SME

Bozkávajúca sa mníška, či dieťa s pupočnou šnúrou. Zomrel Oliviero Toscani

Žil som príliš dlho a príliš dobre, hovoril.

Oliviero Toscani mal 82 rokov.Oliviero Toscani mal 82 rokov. (Zdroj: TASR/AP)

„Na vysvetlenie určitých vecí slová jednoducho nestačia. Naučil si nás to. Radšej vás pozdravujeme obrázkom, ktorý ste pre nás nafotili pred mnohými rokmi, v roku 1989. Zbohom Oliviero. Snívaj ďalej."

Takto sa lúči spoločnosť Benetton na svojich sociálnych sieťach s Olivierom Toscanim. Fotograf odevnú taliansku značku preslávil po celom svete kontroverznými reklamami.

O úmrtí slávneho fotografa informovala agentúra ANSA s odkazom na vyhlásenie rodiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poslednom rozhovore, ktorý vyšiel v denníku Corriere della Sera priznal, že trpí zriedkavou chorobou a nevie, koľko času mu ešte zostáva.

SkryťVypnúť reklamu

Diagnostikovali mu amyloidózu, čo znamená, že proteíny sa mu ukladajú v dôležitých orgánoch tela a tým narúšajú ich normálnu funkciu.

Za rok schudol štyridsať kíl a povedal, že už nechce takto žiť. Uvažoval vraj o asistovanej samovražde. "Ale žil som príliš dlho a príliš dobre," povedal 82-ročný umelecký fotograf.

Viac ako tridsať rokov tvoril pre niektorých šokujúce reklamy pre taliansku odevnú značku Benetton.

Logo značky umiestnil nenápadne, niekde do rohu. To, čo priťahovalo pozornosť, bola fotografia. Drzá, arogantná, poburujúca.

V 80. a 90. rokoch značky obvykle lákali na idylický svet - nablýskané autá, dokonalé ženy s tvárou bez vrások, starajúce sa iba o vysmiate bucľaté deti.

Toscani sa vydal iným smerom. Poukazoval na tabuizované témy v spoločnosti: AIDS, problémy rasizmu, migrantov, ale aj iné sociálne nerovnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Imidž Benettonu postavil na sporných témach. Mnohí jeho reklamy nenávideli, tvrdili, že ich treba zakazovať, vyhlasovali, že si nebudú kupovať oblečenie od Benettonu.

Napriek tomu umelecký riaditeľ značku zviditeľnil tak, že ju ľudia poznali tak, ako napríklad Chanel. Dostala sa dokonca medzi päť najznámejších odevných značiek na svete.

Keď sa Palermo bojí novorodenca

Mníška bozkávajúca sa s kňazom, černoška dojčiaca biele dieťa, umierajúci na AIDS, krvavá uniforma mŕtveho vojaka, tri navlas identické srdcia s nápisom: biele, čierne, žlté?

V čase bez sociálnych sietí a umelej inteligencie dokázala vzbudiť celosvetový rozruch aj jediná fotografia. To Toscani ovládal dokonale.

V roku 1991 uviedol Benetton novú kampaň. "Bol som natoľko obviňovaný z toho, že využívam smrť a vojnu na predaj svetrov, že som pomýšľal na diametrálne odlišnú fotku," hovorí Toscani vo svojej knihe Reklama je navoňaná zdochlina.

SkryťVypnúť reklamu

Nafotil novorodenca. Po svojom. Práve narodené dieťa je ešte pupočnou šnúrou spojené s matkou.

"V čase vojny v Perzskom zálive, v čase neistoty a krízy, som v ňom videl obraz nádeje," vysvetľoval umelec. Predpokladal, že poskytne svetu obrázok, ktorý sa nebude dať cenzurovať.

Bolo to omnoho horšie. V Palerme dal starosta dokonca plagát strhnúť a zlikvidovať. "V meste, kde zavraždia každý deň človeka, bol obrázok novorodenca provokáciou," píše fotograf v knihe, ktorá vyšla v 90. rokoch.

