SME

Stále tie isté problémy ako na začiatku. SND už sto rokov bojuje s finančnou podvýživou

Zápas o SND sa začal pred sto rokmi, no ešte stále nedospel do víťazného konca.

Historická budova SND v roku 1938Historická budova SND v roku 1938 (Zdroj: AMB)

Článok je súčasťou SME Národné, pravidelnej prílohy denníka SME.

Autorka je teatrologička.

V máji bola do života uvedená trojzväzková publikácia 100 rokov SND. Každý zväzok je venovaný jednému telesu a ich rozsah zodpovedá počtu premiér, ktoré v nich za sto rokov existencie divadla vznikli.

Projekt iniciovala teatrologička Dagmar Podmaková a spoluautorkami koncepcie boli Nadežda Lindovská a Michaela Mojžišová. Rozhodli sa k dejinám SND pristúpiť netradične. Nie chronologicky, v dejinných súvislostiach či analyzovaním umeleckého zástoja a pôsobenia jednotlivých kľúčových osobností, ale prostredníctvom premiér, ktoré sa v Národnom divadle za 100 rokov uviedli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Široký autorský kolektív urobil minucióznu prácu a neraz až archeologický výskum o mnohých inscenáciách, ktoré sú síce verejnosti známe, ale podarilo sa odhaliť ďalšie súvislosti ich vzniku.

Reprezentatívna stovka je obohatená o informácie, ktoré dopĺňajú divadelný aj spoločenský kontext a dokladujú pohyby nielen v rámci dramaturgie divadla, ale aj v rámci spoločnosti a politiky. Je to dôkaz o tom, ako sú umenie a štát prepojené a ako na seba reagujú – v pozitívnom, ale i negatívnom zmysle.

100 rokov SND je kniha o dejinách Slovenska prostredníctvom divadelných inscenácií.

100 rokov problémov

Hoci má SND za sebou už vyše jedno storočie fungovania, a preto sa dá hovoriť o tradícii, stále bojuje s tými istými problémami ako na začiatku. Už samotný vznik Národného divadla bol vynútenou súčasťou budovania novovzniknutého Československa (1918), v ktorom sa museli vytvoriť inštitúcie demonštrujúce jeho národnú a kultúrnu existenciu.

SkryťVypnúť reklamu

Praha mala svoje Národní divadlo od roku 1881, jeho postavenie bolo financované z rôznych zbierok, lotérií a príspevkov vlastencov. Je všeobecne známe, že na opravy divadla po devastačnom požiari krátko po jeho otvorení sa skladal celý národ (za 47 dní občania vyzbierali milión zlatých), čo dokladuje aj nápis na opone Národ sobě.

Hudobné vzdelanie ponúkalo Pražské konzervatórium už od roku 1811 a činoherné herectvo sa pridalo v roku 1919. Pražské konzervatórium bolo jedinou inštitúciou, v ktorej mohli Slováci získať divadelné vzdelanie. Medzi prvých slovenských študentov patrili Ján Borodáč a Oľga Országhová (neskôr Borodáčova manželka).

Na Slovensku sa uvažovalo o vytvorení profesionálneho divadla v Bratislave, keďže tam bola funkčná divadelná budova, v ktorej však hrávali maďarské a nemecké súbory.

SkryťVypnúť reklamu

Nová československá vláda opakovane oficiálne žiadala Mestskú radu v Bratislave, aby divadlo (historickú budovu SND) na časť sezóny prenajala českej divadelnej a speváckej spoločnosti na čele s režisérom Bedřichom Jeřábkom, ktorý sa stal prvým riaditeľom a jeho český súbor prvým súborom SND.

Len pomaly sa rozširoval o Slovákov, keďže sa v tom čase herectvo, hanlivo nazývané komediantstvom, nepovažovalo za skutočné povolanie, ale skôr za výstrelok, pre ženy takmer neprijateľný. Jeřábkov súbor však v neusporiadaných povojnových pomeroch nového štátu splnil svoju úlohu – narušil maďarsko-nemecký divadelný monopol a umožnil započať pomalý proces poslovenčovania a profesionalizácie SND sťaby paralely k poslovenčovaniu a sebauvedomovaniu si slovenského národa.

SkryťVypnúť reklamu

Slováci však akoby dodnes znášali následky rýchleho, vládou diktovaného vzniku slovenského profesionálneho divadla. Na jednej strane si mnohí občania prisudzujú právo rozhodovať o tom, čo v národnom – všetkým patriacom divadle hrať či koľko by v ňom mali herci zarábať, na druhej strane považujú divadlo či kultúru a umenie všeobecne za niečo nepotrebné, čo sa tu nezjavilo z našej vôle, ale odčerpáva to prostriedky z našich daní.

Súvisiaci článok SND vydalo jedinečnú publikáciu Sto rokov Slovenského národného divadla Čítajte 

Slováci hrali len tretinu roka

Od samého začiatku však SND trpelo na finančnú podvýživu. Svedčia o tom mnohé dokumenty a listy, v ktorých rôzni riaditelia SND žiadajú o dofinancovanie umelecky úspešných slovenských častí sezóny, ktoré sa končili s nedobrým finančným výsledkom.

Slovákom a SND pritom na začiatku určili len niekoľko mesiacov na hranie – tretinu roka, ďalšie dve tretiny si stále delili maďarské a nemecké súbory.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zmluvy z februára 1920 o prenajatí divadla medzi mestom Bratislava a Družstvom SND bola cena najdrahšieho lístka 40 korún, no bočné sedadlá či miesto na státie na prízemí sa predávali už len za jednu či dve koruny. No už o pár dní žiadali predstavitelia SND navýšenie vstupného o 30 %.

Už v roku 1921 sa však hľadal spôsob, ako presvedčiť občanov, aby sa Česku podobným spôsobom zapojili do podpory SND. Vznikol tak Jiráskův fond, pomenovaný po spisovateľovi Aloisovi Jiráskovi, ktorý súhlasil s požičaním svojho mena na túto zbierku a sám hneď prispel sumou 1 000 korún.

V tom čase mala činohra 30 členov, no opera okrem sólistov zamestnávala 50 členov orchestra a 30 členov zboru. Súbor Bedřicha Jeřábka divadlo pre neudržateľné finančné dôvody aj konflikty opustil už v roku 1922 a Družstvo SND stálo pred otázkou znižovania stavov zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Situácia sa mierne stabilizovala s príchodom riaditeľa Oskara Nedbala, no aj on narážal na nedostatočnú štátnu subvenciu a divácky záujem. Slovákom dlho trvalo, kým začali chodiť do „svojho“ Národného divadla.

Aj preto sa v publikácii 100 rokov SND ako prvé spomínajú inscenácie nie z čias úplného vzniku, ale Herodes a Herodias (réžia Ján Borodáč) z roku 1925 ako reprezentant slovenskej dramatickej tvorby od Pavla Országha Hviezdoslava či opera Kováč Wieland z roku 1926 v réžii Václava Jiřikovského s hudbou Jána Levoslava Bellu.

Zápas o Slovenské národné divadlo sa začal pred sto rokmi a zdá sa, že ešte stále nedospel do víťazného konca.

Slovenské národné divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 16 150
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 14 649
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 761
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 193
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 256
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 205
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 504
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 345
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 45 261
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 44 442
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 11 337
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 773
  5. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 7 201
  6. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 7 078
  7. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 577
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 096
  1. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  2. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  3. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  4. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  5. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  6. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  7. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  8. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
SkryťZatvoriť reklamu