SME

Zverejnili reklamu, na ktorú všetci čakali. Vianočné spoty od John Lewis stoja milióny

Značka však obchádza páry z lgbt+ komunity.

John Lewis & Partners predstavil svoju očakávanú vianočnú reklamu.John Lewis & Partners predstavil svoju očakávanú vianočnú reklamu. (Zdroj: John Lewis&Partners)

Obchodnému domu John Lewis sa podarilo dosiahnuť to, po čom túžia mnohé značky: na ich vianočnú reklamu sa ľudia vyslovene tešia, a to aj za hranicami Británie. Na youtube majú tie najúspešnejšie spoty viac ako 25 miliónov pozretí.

„Reklamy značky John Lewis sú obľúbené, pretože emocionálne vždy dobre trafia to, ako vnímame, že by mali skutočné Vianoce vyzerať,“ hovorí Juraj Kováč z kreatívnej agentúry This is Locco, ktorá reklamy pre veľkých klientov vymýšľa u nás.

Tento rok John Lewis prekvapuje, okrem vzťahu dvoch sestier je prvýkrát hlavnou úlohou aj sám obchodný dom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nájsť darček znamená dobre poznať

Sally na poslednú chvíľu uteká do nákupného domu, aby kúpila darček pre svoju sestru. V chvate sa prehrabáva zaveseným oblečením, kým sa neprepadne cez regál do fantastického sveta spomienok.

Pri hľadaní najvhodnejšieho darčeka prechádza spomienkami v čase. Ocitne sa v podkroví, v ktorom so sestrou bývali, v kuchyni, kde tancujú s mamou, ale aj na vianočnom večierku, kde jej sestra začne rodiť.

Súvisiaci článok Najkrajšia vianočná reklama? Telekom reaguje na polarizáciu slovenskej spoločnosti Čítajte 

Príbeh sa končí, keď sa pred obchodným domom, už s darčekom, stretnú obe sestry. Na otázku, prečo to Sally tak dlho trvalo, odpovedá so slzami v očiach: to kvôli tebe.

Reklama nadväzuje na kampaň zo septembra tohto roka, ktorá obchodný dom John Lewis prezentuje ako destináciu na darčeky. Podľa Charlotte Lockovej, riaditeľky oddelenia pre zákaznícky servis, značka stavila na to, že ľudia milujú rituál vianočných nákupov.

SkryťVypnúť reklamu

„Tajomstvom pri hľadaní dokonalého darčeka je vedieť, kde hľadať. Naša reklama predstavuje dômyselného darcu a oslavuje „hodinu obdarovania“. Okamih, keď idete trochu hlbšie do svojho srdca a do našich obchodov, aby ste našli niečo naozaj špeciálne a zmysluplné pre tých, ktorých máte radi,“ hovorí Locková.

Načítavam video...

Premyslená stratégia útočí na city

Prvá vianočná reklama od John Lewis sa objavila v roku 2007. Išlo o komorný príbeh ľudí, ktorí z rôznych úžitkových predmetov poskladajú umeleckú sochu. Tá sa hrou svetiel mení na tieň elegantnej dámy so psom v zasneženej krajine.

Posolstvo reklamy znelo: pre kohokoľvek, kto hľadá Vianoce.

Značka prináša emotívne príbehy, ktoré často operujú s témou prežívania Vianoc spoločne, nie osamote.

V minulých reklamách sme mohli vidieť ľudské túžby, ktoré sú mnohokrát tie najjednoduchšie – nezostať na okraji spoločnosti, ale patriť k niekomu.

SkryťVypnúť reklamu

Ústredným motívom boli často nečakané spojenia: dieťa a tučniak, dieťa a mimozemšťanka, snehuliak, príšera či starý pán osamelo žijúci na Mesiaci.

V pozadí je často cítiť silný motív rodiny, pričom rodina je aj mama so synom alebo rodičia, ktorí prežívajú Vianoce s dieťaťom v pestúnskej starostlivosti.

Vo vianočnej reklame domu John Lewis sa však zatiaľ neobjavili rodičia rovnakého pohlavia. Viditeľne nepoukázali ani lásku medzi ľuďmi rovnakého pohlavia, ako to svojho času urobila v Nórsku agentúra Pol, ktorá nakrútila pre tamojšiu poštovú spoločnosť Posten vianočný príbeh o láske medzi dvoma mužmi – Santa Clausom a Harrym.

Reklamy značky John Lewis často skĺzavajú do melanchólie, útočia na city, avšak marketingoví stratégovia to vždy vymyslia tak, že sa skončia dobre. Značka navyše šikovne stupňuje napätie, keď zámerne neprezrádza celý príbeh, ale vždy najskôr zverejní len upútavku na reklamu.

SkryťVypnúť reklamu

„Vďaka týmto reklamám sa ľudia cítia prepojení so značkou a ich kampane sa stávajú vianočnou tradíciou. Vytvárajú momenty, ktoré ľudia chcú sledovať a podeliť sa o ne, čím si budujú silné emocionálne puto so svojím publikom a ani ju nevnímajú ako reklamu,“ vysvetľuje Kováč z This is Locco a dodáva, že toto je pre marketérov ten pomyselný svätý grál.

Načítavam video...

Výsledná téma je starostlivo vyberaná. Paul Billingsley, niekdajší šéf agentúry Adam & EveDDB, s ktorou značka John Lewis v minulosti spolupracovala, oznámil, že každoročne rozpošlú zadanie klienta štyridsiatim kreatívnym tímom, ktoré vypracujú 300 návrhov. Niektoré sa potom posúvajú na ďalší rok.

V roku 2024 vianočnú reklamu po štrnástich rokoch pripravovala nová agentúra Saatchi & Saatchi, očakávania boli preto väčšie najmä u odborníkov. A zmenu bolo cítiť.

SkryťVypnúť reklamu

Už to nebola iba melanchólia, do príbehu zakomponovali aj humor. Videli sme chlapčeka, ktorý si na trhu so starožitnosťami kúpil semienko perfektného vianočného stromčeka. Z neho napokon namiesto ihličnanu vyrástla obrovská mäsožravá rastlina. Jej veľké chápadlá ničili všetko vnútri domu, a tak ju rodina musela vysťahovať.

Portál Creative Review skonštatoval, že z reklamy cítiť kontinuitu. V srdečnej atmosfére, v nepravdepodobných priateľstvách aj v dobrom konci pre nepochopenú postavu. Novátorským počinom bola väčšia hravosť a odvaha.

V reklame vystupoval chlapec s mamou a babkou ako pripomenutie faktu, že v Británii existuje 15 percent rodín s jedným rodičom.

Načítavam video...

Náklady sú tajomstvom

Pred ôsmimi rokmi vystúpila na konferencii o efektivite v reklame vtedajšia šéfka marketingu značky John Lewis Rachel Swiftová, ktorá potvrdila, že vianočné kampane majú pre spoločnosť vysokú návratnosť investícií.

SkryťVypnúť reklamu

„Vďaka ich kreativite vznikajú nezabudnuteľné kampane na budovanie značky. Vytvárate tak nielen krátkodobý komerčný úspech, ale budujete značku dlhodobo,“ vysvetlila Swiftová.

Nová agentúra Saatchi & Saatchi minulý rok okrem televíznej reklamy preniesla reklamné aktivity na sociálne siete. Vytvorila tým na ľudí „nenápadný“ tlak navštíviť obchod, aby sa osobne stretli s hlavným hrdinom vianočnej reklamy – mäsožravou rastlinou Snapperom.

John Lewis každoročne rozšíri komerčné aktivity okolo vianočnej reklamy vytvorením plyšových hračiek, kníh, vianočných pohľadníc a iných atraktívnych merchových predmetov.

Samotné náklady na výrobu jednotlivých reklám však ostávajú tajomstvom. Spoločnosť ich oficiálne nezverejňuje, existujú len odhady.

V roku 2021 rozpovedali príbeh malého chlapca, ktorý mimozemšťanke ukázal, aké pekné sú Vianoce. Tento viac ako dvojminútový reklamný spot stál podľa britských médií okolo milióna libier. K sume treba prirátať aj výdavky na propagáciu. Tie sa vyšplhali na päť miliónov libier.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama z roku 2019 o dievčatku a malom dráčikovi, ktorému po rozcítení šľahajú plamene z nozdier, mala podľa odhadov stáť sedem miliónov dolárov. Práve táto reklama narobila značke starosti.

Autorka detských kníh Fay Evansová obvinila spoločnosť John Lewis a kreatívnu agentúru Adam & EveDDB z plagiátorstva. John Lewis v roku 2023 súdny spor vyhral, informovalo BBC.

Prvýkrát bez cover verzie

Tvorcovia každoročne vyberú pre vianočný príbeh skladbu od známeho hudobného interpreta, ktorá dostane slávnostnejšiu a pokojnejšiu úpravu. Takto sa v reklame obchodného reťazca objavili piesne Sweet Child of Mine od Guns N’ Roses, The Power of Love od Frankie Goes to Hollywood či Real Love od Johna Lehnona.

Piesne od Beatles či Eltona Johna, ktorý si aj v jednej z reklám zahral, sa objavili dokonca dvakrát. Minulý rok to bol napríklad Andrea Bocelli, ktorý spieval v taliančine.

SkryťVypnúť reklamu

Tohtoročnú reklamu dopĺňa skladba Sonnet od britskej rockovej kapely The Verve. Zámerne neurobili vianočnú cover verziu, na tiktoku totiž plánujú hľadať interpreta, ktorý túto skladbu prespieva.

Nie je jediná

Podobné typy reklám v zahraničí nie sú ojedinelé. Svetové značky sa snažia naladiť na vianočnú atmosféru a očariť reklamami vytvorenými špeciálne iba pre túto príležitosť. Tradične je to napríklad Coca-Cola, Apple, Amazon či reťazce Sainsbury’s, Aldi, v Nemecku je to obchodný reťazec Edeka.

Španieli sa na Vianoce zasa tešia z tradičnej lotérie, ktorú zvyknú podporiť reklamným príbehom.

Načítavam video...

Štvorminútovú rozprávku predstavila prednedávnom aj spoločnosť Disney . Hrdinami sú chlapec a netypická kamarátka chobotnička, ktorú si donesie na hlave z dovolenky. Reklama vznikla v agentúre Adam & EveDDB, v réžii Taika Waititiho (Králiček Jojo, Thorn pozn. red.).

SkryťVypnúť reklamu

V tomto roku vznikla výnimočná reklama aj na Slovensku. Je z dielne agentúry MUW Saatchi & Saatchi a vďaka nápadu ju prevzala materská firma Slovak Telekomu – Deutsche Telekom do desiatich krajín Európy.

Reklamu si okrem bežných ľudí všimli už aj odborné marketingové portály ako Ad age, nemecký Horizont či Ads of the World.

Vianočné tipy a recepty:

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 716
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 220
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 139
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 253
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 022
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 941
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 801
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 517
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 224
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 475
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 9 166
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 984
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 085
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 6 879
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 5 603
  1. Tupou Ceruzou: Pandemická
  2. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  3. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  4. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  5. Tupou Ceruzou: Krížovka
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
SkryťZatvoriť reklamu