SME

Jediné, čo môžeme urobiť, je bojovať za umenie a spájať ľudí, hovorí holandský dirigent

Tiel diriguje koncert série Harry Potter.

Ernst van Tiel sa vracia do Bratislavy s filmovým koncertom tretej časti série Harry Potter 11. januára. Bude dirigovať 130-členný Symfonický orchester Slovenského Rozhlasu a rovnako aj Zbor.Ernst van Tiel sa vracia do Bratislavy s filmovým koncertom tretej časti série Harry Potter 11. januára. Bude dirigovať 130-členný Symfonický orchester Slovenského Rozhlasu a rovnako aj Zbor. (Zdroj: Jozef Jakubčo/SME)

Dlho bol film podľa neho považovaný za nižšie umenie než je divadlo či opera. On sa to však snaží zmeniť. Holandský dirigent ERNST VAN TIEL riadi orchestre po celom svete pri filmových koncertoch. Má za sebou dirigovanie hudby z filmov West Side Story, Titanic či sériu o čarodejníkovi Harrym Potterovi.

"Keď prídu ľudia na filmové koncerty, počujú a vnímajú viac hudby, než v kine alebo v televízii, kde sa stráca za dialógmi," hovorí pre SME Tiel. Aj filmová hudba podľa neho pracuje s akciou, vytvára a mení atmosféru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zároveň pozoruje, že v orchestroch je čoraz viac mladých ľudí, rovnako aj v publiku. "Vyrastajú s filmovou hudbou a postupne si uvedomujú jej výnimočnosť. Vnímajú, že skladatelia hudby nie sú na druhej či tretej koľaji," vysvetľuje.

Do Bratislavy sa vracia s filmovým koncertom tretej časti série Harry Potter 11. januára. Bude dirigovať 130-členný Symfonický orchester Slovenského Rozhlasu a rovnako aj Zbor.

Popri cestovaní vníma, ako sa z umenia stáva politická téma. "Bohužiaľ, nedeje sa to len na Slovensku. Jediné, čo môžeme urobiť, je bojovať za umenie a spájať ľudí. Máme jednu krajinu, jednu zem a musíme sa o ňu deliť," hovorí.

V jednom rozhovore ste uviedli, že ste si počas dospievania často púšťali českých skladateľov ako Antonína Dvořáka či Bedřicha Smetanu. Čím sú pre vás výnimoční?

SkryťVypnúť reklamu

Sú pre mňa špeciálni z veľmi jednoduchého dôvodu. Môj otec mal od nich veľa nahrávok. Živo si pamätám na staré platne s českými skladateľmi, ktoré u nás pravidelne hrali na masívnom gramofóne.

Išlo o skvelú hudbu, ktorá pre mňa predstavovala niečo záhadné a mystické, mohol som pri nej popustiť uzdu svojej fantázie. Miloval som Dvořákove Slovanské tance.

Veľmi ma však zaujímajú aj neznáme majstrovské diela. Je to možno trochu protichodné, no rád objavujem neznámu hudbu a rád sa do nej zaľúbim.

Na Slovensko sa vraciate už tretí rok pre filmový koncert o Harrym Potterovi, ktorý dirigujete. Vnímate aj aktuálnu situáciu kultúry, z ktorej sa v našej krajine stala politická téma?

Bohužiaľ, nedeje sa to len na Slovensku. Jediné, čo môžeme urobiť, je bojovať za umenie a spájať ľudí. Máme jednu krajinu, jednu zem a musíme sa o ňu deliť.

SkryťVypnúť reklamu

Umenie vnímam ako jednu z vecí, ktoré môžu spoločnosť kultivovať a posunúť ju na inú úroveň. No je hlúpe, ak sa ho niekto snaží uzurpovať pre seba.

Chcem však povedať, že našou najlepšou investíciou je priviesť deti k hudbe. Scitlivejú, budú sa viac socializovať, zlepší sa ich motorika a premýšľanie. Deti, ktoré navštevujú hodiny hudobnej výchovy, sú lepšími žiakmi. Je to absolútne dôležité.

Pred rokmi ste s Bruselskou filharmóniou dirigoval pôvodnú hudbu k filmu Umelec, ku ktorému ste aj skladali niektoré piesne. Soundtrack a film získali v roku 2012 mnoho ocenení, vrátane Oscara. Čo to pre vás znamenalo?

Moju prácu to až tak nezmenilo. Vďaka úspechu sme mohli hudbu z filmu hrať častejšie, bol o ňu záujem. Mám pocit, že od toho momentu začali publikum a orchestre viac rešpektovať filmovú hudbu.

SkryťVypnúť reklamu

Čoraz viac dirigujem aj staršiu filmovú hudbu od Franza Waxmana, či Bernarda Hermanna a iných veľkých skladateľov, ktorí sú najmä v Európe veľmi podceňovaní. Snažím sa tak ukázať filmovú hudbu na rovnakej úrovni, ako je hudba prezentovaná vo filharmóniách, opere, balete.

