SME

Pohyb vzad nie je len formálnym experimentom. Je aj reakciou na medzigeneračné dilemy

Festival Bratislava v pohybe uvádza tanečnú inscenáciu Príbeh.

Performeri a performerky sú v predstavení Príbeh celý čas chrbtom k divákom.Performeri a performerky sú v predstavení Príbeh celý čas chrbtom k divákom. (Zdroj: Natália Zajačiková)

Choreograf Juraj Korec vo svojej tvorbe často hľadá možnosti komunikácie tela s okolím. Skúma spôsob, akým dokážeme na seba reagovať či nereagovať, do akých súvislostí sa dokážeme navzájom dostať. Je možné telo v priestore považovať za umelecký artefakt, alebo je potrebné k nemu dodať kontext? Podobnými úvahami sa zaoberá Korec aj v najnovšom diele Príbeh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pod značkou Yuri Korec & Co. mal Príbeh premiéru v júni 2024 v žilinskej Novej synagóge. Najbližšia repríza predstavenia sa uskutoční 22. októbra o 20.30 v A4 – priestore súčasnej kultúry v rámci festivalu Bratislava v pohybe.

SkryťVypnúť reklamu

Korec sa v Príbehu spoločne s performerskou skupinou (Alexandra Mireková, Eli Hooker/v alternácii s Lukášom Bobalikom, Eva Priečková, Jakob Jautz a Silvia Sviteková) zameral na výskum a pozorovanie tela, ktoré sa ocitlo v nehostinnom prostredí. Tvorivý tím sa inšpiroval poetikou sci-fi filmov a vytvoril svet, v ktorom sa pohyb vzad stal určujúcou metódou, princípom, ktorý mení dianie na javisku.

Na začiatku diváci dlhú chvíľu vnímajú len existenciu piatich tiel otočených k nim chrbtom. Akcia sa pomaly spustí, keď jedno z tiel spadne na zem a zostane zaseknuté v pohybe. Podobným spôsobom ho nasledujú ďalšie. Pohyb vzad, ustrnutie v pohybe a návrat do pôvodnej polohy. Tento proces sa zopakuje počas celého predstavenia mnohokrát a stáva sa vyjadrovacím prostriedkom celej performancie.

SkryťVypnúť reklamu

Pohybom vzad

Pohyb vzad v diele nie je len formálnym experimentom, ale je aj reakciou na názorové, často medzigeneračné dilemy a na otázky, ktorými sa spoločnosť aktuálne zaoberá. Potrebujeme sa neustále vracať, cykliť sa v minulosti ? Alebo vieme pohyb otočiť a nasmerovať sa dopredu? Telo sa prispôsobuje mysleniu. Ak sa potrebujeme neustále vracať, tak telo ako nástroj tento návrat napomáha, stane sa mu vlastným.

Pohyb v Príbehu je výrazne zhutnený do niekoľkých choreografických štruktúr, ktoré spočívajú v minimalistických gestách rúk, v pádoch, cúvaní či štylizácii končatín, úkrokoch späť. Ak performeri a performerky urobia nejaký pohyb, ten je vzápätí znegovaný návratom do pôvodnej „neutrálnej“ polohy v stoji.

Rôzne priestorové konštelácie, v ktorých sa performeri a performerky nachádzajú, sa menia mierou ich usporiadania. Do pohybu skupiny sa postupne dostáva dynamika a rýchlosť. To, čo robili osamote, zoradení vedľa seba, sa neskôr opakuje, ale v interakcii s ostatnými.

SkryťVypnúť reklamu

Prostredníctvom pohybovej štruktúry krok za krokom odkrývame fragmenty príbehu. Korec tu spolu s dramaturgičkou Majou Hriešik vytvorili momenty, kde sa jednotlivé zoskupenia tiel menia, postupne jedno reaguje na druhé aj bez toho, aby sa fyzicky spojili, vytvárajú spoločný príbeh.

Čas bezčasia

Určujúcim momentom diela Príbeh je čas. Čas ticha, rozhodovania, počas ktorého sa zdanlivo nič nedeje, je preťatý prudkým pohybom a zmenou pozície tela. Chvíľu v pohybe telá zostanú, aby sa znovu vzpriamili do neutrálnej polohy, stále otočené chrbtom k divákom.

Potom prichádza ďalší impulz k pokračovaniu pohybu, ktorý predtým prerušili. Postupne sa performeri a performerky dostávajú do kontaktu, radia sa za seba, aby neskôr z radu vystúpili a zmenili miesto.

SkryťVypnúť reklamu

V závere vytvárajú skupinu, kde sa viaceré pohybové štruktúry dopĺňajú a v úplnom závere vytvoria jeden spoločný obraz: niekto sa vráti späť, niekto zostane zakliesnený do druhého, niekto zostane stáť. Sme na konci? Alebo príde ešte pohyb?

Keďže počas predstavenia stoja performeri a performerky chrbtom k divákom a bokom k svojim partnerom, musia byť v neustálom vnútornom strehu. Precízne vnímať pohyby svojich tiel, aby na seba mohli reagovať a stihli zachytiť zmenu pohybu, ktorý definuje to, čo vidíme. Na základe gest, pohybu a páuz medzi nimi cítiť atmosféru stiesnenia až zdesenia.

Publikum nemá po celý čas možnosť vidieť výraz, mimiku performerskej pätice, ich emócie a výraz môžeme len tušiť, čím vzniká priestor na vytvorenie vlastného príbehu. Zoči-voči sa im pozrú až pri záverečnej klaňačke.

SkryťVypnúť reklamu

Zvukovo-vizuálne uhranutie

Priestor je ohraničený rozmernou lesklou striebornou plachtou, ktorá zakrýva horizont a pokrýva aj celú podlahu. Autor scénografie Jakub Kopec tak výtvarne stvárnil priestor, v ktorom neplatia žiadne časové hodnoty. Môžeme ho napríklad chápať ako nehostinnú mesačnú planinu.

Práve povrch Mesiaca najviac evokuje aj samotný pohyb, v ktorom sa stretáva pomalosť s náhlou dynamikou a znovu pokojom. Strieborná farba sa objavuje aj v kostýmoch, čím sa dotvára sci-fi atmosféra diela.

Hudobník Matúš Kobolka vytvoril pre dielo zvukové hladiny, vďaka ktorým sa diváci a diváčky môžu ponoriť hlbšie do vnímania diania na javisku, do jeho tajomnosti, nepredvídateľnosti. Ide o formálne jednoliatu, ale pritom detailne veľmi rôznorodú zvukovú skladbu, ktorá výrazne ovplyvňuje vnímanie performancie.

SkryťVypnúť reklamu

Ambientné zvuky v pozadí, abstraktné hlasy, echá a vzruchy navyše dopĺňajú pocit bezčasia. Vzniká až meditatívny priestor, v ktorom sa zvuk, akokoľvek hlučný, stáva súčasťou vnímania akcie na scéne.

Dielo Príbeh je náročné na vnímanie, ale ponúka divákom a diváčkam priestor pre detailné a precízne skúmanie možností samotného pohybu. Podnecuje i k úvahám nad zmyslom samotného pohybu, kam ním smerujeme alebo kam sa vraciame. To, či to bude skľučujúce zistenie, alebo s ním príde nádej, je otázne.

Text vznikol vďaka iniciatíve organizácie PLAST - Platforma pre súčasný tanec a podpore Fondu na podporu umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 958
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 574
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 741
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 585
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 280
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 057
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 684
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 087
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 187
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 12 716
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 590
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 275
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 855
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 651
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 013
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 520
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu