SME

Je v poriadku cítiť sa zle, znamená to, že sme ešte nestratili citlivosť, píše Peter Pavlac

Vynášame rýchle súdy, odsúdenia, poníženie na všetky strany.

Dramatik a dramaturg Peter PavlacDramatik a dramaturg Peter Pavlac (Zdroj: Filip Pavlac)

Autor je dramatik a dramaturg.

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Pred pár týždňami som sedel v publiku na bežnej repríze inscenácie Pes na ceste v réžii Dušana D. Pařízka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Drobná výčitka jedného z hercov smerom do publika (kde sa istá pani trápne na vtipno snažila ospravedlniť svoj neskorý príchod) sa stala len entrée k niečomu oveľa závažnejšiemu. K manifestu, ktorý sa minútu po minúte čoraz viac stával obžalobou hlbočiznej podstaty našej slovenskej malosti, nie však rozsudkom či nebodaj odsúdením.

SkryťVypnúť reklamu

Keď Ľuboš Kostelný vstúpi v istej časti tejto fascinujúcej intelektuálnej hry s emóciou diváka do publika s monológom nápadne pripomínajúcim Publikumsbeschimfung Petra Handkeho, prikrčil som sa od bolesti nad týmto útokom a uvedomil som si, že sa cítim naozaj zle. A vôbec mi to neprekážalo.

Dobre, inak.

Nedávno ma oslovila Iveta Ditte-Jurčová a Michal Ditte v rámci špecifického vzdelá­vacieho projektu Divadla Pôtoň v Bátovciach (Impulz) zúčastniť sa trojdňového divadelného maratónu, organizovaného tak, že každý jeden deň prišla iná skupina študentov z inej školy, pozrela si predstavenie hry Terra Apathy, nasledovala spoločná hodinová diskusia, následne sa študenti podelili do troch skupín a zúčastnili sa troch rôznych workshopov – hereckého (viedla ho Ela Lehotská, spolutvorkyňa a performerka Terra Apathy), scénografického (viedla ho Iveta, režisérka Terra Apathy) a autorského, ktorý som viedol ja.

SkryťVypnúť reklamu

Už prvý rozhovor s Ivetou ma mierne znepokojil. Najmä preto, že na tieto vzdelávacie aktivity sa prevažne prihlasujú stredné odborné školy, teda „učňovky“, z okolitých regiónov (Tekov, Hont, Novohrad). Tie, z ktorých študenti mali prísť v nasledujúce tri dni, boli navyše učňovky výsostne technického typu, väčšinou elektrikári/ky (elektrotechnika/mechatronika…).

Diskusie po predstavení prebiehali v príjemnom duchu, nešlo o politicky exponovanú tému, takže nehrozil radikálny stret názorov a postojov (Terra Apathy je projektom s ekologickým podtextom, jej politikum sa umne krčí „pod povrchom“).

Podstatne zložitejšie to však bolo pri samotnom workshope. Píšem teraz, samozrejme, len o tom svojom – autorskom.

Bolo totiž zrejmé, že od študentov budem chcieť aktívne písanie. V prvom rade ma však zaujímalo, čo čítajú a či vôbec čítajú. Na pár výnimiek (niektorí ukázali naozaj angažovaný záujem o všakovaké žánrové druhy literatúry) sa ich čitateľská skúsenosť končila pri čítaní instagramových „storiek“ a „reelsiek“.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vulgárne vám vynadajú, povedia pravdu o Slovensku a aj tak budete povznesení Čítajte 

Tento druh rozhovoru s nimi sa, samozrejme, niesol v duchu častej demonštrácie nezáujmu sedieť tam a nebodaj niečo písať (nie u všetkých). To určovala dynamika kolektívu a jasne rozdelené roly, pretože v skutočnosti to mnohých z nich vlastne celkom dráždilo.

Všetko sa začalo lámať v momente, keď som vytiahol pre každého papier, na ktorom bol krátky dialóg otca so synom (z mojej hry Deus ex machina). V jednoduchej situácii v ňom otec vyčíta synovi, že mu práve „zrušil“ vzťah, a to len preto, lebo syn prišiel pýtať od otca prachy. To bolo všetko.

Nič konkrétne, čo by naznačovalo, kto sú, čo je to za príbeh, vzťah, rodinná konštelácia. Začala sa analýza a spoločné fabulovanie. Paradoxne práve najväčší deštruktori zrazu začali analyzovať situáciu spôsobom „mám takého kamaráta, ten má takého otca, čo sa rozviedol, a tak ďalej“, a začali sa sypať neskutočné príbehy, ktoré zjavne odkazovali na mimoriadne neutešené kontexty životov jednotlivých zúčastnených.