Aj filmová hudba pracuje s akciou, vytvára a mení atmosféru. Čoraz viac ľuďom sa tento spôsob páči. Získava si rešpekt.

West Side Story, Spievanie v daždi, E. T. – Mimozemšťan, či Titanic. Dirigovali ste už viaceré filmové premietania. Čo vás k tomu priviedlo?

V roku 2004 som dirigoval symfonický orchester v Monte Carle. Neskôr sa ma spýtali, či by som nedirigoval hudbu k filmu Alexander Nevský. Soundtrack k filmu zložil Sergej Prokofiev. Išlo o skvelú skúsenosť.

Trénoval som sám seba v nasledovaní filmu. Ten totiž nevediem a ani ma nepočúva. Je to len o presnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Keď prídu ľudia na podobné filmové koncerty, počujú a vnímajú viac hudby, než v kine alebo v televízii, kde sa stráca za dialógmi.

Prekvapila vás popularita týchto koncertov po svete?

Nebol som prekvapený, no uvedomil som si, že v orchestroch a v publiku je čoraz viac mladých ľudí. Vyrastajú s filmovou hudbou a postupne si uvedomujú jej výnimočnosť.

Vnímajú, že skladatelia hudby nie sú na druhej či tretej koľaji. Na prvom mieste sú, samozrejme, režiséri, tí určujú kvalitu filmu.

Dirigujem aj staršie filmy ako napríklad Spievanie v daždi alebo West Side Story či Psycho, ktoré sú veľmi kvalitné. Aj preto sú koncerty vždy vypredané.

Sú filmové koncerty, ktoré by ste dirigovať nechceli?

Napríklad také, kde nie je dostatok hudby. Nemôžete nechať orchester len tak postávať na javisku.

SkryťVypnúť reklamu

Existuje určité pravidlo, že aspoň 60 percent filmového času musí tvoriť hudba. Rovnako musí byť dobrá hudba a aj film. Všetky tieto aspekty sú dôležité.

Film, rovnako ako opera či balet, je totiž kombináciou všetkých druhov umenia. Od kostýmov, cez hudbu až po osvetlenie.

Už tretí rok koncertujete s pokračovaním Harryho Pottera. Čím si vás séria získala?

Určite Johnom Williamsom, ktorý bezpochyby patrí k špičke filmových skladateľov a robil soundtrack k filmom o Harrym Potterovi. Spôsob, akým skladby komponoval a napísal, je výnimočný a atraktívny hlavne pre divákov a diváčky.

Preto ak mám príležitosť dirigovať niečo od neho, neváham. Zároveň vnímam nadšenie fanúšikov a fanúšičiek série po celom svete. Ide o veľmi špeciálnu komunitu, ktorá je za koncerty vďačná a užíva si ich.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Harryho Pottera s orchestrom vypredali. Chcú aj pokračovanie Čítajte 

Existuje nejaká špecifická filmová sekvencia, ktorá je obzvlášť náročná na synchronizáciu?

Práve teraz sme skúšali jednu scénu, ktorá má veľa neočakávaných zmien tempa. Ide o malú výzvu, no človek musí byť pripravený. Ak ste totiž pripravený, nič nie je ťažké a nič vás neprekvapí.

Bol nejaký film vo vašej kariére, ktorý bol náročný na synchronizáciu?

Dva, ktoré som spomínal: Spievanie v daždi a West Side Story. Sú to totiž staré mono nahrávky, pri ktorých je potrebné ubrať z pôvodného zvuku.

V Spievaní v daždi je napríklad veľa stepu, ktorý bol pridaný neskôr, no nie v správnej chvíli.Preto som musel nájsť rovnováhu medzi nasledovaním stepu a spevákov v muzikáli.

Počas koncertu sa však už len sústredím na daný moment a byť duchaprítomný. To je dôležité. Vnímam len dirigovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Vnímate jedným okom aj to, čo sa deje na plátne?

Dôležité je upriamiť sa na orchester, časový kód a synchronizáciu. Dodržiavam to, podvedome viem, čo sa deje na plátne, no to nie je pre mňa príliš dôležité. Zároveň je podstatné nechať orchester dýchať, nedržať ho v napätí.

Plánujete sa s filmovou sériou vracať na Slovensko až do poslednej časti?

Taký je koncept. Všetky filmy Harryho Pottera som už dirigoval a preto by som sa chcel vracať každý rok, až kým neskončíme.

Rovnako je pre mňa je dirigovanie práca a povolanie na celý život, čo si užívam.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 175
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 924
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 435
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 150
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 724
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 649
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 328
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 124
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 551
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 371
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 609
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 590
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 770
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 636
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 175
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu