Autorka je dramaturgička festivalu Kiosk, teoretička, kritička a publicistka
Spomienky, minulé traumy, vízie a odkazy budúcnosti, úvahy o našich slabostiach aj nutnosti spájať sa. To je niekoľko základných tém, ktoré počas tohto roka dominovali tanečným inscenáciám a performanciám slovenských umelkýň a umelcov.
Napriek tomu, že oblasť súčasného tanca u nás dlhodobo čelí priam existenciálnym problémom (je personálne a finančne poddimenzovaná, nedisponuje dostatočným množstvom adekvátnych priestorov a pod.), stále dokáže produkovať tituly, ktoré rezonujú aj v medzinárodnom kontexte.
Slovenský tanec nie je uzavretý
Hoci zahraničným inscenáciám nevieme konkurovať výpravnosťou produkcií, tanečné festivaly ako Nu Dance Fest, Kiosk, Bratislava v pohybe či Tanečno, ktoré prezentujú slovenskú i zahraničnú tvorbu, aj tento rok ukázali, že slovenský súčasný tanec nie je regionálne uzavretý, ale reaguje na globálne aktuálne otázky a performatívno-tanečné tendencie.
Tanečná sezóna 2024 priniesla na našej zriaďovanej a nezriaďovanej scéne vyše dvadsať premiér – výrazné sóla (IHOPEIWILL, Carry, Život, zázraky, extázy a zjavenia blahoslavenej panny, sestry Juany de la Cruz či Ja som placebo), pohybovo a obsahovo rozmanité duetá (Weak Women, Bója (up the shade), Na hrane neba) aj kolektívne performancie so silnými posolstvami (Body of Many, Príbeh, Po víťazstve alebo Fertuška).
Opäť sa nehralo iba v klasických black boxoch, ale performancie pozývali diváčky a divákov na piknik (How to watch a moving body), do záhrad (Weak Women), nákupných centier (Carry), galérií aj do mestských altánkov (Ne-príbeh).
Experimentovanie s priestormi je pre slovenský tanec tak trochu produkčnou nevyhnutnosťou, avšak vo výsledku ponúka netradičné divácke zážitky, iné pohľady na performatívne telá, a tanečníkov provokuje k novým pohybovým či estetickým reakciám na nedivadelné lokácie.
Väčšia angažovanosť
Zatiaľ čo v uplynulých rokoch bolo našej tanečnej scéne vyčítané, že sa vyhýba angažovanejším témam, tentoraz nebolo možné izolovať inscenácie od aktuálnej spoločensko-politickej situácie. Kauza okolo tanečnice Sone Ferienčíkovej napríklad dodala celkom novú interpretačnú perspektívu jej najnovšej pohybovej improvizácii IHOPEIWILL, ktorá vznikla v spolupráci s Jarom Viňarským, v produkcii threeiscompany. Reflektuje v nej vývoj súčasnej spoločnosti a kladie si otázku, aký svet zanecháme budúcim generáciám. Keď však preliezala obrovskou sieťou, videli sme pred sebou aj matku, partnerku, ktorá sa usiluje nájsť vo svojom živote opäť balans.
Divadlo Štúdio tanca v medzinárodnom projekte Po víťazstve (It all started with a winner) síce primárne reagovalo na výzvu vytvoriť dielo k 80. výročiu Slovenského národného povstania, no výsledkom je multidisciplinárny projekt, ktorý sa zaoberá povahou povstaní v rôznych kultúrach či historických kontextoch, pričom akcentuje mier ako ich konečný cieľ.
Umelecké zoskupenie Radical Empathy sa dlhodobo venuje postaveniu žien v aktuálnom svete, inak tomu nie je ani v poslednom sóle Carry. Eva Priečková so Zuzanou Žabkovou v autorskom duete Weak Women kritizovali patriarchálne spoločenské normy a emancipovali slabosť a zraniteľnosť.
Pohybové mystérium o svätici Juane de la Cruz (inscenačný tím: Magdaléna Žiaková, Juraj Mydla, Ema Benčíková, Anka Sedlačková) sa zas zaoberalo problematikou rodových stereotypov. Vzad a na zem padajúce telá v ne-tanečnej performancii Príbeh Yuriho Koreca & Co. boli možno predzvesťou temnej budúcnosti, ale mohli byť aj apelom k spolupráci a k vzájomnej spolupatričnosti.
Po nej tento rok volal aj spomínaný Nu Dance Fest; žilinský Kiosk mal podtitul „festival blízkeho stretnutia“. Festival súčasného tanca, nového cirkusu a fyzického divadla Move Fest Košice zas cez tému Opustenie nabádal zanechať nefunkčné, uvoľniť zviazané, odísť zo zaužívaného.
Nebyť osamote
V posledných mesiacoch mnohé a mnohí z nás vykročili z komfortnej zóny – či už z donútenia, alebo na protest. Urobili sme krok, pohyb, ktorého ďalšiu trajektóriu zatiaľ celkom nepoznáme. Avšak, ako manifestovala tanečná sezóna 2024, dôležité je nebyť na tejto ceste osamote.