SME

Pohyb vzad nie je len formálnym experimentom. Je aj reakciou na medzigeneračné dilemy

Festival Bratislava v pohybe uvádza tanečnú inscenáciu Príbeh.

Performeri a performerky sú v predstavení Príbeh celý čas chrbtom k divákom.Performeri a performerky sú v predstavení Príbeh celý čas chrbtom k divákom. (Zdroj: Natália Zajačiková)

Choreograf Juraj Korec vo svojej tvorbe často hľadá možnosti komunikácie tela s okolím. Skúma spôsob, akým dokážeme na seba reagovať či nereagovať, do akých súvislostí sa dokážeme navzájom dostať. Je možné telo v priestore považovať za umelecký artefakt, alebo je potrebné k nemu dodať kontext? Podobnými úvahami sa zaoberá Korec aj v najnovšom diele Príbeh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pod značkou Yuri Korec & Co. mal Príbeh premiéru v júni 2024 v žilinskej Novej synagóge. Najbližšia repríza predstavenia sa uskutoční 22. októbra o 20.30 v A4 – priestore súčasnej kultúry v rámci festivalu Bratislava v pohybe.

SkryťVypnúť reklamu

Korec sa v Príbehu spoločne s performerskou skupinou (Alexandra Mireková, Eli Hooker/v alternácii s Lukášom Bobalikom, Eva Priečková, Jakob Jautz a Silvia Sviteková) zameral na výskum a pozorovanie tela, ktoré sa ocitlo v nehostinnom prostredí. Tvorivý tím sa inšpiroval poetikou sci-fi filmov a vytvoril svet, v ktorom sa pohyb vzad stal určujúcou metódou, princípom, ktorý mení dianie na javisku.

Na začiatku diváci dlhú chvíľu vnímajú len existenciu piatich tiel otočených k nim chrbtom. Akcia sa pomaly spustí, keď jedno z tiel spadne na zem a zostane zaseknuté v pohybe. Podobným spôsobom ho nasledujú ďalšie. Pohyb vzad, ustrnutie v pohybe a návrat do pôvodnej polohy. Tento proces sa zopakuje počas celého predstavenia mnohokrát a stáva sa vyjadrovacím prostriedkom celej performancie.

SkryťVypnúť reklamu

Pohybom vzad

Pohyb vzad v diele nie je len formálnym experimentom, ale je aj reakciou na názorové, často medzigeneračné dilemy a na otázky, ktorými sa spoločnosť aktuálne zaoberá. Potrebujeme sa neustále vracať, cykliť sa v minulosti ? Alebo vieme pohyb otočiť a nasmerovať sa dopredu? Telo sa prispôsobuje mysleniu. Ak sa potrebujeme neustále vracať, tak telo ako nástroj tento návrat napomáha, stane sa mu vlastným.

Pohyb v Príbehu je výrazne zhutnený do niekoľkých choreografických štruktúr, ktoré spočívajú v minimalistických gestách rúk, v pádoch, cúvaní či štylizácii končatín, úkrokoch späť. Ak performeri a performerky urobia nejaký pohyb, ten je vzápätí znegovaný návratom do pôvodnej „neutrálnej“ polohy v stoji.

Rôzne priestorové konštelácie, v ktorých sa performeri a performerky nachádzajú, sa menia mierou ich usporiadania. Do pohybu skupiny sa postupne dostáva dynamika a rýchlosť. To, čo robili osamote, zoradení vedľa seba, sa neskôr opakuje, ale v interakcii s ostatnými.

SkryťVypnúť reklamu

Prostredníctvom pohybovej štruktúry krok za krokom odkrývame fragmenty príbehu. Korec tu spolu s dramaturgičkou Majou Hriešik vytvorili momenty, kde sa jednotlivé zoskupenia tiel menia, postupne jedno reaguje na druhé aj bez toho, aby sa fyzicky spojili, vytvárajú spoločný príbeh.

Čas bezčasia

Určujúcim momentom diela Príbeh je čas. Čas ticha, rozhodovania, počas ktorého sa zdanlivo nič nedeje, je preťatý prudkým pohybom a zmenou pozície tela. Chvíľu v pohybe telá zostanú, aby sa znovu vzpriamili do neutrálnej polohy, stále otočené chrbtom k divákom.

Potom prichádza ďalší impulz k pokračovaniu pohybu, ktorý predtým prerušili. Postupne sa performeri a performerky dostávajú do kontaktu, radia sa za seba, aby neskôr z radu vystúpili a zmenili miesto.

SkryťVypnúť reklamu

V závere vytvárajú skupinu, kde sa viaceré pohybové štruktúry dopĺňajú a v úplnom závere vytvoria jeden spoločný obraz: niekto sa vráti späť, niekto zostane zakliesnený do druhého, niekto zostane stáť. Sme na konci? Alebo príde ešte pohyb?

Keďže počas predstavenia stoja performeri a performerky chrbtom k divákom a bokom k svojim partnerom, musia byť v neustálom vnútornom strehu. Precízne vnímať pohyby svojich tiel, aby na seba mohli reagovať a stihli zachytiť zmenu pohybu, ktorý definuje to, čo vidíme. Na základe gest, pohybu a páuz medzi nimi cítiť atmosféru stiesnenia až zdesenia.

Publikum nemá po celý čas možnosť vidieť výraz, mimiku performerskej pätice, ich emócie a výraz môžeme len tušiť, čím vzniká priestor na vytvorenie vlastného príbehu. Zoči-voči sa im pozrú až pri záverečnej klaňačke.

SkryťVypnúť reklamu

Zvukovo-vizuálne uhranutie

Priestor je ohraničený rozmernou lesklou striebornou plachtou, ktorá zakrýva horizont a pokrýva aj celú podlahu. Autor scénografie Jakub Kopec tak výtvarne stvárnil priestor, v ktorom neplatia žiadne časové hodnoty. Môžeme ho napríklad chápať ako nehostinnú mesačnú planinu.

Práve povrch Mesiaca najviac evokuje aj samotný pohyb, v ktorom sa stretáva pomalosť s náhlou dynamikou a znovu pokojom. Strieborná farba sa objavuje aj v kostýmoch, čím sa dotvára sci-fi atmosféra diela.

Hudobník Matúš Kobolka vytvoril pre dielo zvukové hladiny, vďaka ktorým sa diváci a diváčky môžu ponoriť hlbšie do vnímania diania na javisku, do jeho tajomnosti, nepredvídateľnosti. Ide o formálne jednoliatu, ale pritom detailne veľmi rôznorodú zvukovú skladbu, ktorá výrazne ovplyvňuje vnímanie performancie.

SkryťVypnúť reklamu

Ambientné zvuky v pozadí, abstraktné hlasy, echá a vzruchy navyše dopĺňajú pocit bezčasia. Vzniká až meditatívny priestor, v ktorom sa zvuk, akokoľvek hlučný, stáva súčasťou vnímania akcie na scéne.

Dielo Príbeh je náročné na vnímanie, ale ponúka divákom a diváčkam priestor pre detailné a precízne skúmanie možností samotného pohybu. Podnecuje i k úvahám nad zmyslom samotného pohybu, kam ním smerujeme alebo kam sa vraciame. To, či to bude skľučujúce zistenie, alebo s ním príde nádej, je otázne.

Text vznikol vďaka iniciatíve organizácie PLAST - Platforma pre súčasný tanec a podpore Fondu na podporu umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 391
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 538
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 568
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 319
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 107
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 904
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu