SME

Byť tvorcom znamená akceptovať, že sa človek stratí

Marcos Morau, choreograf a umelecký riaditeľ súboru La Verona, prichádza s dielom Sonoma.

Marcos Morau.Marcos Morau. (Zdroj: Albert Pons)

Autorka je umelecká riaditeľka festivalu Bratislava v pohybe

Cesta MARCOSA MORAUA k choreografii nebola úplne bežná. Nebol totiž predtým tanečníkom. Ako však hovorí, tento svoj hendikep pretransformoval do niečoho hodnotného a vynašiel si spôsob komunikácie s tanečníkmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V pondelok 28. októbra sa v rámci festivalu Bratislava v pohybe predstaví jeho dielo Sonoma. „Choreografia je prepojená s našou animálnou podstatou. Je hlučná, ukričaná, plná hnevu. Prehovára k živočíšnej stránke človeka. A je aj spojená s postavou Luisa Buñuela," prezrádza Morau.

SkryťVypnúť reklamu

Ste choreografom a umeleckým riaditeľom súboru La Veronal. Pre slovenských divákov nie ste neznámy, vašu inscenáciu Siena ste na festivale predstavili v roku 2017. Povedzte nám o svojom stretnutí s choreografiou a súčasným tancom. Pôvodne ste totiž študovali fotografiu, pohyb a divadlo, čo nie je úplne bežným východiskom, ako sa stať choreografom.

Úprimne, je to veľmi nezvyčajné, lebo nie som tanečník. Väčšinou sú choreografi bývalí tanečníci, ktorí sa začali zaujímať o choreografiu a umenie všeobecne. Ja som sa dostal k choreografii od iných druhov umenia – fotografie a divadla.

Bolo to ťažké, pretože som nebol tanečníkom, ale tento svoj hendikep som pretransformoval do niečoho hodnotného, do spôsobu, akým tvorím a akým komunikujem s tanečníkmi. Musel som si vynájsť nový spôsob komunikácie, pretože im svoju predstavu tanca nemôžem predviesť, nemôžem sa pred nich postaviť a povedať im „zopakujte to“.

SkryťVypnúť reklamu

Rád rozprávam, aby som stimuloval kreativitu interpretov a spolutvorcov. Javisko používam ako štít. Mám rád divadlo, operu, hudbu, tanec, svetlá, kostýmy, scénu, texty. Skrátka, pre mňa je všetko dôležité. V každej choreografii je niečoho viac a niečoho menej. Už pätnásť rokov si uvedomujem, že ma zaujíma najmä javisko. Mám rád javisko ako miesto, kde sa chcem zdržiavať, ako miesto, ktoré podnecuje k otázkam, generuje pocity, príbehy.

Zaujíma ma váš prístup k tvorbe. Je to niečo, čo sa dá charakterizovať ako súbor princípov, ktoré používate, alebo pristupujete k tvorbe rozdielne, v závislosti od témy, tanečníkov alebo súboru, s ktorým pracujete?

Každá skúsenosť je iná, tvorba je proces a ten je vždy iný. Niekedy začínam od hudby, niekedy začínam od myšlienky, intuície. Ale vo všeobecnosti vždy vychádzam zo sveta a z prítomnosti, v ktorej žijeme. Tvorím predstavenia, ktoré hovoria o našej dobe. Rôzne formy umenia sú spojené, uskutočňujú sa spolu. Všetci režiséri a kreatívni ľudia musia byť v stálom spojení s realitou. Prenášam realitu do tanca, do umenia a v každom procese zažijem iné skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Byť tvorcom znamená akceptovať, že sa človek stratí. Umenie je tajomstvo. Je to niečo zvláštne, temné a aj krásne. Ale i samotný proces je tajomstvom. A všetci tvorcovia, dramaturgovia, choreografi, sa snažíme toto tajomstvo, tú enigmu uchrániť alebo uchovať.

Niekedy kreatívny proces príde veľmi rýchlo, niekedy nie. V tom je tá krása. Krehkosť tvorby je niečím neuveriteľným. Keď tvoríš, nemôžeš robiť nič iné, lebo si v spojení s niečím vyšším. Snažíš sa v iných vzbudiť emóciu, primať ich klásť si otázky. Našiel som svoje poslanie v tomto svete v tom, že môžem tvoriť, nielen s La Veronal, ale aj inde, teraz a v budúcnosti. Je to krásne.

