„Z tohto ešte budú problémy,“ konštatuje Lilith potom, ako ju Adam poučuje a snaží sa vymedziť jej priestor. „Ty zariadiš náš domov, ja sa pôjdem pozrieť do sveta a keď sa vrátim, porozprávam ti o tom,“ vraví Adam žene, ktorá bola stvorená z rovnakej hliny ako on.
Lenže Lilith mu na túto manipuláciu nehodlá skočiť. Nemá v pláne nechať sa navždy zavrieť do zväzku, v ktorom bude podriadená iba preto, že prišla na svet o kúsok neskôr.
Chvíľu ešte dáva šancu žiť podľa pravidiel a dogiem, ktoré vraj povedal Boh, no v skutočnosti ich vyslovil Adam. Keď sa ju však prvý muž snaží primať k tomu, aby mala aj pri sexe podriadené postavenie, definitívne odchádza. Boh potom vezme Adamovo rebro, vytvorí Evu a zvyšok už poznáme.
A Lilith? Táto naozaj prvá žena do mytológie vstúpi ako démon, nebezpečná a problémová žena.
Jej príbeh sa dostal na javisko Mestského divadla Žilina v réžii Eduarda Kudláča a ako jedna z najlepších inscenácií sezóny aj do hlavného programu festivalu Dotyky a spojenia. Ten sa koná v Martine do 24. do 29. júna.
Inšpirovalo ho narodenie vlastnej dcéry
Na tejto inscenácii je veľa neobyčajného. Téma, okolnosti vzniku textu, spôsob akým ho režisér spracoval a najmä zážitok, ktorý si diváci odnesú. Autorom textu je dramatik a dramaturg Miklós Forgács.
Nápad napísať hru o „prvej“ žene opradenej mnohými protichodnými mýtami v rôznych kultúrach, mal podľa svojich slov roky. Od chvíle, keď bol pri pôrode svojej dcéry a vo vedľajšej miestnosti iná žena rodila mŕtve dieťa. Lilith sa totiž ako démonovi prisudzuje aj zodpovednosť za mŕtvonarodené deti.