SME

Básnik Štrpka: Už zase sme v čase, keď počúvame o zahnívajúcom Západe a zvrhlej kultúre

Má osemdesiat, ale necíti sa ako klasik, ktorého knihy majú odpočívať v poličke.

Básnik oslávil tohto roku osemdesiatku.Básnik oslávil tohto roku osemdesiatku. (Zdroj: Marko Erd)

Básnik a člen literárnej skupiny Osamelí bežci IVAN ŠTRPKA má tento rok životné jubileum.

Narodil sa pár dní po vylodení spojencov v Normandii, na konte má vyše dve desiatky kníh, desaťročný publikačný zákaz počas normalizácie aj spoluprácu s Dežom Ursinym. Prežil eštebákov, mečiarovskú vulgárnosť aj otrasy 21. storočia.

Ale nie je to len 80 rokov od jeho narodenia. Súčasne je to 60 rokov, odkedy vystúpil spoločne s Ivanom Laučíkom a Petrom Repkom s manifestami v mesačníku Mladá tvorba. Dnes sa považujú za provokatívne, uprostred totality v roku 1964 v nich písali, že „poéziu chápu ako posolstvo, angažujú sa za návrat ľudí k ľudskosti a prichádzajú z čistých krajín detstva“. A v ateistickom režime hovorili o návrate anjelov.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia sa nemajú vzdať toho, čo ich robí šťastnými, hovorí dnes Štrpka. „My sme vždy existovali v protivetre. Vždy fúkalo proti nám. Je to ako so stromami v lese, niektoré vo vetre padli, iné sa ohli, ďalšie nie,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako si spomínate na vaše vystúpenie vtedy pred 60 rokmi? Bol literárny svet v roku 1964 až taký stuchnutý?

Bol aj nebol. Vždy boli prúdy, ktoré sa snažili zväčšovať priestor, stavali sa za slobodnejšie vyjadrovanie v literatúre. Manifest sme podpísali ako Osamelí bežci, teda ja, Ivan Laučík a Peter Repka. Nám trom nevyhovoval celý ten systém.

Teda nešlo len o stav literatúry?

Prekážalo nám, čo bolo povolené a čo zakazované. Vôbec nás nezaujímala literatúra, akú nás nútili čítať, tvorba vtedajších laureátov cien a národných umelcov, tendenčná a schematická, prípadne opatrnícka. Práve to sme nechceli. A musím vás opraviť. Nebol to náš prvý manifest. Ten prvý bol ešte priamočiarejší. A napokon ani nevyšiel.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa stalo?

Manifest sa volal Návrat anjelov a bola v ňom nielen formulácia, že my nechceme takto žiť, ale takisto, že vojna je pre našu generáciu rovnako absurdný pojem ako komunizmus. A ešte niečo v zmysle, že sme bežci, kašleme na literatúru, zaujíma nás zmysel pohybu.

Toto prvé vyhlásenie však bolo zošrotované. Vtedy sa musel text vysádzaný na strane predkladať cenzúre a tá ho nedovolila publikovať, bol z toho dosť veľký cirkus. Napokon teda vyšiel kratší, upravený text spolu s našimi básňami a neskôr ďalší manifest nazvaný Prednosti trojnohých slávikov.

Boli ste rebeli a pritom všetci traja ročník 1944. Teda v totalite ste aj vyrastali, nepoznali ste slobodný svet, slobodnú spoločnosť.

Tie sme síce nepoznali, ale poznali sme iný druh literatúry, iné knihy, iné myslenie. Odmalička sme vedeli, kde je sever, naše rodiny boli postihnuté komunizmom 50. rokov a pokračovalo to s nami ďalej. Ja som mal problémy z kádrových dôvodov. Najprv kvôli rodičom, potom kvôli sebe.

SkryťVypnúť reklamu
Titulná strana manifestu Osamelých bežcov Návrat anjelov v roku 1964. (zdroj: Univerzitná knižnica v Bratislave (PRE ZVÄČŠENIE KLIKNITE))Titulná strana manifestu Osamelých bežcov Návrat anjelov v roku 1964. (zdroj: Univerzitná knižnica v Bratislave (PRE ZVÄČŠENIE KLIKNITE))

Svet sme si predstavovali úplne inak. A poznali sme manifesty surrealistov a avantgardy, tak sme chceli vytvoriť niečo vlastné. Nechceli sme sa zaradiť, fungovať na ideologických základoch.

Po maturite som pracoval dva roky v geologickom prieskume, lebo pre zlé kádrové posudky som sa nemohol dostať na vysokú školu.

Ako dnes vnímate snahy o obmedzovanie umenia?

V demokratickej krajine, kde existuje parlamentná demokracia, je to niečo nepredstaviteľné, nehorázne. Bol by to návrat do totalitnej reality. Mňa eštebáci viackrát zobrali za moje postoje. Nebolo to na predvolanie, zakaždým ma v meste zacvakli, vzali do auta a odviezli. Vedeli sme, že možno robíme zle sebe a aj ďalším ľuďom okolo nás, ale jednoducho sme tú realitu nemohli akceptovať.

Komplikovali ste si tak život.

SkryťVypnúť reklamu

No áno, ale najprv oni ho komplikovali nám. To oni nám vstúpili do života. Dnes mi ľudia zvyknú pripomínať, že som sa narodil pred 80 rokmi, ale dôležité bolo a asi aj je, že zostáva niečo ako skúsenosť, osobná, emotívna, morálna, rozumová aj nerozumová.

Spomienky môžu vyvolať ten šum, aký dnes počujeme, že to vtedy nebolo až také zlé. Sú to čudné, falošné, bludné spomienky. Spomienky človek v sebe pestuje, pretvárajú ho a aj on ich pretvára. To je prirodzené, že reflektujeme život. Druhá vec je pamäť a tá je hlbšie, presahuje spomienky, situuje nás do konkrétneho sveta, v ktorom žijeme. Na spomienky sa nemôžeme odvolávať, lebo sú vždy osobnejšie a subjektívnejšie.

Súvisiaci článok Feldek: Pretrváva sklon, že v Kremli z titulu funkcie sedí najväčší znalec, jazykovedec aj včelár Čítajte 

V novej básni uverejnenej v časopise Romboid máte verše: „Zalej si uši! Vojna je stále na dosah - ale nikto ju tak nenazve. Sirény mlčia.“ Majú slová vôbec zmysel voči bombám, dronom a krviprelievaniu?

SkryťVypnúť reklamu

Môžu mať zmysel a aj ho nemusia mať, tak ako všetko iné. Samozrejme, že ak postavím proti sebe realitu vojny, násilia alebo štruktúr moci, nemôže to človek prežiť. Na druhej strane, čo iné človek má ako slová, ako inak môže hovoriť o skutočnosti a pomenovať ju. Toto sme v skupine Osamelí bežci vždy považovali za hodnotu bez ohľadu na to, či to niekto iný za hodnotu považoval alebo nie.

Áno, komplikovali sme si život, ale nebolo to zbytočné.

Pýtali ste sa, čo zmôže slovo proti vojne? Keď sa budú slová používať na pomenovanie toho, čo sa týka človeka a čo ho presahuje, môže sa vytvoriť ovzdušie, ktoré zvyšuje šancu, že násilné spôsoby nebudú víťaziť. Vraví sa, že jedna guľka vždy urobí viac ako výkrik, ale na druhej strane, poézia je priestor, kde môže človek slobodne uvažovať. Ak nepomenujeme správne skutočnosť, nemôžeme ani myslieť a ani dôjsť k záverom. Napríklad k tým, čo spôsobuje hrubá, masívna sila.

SkryťVypnúť reklamu

Sú však umelci, ktorí dodnes nedokázali odsúdiť agresiu a klaňajú sa Putinovi.

A iní zasa len čakajú na príležitosť zvonka, aby sa mohli vyjadriť, to je dosť proklamatívne. Nie vždy je to také priamočiare, ako to vytvára ideológia z jednej aj druhej strany.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB257 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Kultúra

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 042
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 450
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 874
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 467
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 349
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 065
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 044
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 126
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 14 940
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 694
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 600
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 159
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 966
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 427
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 932
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu