Autor je publicista, dramaturg Divadla Jána Palárika v Trnave
Trnava má s divadelnými festivalmi bohaté skúsenosti. Divadlo pre deti a mládež (dnešné Divadlo Jána Palárika) spoluorganizovalo v 70. a 80. rokoch celoslovenskú prehliadku s názvom Divadlo deťom venovanú tvorbe pre deti, v novom miléniu sa tu na chvíľu udomácnil aj GavranFest a mesto Trnava dlhé roky organizovalo Divadelne inšpiratívne vystúpenia. Trnavské divadlo sa na túto tradíciu rozhodlo nadviazať a to novovzniknutým Teen Theatre Fest.
„O založení festivalu sme v divadle uvažovali už dlho. Riaditeľka Zuzana Hekel o ňom premýšľala ako o potenciálnom rozšírení kultúrneho života v meste a regióne, kolegyňa a zároveň výkonná riaditeľka festivalu Ivica Franeková zasa ako o novom leveli našej práce s mládežou. V podstate sa v myšlienke festivalu preťali mnohé naše spoločné ciele a snahy z predchádzajúcich rokov,“ ozrejmuje umelecká riaditeľka festivalu a zároveň umelecká šéfka divadla Lucia Mihálová.
Svety mladých ľudí
Zámerom Teen Theatre Fest je priniesť široké spektrum moderných scénických foriem primárne mladému publiku, s dominantným zástupom štylizovanej činohry a pohybového divadla. Medzinárodná dramaturgická rada v zložení György Vidovszky (režisér a pedagóg z Maďarska), Dorota Kowalkowska (pedagogička, dramatička a kritička z Poľska), Dagmar Bednáriková (produkčná a kritička z Česka), Dária Fojtíková Fehérová (teatrologička zo Slovenska) a Jakub Molnár (dramaturg Divadla Jána Palárika v Trnave) vyberala spomedzi stredoeurópskych divadiel tituly pre mládež, ktoré komunikujú témy tzv. „vločkovej generácie Z“ atraktívnym, inovatívnym a participatívnym spôsobom.
Vďaka tejto dramaturgickej vyprofilovanosti sa stáva Teen Theatre Fest jedinečným podujatím svojho druhu na Slovensku. Založiť však nový festival nebolo vôbec jednoduché: „Asi najzásadnejšia obava počas príprav spočívala v tom, či sa nám do Trnavy podarí dostať naozaj vychytené a dobré divadlá. Museli sme zahraničiu dokázať, že hoci nemáme žiadne meno ani referenciu, sme seriózni, dôveryhodní a kompetentní. Problematické zároveň bolo, že naša politická reprezentácia vysiela úplne opačné signály. Dalo nám poriadne zabrať, aby sme iné krajiny presvedčili, že na Slovensku ešte stále môže kultúra prekvitať a rozvíjať aj špičkové súčasné umenie,“ pokračuje Mihálová.
Organizátori festivalu nechceli priniesť komerčne ľúbivý program, ale vykročili oproti aj divácky „rizikovejším“ inscenáciám. V hlavnom programe (pozostávajúceho z divadiel zo Slovenska, Česka, Poľska, Maďarska, Nemecka a Ukrajiny) dominujú témy, ktoré sú v súčasnej polarizovanej spoločnosti považované za kontroverzné: postavenie queer osôb v rodine a štáte, hrozba klimatického rozvratu a hľadanie utopických ciest von zo súčasných geopolitických kríz atď.

Kľúčovým spojovníkom väčšiny inscenácií je fakt, že v nich hrajú mladí ľudia, ktorí na dané témy prinášajú svoju perspektívu. Aj preto nesie prvý ročník festivalu motto POINT OF VIEW, ktoré má zdôrazniť potrebnosť rozšírenia diskurzu aj o pohľad a názory mládeže. „Festival komunikuje svety, ktoré mladí ľudia žijú, berie ich životy, záujmy, trápenia i radosti vážne a svojou rôznorodosťou a žánrovou pestrosťou aj zapája do umeleckej tvorby,“ uvádza výkonná riaditeľka festivalu Ivica Franeková.
Festival otvorí premiéra inscenácie Limonádové more, vôbec prvý projekt, v ktorom členovia a členky Detskej divadelnej akadémie Divadla Jána Palárika v Trnave naštudujú spolu s profesionálnym tvorivým tímom javiskový tvar ako stabilnú súčasť repertoáru. Projekt je inšpirovaný knihou Auroville o skutočnom vzniku utopického mesta od poľskej reportérky Katarzyni Boniovej. Vychádza z reálneho sna o celospoločenskej zmene, ktorý stále trvá. Ako k pojmom utópia, raj, imaginácia či rovnosť pristupujú dnešní mladí ľudia? A dokážu si predstaviť lepší svet ako ten, ktorý žijeme?
V hlavnom programe zarezonuje aj Sen noci svätojánskej Kyjevského divadla, ktorý Shakespearov kanonický text poetizuje kombináciou tradičných ukrajinských rituálov a pohybového divadla.
Nemenej atraktívna bude aj najlepšia inscenácia na maďarskej nezávislej scéne v roku 2023 Kto zabil môjho otca? budapeštianskej FÜGE. Inscenácia podľa románu Édouarda Louisa zobrazuje bolestivý a pritom intímny vzťah medzi otcom a homosexuálnym synom a formuluje nové chápanie slovného spojenia „milujem ťa“.
Veľkou udalosťou bude hosťovanie nemeckej skupiny Yotam Peled & the Free Radicals s pohybovou performanciou Kde sú chlapci, ktorá skúma témy rodovej rovnosti, mocenských štruktúr a komunitných rituálov. Skupina je známa miešaním tanečných štýlov, od cirkusu po bojové umenia a zúčastnila sa už na viacerých európskych festivaloch. Trnavské publikum bude mať možnosť toto dielo vidieť aj vďaka spolupráci s festivalom Bratislava v pohybe.
Teen Theatre Fest nebude iba o predstaveniach. Organizátori chcú na dané problematiky rozšíriť ideové perspektívy a prizývať sa do širšieho diskurzu ako aktívny občiansky hráč. Okrem divadla a tanca preto bude mať obecenstvo možnosť navštíviť debaty, workshopy či panelovú diskusiu s medzinárodnými hosťami. V neposlednom rade si môžu užiť večerné koncerty či program pre najmenších. Aj v ňom sa bude môcť publikum zoznámiť s tanečným divadlom, akrobaciou či s novým cirkusom, či už v diele Hang out poprednej českej performerky a choreografky Elišky Brtnickej, alebo v Obývacej izbe od česko-francúzskeho kolektívu tYhle.
„Čo teda znamená tvoriť divadlo pre mladých? Nebáť sa vyčnievať z davu. Prekračovať hranice známeho. Prinášať viac, ako sa očakáva. Podnecovať predstavy. Prekvapovať samých seba. Oslavovať raritu. Veriť v jedinečnosť. Vážiť si autenticitu. To je náš UHOL POHĽADU,“ uzatvára Mihálová.
Tento článok je súčasťou denníkovej prílohy SME tanec.