V materiáloch k SONOME sa píše, že táto choreografia, resp. jej koncept vznikol v roku 2016 pre Ballet Lorraine a potom ste ho rozšírili pre La Veronal. Ďalším zdrojom inšpirácie pre túto choreografiu je postava Louisa Buñuela. SONOMA je zaujímavý titul, povedzte nám o tom, ako vznikol.

SkryťVypnúť reklamu

SONOMA je v prvom rade dôsledkom lockdownu počas epidémie korony. Tvoril som túto choreografiu doma a keď sme konečne mali možnosť ísť do štúdia, jej výslednú podobu tento kontext ovplyvnil. Choreografia je prepojená s našou animálnou podstatou. Je hlučná, ukričaná, plná hnevu. Prehovára k živočíšnej stránke človeka.

A je aj spojená s postavou Luisa Buñuela, pretože Buñuel je jedným z najdôležitejších predstaviteľov surrealizmu v Španielsku a každý, kto pracuje s kompozíciou a obrazmi si cení jeho prístup k umeniu. Je v neustálom spojení s tradíciou. Tradícia a folklór sú v spojení s avantgardou, pokrokom, bez komplexov. Luis Buñuel tiež hovorí o intuícii, o nelogickej stránke človeka, to je jeden zo základov surrealizmu.

Choreografia je tiež spätá s postavou ženy. Je tam deväť žien, ktoré tancujú, rozprávajú, modlia sa, spievajú a je úžasné, ako sa týmto spôsobom spájajú ženy troch generácií, dvadsať-, tridsať- a štyridsaťročné.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dať dokopy toľko odlišných vecí? Pandémiu, ženy a Buñuela? Môj vzor Romeo Castellucci vždy hovorí, že nemôžeš nič vynájsť, môžeš iba miešať veci dokopy. Aj preto takto tvoríme. V 20. storočí sa toho toľko udialo a v 21. to všetko môžeš zničiť alebo skombinovať, pomiešať, môžeš sa tváriť, že tvoríš niečo nové, ale nič nie je nové. V našom prípade je výsledkom SONOMA, veľmi úspešná inscenácia s pozitívnymi ohlasmi. SONOMA veľmi presne charakterizuje štýl La Veronal.

Už ste spomínali, že tanečnice používajú svoj hlas, lebo rozprávajú a spievajú. Čo bolo zdrojom textu, ktorý ste v predstavení použili?

Začali sme s evanjeliom a tanečnice použili, myslím, tri vety presne v tom znení, ako sú v Novom zákone. Od toho momentu sme sa už inšpirovali náladou, tónom, tak ako by to urobil Buñuel. Inšpirovali sme sa náboženstvom, ale to predstavenie vôbec nie je náboženské. Použili sme katolícke symboly, atmosféru, aby sme sa dostali niekam inam, mimo náboženstva.

SkryťVypnúť reklamu

Text je vo francúzštine, z dvoch dôvodov. Francúzština je jazykom revolúcie, a tiež preto, lebo Buñuel žil vo Francúzsku. A Buñuel je tým, kým je vďaka Francúzom. Picasso. Picasso je Španiel, ale je géniom je vďaka Francúzom. Obaja v Španielsku trpeli diktatúrou, nemohli slobodne tvoriť.

SONOMA je z vizuálnej stránky veľmi bohatá, je tam množstvo obrazov a tajomna. Niekedy je znepokojujúca, ale uchváti pozornosť diváka. Dokážete na javisku vytvoriť veľmi silnú atmosféru. Aj kostýmy, masky a rekvizity hrajú veľmi dôležitú úlohu.

Sústredím sa na svetlá, hudbu, ktorá je úžasná, na detaily rekvizít, látok, farieb. Všetko to vytvára jeden vesmír a hoci sa snažím dbať na všetko, nedokážem to robiť sám. Mám okolo seba fantastický tím profesionálov od produkcie až po kostýmový dizajn. Každý vie, aká je táto práca zložitá. My vymýšľame, nekopírujeme realitu.

SkryťVypnúť reklamu

Realita je nádherná, ale my chceme vytvoriť niečo iné. Ustavične kombinujeme veci, napríklad kroj z Aragonu, odkiaľ pochádzal Buñuel, s iným miestom. A keď kombinujete, stratíte sa. Ľudia sa ma pýtajú, prečo to robíš? Niekedy musím priznať, že neviem prečo. A inokedy zasa viem. V tvorbe musí byť rovnováha medzi logikou a intuíciou. Táto rovnováha je veľmi zložitá. Myslím, že potrebujete celý život, aby ste sa to naučili.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 391
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 538
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 568
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 319
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 107
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 904
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu