CANNES. "Tento rok už žiadna polemika, rozhodli sme sa. Ak nejaká vznikne, nebude to preto, že sme to chceli my," vyhlásilo vedenie festivalu v Cannes niekoľko hodín pred svojím utorňajším otvorením.
A hneď na úvodnom ceremoniáli ponúklo odpoveď, ako to chce dosiahnuť. Šéfkou poroty je tento rok americká režisérka a autorka filmu Barbie Greta Gerwig. Čestnú Zlatú palmu dostala Meryl Streep a obdivnú reč na jej počesť predniesla Juliette Binoche.

Vďaka takej prevahe žien na pódiu by nikto festival nemohol obviniť z podporovania patriarchátu, teda "najväčšieho zla všetkých čias", ako vraví s nádychom irónie herečka Camille Cottin, ktorá slávnostný večer moderovala.

V Cannes si uvedomili, že vlani nezačali takmer dvojtýždňový sviatok najlepšie. Otváracím filmom bola dráma Jeanne du Barryovej, kde má jednu z hlavných úloh Johnny Depp.
Hoci ho súd zbavil obvinenia, že svoju bývalú manželku Amber Heardovú vystavil domácemu násiliu, nemálo bolo takých, čo takýto výber považovali za nevkusný. Iný film ste nemali?
Je to korektný, ale nepozerateľný film
Je neodškriepiteľné, že festival v Cannes sa snaží prispieť k scitlivovaniu spoločnosti voči násiliu akéhokoľvek druhu, konkrétne toho, čo je rozšírené vo filmovom priemysle. Do hlavného programu zaradil dokument Moi aussi (Ja tiež), v ktorom herečka Judith Godrèche vymenovala režisérov, ktorí ju počas kariéry obťažovali.
To však celkom neznamená, že už nechce vystrkovať rožky. Tento reflex je predsa zapísaný v jeho DNA.

Otváracím filmom bola preto tentoraz komédia Le deuxième acte (Druhé dejstvo), nakrútená známym humoristom spomedzi režisérov Quentinom Dupieuxom.
Le deuxième acte
- Film Druhé dejstvo napísal a zrežíroval francúzsky režisér Quentin Dupieux.
- Hrajú v ňom: Léa Seydoux,, Vincent Lindon, Louis Garrel, Raphaël Quenard, Manuel Guillot.
- Film otváral festival v Cannes 14. mája, premietli ho mimo hlavnú súťaž.
- Festival potrvá do 25. mája.
Pätica hercov v ňom nedokáže dokončiť pár jednoduchých scén. Lenže ak sa náhodou medzi sebou nehádajú, uvažujú, či má ešte zmysel hrať, keď je vojna, spoločnosť polarizovaná a planéta rozhorúčená.
A keď aj samých seba presvedčia, že má, lebo veď nič "poriadne" robiť nevedia, zúfajú si nad úrovňou toho, čo práve nakrúcajú. Lebo nakrúcať dnes film je ako prechádzať sa medzi nášľapnými mínami.
Čerstvo nadobudnutá citlivosť im zabraňuje vysloviť polovicu slov z ich zaužívanej slovnej zásoby, prejaviť názory na sexuálne orientácie a rody, a naopak, núti ich spolupracovať s amatérmi, ktorí síce nevedia hrať, ale zato zastupujú rôzne menšiny.
Normálny scenárista alebo režisér, poznačený dlhoročným nánosom zlých návykov, by to možno nedokázal, ale umelá inteligencia áno. Pozerať sa na to síce nedá, no ambiciózny cieľ je dosiahnutý. Splnili sme 92 percent z odporúčanej charty korektnosti!
Výber prvého filmu zrejme tentoraz festivalu naozaj vyšiel, publikum sa bavilo a v kinosále znel oslobodzujúci smiech.

Na pokraji nervového zrútenia
Festival v Cannes je pre väčšinu svetových médií kultúrnou udalosťou roka. Presnejšie, bol. Je možné, že v najbližších rokoch bude o ňom reč aj v ich politických sekciách.
Miestna verejnoprávna televízia France3 v utorok vysiela debatu, ktorú nazvala: Cannes na pokraji nervového zrútenia. Okrem iného sa v nej hovorilo aj o tom, prečo prezident Macron robí tak málo preto, aby boli obete sexuálneho násilia viac chránené a agresori prísnejšie trestaní.

Keďže nový zákon chýba, festival sa zrejme ukázal ako ideálne miesto na to, kde na to upozorniť, aj za cenu škandálu. Už pred pár dňami investigatívny portál Mediapart informoval, že existuje zoznam desiatich filmárov, ktorí budú verejne obvinení práve v týchto dňoch.
Predpoveď, respektíve plán sa nemusí naplniť. To jedno meno už zverejnil časopis Elle. Priniesol výpoveď deviatich žien, ktoré mali zlú skúsenosť s Alainom Sardom, producentom filmov Davida Lyncha, Jeana-Luca Godarda či Romana Polanského.
Do konca festivalu zostáva jedenásť dní.