SkryťVypnúť reklamu

V každom z troch dní sa zjavilo čosi, čo ma posadilo na stoličku, zobralo slovo, dych. Pred očami sa mi tak začali odvíjať príbehy tých skoro dospelých, mnohých zaseknutých v realite, o ktorej vedia, že im už neprinesie v živote nič, čo by nepoznali, väčšina z nich s predstavou a snom, ktorý sa len ťažko rozvinie ďalej, než že skončia ako údržbári v nejakej večne krachujúcej štátnej firme či u kamoša v servise v druhej dedine.

Dal som totiž každému ten dialóg slobodne dopísať a vo väčšine prípadov konflikt otca so synom najskôr do absurdna vygradovali, ale na konci sa mnohí z nich snažili ho harmonizovať, ukončiť pozitívne, tak ako im to zjavne realita neumožňuje.

Impulz, ktorý v ten deň dostali, možno na chvíľu prebral ich predstavivosť, dal im možnosť fabulovať, a teda snívať (možno práve o tom, ako iný by mohol byť ich osobný príbeh), no cynickosť poznámok smerom ku kontextu, v ktorom žijú a necítia možnosť na zmenu či únik z neho, napokon prevážila. V poznámkach na margo, nie v textoch, ktoré často vykazovali vysokú mieru potenciálneho talentu.

SkryťVypnúť reklamu

Moju hlbokú úzkosť z faktu, že na minimálny posun tu nie je iné východisko, než pre nich vytvoriť stovky ďalších takýchto impulzov, vystriedal smútok a pocit bytostného zlyhania systému a nás v ňom.

Celý tento zážitok sa mi vrátil, keď som sledoval Pařízkovu verziu Vilikovského geniálnej knihy o tom, ako sa hlboko o sebe pochybujúci slovenský intelektuál snaží presvedčiť o hodnote našej literatúry niekoho za hranicami našej krajiny.

Exkluzívne spracovanie zdanlivo úzkeho problému však v sebe obsahuje presahy, ktoré nevedú dialóg na celkom bežnej úrovni, vyžadujú nielen vzdelanie, ale i poznanie a nadstavbu, ktorú väčšina občanov tejto krajiny nemala šancu dostať. Uzavretí vo svojej bubline sa permanentne spoliehame, že to niekde na tých „okresnejších“ úrovniach niekto robí… robí, a sú to skvelí ľudia, ale je ich stále žalostne málo.

SkryťVypnúť reklamu

Pred pár dňami som si s kamarátom a rešpektovaným filmovým režisérom pozrel po rokoch kultový film bratov Coenovcov z konca rokov deväťdesiatych Big Lebowski.

Súvisiaci článok Pes na ceste v SND: Niekedy je lepšie pozrieť sa na nás samých zvonka a z odstupu Čítajte 

Nezávisle od seba sme až zahanbujúco pred sebou samými dlho museli uvažovať nad tým, čo sa to s nami stalo, keď sme boli schopní sledovať len dejovú linku filmu, prešiel pred našimi očami strašne rýchlo a všetku svoju „zahulenú“ vtipnú pomalosť akoby stratil. Nestratil. To my sme voči nej stratili citlivosť. Dostali sme sa nechtiac do pasce.

Strácame citlivosť a v pocite falošnej výlučnosti ju očakávame od druhých. Pri konfrontácii s niekým z druhej strany barikády (plochozemci, antivaxeri, rusofili atď.) vybuchneme skoro rovnako rýchlo ako oni a čudujeme sa, ako môžu byť takí slepí, hluchí či dokonca sprostí…?

SkryťVypnúť reklamu

Rýchle súdy, odsúdenia, poníženie na všetky strany a ide sa ďalej.

Možno by sme sa mali zastaviť, zbaliť si batoh ako Vilikovského hrdina, vyraziť do regiónu a skúsiť presvedčiť učňovkárov z Veľkého Krtíša, že sa oplatí čítať slovenskú literatúru.

A keď sa nám to raz podarí, bude to prvý krok k tomu, aby o pár rokov sedeli na Pařízkovom Psovi na ceste a chápali, že keď sa cítia zle, nie je to problém, lebo cítiť sa zle v divadle môže znamenať aj to, že ste ešte celkom nestratili citlivosť voči šialenosti aktuálne prežívanej prítomnosti.

Slovenské národné divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 902
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 760
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 763
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 059
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 051
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 715
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 417
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 320
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 313
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 157
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 109
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 699
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 683
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 4 518
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 726
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 295
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
SkryťZatvoriť reklamu