SME

Bozkávajúca sa mníška, či dieťa s pupočnou šnúrou. Zomrel Oliviero Toscani

Žil som príliš dlho a príliš dobre, hovoril.

Oliviero Toscani mal 82 rokov.Oliviero Toscani mal 82 rokov. (Zdroj: TASR/AP)

„Na vysvetlenie určitých vecí slová jednoducho nestačia. Naučil si nás to. Radšej vás pozdravujeme obrázkom, ktorý ste pre nás nafotili pred mnohými rokmi, v roku 1989. Zbohom Oliviero. Snívaj ďalej."

Takto sa lúči spoločnosť Benetton na svojich sociálnych sieťach s Olivierom Toscanim. Fotograf odevnú taliansku značku preslávil po celom svete kontroverznými reklamami.

O úmrtí slávneho fotografa informovala agentúra ANSA s odkazom na vyhlásenie rodiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poslednom rozhovore, ktorý vyšiel v denníku Corriere della Sera priznal, že trpí zriedkavou chorobou a nevie, koľko času mu ešte zostáva.

SkryťVypnúť reklamu

Diagnostikovali mu amyloidózu, čo znamená, že proteíny sa mu ukladajú v dôležitých orgánoch tela a tým narúšajú ich normálnu funkciu.

Za rok schudol štyridsať kíl a povedal, že už nechce takto žiť. Uvažoval vraj o asistovanej samovražde. "Ale žil som príliš dlho a príliš dobre," povedal 82-ročný umelecký fotograf.

Viac ako tridsať rokov tvoril pre niektorých šokujúce reklamy pre taliansku odevnú značku Benetton.

Logo značky umiestnil nenápadne, niekde do rohu. To, čo priťahovalo pozornosť, bola fotografia. Drzá, arogantná, poburujúca.

V 80. a 90. rokoch značky obvykle lákali na idylický svet - nablýskané autá, dokonalé ženy s tvárou bez vrások, starajúce sa iba o vysmiate bucľaté deti.

Toscani sa vydal iným smerom. Poukazoval na tabuizované témy v spoločnosti: AIDS, problémy rasizmu, migrantov, ale aj iné sociálne nerovnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Imidž Benettonu postavil na sporných témach. Mnohí jeho reklamy nenávideli, tvrdili, že ich treba zakazovať, vyhlasovali, že si nebudú kupovať oblečenie od Benettonu.

Napriek tomu umelecký riaditeľ značku zviditeľnil tak, že ju ľudia poznali tak, ako napríklad Chanel. Dostala sa dokonca medzi päť najznámejších odevných značiek na svete.

Keď sa Palermo bojí novorodenca

Mníška bozkávajúca sa s kňazom, černoška dojčiaca biele dieťa, umierajúci na AIDS, krvavá uniforma mŕtveho vojaka, tri navlas identické srdcia s nápisom: biele, čierne, žlté?

V čase bez sociálnych sietí a umelej inteligencie dokázala vzbudiť celosvetový rozruch aj jediná fotografia. To Toscani ovládal dokonale.

V roku 1991 uviedol Benetton novú kampaň. "Bol som natoľko obviňovaný z toho, že využívam smrť a vojnu na predaj svetrov, že som pomýšľal na diametrálne odlišnú fotku," hovorí Toscani vo svojej knihe Reklama je navoňaná zdochlina.

SkryťVypnúť reklamu

Nafotil novorodenca. Po svojom. Práve narodené dieťa je ešte pupočnou šnúrou spojené s matkou.

"V čase vojny v Perzskom zálive, v čase neistoty a krízy, som v ňom videl obraz nádeje," vysvetľoval umelec. Predpokladal, že poskytne svetu obrázok, ktorý sa nebude dať cenzurovať.

Bolo to omnoho horšie. V Palerme dal starosta dokonca plagát strhnúť a zlikvidovať. "V meste, kde zavraždia každý deň človeka, bol obrázok novorodenca provokáciou," píše fotograf v knihe, ktorá vyšla v 90. rokoch.

Toscani rovnako promptne kritizoval odporcov: Myslia si, že reklama musí nechať snívať. Beda tomu, kto vyvolá diskusiu.

A tvoril ďalej.

Reklamou vždy opovrhoval

Je zrejmé, že Toscaniho živila reklama, aj keď sám hovoril, že ju nikdy nerobil. Zopakoval to aj pri návšteve Bratislavy takmer pred deviatimi rokmi: "Moja práca nie je reklama. O reklame neviem nič a nenávidím ju."

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu napísal o reklame spomínanú knihu a využíval ju.

"Ako fotograf som potreboval nájsť miesto, kde by som mohol publikovať. Pretože ak nepublikujete, tak neexistujete. A vaša fotografická práca nemá zmysel. Napadlo mi, že reklama by pre mňa mohla byť dobrým médiom. Takže som si urobil svoju robotu a spojil som sa reklamou," povedal pri návšteve Bratislavy.

"Toscani prakticky vždy hovoril, že reklamu nerobí a nezaujíma ho," potvrdzuje marketingový odborník Pavol Minár, ktorý prednáša aj na fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave.

Tvrdí, že je to len irónia. "Paradoxne tým ešte viac pútal pozornosť, čím ukázal, že aj reklama potrebuje reklamu."

Majú značky právo vždy sa vyjadriť?

V roku 2000 Toscani uviedol kampaň, v ktorej ukázal ľudí odsúdených v USA na smrť a čakajúcich na vykonanie trestu. Boli to vrahovia.

SkryťVypnúť reklamu

"V tom čase ešte nemali sociálne siete takú silu, preto sa protesty fyzicky odohrávali pred predajňami Benettonu," hovorí Minár.

Benetton sa musel ospravedlniť, daroval peniaze rôznym organizáciám podporujúcim rodiny pozostalých po zavraždených, väzniciam, podporným spolkom a podobne.

A nakoniec ukončil aj spoluprácu s Olivierom Toscanim.

"V tomto zmysle je Toscaniho budovanie značky Benetton poučné v tom, že ukazuje aj odvrátenú stranu takého spôsobu marketingu a reklamy, keď si značka a jej tvorcovia začnú nahovárať, že majú právo vyjadrovať sa prakticky k čomukoľvek a že môžu všetko," myslí si Minár.

V roku 2017 sa slávny fotograf do Benettonu vrátil. O rok neskôr sa musel opäť porúčať po reakcii v rozhlase na spadnutý most v Janove, ktorý zabil 43 ľudí. Povedal, že ho to nezaujíma.

SkryťVypnúť reklamu

Luciano Benetton nie je len zakladateľom odevnej značky, ale aj akcionárom spoločnosti, ktorá spravuje cesty v Taliansku a mala na most dohliadať.

Toscaniho práca pre Benetton je však v histórii reklamy výnimočná. Podľa Minára robil presne to, čo odporúčajú aktuálne koncepty budovania značky. "Benetton sa pod jeho kreatívnym riadením stal slávnym, výrazným, dištinktívnym a 'mentálne blízkym'."

Práve preto má Toscani obrovské a zásadné miesto v histórii reklamy. "V mnohom predbehol svoju dobu," tvrdí Minár.

Na jeho prácu sa už ľudia chodia pozerať do galérií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 451
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 941
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 352
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 083
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 216
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 144
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 052
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 398
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 578
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 281
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu