„Nájdi si niekoho normálneho. Ty si nevaríš? Veď na čo by si aj varila, keď nemáš manžela,“ hovorí Sárina matka, ktorá svoju dcéru pri každom stretnutí bombarduje nepríjemnými poznámkami a zraňuje ju.
Predsudky, inakosť, láska. Aj to sú ústredné témy filmu Nikto ma nemá rád, ktorý vytvorila režisérska dvojica Tomáš Weinreb a Petr Kazda. Tvorcovia stoja aj za filmom Ja, Olga Hepnarová.
Na dobe nezáleží
Nikto ma nemá rád
- Slovensko/Česko/Francúzsko 2025, 105 min.
- scenár a réžia: Petr Kazda, Tomáš Weinreb
- hrajú: Rebeka Poláková, Mantas Zemleckas, Barbora Bobuľová, Hana Vagnerová, Marek Geišberg, Taťjana Medvecká
- slovenská kinopremiéra: 9. januára 2025
Hoci film Nikto ma nemá rád má premiéru až v roku 2025, tvorcovia ho začali písať už pred deviatimi rokmi. Aj preto je pre film príznačné, že nie je jasné, v akom období sa odohráva. Vidíme známe ulice, aj to, že hlavní protagonisti používajú mobilné telefóny. No vďaka kamere so 16-milimetrovým filmom má snímka nádych melanchólie a minulosti. Zároveň kombinuje chladné, futuristické prvky.
Dej filmu by sa však pokojne mohol odohrávať pred desiatimi rokmi alebo aj o päť rokov v budúcnosti. Špecificky štylizovaný príbeh o láske, ktorá nespĺňa atribúty tzv. normálneho vzťahu dvoch ľudí, ktorí sa líšia od svojho okolia a nespĺňajú stereotypné predstavy, je aktuálny v hocijakom období.

Nie je to film pre obyčajného diváka. To však nie je na škodu: má atypickú atmosféru, veľa sa v ňom nehovorí a dej sa odohráva v náznakoch. Svojím vizuálnym spracovaním však dokáže zhypnotizovať a prostredníctvom hlavnej protagonistky Sáry sa na diváka nalepí samota a osamelosť, ktoré si film so sebou nesie.

Starať sa do životov druhých
Aká má byť správna mladá žena a aký správny mladý muž? Na otázku neexistuje správna odpoveď, no film ju ukazuje v podobe mylných predstáv okolia, ktoré sa neustále stará Sáre a jej priateľovi Martinovi do životov.
Snímka pritom otvára aj to, ako veľmi vie byť toxický záujem blízkych, ktorí svojimi slovami zraňujú, aj keď si myslia, že pomáhajú. Téma kontroly a nepríjemných zásahov do života rozbíja svet Sáry a Martina, ktorí prinášajú do ticha samoty a predsudkov hudbu. Tá sprevádza ich milostný príbeh. Platí to doslovne: hudobná zložka totiž vo filme väčšinou absentuje.
Filmoví hrdinovia nie sú možno takí, na akých sú diváci a diváčky bežne zvyknutí.
No hoci je film atypický, jeho realistickosť spočíva práve v tomto atribúte. V bežnom živote nie je každý akčným hrdinom, ktorý za sprievodu orchestrálnej hudby bojuje za lásku a spravodlivosť. Niekedy sú totiž najviac výpovedné ticho a intimita, ktorú ľudia medzi sebou cítia a chcú žiť svoj život. Najväčšie boje sa totiž odohrávajú v našom vnútri.