SME

Útek pred totalitou a cesta za slobodou sa môže končiť aj ako slepá ulica alebo bojová zóna

Art Film v Košiciach uviedol aj film slovenského režiséra Zenit.

Záber zo slovensko-maďarsko-českého filmu Zenit.Záber zo slovensko-maďarsko-českého filmu Zenit. (Zdroj: Filmtopia)

KOŠICE. Zámer je to vznešený – nájsť cestu z totality k slobode. Lenže snímky Art Filmu v Košiciach ponúkli aj zopár príkladov takejto cesty, ktorá sa však zvrhla do niečoho nevznešeného.

Kamera pomaly klesá kamsi do hlbín zeme a denné svetlo sa stráca, mení sa len na malý fľak kdesi nedosiahnuteľne vysoko. Svetlo na konci tunela.

Lákavé, no ako sa napokon ukáže, aj zradné. Veľa sľubuje, ale možno je to len ilúzia lepšej reality.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svetlo na konci tunela?

Zostupom pod zem sa začína nový slovensko-maďarsko-český film Zenit. Nakrútil ho režisér György Kristóf ako svoj druhý celovečerný projekt.

SkryťVypnúť reklamu

Už jeho debut Out (2017) naznačil jeho ambíciu vykročiť z hlavného prúdu diváckych filmov a hľadať nekonvenčnejšie cesty. Out napokon uviedli aj na festivale v Cannes v rámci kategórii Un certain regard.

Zenit tú Kristófovu snahu o inakosť ešte prehlbuje. Ide totiž o dystopický tanečný film bez dialógov. Sám režisér však pred projekciou uviedol, že je to napriek všetkému príbehová snímka. A poďakoval sa divákom za odvahu pozrieť si ju.

V podzemnom svete, ktorý vytvoril, žijú ľudia v kontrolovanom systéme so znakmi príkrej drezúry. Nevedno, v akej situácii sú, z akého dôvodu sa do nej dostali, ani to, ako presne ten systém funguje.

Tvorcovia tento kontext nevysvetľujú, ponúkajú len indície, ktoré majú opodstatniť túžbu ľudí utiecť z tohto sterilného dohľadového mikrosveta.

SkryťVypnúť reklamu

Neveľkej skupine sa to aj podarí. Utečenci síce netvoria dav, ale je ich dostatočne veľa na to, aby sa medzi nimi mohli vytvoriť napätia a mocenská hierarchia.

Spočiatku sa zdá, že sú všetci na jednej lodi so spoločnou snahou o dosiahnutie cieľa – svetla. No po tom, ako sa medzi nimi vyprofiluje ich vodca, sa situácia mení.

Vodca totiž pocíti chuť moci a nechce sa jej vzdať. Začína skupinu autokraticky manipulovať a hierarchizovať na základe lojality k nemu. Tí verní sú odmeňovaní dávkami jedla, tí ostatní trestaní a vytláčaní na okraj. Na úteku pred jedným útlakovým systémom sa tak vytvára nový.

Snímka sa odohráva v malom počte prostredí a namiesto slov rozpráva pohybom, mimikou a hudbou. No hoci sa deje vo vymyslenom svete, reaguje na nastavenie toho skutočného a ako podobenstvo o zneužívaní moci je aktuálna.

SkryťVypnúť reklamu

Zenit sa dostane aj do slovenskej kinodistribúcie, kde bude mať premiéru 5. septembra. Na Art Filme figuruje v Medzinárodnej súťaži hraných filmov.

Súvisiaci článok Odštartoval Art Film Košice. Ocenený režisér Luther začínal pred rokmi šotom o VSŽ Čítajte 

Chaos a násilie revolúcie

Celkom iný pohľad na tému slobody ponúka rumunský režisér Tudor Giurgiu v snímke Sloboda. Napríklad už tým, že divák presne vie, kde a za akých okolností sa príbeh jeho filmu odohráva. Giurgiu sa totiž snaží rekonštruovať udalosti spojené s revolúciou v Rumunsku v roku 1989.

Príbeh situoval do mesta Sibiu. Okolo tamojšej policajnej stanice sa zhromaždil skandujúci dav a vnútri panuje neistota. Nikto nevie, čo má robiť, nadriadení mlčia, komunikácia s davom zlyháva.

Situácia sa vyostruje po tom, čo sa ľudia z ulice dostanú do skladu zbraní. Nastáva streľba, dochádza k prvým obetiam, osadenstvo stanice sa panicky pokúša utiecť. Armáda ich vo veľkom odchytáva, označuje za teroristov, hoci väčšina z nich nemala so zabíjaním nič spoločné, a tvrdo s nimi zaobchádza.

SkryťVypnúť reklamu

Civilisti opití vidinou slobody napádajú každého, kto v časoch Ceaușescuovho režimu pôsobil v silových zložkách, ventilujú si svoj hnev a frustráciu z toho, že oni dreli a živorili, kým potentáti mali všetko a ich dozorcovia mali tiež veľa.

V chaose revolúcie však nikto neskúma individuálnu mieru viny. Skôr sa vyrábajú obetní baránkovia, ktorých treba prinútiť k priznaniam hoci aj násilím, ako za totality. A mnohí usilovne prevracajú kabáty, aby sa náhodou medzi tých baránkov nedostali.

Každý mal niečo na rováši, a ten, kto nie, teraz bezhlavo kope do tých druhých a zababre sa tiež.

Giurgiu rekonštruuje tento revolučný chaos sugestívne a vytvára realistický obraz cesty za slobodou, ktorá bola vydláždená zverstvami rôzneho druhu. Nežná táto rumunská verzia revolúcie nebola.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Rock, rap, folklór či elektronika. Letné festivaly prinášajú hudbu do všetkých regiónov Slovenska Čítajte 

Džudo a boj

Sloboda je aj témou filmu Tatami, hoci sa na ňu opäť nazerá z iného pohľadu. Ide síce o gruzínsko-americkú koprodukciu, ale stoja za ňou izraelský režisér Guy Nattiv a iránska filmárka Zar Amir Ebrahimi. Už toto tvorivé spojenie je nevšedné vzhľadom na napätie medzi ich krajinami.

Príbeh snímky sa krúti okolo iránskej džudistky Leily, ktorá je vo výbornej forme a má veľké šance uspieť na majstrovstvách sveta. V priebehu turnaja však Leila a jej trénerka dostanú od iránskych potentátov príkaz, že víťazstvo je nežiaduce.

Nátlak na športovkyňu a jej trénerku je čoraz hrubší, iránsky režim sa neštíti ani tvrdých vydieračských metód, a tak obe stoja pred veľkou dilemou, ako sa zachovať.

Vzhľadom na háklivú tému snímky Tatami stojí za zmienku skutočnosť, že sa nakrúcala tajne v gruzínskom Tbilisi.

SkryťVypnúť reklamu

Po projekciách filmov Sloboda a Tatami sa z festivalového kina vychádzalo do začínajúcej búrky, ktorá postupne prepukla v plnej sile. Bola to dobrá kulisa pre doznievanie sobotňajších festivalových filmov o (ne)slobode.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 773
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 418
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 046
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 565
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 761
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 341
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 001
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 63 978
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 684
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 124
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 119
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 011
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 522
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 727
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 211
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu