CANNES, BRATISLAVA. Kto je bezúhonný a morálne čistý, nech príde, kto bez viny nie je, nech zostane doma. Keby to bolo také jednoduché, festival v Cannes by mal úplne jasno, koho na červený koberec pozvať a koho nie.
A dnes, niekoľko hodín pred otváracím ceremoniálom by už len dolaďoval to, kedy a po koho treba prísť na letisko.
Situácia je však oveľa zložitejšia a vedenie festivalu sa na najbližšie hodiny pozerá s veľkými obavami. Netuší, komu by sa malo vyhnúť, aby sa vyhlo škandálu.

Už niekoľko dní sa zaoberá zoznamom desiatich filmových osobností, ktorým hrozí, že ich obete sexuálneho násilia označia za agresorov, a to práve vo chvíli, keď na ne budú obrátené všetky kamery sveta.
Zoznam, ktorý spôsobil zemetrasenie
"Uvedomujeme si, čo sa môže stať, a sme v strehu. Už sme si najali agentúru, ktorá nám pomáha s krízovou komunikáciou," povedala v rozhovore pre populárny týždenník Paris Match riaditeľka festivalu Iris Knobloch.
To, že zoznam desiatich agresorov existuje, zistil francúzsky investigatívny portál Mediapart. Mená, ktoré na ňom sú, majú takú váhu, že to medzi filmármi okamžite spôsobilo zemetrasenie.
Nie je medzi nimi žiadna žena. Sú to zväčša tridsiatnici a štyridsiatnici herci, režiséri aj producenti, jeden držiteľ Oscara a aj kandidát na tohtoročnú Zlatú palmu.
"Štáby, ktoré majú svoj film v hlavnom programe, sa už trasú, a vedenie festivalu zalial studený pot. Prišli o spánok," píše denník Le Figaro.
“Filmové dielo je to, čo je v Cannes najdôležitejšie.
„
Hoci festival v Cannes deklaroval podporu obetiam sexuálneho násilia okamžite po tom, ako v roku 2017 prepukol škandál s producentom Harveym Weinsteinom a vzniklo hnutie MeToo, zriadil aj psychologickú podporu na telefónnej linke, doteraz neprijal žiadnu smernicu, ktorou by sa mohol riadiť v prípade, ak k nejakému škandálu príde aj počas neho.
"Každý jeden prípad budeme zvažovať samostatne a posnažíme sa zaujať ten najsprávnejší postoj. V každom prípade však budeme mať na pamäti aj dielo, ktoré možný agresor príde do Cannes predstaviť. Pretože filmové dielo je to, čo je v Cannes najdôležitejšie," cituje Paris Match riaditeľku.
Film Ja tiež bude prístupný aj ľudu
Jednou z možností, ktoré prichádzajú do úvahy, je vylúčiť filmára z programu. Druhou, jemnejšou, je nepustiť ho na červený koberec.
Že je schopný postupovať rázne, dokázal festival v roku 2011, keď dánskeho režiséra Larsa von Triera vyhlásil za personu non grata, pretože na tlačovej konferencii k filmu Melancholia vtipkoval o holokauste.
A že na svojich princípoch až tak veľmi netrvá, zas dokázal o sedem rokov neskôr, keď Dána na červený koberec zavolal opäť, lebo chcel pyšne odpremiérovať jeho provokatívny film Jack stavia dom.
K francúzskej kultúre patrí benevolentnejší prístup k morálke. Medzi intelektuálmi a umeleckou elitou sa dlho toleroval napríklad, sex s neplnoletými, a ani po vypuknutí káuz z hnutia MeeToo neboli osobnosti z filmového priemyslu za jedno v tom, čo za sexuálne obťažovanie možno považovať a čo nie.

V posledných mesiacoch sa verejnou mienkou snaží otriasť herečka Judith Godrèche, známa napríklad aj z filmu Železná maska, v ktorom hrala po boku Leonarda DiCapria.
Do Cannes príde predstaviť krátky dokumentárny film Moi aussi (Ja tiež), v ktorom rozpráva o tom, čo zažila, keď sa pri práci stretla s legendárnymi režisérmi Benoît Jacquotom a Jacquom Doillonom.
Dosah môže mať veľký, pretože ho neuvidia len akreditovaní filmári a novinári, ktorí budú mať prístup na premiéru. Keďže ho festival zaradil aj do sekcie Kino na pláži, môžu sa naň prísť pozrieť všetci, čo v stredu 15. mája budú v meste.