SME

Je v poriadku cítiť sa zle, znamená to, že sme ešte nestratili citlivosť, píše Peter Pavlac

Vynášame rýchle súdy, odsúdenia, poníženie na všetky strany.

Dramatik a dramaturg Peter PavlacDramatik a dramaturg Peter Pavlac (Zdroj: Filip Pavlac)

Autor je dramatik a dramaturg.

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Pred pár týždňami som sedel v publiku na bežnej repríze inscenácie Pes na ceste v réžii Dušana D. Pařízka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Drobná výčitka jedného z hercov smerom do publika (kde sa istá pani trápne na vtipno snažila ospravedlniť svoj neskorý príchod) sa stala len entrée k niečomu oveľa závažnejšiemu. K manifestu, ktorý sa minútu po minúte čoraz viac stával obžalobou hlbočiznej podstaty našej slovenskej malosti, nie však rozsudkom či nebodaj odsúdením.

SkryťVypnúť reklamu

Keď Ľuboš Kostelný vstúpi v istej časti tejto fascinujúcej intelektuálnej hry s emóciou diváka do publika s monológom nápadne pripomínajúcim Publikumsbeschimfung Petra Handkeho, prikrčil som sa od bolesti nad týmto útokom a uvedomil som si, že sa cítim naozaj zle. A vôbec mi to neprekážalo.

Dobre, inak.

Nedávno ma oslovila Iveta Ditte-Jurčová a Michal Ditte v rámci špecifického vzdelá­vacieho projektu Divadla Pôtoň v Bátovciach (Impulz) zúčastniť sa trojdňového divadelného maratónu, organizovaného tak, že každý jeden deň prišla iná skupina študentov z inej školy, pozrela si predstavenie hry Terra Apathy, nasledovala spoločná hodinová diskusia, následne sa študenti podelili do troch skupín a zúčastnili sa troch rôznych workshopov – hereckého (viedla ho Ela Lehotská, spolutvorkyňa a performerka Terra Apathy), scénografického (viedla ho Iveta, režisérka Terra Apathy) a autorského, ktorý som viedol ja.

SkryťVypnúť reklamu

Už prvý rozhovor s Ivetou ma mierne znepokojil. Najmä preto, že na tieto vzdelávacie aktivity sa prevažne prihlasujú stredné odborné školy, teda „učňovky“, z okolitých regiónov (Tekov, Hont, Novohrad). Tie, z ktorých študenti mali prísť v nasledujúce tri dni, boli navyše učňovky výsostne technického typu, väčšinou elektrikári/ky (elektrotechnika/mechatronika…).

Diskusie po predstavení prebiehali v príjemnom duchu, nešlo o politicky exponovanú tému, takže nehrozil radikálny stret názorov a postojov (Terra Apathy je projektom s ekologickým podtextom, jej politikum sa umne krčí „pod povrchom“).

Podstatne zložitejšie to však bolo pri samotnom workshope. Píšem teraz, samozrejme, len o tom svojom – autorskom.

Bolo totiž zrejmé, že od študentov budem chcieť aktívne písanie. V prvom rade ma však zaujímalo, čo čítajú a či vôbec čítajú. Na pár výnimiek (niektorí ukázali naozaj angažovaný záujem o všakovaké žánrové druhy literatúry) sa ich čitateľská skúsenosť končila pri čítaní instagramových „storiek“ a „reelsiek“.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vulgárne vám vynadajú, povedia pravdu o Slovensku a aj tak budete povznesení Čítajte 

Tento druh rozhovoru s nimi sa, samozrejme, niesol v duchu častej demonštrácie nezáujmu sedieť tam a nebodaj niečo písať (nie u všetkých). To určovala dynamika kolektívu a jasne rozdelené roly, pretože v skutočnosti to mnohých z nich vlastne celkom dráždilo.

Všetko sa začalo lámať v momente, keď som vytiahol pre každého papier, na ktorom bol krátky dialóg otca so synom (z mojej hry Deus ex machina). V jednoduchej situácii v ňom otec vyčíta synovi, že mu práve „zrušil“ vzťah, a to len preto, lebo syn prišiel pýtať od otca prachy. To bolo všetko.

Nič konkrétne, čo by naznačovalo, kto sú, čo je to za príbeh, vzťah, rodinná konštelácia. Začala sa analýza a spoločné fabulovanie. Paradoxne práve najväčší deštruktori zrazu začali analyzovať situáciu spôsobom „mám takého kamaráta, ten má takého otca, čo sa rozviedol, a tak ďalej“, a začali sa sypať neskutočné príbehy, ktoré zjavne odkazovali na mimoriadne neutešené kontexty životov jednotlivých zúčastnených.

SkryťVypnúť reklamu

V každom z troch dní sa zjavilo čosi, čo ma posadilo na stoličku, zobralo slovo, dych. Pred očami sa mi tak začali odvíjať príbehy tých skoro dospelých, mnohých zaseknutých v realite, o ktorej vedia, že im už neprinesie v živote nič, čo by nepoznali, väčšina z nich s predstavou a snom, ktorý sa len ťažko rozvinie ďalej, než že skončia ako údržbári v nejakej večne krachujúcej štátnej firme či u kamoša v servise v druhej dedine.

Dal som totiž každému ten dialóg slobodne dopísať a vo väčšine prípadov konflikt otca so synom najskôr do absurdna vygradovali, ale na konci sa mnohí z nich snažili ho harmonizovať, ukončiť pozitívne, tak ako im to zjavne realita neumožňuje.

Impulz, ktorý v ten deň dostali, možno na chvíľu prebral ich predstavivosť, dal im možnosť fabulovať, a teda snívať (možno práve o tom, ako iný by mohol byť ich osobný príbeh), no cynickosť poznámok smerom ku kontextu, v ktorom žijú a necítia možnosť na zmenu či únik z neho, napokon prevážila. V poznámkach na margo, nie v textoch, ktoré často vykazovali vysokú mieru potenciálneho talentu.

SkryťVypnúť reklamu

Moju hlbokú úzkosť z faktu, že na minimálny posun tu nie je iné východisko, než pre nich vytvoriť stovky ďalších takýchto impulzov, vystriedal smútok a pocit bytostného zlyhania systému a nás v ňom.

Celý tento zážitok sa mi vrátil, keď som sledoval Pařízkovu verziu Vilikovského geniálnej knihy o tom, ako sa hlboko o sebe pochybujúci slovenský intelektuál snaží presvedčiť o hodnote našej literatúry niekoho za hranicami našej krajiny.

Exkluzívne spracovanie zdanlivo úzkeho problému však v sebe obsahuje presahy, ktoré nevedú dialóg na celkom bežnej úrovni, vyžadujú nielen vzdelanie, ale i poznanie a nadstavbu, ktorú väčšina občanov tejto krajiny nemala šancu dostať. Uzavretí vo svojej bubline sa permanentne spoliehame, že to niekde na tých „okresnejších“ úrovniach niekto robí… robí, a sú to skvelí ľudia, ale je ich stále žalostne málo.

SkryťVypnúť reklamu

Pred pár dňami som si s kamarátom a rešpektovaným filmovým režisérom pozrel po rokoch kultový film bratov Coenovcov z konca rokov deväťdesiatych Big Lebowski.

Súvisiaci článok Pes na ceste v SND: Niekedy je lepšie pozrieť sa na nás samých zvonka a z odstupu Čítajte 

Nezávisle od seba sme až zahanbujúco pred sebou samými dlho museli uvažovať nad tým, čo sa to s nami stalo, keď sme boli schopní sledovať len dejovú linku filmu, prešiel pred našimi očami strašne rýchlo a všetku svoju „zahulenú“ vtipnú pomalosť akoby stratil. Nestratil. To my sme voči nej stratili citlivosť. Dostali sme sa nechtiac do pasce.

Strácame citlivosť a v pocite falošnej výlučnosti ju očakávame od druhých. Pri konfrontácii s niekým z druhej strany barikády (plochozemci, antivaxeri, rusofili atď.) vybuchneme skoro rovnako rýchlo ako oni a čudujeme sa, ako môžu byť takí slepí, hluchí či dokonca sprostí…?

SkryťVypnúť reklamu

Rýchle súdy, odsúdenia, poníženie na všetky strany a ide sa ďalej.

Možno by sme sa mali zastaviť, zbaliť si batoh ako Vilikovského hrdina, vyraziť do regiónu a skúsiť presvedčiť učňovkárov z Veľkého Krtíša, že sa oplatí čítať slovenskú literatúru.

A keď sa nám to raz podarí, bude to prvý krok k tomu, aby o pár rokov sedeli na Pařízkovom Psovi na ceste a chápali, že keď sa cítia zle, nie je to problém, lebo cítiť sa zle v divadle môže znamenať aj to, že ste ešte celkom nestratili citlivosť voči šialenosti aktuálne prežívanej prítomnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 383
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 069
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 077
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 860
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 117
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 916
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 617
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 513
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 515
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 025
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 735
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 620
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 860
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 706
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 835
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  5. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu