„Tvoje divadlo je otrasné! Tvoj scenár je nudný! Myslíš si, že potrebujeme, aby si prišiel zo Švédska, aby si nám hovoril o homofóbii?“ kričia dvaja vagabundi v ružových kuklách na muža v hotelovej izbe. Keď ho obaja znásilnia, vezmú si neónovoružový kufrík s náradím a režiséra začnú za výrazných zvukových efektov rezať na kusy.
Prsty a končatiny lietajú vzduchom, z hrudného koša sa sypú vnútornosti a umelá krv sa z fľaše leje prúdom. Keď skončia, po javisku sa nedá kráčať, iba kĺzať. Na záver ešte na bielu stenu krvou napíšu nápis: Bye bye Poland - Zbohom Poľsko.
Časť publika si počas tejto scény zakrýva oči. Smiech, ktorý sa počas celého predstavenia ozýval, už nepočuť. Čiastočne pre zosilnené zvuky praskajúcich kostí, čiastočne pre zhnusenie. Nikto však zo sály neodchádza a na záver zaznie silný aplauz.
Úvodné želanie riaditeľky festivalu Divadelná Nitra Dariny Károvej, aby mal varšavský Nowy Teatr s inscenáciou Fóbia v Bratislave prajné publikum, sa splnilo.
Homofóbiu trestajú brutálnym mučením a zabíjaním
Fóbiu hral súbor po prvý raz mimo Poľska a všetci boli zvedaví, ako bude táto radikálna inscenácia fungovať za hranicami ich krajiny. Nielen pre slovenské publikum ide o výbornú lekciu o posúvaní divadelných hraníc a umeleckom škandále. Ten je v Poľsku súčasťou divadelnej tradície a najlepším spôsobom, ako vypredať na mesiace vopred.
„Každý z nás pozná niekoho, kto inscenáciu nevydržal dopozerať celú,“ vraví počas diskusie po predstavení jedna z účinkujúcich herečiek. A nedá sa im čudovať. Inscenácia poľského multidisciplinárneho umelca Karola Radziszewského a švédskeho režiséra Markusa Öhrna spojila to najradikálnejšie z ich tvorby.
Radziszewski v ňom oživil svoj koncept Fag Fighters (Buzerantských bojovníkov) maskovaných výtržníkov, ktorí každý prejav homofóbie trestajú brutálnym mučením, násilím a zabíjaním. Öhrn zas hercov štylizuje do výraznej vizuality. Nasadzuje im veľké smiešno-strašidelné masky, upravuje im hlasy a robí všetko pre to, aby pôsobili smiešne.