SME

Prebieha obrovská spoločenská skúška, či ešte stále ako spoločnosť vnímame, že dialóg nás obohacuje

Stali sme sa členmi európskych organizácií.

Oslava 25. výročia Divadla Štúdio tanca.Oslava 25. výročia Divadla Štúdio tanca. (Zdroj: Martin Dubovský)

Autorka je koordinátorka aktivít organizácie PLAST – Platforma pre súčasný tanec

Prepájania na domácej i medzinárodnej úrovni môžeme vidieť v rôznych umeleckých druhoch. Vznikajú ako odpoveď na potrebu spolupráce, výmeny nápadov a podpory umelcov v globalizovanom svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2024 sa dve organizácie venujúce súčasnému tancu na Slovensku stali členmi európskej siete tanečných organizácií European Dance Development Network (EDN). Divadlo Štúdio tanca (DŠT), jediné profesionálne tanečné divadlo na Slovensku, a Platforma pre súčasný tanec (PLAST), ktorá je strešnou organizáciou pre takmer 70 slovenských tvorcov a tvorkýň v rámci súčasného tanca. O tom, čo znamená byť súčasťou medzinárodnej siete, sa Barbora Chomová Uríková rozprávala s riaditeľkou Divadla Štúdio tanca LUCIOU KAŠIAROVOU a prezidentkou PLAST-u MAJOU HRIEŠIK.

SkryťVypnúť reklamu

V sieti EDN sú zastúpené rôzne krajiny naprieč Európou. Podmienky pre súčasný tanec sú v nich často diametrálne odlišné. U nás pretrváva neistota, aktuálne je tvorba tanečníkov, umelcov a neziskových organizácií zo strany určitých politikov spochybňovaná, neistá je aj kontinuita podpory. Napriek tomu sa vám podarilo získať v sieti členstvo. Dalo by sa povedať, že tento úspech je dôkazom toho, že tieto dve organizácie sú v zahraničí vnímané ako stabilné a rešpektované body na tanečnej mape Európy?

Lucia: Každý uchádzač o členstvo musí splniť rovnaké podmienky a byť schválený všetkými ostatnými členmi. EDN prepája veľkú časť Európy a jednou z ich aktuálnych priorít je hľadať členov v krajinách, v ktorých nemajú zastúpenie. Bola to pre nás istým spôsobom výhoda, keďže to bol aj slovenský prípad. Ale myslím si, že obe naše organizácie sú stabilné a v zahraničí viditeľné, majú kredit a dôveryhodnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Maja: Vnímam, že sa v uplynulých rokoch vytvorila väčšia citlivosť voči kultúrnemu dianiu v krajinách „mimo centra“ Európy, aj takému, čo vzniká v iných, povedzme trochu nestabilnejších produkčných podmienkach. Typy organizácií, ktoré združujú pod sebou umelcov, akou je aj PLAST, v náročných časoch vznikajú „zdola“ a neustále redefinujú svoje poslanie, sú inšpiratívne aj pre krajiny, ktoré doteraz nemali problémy s kontinuitou a financiami. Náš vstup do EDN je zrejme naviazaný aj na zmenu v poslaní samotnej európskej siete – donedávna združovala tanečné domy, ktoré najmä podporujú tvorbu a prezentujú tanečné diela, kým dnes ju zaujímajú komplexné prístupy a využitia tanca, práca s verejnosťou, ako aj rozvoj samotných umelcov.

Čo znamená byť súčasťou siete EDN? Čo členstvo v nej prináša vašej organizácii?

SkryťVypnúť reklamu

Maja: V prvom rade sa stávame súčasťou väčšieho celku, čo logicky umožňuje vytvárať väčšie projekty s medzinárodným presahom. Umožňuje fantastickú výmenu know-how. Ďalším prínosom je zviditeľňovanie domáceho umenia v zahraničí, vytváranie príležitostí, aby sa promotéri z iných krajín zaujímali o tvorbu na Slovensku.

Lucia: Práve fakt, že vďaka členstvu v EDN má slovenský súčasný tanec hlas v Európskom kontexte, vnímam ako veľmi zásadný. To, čo táto sieť výrazne robí, je advokácia potrieb súčasného tanca voči vyšším konštantám. Má napríklad kontakt s európskou komisiou, kde reprezentuje tieto potreby a tie sa následne môžu aplikovať do výziev Európskej únie. EDN sa zároveň uchádza o granty, do ktorých sa ako členovia máme šancu zapojiť a môcť tak realizovať na Slovensku aktivity čiastočne financované zo zdrojov Európskej únie. To k nám môže priniesť zahraničných hostí, spoznajú slovenskú tvorbu, stretnú našich umelcov. Tým sa otvárajú ďalšie možnosti spoluprác, vycestovania či vzájomných inšpirácií, ale najmä sa o nás budú mať možnosť dozvedieť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Tanečný svet vystúpil z komfortnej zóny, či už z donútenia, alebo na protest Čítajte 

Pre profesionálny rozvoj umelcov je dôležitý kontakt so zahraničím. Je ho na Slovensku dostatok? Môže členstvo v tejto sieti nejakým spôsobom podporiť aj jednotlivca pôsobiaceho na Slovensku?

Maja: Výzvy, ktorým čelíme, alebo témy, ktoré umelci riešia na Slovensku, sú podobné tomu, čo sa rieši celoeurópsky. No vďaka medzinárodným dialógom a koprodukciám dokážu byť podané univerzálnejším spôsobom, takým, ktorý komunikuje aj navonok. Množstvo domácich umelcov už tvorí medzinárodne, ale na veľké partnerstvá sú potrebné trošku silnejšie produkčné zázemie a stabilita. Otváranie sa zahraničiu a medzinárodným dialógom nie je len o tom, že niečo „vyvezieme“, ale že sebavedome vstúpime do rovnocenných dialógov. A to sa postupne deje. Teraz však prebieha obrovská celospoločenská skúška, či ešte stále ako spoločnosť vnímame, že dialóg so zahraničím nás obohacuje.

SkryťVypnúť reklamu

Lucia: Opísala by som to ako umelecký trh. V rámci trhu je zásadné, aby ste boli súčasťou nejakého konzorcia, bez neho by sa vám v ňom fungovalo ťažko. Tým, že sa naše organizácie budú zapájať a vzdelávať v rôznych ponúkaných odvetviach vyvíjajúcich sa naprieč Európou, spoznávať mechanizmy tohto trhu, budeme následne môcť odovzdať získané vedomosti doma jednotlivcom. Toto je benefit, ktorý prinášame vďaka členstvu v tejto sieti. To je naša zodpovednosť, naše poslanie.

V rámci svojej práce veľa cestujete, stretávate sa s profesionálnymi pracovníkmi z oblasti súčasného tanca z iných krajín. Ako je v zahraničí vnímaná tvorba súčasného tanca na Slovensku? Má svoje miesto na medzinárodnej úrovni?

Lucia: Postavenie slovenský súčasný tanec rozhodne má, ale všeobecne platí, že pokiaľ tam nie je silná výrazná organizácia, ktorá ho kontinuálne reprezentuje na rôznych platformách, tak ten hlas slabne. Viditeľnosť jednotlivca pre prezentáciu širšieho kontextu slovenskej tvorby nestačí. Súvisí to aj s nastavením podpory lokálnych zdrojov, ako sú ministerstvo kultúry a Fond na podporu umenia a ich záujmom podporovať mobility smerom von či prijímať umeleckých rezidentov zo zahraničia. To sú zásadné veci, ktoré viditeľnosti scény pomáhajú. Na to, aby sme mohli vstupovať do zahraničných partnerstiev s profesionalitou, nevyhnutne potrebujeme finančné zdroje a priestorové kapacity. Naša vnútorná infraštruktúra musí byť pripravená a stabilizovaná, aby naša viditeľnosť mala nejaký dlhodobý jasný efekt.

SkryťVypnúť reklamu

Obe organizácie prinášajú možnosť zahraničným umelcom prísť tvoriť na Slovensko. Ponúkajú umelecký rezidenčný program, v ktorom poskytujú podporu na tvorbu a prezentáciu nielen domácim, ale aj zahraničným tvorcom. PLAST sa stará o priestor Telocvične – rezidenčného centra pre tanec v budove Novej Cvernovky v Bratislave. Ten využívajú najmä lokálni umelci na tvorbu, popritom dostávajú priestor aj rezidencie zo zahraničia. Divadlo Štúdio tanca má svoje divadelné priestory venujúce sa tancu v Banskej Bystrici, v ktorých denne tvorí ich domovský súbor. Vďaka viacerým sálam však paralelne môžu tvoriť aj hosťujúce súbory. Aké možnosti vám umelecký rezidenčný program otvára?

Lucia: Umelecká rezidencia je prvý možný kontakt s niekým, s kým si v budúcnosti môžeme vytvoriť dlhodobý profesionálny vzťah. Je to také testovacie pole, na základe ktorého zistíte, či si spolu umelecky a ľudsky rozumiete a ak dôjde k prieniku, otvára sa možnosť ďalšej spolupráce. Pre mňa ako riaditeľku Divadla Štúdio tanca je paradoxne veľkým prínosom rezidencií možnosť spoznať sa aj s umelcami tvoriacimi na Slovensku, ktorí u nás vďaka rezidenčnému programu Fondu na podporu umenia môžu pobudnúť. Za normálnych okolností im toto profesionálne zázemie ponúknuť nemôžem.

SkryťVypnúť reklamu

Maja: Rovnako dávajú zmysel aj tvorivé rezidencie pre slovenských tvorcov žijúcich v zahraničí. Umelecké rezidenčné programy im umožňujú vracať sa späť, môcť vytvárať koprodukčné projekty, sieťovať sa s domácou scénou. Rezidenčný program u nás funguje už niekoľko rokov a pozorujem tiež tendenciu určitých umelcov sa vracať, vytvára sa postupne hlbší vzťah. Mnohokrát sa následne stávajú práve títo ľudia našou spojkou pre spolupráce v zahraničí. A to je práve tá reciprocita, pri ktorej platí, že keď dáš niečo von, tak sa ti to vráti späť.

Tanec

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 391
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 538
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 568
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 319
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 135
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 905
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu