takejto výzve vytvorili mikrovesmír autorovej mysle vo všetkých jej odtienkoch. Zároveň sa im podarilo javiskovému dianiu vdýchnuť niekedy konkrétne, inokedy snovejšie línie dramatického príbehu.

Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Robert Roth a Richard Stanke sa svojej úlohy tak trochu kolektívne a zároveň individuálne predstavovať Vilikovského alter ego ujali s radosťou a so zmyslom pre detail.

SkryťVypnúť reklamu

Redaktora vydavateľstva Iks Ypsilon sa im podarilo vykresliť bravúrne, pričom každý z nich postavu naplnil výrazným ľudským rozmerom vo všetkých jeho podobách. O ďalších mikropostavách, ktoré stretneme na ceste dejom, alebo charaktere zásadnej ženskej hrdinky Margarethe v podaní Ľuboša Kostelného ani nehovoriac.

Hoci spoločnou premennou percepcie tvorivého procesu je pre všetkých štyroch protagonistov fakt, že si sprvu nevedeli predstaviť zhmotnenie Vilikovského ideí na javisku, každému z nich spolupráca pri tejto inscenácii priniesla mnohé nové podnety v rámci myšlienok i hereckej práce.

Ako vraví Ľuboš Kostelný, byť súčasťou tohto tvorivého tímu si skutočne vyžadovalo „… určitú odvahu, guráž a podkutosť vo Vilikovského témach. Ľudia väčšinou majú radšej, keď im niekto klame, ako keď im povie pravdu. A táto inscenácia azda vypovedá o istej základnej pravde o nás ako o národe. V našom povedomí nám totiž podľa môjho názoru chýba základná idea toho, prečo vlastne sme – my Slováci. Čo by sme našou existenciou chceli dosiahnuť. Chýba nám skutočne spoločná myšlienka a dôvod našej existencie. Táto inscenácia má ambíciu túto otázku položiť a je už len na nás, aby sme si odpoveď nejak definovali a následne šli ďalej.“

SkryťVypnúť reklamu

V odlišnejšej pozícii sa pri práci nachádzal Richard Stanke, ktorý už prácu Dušana D. Pařízka pomerne dôverne pozná. Hoci jeho inscenácie dosiaľ zažil len ako divák, mal i vďaka tejto skúsenosti predstavu o tom, ako Pařízek pracuje s hercom i textom.

„Pre mňa bola podstatná dôvera v to, že vie, čo robí. Samotný text je zároveň pre mňa materiálom, s ktorým istým spôsobom súzniem. O to príjemnejšia bola naša spolupráca. Je to pre mňa zásadná skúsenosť, pretože Dušanov spôsob práce je veľmi osobitý. Človek sa naučí, že aj mnohé zdanlivo technické akcie sú neoddeliteľnou súčasťou inscenácie a herec i divák si ich musí uvedomiť,“ vraví Stanke.

Divácky test

Nielen vďaka podmanivej estetike a všetkým výrazovým prostriedkom, či už obsahovým, alebo formálnym, predstavuje inscenácia Pes na ceste zásadný príspevok do slovenského inscenačného diapazónu. Nakoniec to potvrdzujú aj slová Alexandra Bártu, ktorý považuje prítomnosť Dušana D. Pařízka na Slovensku za udalosť.

SkryťVypnúť reklamu

„Spočiatku sa mi Vilikovského spôsob narácie zdal mierne vzdialený, no to, že sa stretol celý tento tvorivý tím, je zázrak. Nie že by som na zázraky neveril, no táto inscenácia jedným zázrakom je. Je to divadlo presne podľa mojich predstáv. Sme tu súčasťou niečoho, čo sami vytvárame v prítomnom okamihu. Je pre mňa neuveriteľné, že človek, ktorý nie je Slovák, sa vie na Slovákov pozrieť tak inteligentne, citlivo, a že Vilikovského tlmočí prostredníctvom nás tak dokonale. Zároveň inscenáciu vnímam aj ako divácky test. Vilikovského úvahy sú pre niekoho možno drsné, pre iného pravdivé, no vďaka tejto inscenácii môžeme zistiť, nakoľko vieme mať nad sebou nadhľad. Zasmiať sa aj nad sebou samými, no tiež priznať si pravdu a aj nad ňou uvažovať tak, aby sa človek dokázal vyvíjať,“ hovorí Bárta.

SkryťVypnúť reklamu

Práve vývoj predstavuje v súčasnosti termín, ktorého obsah sa mnohým môže zdať vzdialený, keďže naša krajina zažíva otrasy na viacerých úrovniach života.

Správne to postrehol aj Dušan David Pařízek: „Z politického a spoločenského hľadiska prežívate veľmi ťažké obdobie. Aj preto obdivujem všetky spolupracovníčky a spolupracovníkov, ako aj celý súbor tohto divadla, že v tejto dobe reflektujú to, čo sa v spoločnosti deje. Vážim si, že zostávajú kultivovaní a snažia sa prinajmenšom klásť otázky, ktoré sa týkajú doby, v ktorej žijete, pre ktorú robíte divadlo. Myslím, že práve to je poslaním divadla. Klásť otázky, nie ponúkať vyfabrikované odpovede. Som vďačný, že som mohol spoznať ľudí, ktorí divadlo robia s nadhľadom, čo je výnimočné.“

Dúfame, že inscenácia Pes na ceste bude vyvolávať mnoho otázok, ktoré nám všetkým pomôžu rásť. Na jej najbližších reprízach vás veľmi radi privítame už 5. a 17. mája, ako aj 26. a 27. júna. Veríme, že zážitok vo vás bude pozitívne rezonovať, tak ako je správnemu a spoločensky zodpovednému divadlu vlastné.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 047
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 586
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 250
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 974
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 030
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 213
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 106
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemecký automobilový priemysel zašiel za hranicu zákona, aby udržal staré technológie.

Koniec nemeckého ekonomického zázraku znamená aj koniec akej-takej slovenskej prosperity.


31
Peter Tkačenko.

Keď si zakázal čisté riešenie na Ústavnom súde, zostala mu improvizácia.


5
Referendum Peter Pellegrini dnes

Iniciovalo ho Slovenské hnutie obrody.


TASR 54
Slovenskí hokejisti na MS v hokeji 2025.

Pozrite si, proti komu nastúpia hokejisti.


7
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 547
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 078
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 633
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 347
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 508
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 323
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 324
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 775
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu