SME

Tanečný svet vystúpil z komfortnej zóny, či už z donútenia, alebo na protest

Tancujme, kým (ešte) môžeme.

Festival Tanečno. Festival Tanečno. (Zdroj: Marek Jančúch)

Autorka je dramaturgička festivalu Kiosk, teoretička, kritička a publicistka

Spomienky, minulé traumy, vízie a odkazy budúcnosti, úvahy o našich slabostiach aj nutnosti spájať sa. To je niekoľko základných tém, ktoré počas tohto roka dominovali tanečným inscenáciám a performanciám slovenských umelkýň a umelcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že oblasť súčasného tanca u nás dlhodobo čelí priam existenciálnym problémom (je personálne a finančne poddimenzovaná, nedisponuje dostatočným množstvom adekvátnych priestorov a pod.), stále dokáže produkovať tituly, ktoré rezonujú aj v medzinárodnom kontexte.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský tanec nie je uzavretý

Hoci zahraničným inscenáciám nevieme konkurovať výpravnosťou produkcií, tanečné festivaly ako Nu Dance Fest, Kiosk, Bratislava v pohybe či Tanečno, ktoré prezentujú slovenskú i zahraničnú tvorbu, aj tento rok ukázali, že slovenský súčasný tanec nie je regionálne uzavretý, ale reaguje na globálne aktuálne otázky a performatívno-tanečné tendencie.

Tanečná sezóna 2024 priniesla na našej zriaďovanej a nezriaďovanej scéne vyše dvadsať premiér – výrazné sóla (IHOPEIWILL, Carry, Život, zázraky, extázy a zjavenia blahoslavenej panny, sestry Juany de la Cruz či Ja som placebo), pohybovo a obsahovo rozmanité duetá (Weak Women, Bója (up the shade), Na hrane neba) aj kolektívne performancie so silnými posolstvami (Body of Many, Príbeh, Po víťazstve alebo Fertuška).

SkryťVypnúť reklamu

Opäť sa nehralo iba v klasických black boxoch, ale performancie pozývali diváčky a divákov na piknik (How to watch a moving body), do záhrad (Weak Women), nákupných centier (Carry), galérií aj do mestských altánkov (Ne-príbeh).

Experimentovanie s priestormi je pre slovenský tanec tak trochu produkčnou nevyhnutnosťou, avšak vo výsledku ponúka netradičné divácke zážitky, iné pohľady na performatívne telá, a tanečníkov provokuje k novým pohybovým či estetickým reakciám na nedivadelné lokácie.

Väčšia angažovanosť

Zatiaľ čo v uplynulých rokoch bolo našej tanečnej scéne vyčítané, že sa vyhýba angažovanejším témam, tentoraz nebolo možné izolovať inscenácie od aktuálnej spoločensko-politickej situácie. Kauza okolo tanečnice Sone Ferienčíkovej napríklad dodala celkom novú interpretačnú perspektívu jej najnovšej pohybovej improvizácii IHOPEIWILL, ktorá vznikla v spolupráci s Jarom Viňarským, v produkcii threeiscompany. Reflektuje v nej vývoj súčasnej spoločnosti a kladie si otázku, aký svet zanecháme budúcim generáciám. Keď však preliezala obrovskou sieťou, videli sme pred sebou aj matku, partnerku, ktorá sa usiluje nájsť vo svojom živote opäť balans.

SkryťVypnúť reklamu

Divadlo Štúdio tanca v medzinárodnom projekte Po víťazstve (It all started with a winner) síce primárne reagovalo na výzvu vytvoriť dielo k 80. výročiu Slovenského národného povstania, no výsledkom je multidisciplinárny projekt, ktorý sa zaoberá povahou povstaní v rôznych kultúrach či historických kontextoch, pričom akcentuje mier ako ich konečný cieľ.

Umelecké zoskupenie Radical Empathy sa dlhodobo venuje postaveniu žien v aktuálnom svete, inak tomu nie je ani v poslednom sóle Carry. Eva Priečková so Zuzanou Žabkovou v autorskom duete Weak Women kritizovali patriarchálne spoločenské normy a emancipovali slabosť a zraniteľnosť.

Pohybové mystérium o svätici Juane de la Cruz (inscenačný tím: Magdaléna Žiaková, Juraj Mydla, Ema Benčíková, Anka Sedlačková) sa zas zaoberalo problematikou rodových stereotypov. Vzad a na zem padajúce telá v ne-tanečnej performancii Príbeh Yuriho Koreca & Co. boli možno predzvesťou temnej budúcnosti, ale mohli byť aj apelom k spolupráci a k vzájomnej spolupatričnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Po nej tento rok volal aj spomínaný Nu Dance Fest; žilinský Kiosk mal podtitul „festival blízkeho stretnutia“. Festival súčasného tanca, nového cirkusu a fyzického divadla Move Fest Košice zas cez tému Opustenie nabádal zanechať nefunkčné, uvoľniť zviazané, odísť zo zaužívaného.

Nebyť osamote

V posledných mesiacoch mnohé a mnohí z nás vykročili z komfortnej zóny – či už z donútenia, alebo na protest. Urobili sme krok, pohyb, ktorého ďalšiu trajektóriu zatiaľ celkom nepoznáme. Avšak, ako manifestovala tanečná sezóna 2024, dôležité je nebyť na tejto ceste osamote.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 489
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 364
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 683
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 088
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 047
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 302
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 561
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 597
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 401
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 922
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 504
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 731
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 056
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu