Ako scenáristu ho nezaujímajú psychopati, ktorí si užívajú vraždenie, nezaujímajú ho ani veľkí hrdinovia. Zameriava sa na malé banálne zlo, ktoré je v každom z nás.
Scenárista MIRO ŠIFRA stojí v poslednom čase za pozoruhodnými i oceňovanými projektami, ako je napríklad seriál Rédl či film Úsvit. A je aj za filmom Miki, ktorý čoskoro príde do kín.
V rozhovore vysvetľuje, čím ho samotný Mikuláš Černák presvedčil, aby do tohto projektu išiel, ako k téme pristupoval, aj o tom, ako sa z obyčajných dedinských bitkárov stala najobávanejšia mafiánska skupina na Slovensku.
Hovorí tiež o svojich nových projektoch, aký je rozdiel medzi českými a slovenskými scenáristami aj o tom, že nám chýba trochu viac sebavedomia smerom do zahraničia.
V rozhovore sa dočítate:
- ako sa píše scéna, keď mafián sedí za stolom po tom, čo prvýkrát vraždil,
- prečo sa stal práve Černák najväčším mafiánskym bosom a či sa vo väzení polepšil,
- či nemôže v krajine, kde je národným hrdinom zbojník, urobiť jeho film z mafiána novodobého Jánošíka,
- či Černák čaká, že si filmom postaví pomník, čo mu prekážalo v scenári a čím kŕmil svojho tigra,
- prečo radšej netočí film o Golianovi,
- čo robí, keď zistí, že seriál, ktorý považoval za výborný, u divákov prepadne,
- aký je rozdiel medzi talianskymi a slovenskými mafiánmi.
Ako dlho žijete s témou filmu Miki?
Na jeseň 2019 mi prišla ponuka od Zuzany Mistríkovej, či by som sa nechcel na túto tému pozrieť. Najskôr som nevedel, či to vlastne chcem robiť. Rozmýšľal som, či chcem ísť do ďalšieho temna, keďže som práve dokončil Zradcov a Rédla a mal som už chuť vymaniť sa zo škatuľky temných krimi prípadov.
Zároveň som rozmýšľal, či mám k Černákovi čo povedať, tak aby som si obhájil, že scenár má vôbec vzniknúť.
Čo vás napokon presvedčilo?
Bol som na stretnutí s Mikulášom Černákom a zdalo sa mi tam niečo, čo je zaujímavé.
Čo to bolo?
Snažil sa ma presvedčiť, že nie je psychopat.
Niekto si o ňom myslel, že je?