SME

Budúcnosť je aj o tom, že zomrieme. Ale než sa to stane, môžeme si užiť mnoho vecí

Daniel Abreu spracoval v inscenácii El Hijo svoje úvahy o nasledujúcich generáciách

Daniel Abreu.Daniel Abreu. (Zdroj: Joaquín Ponce de León)

Choreograf DANIEL ABREU patrí medzi najvýraznejšie osobnosti súčasného tanca v Španielsku. Bratislava v pohybe predstaví jeho inscenáciu El Hijo (Syn), ktorá je v programe 13. a 14. októbra. Abreau porozprával umeleckej riaditeľke festivalu podrobnosti o vzniku diela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vaše sólo je komplexným dielom, všetky jeho súčasti – tanec, svetlá, kostýmy – vytvárajú poetický celok. Ako dlho trvala jeho príprava a prečo ste sa rozhodli hovoriť o vzťahu rodičov a detí, o vzťahu medzi generáciami?

Pre mňa je toto sólo jedinečné. Vytvoril som ho v roku 2020 počas obdobia lockdownu, ktoré bolo pre mňa veľmi zvláštne. V tom čase som na magisterskom stupni študoval systémovú terapiu a rozmýšľal som, ako tvorivo spracovať nápady, ktoré so štúdiom súvisia. Bolo to pre mňa veľmi dôležité, pretože moje dovtedajšie choreografie boli založené na myšlienkach z teórie systémovej terapie. Vytvoril som inscenácie o predkoch, milencoch, veciach z minulosti. Ale začal som si klásť otázku, aká bude naša budúcnosť? Hľadal som spôsob, ako spracovať svoje úvahy o nej, o synovi, o budúcich generáciách... A sólo je akousi metaforou všetkých týchto úvah.

SkryťVypnúť reklamu

Priblížite nám, aký bol proces tvorby vašej inscenácie? Pohybová a výtvarná zložka sa v nej skvelo dopĺňajú, svetlá hrajú podstatnú úlohu...

Začínam s hľadaním nových spôsobov vyjadrenia cez pohyb môjho tela. Svetlá sú pre mňa pri tvorbe tiež veľmi podstatné. Ich prostredníctvom dokážem vytvoriť obrazy, ktoré mám v mysli. Keď tvorím choreografiu, je pre mňa veľmi dôležité komplexné premýšľanie o svetlách, scéne, kostýmoch, je to pre mňa organická súčasť procesu. So svetelnou dizajnérkou Irene Canterovou som spolupracoval na mnohých produkciách a pozná môj prístup. Mal som veľmi jasnú predstavu, že budem pracovať so svojím telom a s prázdnym priestorom, v ktorom síce nič nie je, ale súčasne je v ňom veľmi veľa.

V predstavení používate veľa rekvizít z prírodných materiálov. Sú súčasťou príbehu ako symboly alebo je pre vás dôležitejšie, že predstavujú spojenie s prírodou?

SkryťVypnúť reklamu

V mojich choreografiách je spojenie s prírodou prirodzené. Narodil som sa na Kanárskych ostrovoch obklopený prírodou. Na javisku vždy pracujem s drevom, napríklad s drevenými stolmi. Chcel som, aby sa inscenácia začínala obrazom zrodenia. Najskôr som ho chcel vytvoriť tak, že by som bol zavesený na tyčiach. Ale technický riaditeľ súboru mi povedal, že by to bolo veľmi komplikované. Tak som zobral dva kusy dreva, ktoré som pred dvoma rokmi priniesol z Teatros Del Canal, a začal som sa s nimi hrať. Tiež som mal pocit, že na javisku musí byť zviera. Rozhodol som sa pre jeleňa, ktorý je nakoniec väčší, ako som si pôvodne predstavoval. Ako symbol však vystihuje veľa vecí. Kostýmy sú tiež veľmi dôležité, napríklad sa tam zjaví na začiatku postava, ktorá je obrazom predkov. Prináša poznanie toho, ako žiť.

SkryťVypnúť reklamu

Hudba je kolážou, nevznikla priamo pre túto inscenáciu. Prečo ste sa rozhodli použiť už existujúcu hudbu?

S hudbou pracujem rovnakým spôsobom ako pri svetlách – mám predstavu, ktorú realizujem. Bolo to jednoduché. Počúval som množstvo hudby, niečo som vybral a niečo skomponoval na počítači. Na niektorých miestach som chcel mať určitý typ zvuku bez konkrétneho významu. Nechal som ich otvorené s možnosťou mnohých významov, okrem poslednej časti, ktorá je básňou o smrti. Tá bola pre mňa dôležitá, lebo budúcnosť je aj o tom, že zomrieme. Ale než sa to stane, môžeme si užiť mnoho vecí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 12 559
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 078
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 7 201
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 4 016
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 3 713
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 099
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 719
  8. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 41 933
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 581
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 053
  4. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 830
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 708
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 634
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 287
  8. Michael Achberger: Preto vyzerajú mladšie: silový tréning ako elixír vitality a dlhovekosti 5 166
  1. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  2. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  3. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  4. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  5. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  6. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  7. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  8. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
SkryťZatvoriť reklamu