Literárna cena Anasoft litera sa k vyhláseniu víťaza blíži vždy postupne a pracuje tak s napätím. V polovici septembra sa zvýšilo tým, že sa zúžil počet kandidátov na cenu. Na finálovú päticu.
V hre ostali Dušan Dušek (Deti v daždi), Ivana Gibová (Babička), Katarína Kucbelová (Modrosleposť), Richard Pupala (Druhý čierny zošit) a Jozef Puškáš (Vivat akadémia, zbohom, Čechov). A vo štvrtok 10. októbra konečne vyhlásili víťaza.
Respektíve víťazku – Ivanu Gibovú s jej Babičkou©.
Rodinné traumy a „plnokrvná sieť asociácií“
Päťčlenná porota tento rok vyberala spomedzi 144 hodnotených pôvodných slovenských prozaických diel. Víťazka podľa nej bez prikrášľovania reflektuje aktuálnu podobu Slovenska.
„Ivana Gibová vytvorila v Babičke© surový obraz dospievania protagonistky Magdy v tradičnej, hoci problémovej slovenskej rodine žijúcej na sídlisku vo východoslovenskom malomeste,“ nachádza sa vo vyjadrení poroty. „Sugestívny jazyk diela, v ktorom sa funkčne striedajú rôzne formy rozprávania, vytvára plnokrvnú sieť asociácií a spomienok hlavnej postavy. Kniha spracovaním emocionálne náročnej témy rodinných tráum rezonuje so skúsenosťou nemalej časti spoločnosti.“

Gibová sa už v minulosti dostala k cene Anasoft litera blízko. Jej kniha barbora, boch & katarzia (2016) sa dostala do finále a za toto dielo sa stala historicky prvou laureátkou literárnej ceny gymnazistov René.
V desiatke Anasoft litery bola aj jej kniha Eklektik Bastard (2020).
Príliš vzdialená čitateľom? Nezdá sa
V rozhovore pre SME, ktorý vyšiel ešte v septembri, autorka poznamenáva, že pri každej knihe mala dojem, že to bude pre zvyšok sveta nuda. Aj pri Babičke© mala obavy. Z toho, že hrdinkina skúsenosť je neprenosná a s jej svetom sa dá ťažko stotožniť. Ukázalo sa však, že to tak nie je.
Vznik Babičky© pritom autorka opisuje ako dosť zložitý proces. Najmä preto, že píše chaoticky a potom ju čaká trápenie s upratovaním, premosťovaním a vyhadzovaním. „Vtedy sa strašne neznášam za to, že takto píšem, a sľubujem si, že to už tak nikdy nebudem robiť, ale ešte ani raz som to nespravila inak.“
Okrem menovaných kníh má za sebou aj zbierku poviedok Usadenina či novelu Bordeline. V súvislosti s nimi autorka rozhovoru poznamenala, že kým Gibovej staršie prózy boli „pankáčske“, plné sexuálnych scén a vulgarizmov, pre jej novinku Babička to platí o niečo menej. Hoci v nej stále ostáva aj tento moment.
Hrdinke knihy Magde pritom naložila na plecia poriadne ťažký údel: zneužívanie, alkoholizmus, direktívnu babičku, znásilnenie... Gibová si však nemyslí, že by to v tomto smere prehnala a dodáva trpké konštatovanie: „Z vlastných aj z cudzích skúseností viem, že v reálnom živote toho majú ľudia naložené často oveľa viac.“
Ocenili aj Hotel Balkán
Ivana Gibová nebola jedinou autorkou, ktorá počas ceremoniálu získala ocenenie. Udeľovala sa totiž aj cena čitateľov a čitateliek Anasoft litery, ktorú získala Miroslava Kuľková za svoju debutová knihu Hotel Balkán. Tvorí ju sedem poviedok zo siedmich balkánskych krajín, kde ľudia hľadajú cesty k druhým aj sami k sebe.

Ocenenia Anasoft litera sa udeľujú od roku 2006. Minulý rok ho získala Soňa Uriková s knihou Dôvod na radosť. Rod predtým síce zvíťazil Stanislav Rakús s Ľútostivosťou, ale predchádzali mu ženské autorky – Barbora Hrínová s Jednorožcami (v roku 2021) a Alena Sabuchová so Šeptuchami (2020).


Tento rok tvorili porotu estetik Marek Debnár, liter
árna vedkyňa a kritička Mária Klapáková, literárny vedec a publicista Radoslav Passia, literárny historik a teoretik Karel Piorecký a prekladateľka a propagátorka slovenskej literatúry Júlia Sherwood.
Keď pritom v septembri vyberali finálovú päťku diel, vyhlásili, že nedošlo k žiadnym treniciam, čo sa týkalo postupujúcich titulov. „Na väčšine kníh sme sa totiž zhodli jednohlasne a jednoznačne, pri zvyšných rozhodovali nuansy. Finálová päťka je kompromisom, no každá z vybraných kníh má svoju nespornú umeleckú kvalitu a obohacuje kontext súčasnej prózy o sugestívne podnety,“ uviedla vtedy vo svojom vyhlásení porota.