Prehliadka najlepšieho slovenského dizajnu pozná svojich laureátov. Víťazov Národnej ceny za dizajn 2024 vyhlásili na slávnostnom večere v divadle Nová scéna.
Súťaž potvrdila, že dizajn nie je nič vzdialené ani éterické, čo by sa netýkalo bežného života. Naopak. O to viac si vyžaduje, aby bol nielen funkčný, ale aj kultivovaný a inovatívny v kontexte rozvíjajúceho sa digitálu.
Príkladom je návrh písma pre evidenčné čísla vozidiel, ktoré vyhralo v kategórii Písmo.
"Písmo sa už používa na tabuľkách evidenčných čísiel vozidiel. Ukázalo sa, že aj takýto dizajn, ktorý bol roky nemenný, môže byť lepší a využiteľný v praxi a tiež, že ním môžeme nastavovať trendy," hovorí kurátor a predseda poroty aktuálneho ročníka Národnej ceny za dizajn Juraj Blaško.
V porote sa zhodli, že okrem estetickej hodnoty budú hľadať aj ďalšiu nadstavbu v dizajne. "Napríklad to, aké ďalšie hodnoty prináša pre spoločnosť. Či vzdeláva, alebo napĺňa ekologický charakter," dopĺňa dizajnér Juraj Blaško.
Národná cena za dizajn sa v tomto roku udeľovala v kategóriách pre komunikačný dizajn, nie produktový. Predseda poroty oceňuje nielen veľký počet prihlášok, ale najmä to, že z prihlásených projektov bolo cítiť hlad a energiu po nových veciach, keďže vznikali v rokoch 2022 - 2023, v čase po pandémii.
Sedemčlenná medzinárodná porota vyberala najlepší slovenský dizajn v desiatich základných kategóriách: Kampaň, Identita, Knihy a publikácie, Digitál, Priestor, Písmo, Obal a objekt, Plagát a vizuál, Nové horizonty a Študentský dizajn.
Pozrite si všetkých víťazov.
Aj evidenčné čísla vozidiel môžu mať najkrajší dizajn
Od začiatku minulého roka sa sa zaviedli celoslovenské evidenčné čísla vozidiel, na ktorých už nie je skratka okresu. Práve na túto zmenu reagovala Simona Császárová a Michal Tornyai, pred ktorými stála úloha prispôsobiť týmto zmenám nové značky - EVČ.
Dôležitým princípom sa pre nich stala najmä výborná čitateľnosť a odlíšiteľnosť jednotlivých znakov. Autori zvolili bezserifový (bezpätkový) geometricky konštruovaný tvar písiem. Ich výsledok je možno vidieť na EVČ vozidiel. QOD písmo porota ocenila v kategórii Písmo.

Najlepší dizajn má Kampaň pre Dni architektúry a dizajnu
Dni architektúry a dizajnu sa minulý rok konali na prelome mája a júna v zrekonštruovanej budove Slovenskej národnej galérie. Úlohou Matúša Buranského a Daniela Šmíra bolo navrhnúť vizuál kampane, ktorý by pripomenul toto podujatie nielen odborníkom, ale aj nadšencom v oblasti architektúry a dizajnu.
Vizuál kampane navrhol tak, aby ním reagoval na estetiku SNG. Hlavným vizuálnym prvkom sa stala špecifická nosná konštrukcia stavby, prekreslená v reálnych proporciách a typickej červeno-bielej farebnosti.

V kategórii Identita prekvapila práca pre developerský projekt
Nová mestská štvrť Palma má vyrásť na území bývalej fabriky na Račianskej ulici v Bratislave. Developer Corwin na jej výstavbe spolupracuje s dánskymi architektmi Gehl architects. Na vytvorení korporátnej identity sa dohodol s agentúrou Wiktor Leo Burnett a Jánom Zacharom.
Spoločne vytvorili grafickú podobu, ktorá pozostáva z jednoduchých štylizovaných elementov odkazujúcich na architektúru Palmy a na časti a princípy, ktoré sa v štvrti budú nachádzať: miesto pre chodcov, udržateľnosť, lepšia doprava a dostupnosť.
Autori sa inšpirovali aj Dánskom, a to v čistote tvarov či typografii tabúľ v Kodani.

Knižka o hubách zvíťazila už aj v Bologni
Myko je kniha vydavateľstva Baobab a určená pre deti od šiestich rokov. Napísal ju český autor Jiří Dvořák, na dizajne spolupracovali grafický dizajnér Palo Bálik a ilustrátorka Daniela Olejníková.
Kniha prvýkrát zožala úspech na veľtrhu detskej knihy v Bologni (Bologna Children’s Book Fair) a všimli si ju v súťaži Národnej ceny za dizajn v kategórii Knihy a publikácie.

Porota ocenila symbiózu medzi grafickými dizajnérom a ilustrátorkou.
Knihu dopĺňajú vtipné, výstižné a neónovo farebné ilustrácie. Graficky je knižka koncipovaná ako desať zviazaných dielov osemstranových časopisov Myko.

SNG bodovala dvakrát, v kategórii digitál aj priestor
Aplikácia Atlas SNG je moderné smart riešenie, vďaka ktorému návštevníci galérie preskúmajú SNG digitálne s telefónom v ruke. Prináša príbehy výtvarných diel, ich autoriek a autorov, prehľad výstavných tém a zaujímavých miest v Slovenskej národnej galérii.
Autori nepoužili tradičný QR kód, ale navrhli jednoduchší a inovatívnejší prístup. Objekty v galérii majú priradené jednoduché krúžkové kódy. Po vyťukaní kódu sa v Atlase objaví vrstva ďalších informácií.
Na digitálnej aplikácii, ktorá u poroty zarezonovala v kategórii Digitál, majú hlavnú zásluhu: Filip Ruisl a Lukáš Štepanovský.
Porote sa páčil aj navigačno-informačný systém SNG, ktorý zvíťazil v kategórii Priestor od autorov Branislava Matisa, Pavlíny Morháčovej a Beáty Paňákovej, spoluautorom je Ondrej Jób.
Najkrajší obal má vínna etiketa
Spoločnosť Juran je producentom vína z Modry, ktorá vyrába moderné, svieže vína. To sa stalo aj predlohou pre dizajnéra Marcela Benčíka. Vytvoril víťazný dizajn etikiet v kategórii Obal a objekt.

Najlepší plagát má festival spisovateľov
BRaK je festivalom spisovateľov, vydavateľov, prekladateľov, knižných grafikov, ilustrátorov, typografov a ďalších profesií spojených s knižnou tvorbou. Matúš Hnát vytvoril pre tento festival plagáty a citylightovú kampaň s východiskovým vizuálom zobrazujúcim krhlu so zauzlenou hubicou. Znázorňuje tému 9. ročníka Nebáť sa nerásť. Stal sa laureátom v kategórii Plagát a vizuál.

Živý dotazník ukazuje nové horizonty
Nové horizonty sú špeciálnou kategóriou, práce v tejto kategórii sa vymykajú bežným zadaniam. V tejto kategórii porotu najviac presvedčila Anna Ulahelová so spoluautorom Branislavom Matisom, ktorí vytvorili interaktívny dotazník v priestore.
Jeho vyplnením sa respondenti stávajú zároveň aj tvorcami vizualizácie výskumu. Živý dotazník sa použil napríklad v rámci festivalu 1. máj 2023 v kultúrnom centre Nová Cvernovka, kde návštevníci odpovedali na jednoduché otázky s cieľom zistiť, akú skupinu tvoria návštevníci kultúrneho centra.

Študentský dizajn cestuje do Yale
Retrospecta je ročné periodikum katedry architektúry na univerzite Yale. Grafický dizajnér Filip Birkner a písmar Jisung Park boli vybraní a poverení grafickým návrhom štyridsiateho piateho vydania tohto periodika. Zvíťazili v kategórii Študentský dizajn.
Porota ocenila netradičný koncept: na rozdiel od produkovania jednej knihy s lineárnou hierarchiou sa autori rozhodli knihu rozdeliť na štyri separátne zväzky, ktoré dávajú čitateľom autonómiu ich voľne preskupovať, reorganizovať, a porovnávať štúdiá, semináre a semestre.

Špeciálne ocenenia pre: študentské noviny, udržateľnú diplomovú prácu aj plagát pre mladých k voľbám
V tomto roku organizátori odovzdali tri špeciálne ocenenia. Cenu verejnosti si odniesli noviny Future od Veroniky Kurcinovej a Adama Zakucia, ktoré vznikli pri príležitosti 25. výročia Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach. Sú zostavené študentmi a bez akejkoľvek cenzúry.
Špeciálne ocenenie odovzdal organizátor súťaže Slovenské centrum dizajnu Reconnected Kataríne Plačkovej za diplomovú prácu Reconnected.
Študentka Katarína Plačková hľadala nové využitie zo zvyšku potravín a pridaním baktérie vytvorila materiál, ktorý sa vlastnosťami podobá papieru a je využiteľný v dizajne.
Peter Simonik, Peter Hajdin a Andrej Maruška (agentúra Komplot) boli ocenení partnerom súťaže DIW print. Vytvorili mobilizačnú kampaň pred parlamentnými voľbami 2023 pre mladých ľudí. Cieľom bolo motivovať ich k účasti hlasovať.
Pri návrhu hlavnej myšlienky vychádzali z postoja, že mladí sa volieb nezúčastňujú, z ich pohľadu je najlepším riešením odísť z krajiny. Na kampani je zaujímavý práve otočenie negatívneho hesla z „Nechcem tu zostať“ na pozitívne „Chcem tu zostať“ a výzvou k účasti vo voľbách.
Ocenené osobnosti
V rámci súťaže Národná cena za dizajn sa oceňujú osobnosti, za špeciálny prínos, talent či výnimočnú prácu v oblasti dizajnu. V tomto roku to bola Simona Császárová ako nový zjav, Marcel Benčík ako etablovaný dizajnér a Ján Meisner, ktorý dostal ocenenie za mimoriadny prínos v dizajne.
Národná cena za komunikačný dizajn 2024
Do súťaže Národná cena za komunikačný dizajn 2024 sa prihlásilo doteraz najviac prác, až 555. Do užšieho kola porota vybrala 155, neskôr sa zhodla na 38 nomináciách.
Kurátorom aktuálneho ročníka je Juraj Blaško, oceňovaný grafický dizajnér a pedagóg pôsobiaci na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
V porote zasadalo sedem expertov, vrátane medzinárodných odborníkov na komunikáciu: Juraj Blaško (SK), Zuzana Husárová (SK), Róbert Slovák (SK), Vasyl Kosiv (UA), Filip Blažek (CZ), Justyna Kucharczyk (PL) a Eduardo Barrera Arambarri (MX).
Porota neudelila nominácie v kategórii Dizajn v pohybe, pretože v kategórii nebolo prihlásených dosť projektov, ktoré by spĺňali náročné kritériá hodnotiacich odborníkov.
V tomto roku, to bolo v poradí 21. odovzdávanie ocenení za najlepší slovenský dizajn. Vyhlasovateľom Národnej ceny za komunikačný dizajn Ministerstvo kultúry SR v spolupráci s Slovenským centrom dizajnu, ktoré ho tradičnej aj organizuje.