SME

Budúcnosť je aj o tom, že zomrieme. Ale než sa to stane, môžeme si užiť mnoho vecí

Daniel Abreu spracoval v inscenácii El Hijo svoje úvahy o nasledujúcich generáciách

Daniel Abreu.Daniel Abreu. (Zdroj: Joaquín Ponce de León)

Choreograf DANIEL ABREU patrí medzi najvýraznejšie osobnosti súčasného tanca v Španielsku. Bratislava v pohybe predstaví jeho inscenáciu El Hijo (Syn), ktorá je v programe 13. a 14. októbra. Abreau porozprával umeleckej riaditeľke festivalu podrobnosti o vzniku diela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vaše sólo je komplexným dielom, všetky jeho súčasti – tanec, svetlá, kostýmy – vytvárajú poetický celok. Ako dlho trvala jeho príprava a prečo ste sa rozhodli hovoriť o vzťahu rodičov a detí, o vzťahu medzi generáciami?

Pre mňa je toto sólo jedinečné. Vytvoril som ho v roku 2020 počas obdobia lockdownu, ktoré bolo pre mňa veľmi zvláštne. V tom čase som na magisterskom stupni študoval systémovú terapiu a rozmýšľal som, ako tvorivo spracovať nápady, ktoré so štúdiom súvisia. Bolo to pre mňa veľmi dôležité, pretože moje dovtedajšie choreografie boli založené na myšlienkach z teórie systémovej terapie. Vytvoril som inscenácie o predkoch, milencoch, veciach z minulosti. Ale začal som si klásť otázku, aká bude naša budúcnosť? Hľadal som spôsob, ako spracovať svoje úvahy o nej, o synovi, o budúcich generáciách... A sólo je akousi metaforou všetkých týchto úvah.

SkryťVypnúť reklamu

Priblížite nám, aký bol proces tvorby vašej inscenácie? Pohybová a výtvarná zložka sa v nej skvelo dopĺňajú, svetlá hrajú podstatnú úlohu...

Začínam s hľadaním nových spôsobov vyjadrenia cez pohyb môjho tela. Svetlá sú pre mňa pri tvorbe tiež veľmi podstatné. Ich prostredníctvom dokážem vytvoriť obrazy, ktoré mám v mysli. Keď tvorím choreografiu, je pre mňa veľmi dôležité komplexné premýšľanie o svetlách, scéne, kostýmoch, je to pre mňa organická súčasť procesu. So svetelnou dizajnérkou Irene Canterovou som spolupracoval na mnohých produkciách a pozná môj prístup. Mal som veľmi jasnú predstavu, že budem pracovať so svojím telom a s prázdnym priestorom, v ktorom síce nič nie je, ale súčasne je v ňom veľmi veľa.

V predstavení používate veľa rekvizít z prírodných materiálov. Sú súčasťou príbehu ako symboly alebo je pre vás dôležitejšie, že predstavujú spojenie s prírodou?

SkryťVypnúť reklamu

V mojich choreografiách je spojenie s prírodou prirodzené. Narodil som sa na Kanárskych ostrovoch obklopený prírodou. Na javisku vždy pracujem s drevom, napríklad s drevenými stolmi. Chcel som, aby sa inscenácia začínala obrazom zrodenia. Najskôr som ho chcel vytvoriť tak, že by som bol zavesený na tyčiach. Ale technický riaditeľ súboru mi povedal, že by to bolo veľmi komplikované. Tak som zobral dva kusy dreva, ktoré som pred dvoma rokmi priniesol z Teatros Del Canal, a začal som sa s nimi hrať. Tiež som mal pocit, že na javisku musí byť zviera. Rozhodol som sa pre jeleňa, ktorý je nakoniec väčší, ako som si pôvodne predstavoval. Ako symbol však vystihuje veľa vecí. Kostýmy sú tiež veľmi dôležité, napríklad sa tam zjaví na začiatku postava, ktorá je obrazom predkov. Prináša poznanie toho, ako žiť.

SkryťVypnúť reklamu

Hudba je kolážou, nevznikla priamo pre túto inscenáciu. Prečo ste sa rozhodli použiť už existujúcu hudbu?

S hudbou pracujem rovnakým spôsobom ako pri svetlách – mám predstavu, ktorú realizujem. Bolo to jednoduché. Počúval som množstvo hudby, niečo som vybral a niečo skomponoval na počítači. Na niektorých miestach som chcel mať určitý typ zvuku bez konkrétneho významu. Nechal som ich otvorené s možnosťou mnohých významov, okrem poslednej časti, ktorá je básňou o smrti. Tá bola pre mňa dôležitá, lebo budúcnosť je aj o tom, že zomrieme. Ale než sa to stane, môžeme si užiť mnoho vecí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 391
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 538
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 568
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 319
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 107
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 904
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu