SME

Július Barczi: V Betliari kríza nie je, ale ministerstvo ju tam vytvorí

Netreba si zamieňať, kto je vlk a kto ovca.

Július Barczi riadil betliarske múzeum v rokoch 2014 - 2018. Július Barczi riadil betliarske múzeum v rokoch 2014 - 2018. (Zdroj: Marko Erd/SME)

Múzeum Betliar a hrad Krásna Hôrka prechádzajú turbulentným obdobím. Riaditeľ Slovenského národného múzea (SNM) Anton Bittner vymenoval minulý týždeň ako zastupujúcu riaditeľku Andreu Predajňovú. Timeu Matéovú predčasne poslal na materskú dovolenku, jej zástupkyňu odvolal.

Bývalá novinárka a hovorkyňa Predajňová síce má bohatý životopis, v oblasti múzejníctva však doteraz nepôsobila.

Na udalosti reagovali zamestnanci otvoreným listom, ktorým vyjadrili svoj nesúhlas s personálnymi zmenami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ide o naozaj mimoriadne výnimočné múzeum. Zbierky Andrássyovcov, ktoré kedysi boli aj na Krásnej Hôrke a v Betliari, sú dnes napríklad v metropolitnom múzeu v New Yorku alebo v parížskom Louvri, vedľa kráľovských korunovačných klenotov," hovorí historik a teoretik umenia JÚLIUS BARCZI, ktorý múzeum viedol v rokoch 2014 - 2018 a momentálne s ním spolupracuje na príprave nových expozícií pre hrad Krásna Hôrka.

SkryťVypnúť reklamu

„Pýtam sa, kto je pani Predajňová. To, že bola deklarovaná ako odborníčka z oblasti múzejníctva a histórie preto, že sa venovala Andrássyovcom v záverečnej práci na vysokej škole, nestačí. Ja sa tejto rodine venujem 25 rokov a za ten čas som sa v rámci výskumu nestretol s menom Andrea Predajňová,“ vysvetľuje.

Bittner predstavil zamestnancom Predajňovú ako človeka, ktorý má „naštartovať procesy“ múzea. Podľa Barcziho však múzeum nečelí žiadnej kríze, má dobré ohlasy u návštevníkov aj medzinárodných partnerov. „Tú krízu vytvárajú na ministerstve. Vytvoria ju aj v Betliari. Netreba si zamieňať, kto je vlk a kto je ovca. V tomto prípade je to úplne jednoznačné,“ konštatuje.

V čom je špecifické Múzeum Betliar a hrad Krásna Hôrka?

Po rokoch 1944 - 1945 sa na Slovensku začalo vyprázdňovanie sídel, ako bol kaštieľ Betliar. Pôvodných majiteľov vyhnali a prinútili odísť. Vo väčšine išlo o znárodnenie majetkov Benešovými dekrétmi, pretože naša šľachta bola väčšinou maďarskej a nemeckej národnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Betliarsky kaštieľ s hradom Krásna Hôrka boli jediné dve sídla, ktoré sa zachovali dodnes, nezničili sa, neboli vykradnuté. V tom spočíva ich unikátnosť.

Okrem toho majú obe tieto múzeá vynikajúci zbierkový fond, ktorý má presahy do celej Európy a sveta, pretože Andrássyovci cestovali aj do exotických krajín. V neposlednom rade si treba uvedomiť, že Krásna Hôrka je úplne prvým múzeom na území Slovenska, ktoré fungovalo už v 50. rokoch 19. storočia.

Betliarsky kaštieľ je zasa úplne prvým miestom na Slovensku, kde existovala galéria na prezentáciu umeleckých diel. Vtedajší majiteľ kaštieľa Emanuel Andrássy mal aj vôľu sprístupniť príležitostne kaštieľ záujemcom.

Ide o naozaj mimoriadne výnimočné múzeum. Zbierky Andrássyovcov, ktoré kedysi boli aj na Krásnej Hôrke a v Betliari, sú dnes napríklad v metropolitnom múzeu v New Yorku alebo v parížskom Louvri vedľa kráľovských korunovačných klenotov.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že Andrea Predajňová sa stane šéfkou Múzea Betliar ste na svojich sociálnych sieťach informovali deň pred oficiálnou tlačovou správou zo Slovenského národného múzea. V čom vás to rozrušilo?

Vyrušuje ma niekoľko vecí.

Hlavne však to, že išlo o tajnosť. Prečo si pán generálny riaditeľ SNM Bittner nemohol sadnúť s kolegami za jeden stôl a začať diskusiu? Nech sa výmeny dejú rozumne a nech sa nás opýta, čo sme v múzeu robili. Hovorím v množnom čísle, lebo od roku 2018 mám platnú zmluvu o spolupráci s múzeom. Ide o nefinančnú zmluvu, čiže nedostávam žiadne peniaze.

V rámci personálnej zmeny Andrey Predajňovej neprešla základná, slušná komunikácia. Žiadny dialóg o tom, čo by mohlo nové vedenie spraviť lepšie, prípadne čo sa dá robiť inak. Namiesto toho len Bittner ukazuje prstom, že sme tí neschopní, ktorí v múzeu nič neurobili, čo nie je pravda. Vidia to aj návštevníci múzea a široká verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pýtam sa tiež, kto je pani Predajňová. To, že bola deklarovaná ako odborníčka z oblasti múzejníctva a histórie preto, že sa venovala Andrássyovcom v záverečnej práci na vysokej škole, nestačí. Ja sa tejto rodine venujem 25 rokov a za ten čas som sa v rámci výskumu nestretol s menom Andrea Predajňová.

Vieme, že bola istý čas novinárkou. Ale ani v tejto profesii sa nevenovala múzeám.

Aký človek by mal viesť toto múzeum?

Je dôležité, aby ho viedli ľudia so vzdelaním historika, kunsthistorika, muzeológa, reštaurátora. Aby dokázali aj v danom či v širšom regióne interpretovať a zvýrazniť potrebu našich pamiatok, fondov a múzejných celkov.

Na Slovensku máme obrovské šťastie, že hradné a kaštieľne múzeá majú štatút múzea alebo charakter inštitúcie, ktorá je múzeom. Znamená to, že robia odborné činnosti, majú odborný personál.

SkryťVypnúť reklamu

V Českej republike je to napríklad tak, že správcom objektov je väčšinou Národní památkový ústav. Centrálne zabezpečuje odborné profesie, na hradoch sú v podstate len kasteláni.

V odľahlejších častiach našej krajiny sú však inštitúcie, kde sú zamestnaní kurátori, historici, archivári, reštaurátori. Je to veľmi dôležité. Vzťah Slovákov k tomuto typu dedičstva sa v podstate teraz len buduje.

Súvisiaci článok Kde je hranica akceptovateľného musí vyjadriť verejnosť, hovorí odvolaná riaditeľka Spišského múzea Čítajte 

Akú kvalifikáciu majú riaditeľka Timea Mátéová a bývalá zástupkyňa Erika Šmelková?

Timea Matéová je teoretička umenia. Vyštudovala dejiny umenia a istú chvíľu pôsobila aj na Pamiatkovom úrade a na Krajskom pamiatkovom úrade v Košiciach. Téme Andrássyovcov sa venuje aj profesijne. Bola mojou zástupkyňou, keď som viedol múzeum, takže jej manažérske schopnosti poznám. Múzeum vedie od konca roka 2018 a robí to skvele.

SkryťVypnúť reklamu

Pani Šmelkovú som poprosil a „nahovoril“, aby sa zamestnala v Betliarskom múzeu ako projektová manažérka pri Krásnej Hôrke. Je to vynikajúca stavebná inžinierka. Má mimoriadny kultúrny rozhľad.

V múzeu totiž nie sú len pracovné pozície, ktoré sa viažu na ošetrovanie predmetov kultúrnej hodnoty alebo výskum dejín. Betliarske múzeum spravuje aj obrovský park, ktorý má takmer 60 hektárov. Do toho máme hradný kopec pod Krásnou Hôrkou, ďalší desaťhektárový park či mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí. O toto sa treba starať. To mala na starosti pani Šmelková.

Prečo podľa vás prichádza k personálnym zmenám?

To úplne neviem. Deklarovali zefektívnenie obnovy hradu Krásna Hôrka, no netuším, na základe akého prieskumu, analýzy.

Celá obnova hradu sa však nedeje štandardným spôsobom. To, ako sa obnovuje hrad, sme si nevymysleli my v betliarskom múzeu. Bez našej účasti bolo vypísané verejné obstarávanie na architekta. Bolo to za čias vtedajšieho ministra kultúry Mareka Maďariča, no nedopadlo to dobre. Riešilo sa to aj súdnou cestou.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo však treba s hradom pohnúť. A tak sa podarilo dať dokopy jeden senzačný tím projektantov a stavebných inžinierov, ktorí na tom pracovali v podstate až donedávna. Teraz sú z nevysvetliteľných príčin odstavovaní. Aj ich prácu v značnej miere koordinovala za múzeum pani Šmelková.

Bežný človek si ani nevie predstaviť, aká je komunikácia s dotknutými orgánmi, úradmi, či aké náročné je zabezpečiť podklady pre stavebné konania. Len dokumentácia z jednej fázy rekonštrukcie hradu by dokázala zaplniť celú miestnosť.

Má výmena vedenia múzea minimálny dosah na jeho chod, ako povedal počas stredajšej tlačovej besedy Bittner? Že Andrea Predajňová bude vlastne len podpisovať faktúry?

Riaditeľ je ten, kto určuje tempo a trend múzea. Keby to nebola pravda, tak potom aj obdobie pred rokom 2014 by bolo úplne rovnaké ako to po ňom, keď som múzeum riadil ja.

SkryťVypnúť reklamu

V čom spočíval rozdiel?

Musím začať rokom 2014. Dovtedy viedla múzeum pani Eva Lázárová, ktorá bola dcérou predchádzajúceho riaditeľa. Spoločne viedli múzeum 50 rokov. Koncepcia, predstava o fungovaní takýchto múzeí v 90. rokoch bola úplne iná ako dnes.

Keď som pred desiatimi rokmi nastúpil, dokázal som si vytvoriť úzky okruh spolupracovníkov. Začali sme pracovať na tom, aby Betliarsky kaštieľ vystúpil zo zvláštnej kaštieľskej, hradárskej anonymity: predsa len, je to kaštieľ Andrássyovcov.

Naším cieľom bolo vytvoriť expozíciu tak, aby odzrkadľovala, ako ho rodina využívala. Začali sme vo veľkom reštaurovať a spolu s tým samozrejme súviseli aj aktivity nasmerované k širokej verejnosti.

Betliarske múzeum si za posledných desať rokov naozaj dokázalo vybudovať pozíciu dobrého múzea. Bol to však beh na dlhé trate, budovali sme partnerov aj v zahraničí. Neznámym ľuďom či múzeu totiž nikto nič nepožičia.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň v nejakom bode treba začať šíriť osvetu ohľadom toho, že súčasťou našej identity sú aj rakúsko-uhorské dejiny. V kontexte tohto sme spravili obrovský kus práce.

Som veľmi hrdý na mojich bývalých kolegov. Dokázali sa zžiť s prostredím a vedeli, že ide o múzeum, ktoré si naozaj zaslúži pozornosť nielen odborníkov, ale aj širokej verejnosti.

V lete sme zamestnávali okolo sto ľudí. V gemerskom regióne ide o celkom slušné číslo. Neviem, ako sa toto číslo zmení v rámci konsolidácie. Nikto to totiž neriešil ani so samotnými múzeami.

Máte na mysli konsolidáciu?

Vydal sa len pokyn: treba šetriť. To viem aj ja a to nemám ekonomické vzdelanie. Ale nikto z vedenia SNM neriešil s dotknutými múzeami, akým spôsobom konsolidovať rozpočet, ako vieme ušetriť.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ Bittner podľa Denníka N zamestnancom povedal, že by v múzeu rád videl viac komerčných aktivít, napríklad nakrúcanie seriálu. Majú múzeá robiť takéto aktivity?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB5BC na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 726
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 963
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 348
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 595
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 575
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 465
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 4 177
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 564
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 283
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 138
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 742
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 285
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 685
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 486
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 810
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu