Múzeum Betliar a hrad Krásna Hôrka prechádzajú turbulentným obdobím. Riaditeľ Slovenského národného múzea (SNM) Anton Bittner vymenoval minulý týždeň ako zastupujúcu riaditeľku Andreu Predajňovú. Timeu Matéovú predčasne poslal na materskú dovolenku, jej zástupkyňu odvolal.
Bývalá novinárka a hovorkyňa Predajňová síce má bohatý životopis, v oblasti múzejníctva však doteraz nepôsobila.
Na udalosti reagovali zamestnanci otvoreným listom, ktorým vyjadrili svoj nesúhlas s personálnymi zmenami.
"Ide o naozaj mimoriadne výnimočné múzeum. Zbierky Andrássyovcov, ktoré kedysi boli aj na Krásnej Hôrke a v Betliari, sú dnes napríklad v metropolitnom múzeu v New Yorku alebo v parížskom Louvri, vedľa kráľovských korunovačných klenotov," hovorí historik a teoretik umenia JÚLIUS BARCZI, ktorý múzeum viedol v rokoch 2014 - 2018 a momentálne s ním spolupracuje na príprave nových expozícií pre hrad Krásna Hôrka.
„Pýtam sa, kto je pani Predajňová. To, že bola deklarovaná ako odborníčka z oblasti múzejníctva a histórie preto, že sa venovala Andrássyovcom v záverečnej práci na vysokej škole, nestačí. Ja sa tejto rodine venujem 25 rokov a za ten čas som sa v rámci výskumu nestretol s menom Andrea Predajňová,“ vysvetľuje.
Bittner predstavil zamestnancom Predajňovú ako človeka, ktorý má „naštartovať procesy“ múzea. Podľa Barcziho však múzeum nečelí žiadnej kríze, má dobré ohlasy u návštevníkov aj medzinárodných partnerov. „Tú krízu vytvárajú na ministerstve. Vytvoria ju aj v Betliari. Netreba si zamieňať, kto je vlk a kto je ovca. V tomto prípade je to úplne jednoznačné,“ konštatuje.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo Andrea Predajňová podľa neho nie je vhodnou osobou na čele Múzea Betliar.
- Aký človek by mal viesť toto múzeum.
- Čo je za personálnymi zmenami.
- Či môžu ohroziť rekonštrukciu hradu Krásna hôrka.
- Čo je na jeho rekonštrukcii najnáročnejšie.
- Či by sa v kaštieli Betliar mali nakrúcať seriály a využívať ho na komerčné účely.
V čom je špecifické Múzeum Betliar a hrad Krásna Hôrka?
Po rokoch 1944 - 1945 sa na Slovensku začalo vyprázdňovanie sídel, ako bol kaštieľ Betliar. Pôvodných majiteľov vyhnali a prinútili odísť. Vo väčšine išlo o znárodnenie majetkov Benešovými dekrétmi, pretože naša šľachta bola väčšinou maďarskej a nemeckej národnosti.
Betliarsky kaštieľ s hradom Krásna Hôrka boli jediné dve sídla, ktoré sa zachovali dodnes, nezničili sa, neboli vykradnuté. V tom spočíva ich unikátnosť.
Okrem toho majú obe tieto múzeá vynikajúci zbierkový fond, ktorý má presahy do celej Európy a sveta, pretože Andrássyovci cestovali aj do exotických krajín. V neposlednom rade si treba uvedomiť, že Krásna Hôrka je úplne prvým múzeom na území Slovenska, ktoré fungovalo už v 50. rokoch 19. storočia.
Betliarsky kaštieľ je zasa úplne prvým miestom na Slovensku, kde existovala galéria na prezentáciu umeleckých diel. Vtedajší majiteľ kaštieľa Emanuel Andrássy mal aj vôľu sprístupniť príležitostne kaštieľ záujemcom.
Ide o naozaj mimoriadne výnimočné múzeum. Zbierky Andrássyovcov, ktoré kedysi boli aj na Krásnej Hôrke a v Betliari, sú dnes napríklad v metropolitnom múzeu v New Yorku alebo v parížskom Louvri vedľa kráľovských korunovačných klenotov.

O tom, že Andrea Predajňová sa stane šéfkou Múzea Betliar ste na svojich sociálnych sieťach informovali deň pred oficiálnou tlačovou správou zo Slovenského národného múzea. V čom vás to rozrušilo?
Vyrušuje ma niekoľko vecí.
Hlavne však to, že išlo o tajnosť. Prečo si pán generálny riaditeľ SNM Bittner nemohol sadnúť s kolegami za jeden stôl a začať diskusiu? Nech sa výmeny dejú rozumne a nech sa nás opýta, čo sme v múzeu robili. Hovorím v množnom čísle, lebo od roku 2018 mám platnú zmluvu o spolupráci s múzeom. Ide o nefinančnú zmluvu, čiže nedostávam žiadne peniaze.
V rámci personálnej zmeny Andrey Predajňovej neprešla základná, slušná komunikácia. Žiadny dialóg o tom, čo by mohlo nové vedenie spraviť lepšie, prípadne čo sa dá robiť inak. Namiesto toho len Bittner ukazuje prstom, že sme tí neschopní, ktorí v múzeu nič neurobili, čo nie je pravda. Vidia to aj návštevníci múzea a široká verejnosť.
Pýtam sa tiež, kto je pani Predajňová. To, že bola deklarovaná ako odborníčka z oblasti múzejníctva a histórie preto, že sa venovala Andrássyovcom v záverečnej práci na vysokej škole, nestačí. Ja sa tejto rodine venujem 25 rokov a za ten čas som sa v rámci výskumu nestretol s menom Andrea Predajňová.
Vieme, že bola istý čas novinárkou. Ale ani v tejto profesii sa nevenovala múzeám.
Aký človek by mal viesť toto múzeum?
Je dôležité, aby ho viedli ľudia so vzdelaním historika, kunsthistorika, muzeológa, reštaurátora. Aby dokázali aj v danom či v širšom regióne interpretovať a zvýrazniť potrebu našich pamiatok, fondov a múzejných celkov.
Na Slovensku máme obrovské šťastie, že hradné a kaštieľne múzeá majú štatút múzea alebo charakter inštitúcie, ktorá je múzeom. Znamená to, že robia odborné činnosti, majú odborný personál.
V Českej republike je to napríklad tak, že správcom objektov je väčšinou Národní památkový ústav. Centrálne zabezpečuje odborné profesie, na hradoch sú v podstate len kasteláni.
V odľahlejších častiach našej krajiny sú však inštitúcie, kde sú zamestnaní kurátori, historici, archivári, reštaurátori. Je to veľmi dôležité. Vzťah Slovákov k tomuto typu dedičstva sa v podstate teraz len buduje.

Akú kvalifikáciu majú riaditeľka Timea Mátéová a bývalá zástupkyňa Erika Šmelková?
Timea Matéová je teoretička umenia. Vyštudovala dejiny umenia a istú chvíľu pôsobila aj na Pamiatkovom úrade a na Krajskom pamiatkovom úrade v Košiciach. Téme Andrássyovcov sa venuje aj profesijne. Bola mojou zástupkyňou, keď som viedol múzeum, takže jej manažérske schopnosti poznám. Múzeum vedie od konca roka 2018 a robí to skvele.
Pani Šmelkovú som poprosil a „nahovoril“, aby sa zamestnala v Betliarskom múzeu ako projektová manažérka pri Krásnej Hôrke. Je to vynikajúca stavebná inžinierka. Má mimoriadny kultúrny rozhľad.
V múzeu totiž nie sú len pracovné pozície, ktoré sa viažu na ošetrovanie predmetov kultúrnej hodnoty alebo výskum dejín. Betliarske múzeum spravuje aj obrovský park, ktorý má takmer 60 hektárov. Do toho máme hradný kopec pod Krásnou Hôrkou, ďalší desaťhektárový park či mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí. O toto sa treba starať. To mala na starosti pani Šmelková.

Prečo podľa vás prichádza k personálnym zmenám?
To úplne neviem. Deklarovali zefektívnenie obnovy hradu Krásna Hôrka, no netuším, na základe akého prieskumu, analýzy.
Celá obnova hradu sa však nedeje štandardným spôsobom. To, ako sa obnovuje hrad, sme si nevymysleli my v betliarskom múzeu. Bez našej účasti bolo vypísané verejné obstarávanie na architekta. Bolo to za čias vtedajšieho ministra kultúry Mareka Maďariča, no nedopadlo to dobre. Riešilo sa to aj súdnou cestou.
Bolo však treba s hradom pohnúť. A tak sa podarilo dať dokopy jeden senzačný tím projektantov a stavebných inžinierov, ktorí na tom pracovali v podstate až donedávna. Teraz sú z nevysvetliteľných príčin odstavovaní. Aj ich prácu v značnej miere koordinovala za múzeum pani Šmelková.
Július Barczi
- Pochádza z Rožňavy, je historikom, teoretikom umenia a súdnym znalcom v odbore umelecké diela.
- Študoval na Filozofickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave.
- Profesionálne sa venuje umeniu záveru 19. a 20. storočia storočia, otázke modernity v strednej Európe, dejinám zberateľstva a zberateľským aktivitám uhorskej šľachty.
- Venuje sa zbierkam a sídlam rodu Andrássyovcov, životu a dielu Alžbety Güntherovej Mayerovej.
- Je autorom výstavných titulov Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ (2010, SNG), Mednyánszky zo zbierky Dr. Lea Ringwalda (2012, SOGA) či Impresionizmus SK (2014, SNG).
- V rokoch 2014 – 2018 bol riaditeľom SNM – Múzeum Betliar a autorom výstav: Jej veličenstvo kráľovná Kráľovná Alžbeta v našich dejinách a predstavách (2015), Mária Terézia Kráľovná a jej doba v zbierkach Andrássyovcov (2017), Sudán 1911 – Andrássyovci vo svete, svet v Betliarskom kaštieli (2018).
- Počas úradníckej vlády bol zvažovaný na post ministra kultúry.
- Momentálne s múzeom spolupracuje na príprave nových expozícií pre hrad Krásna Hôrka.
- Od roku 2018 je riaditeľom aukčnej spoločnosti SOGA.
Bežný človek si ani nevie predstaviť, aká je komunikácia s dotknutými orgánmi, úradmi, či aké náročné je zabezpečiť podklady pre stavebné konania. Len dokumentácia z jednej fázy rekonštrukcie hradu by dokázala zaplniť celú miestnosť.
Má výmena vedenia múzea minimálny dosah na jeho chod, ako povedal počas stredajšej tlačovej besedy Bittner? Že Andrea Predajňová bude vlastne len podpisovať faktúry?
Riaditeľ je ten, kto určuje tempo a trend múzea. Keby to nebola pravda, tak potom aj obdobie pred rokom 2014 by bolo úplne rovnaké ako to po ňom, keď som múzeum riadil ja.
V čom spočíval rozdiel?
Musím začať rokom 2014. Dovtedy viedla múzeum pani Eva Lázárová, ktorá bola dcérou predchádzajúceho riaditeľa. Spoločne viedli múzeum 50 rokov. Koncepcia, predstava o fungovaní takýchto múzeí v 90. rokoch bola úplne iná ako dnes.
Keď som pred desiatimi rokmi nastúpil, dokázal som si vytvoriť úzky okruh spolupracovníkov. Začali sme pracovať na tom, aby Betliarsky kaštieľ vystúpil zo zvláštnej kaštieľskej, hradárskej anonymity: predsa len, je to kaštieľ Andrássyovcov.
Naším cieľom bolo vytvoriť expozíciu tak, aby odzrkadľovala, ako ho rodina využívala. Začali sme vo veľkom reštaurovať a spolu s tým samozrejme súviseli aj aktivity nasmerované k širokej verejnosti.
Betliarske múzeum si za posledných desať rokov naozaj dokázalo vybudovať pozíciu dobrého múzea. Bol to však beh na dlhé trate, budovali sme partnerov aj v zahraničí. Neznámym ľuďom či múzeu totiž nikto nič nepožičia.
Zároveň v nejakom bode treba začať šíriť osvetu ohľadom toho, že súčasťou našej identity sú aj rakúsko-uhorské dejiny. V kontexte tohto sme spravili obrovský kus práce.
Som veľmi hrdý na mojich bývalých kolegov. Dokázali sa zžiť s prostredím a vedeli, že ide o múzeum, ktoré si naozaj zaslúži pozornosť nielen odborníkov, ale aj širokej verejnosti.
V lete sme zamestnávali okolo sto ľudí. V gemerskom regióne ide o celkom slušné číslo. Neviem, ako sa toto číslo zmení v rámci konsolidácie. Nikto to totiž neriešil ani so samotnými múzeami.
Máte na mysli konsolidáciu?
Vydal sa len pokyn: treba šetriť. To viem aj ja a to nemám ekonomické vzdelanie. Ale nikto z vedenia SNM neriešil s dotknutými múzeami, akým spôsobom konsolidovať rozpočet, ako vieme ušetriť.
Riaditeľ Bittner podľa Denníka N zamestnancom povedal, že by v múzeu rád videl viac komerčných aktivít, napríklad nakrúcanie seriálu. Majú múzeá robiť takéto aktivity?