Toscani rovnako promptne kritizoval odporcov: Myslia si, že reklama musí nechať snívať. Beda tomu, kto vyvolá diskusiu.

A tvoril ďalej.

Reklamou vždy opovrhoval

Je zrejmé, že Toscaniho živila reklama, aj keď sám hovoril, že ju nikdy nerobil. Zopakoval to aj pri návšteve Bratislavy takmer pred deviatimi rokmi: "Moja práca nie je reklama. O reklame neviem nič a nenávidím ju."

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu napísal o reklame spomínanú knihu a využíval ju.

"Ako fotograf som potreboval nájsť miesto, kde by som mohol publikovať. Pretože ak nepublikujete, tak neexistujete. A vaša fotografická práca nemá zmysel. Napadlo mi, že reklama by pre mňa mohla byť dobrým médiom. Takže som si urobil svoju robotu a spojil som sa reklamou," povedal pri návšteve Bratislavy.

"Toscani prakticky vždy hovoril, že reklamu nerobí a nezaujíma ho," potvrdzuje marketingový odborník Pavol Minár, ktorý prednáša aj na fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave.

Tvrdí, že je to len irónia. "Paradoxne tým ešte viac pútal pozornosť, čím ukázal, že aj reklama potrebuje reklamu."

Majú značky právo vždy sa vyjadriť?

V roku 2000 Toscani uviedol kampaň, v ktorej ukázal ľudí odsúdených v USA na smrť a čakajúcich na vykonanie trestu. Boli to vrahovia.

SkryťVypnúť reklamu

"V tom čase ešte nemali sociálne siete takú silu, preto sa protesty fyzicky odohrávali pred predajňami Benettonu," hovorí Minár.

Benetton sa musel ospravedlniť, daroval peniaze rôznym organizáciám podporujúcim rodiny pozostalých po zavraždených, väzniciam, podporným spolkom a podobne.

A nakoniec ukončil aj spoluprácu s Olivierom Toscanim.

"V tomto zmysle je Toscaniho budovanie značky Benetton poučné v tom, že ukazuje aj odvrátenú stranu takého spôsobu marketingu a reklamy, keď si značka a jej tvorcovia začnú nahovárať, že majú právo vyjadrovať sa prakticky k čomukoľvek a že môžu všetko," myslí si Minár.

V roku 2017 sa slávny fotograf do Benettonu vrátil. O rok neskôr sa musel opäť porúčať po reakcii v rozhlase na spadnutý most v Janove, ktorý zabil 43 ľudí. Povedal, že ho to nezaujíma.

SkryťVypnúť reklamu

Luciano Benetton nie je len zakladateľom odevnej značky, ale aj akcionárom spoločnosti, ktorá spravuje cesty v Taliansku a mala na most dohliadať.

Toscaniho práca pre Benetton je však v histórii reklamy výnimočná. Podľa Minára robil presne to, čo odporúčajú aktuálne koncepty budovania značky. "Benetton sa pod jeho kreatívnym riadením stal slávnym, výrazným, dištinktívnym a 'mentálne blízkym'."

Práve preto má Toscani obrovské a zásadné miesto v histórii reklamy. "V mnohom predbehol svoju dobu," tvrdí Minár.

Na jeho prácu sa už ľudia chodia pozerať do galérií.

Sme v obrazoch

Na snímke sprava predseda vlády SR Robert Fico a prezident Maďarska Tamás Sulyok.
Na snímke sprava predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD) a prezident Maďarska Tamás Sulyok

Predseda parlamentu Raši sa so Sulyokom stretol na Bratislavskom hrade.


TASR 1

Vďaka projektu zamestnali dvanásť ľudí.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 420
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 634
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 553
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 244
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 932
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 798
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 368
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 731
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 274
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 179
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 431
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 562
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 210
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 217
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 791
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu