SME

Godár: Oskarovi zostal z čias školy pocit vyvolenia. To sa prejavilo aj pri aranžovaní hymny

Dianie v kultúre vyzerá zvonka ako dokonalá pomsta Fica.

Vladimír Godár patrí k popredným slovenských hudobným skladateľom.Vladimír Godár patrí k popredným slovenských hudobným skladateľom. (Zdroj: Miro Nôta)

O Oskarovi Rózsovi a jeho hymne nemal veľkú chuť hovoriť. Ani o Machalovi a Šimkovičovej, ktorí sa snažia šíriť teror a strach. Nakoniec sa však dal prehovoriť a vo svojom rozprávaní pripomenul viacero príbehov z minulosti, s ktorými dnešná "hymnológia" súvisí.

"Slovenská kultúra je historicky a existenčne spojená s pľuvancami," konštatuje hudobný skladateľ VLADIMÍR GODÁR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na osobnom príbehu Oskara Rózsu vidí, ako kapitalizmus na Slovensku pomohol vytvoriť umelcov, čo svoju hodnotu odvíjajú od toho, koľko peňazí dokážu vytrieskať z ľudí, ktorých dokážu oslniť púhym svojím bytím.

SkryťVypnúť reklamu

Vraví, že dnes dokonca vyžadujú, aby im niekto zaplatil aj za čas, keď nerobili nič.

Nová hymna postavila proti sebe aj ľudí, ktorí kedysi spolu hrávali, boli kolegovia alebo konškoláci. Zažili ste počas študentských čias také verejné spory?

Za mojich študentských čias existovali oficiózne názory, prenášané štátnymi médiami, a skutočné názory ľudí, ktorí medzi sebou komunikovali na báze vlastnej životnej skúsenosti.

Vďaka môjmu otcovi sme mali doma všetky noviny, ktoré na Slovensku vychádzali, nikto však neočakával, že sa z novín dozvie nejakú životne dôležitú pravdu.

Takýto bol život za socializmu. Výnimkou bola tlač v roku 1968, z nej si dodnes pamätám množstvo článkov. Otec pracoval v Pravde ako zásobovač a v rámci čistiek ho ako nestraníka vyhodili. Normalizačnú tlač podľa mňa nebral vážne celkom nikto.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešná situácia je proti tomu rozporná. Keď sa s niekým rozprávate, tak do piatich minút zistíte, aké médium mu masíruje mozog. Ja sa teda snažím pokračovať skôr v niekdajšej normalizačnej praxi; nebyť ovplyvňovaný médiami – ani v otázke novej verzie slovenskej hymny.

Keď som vám šla písať správu, že by sme radi poznali váš názor, trochu som sa obávala, že vás tým znechutím. Že vy budete patriť k tým, čo nemajú chuť sa do debaty zatiahnuť.

Ja sa skutočne do tejto debaty nechcem zatiahnuť. Po celý život sa snažím, aby dotykové plochy politiky a umeleckej tvorby boli čo najmenšie.

Samozrejme, uvedomujem si nevyhnutnosť vzájomnej mezaliancie v istých situáciách, ale snažím sa jej vyhýbať. Medializovaný hymnický problém má mnoho aspektov – právny, politický, historický, estetický, ekonomický, spoločenský a tak ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Oficiózne artefakty nikdy neboli predmetom mojej pozornosti a ani "hymnológia" ma ako vedca nezaujímala.

Ale zrejme ste sa teraz pred tým neskryli.

S mnohými publikovanými názormi sa môžem stotožniť. Pani Gabriela Húsková (dlhé roky redaktorka Slovenského rozhlasu, pozn. red.) si dala veľkú námahu, aby zmapovala okolnosti vzniku slovenskej hymny pri vzniku novej štátnosti v roku 1992.

Odhalila tak aj zástoj môjho priateľa a kolegu Stana Bartoviča pri jej vzniku. Stano bol vtedy redaktorom televízie a ako jediný si problém hymny včas uvedomil. Napokon, politici mali celkom iné starosti, napríklad vybaviť kolkovanie peňazí, a museli dobiehať už dávno naštartovaných českých ekonómov.

Húsková vykonala veľmi kvalitnú detektívnu prácu, zverejnila pravdu a mnohí z niekdajších aktérov dodnes žijú a môžu potvrdiť či vyvrátiť jej opis vtedajšej reality. Ja sám som sa zúčastnil na príprave omše 1. januára 1993, na ktorej Ján Sokol celebroval vznik republiky. Pripravil som na predvedenie Te deum Samuela Capricorna, ktorý v 17. storočí pôsobil v Prešporku.

SkryťVypnúť reklamu

Štát vtedy na túto slávnosť prostredníctvom ministra kultúry Dušana Slobodníka vyčlenil sumu desaťtisíc slovenských korún, z ktorej sa zafinancoval rozpis orchestrálnych partov. Všetci účinkujúci teda pracovali za odmenu pánboh zaplať.

Čo zistila pani Húsková?

Pani Húsková opísala cestu, ktorá viedla k práci Ladislava Burlasa. Ten mal na aranžmán hymny a následný rozpis dva novembrové dni roku 1992. Samotná hymna zapísaná v dvojštvrťovom takte má s vypísanými repetíciami rozsah 20 taktov.

Myslím si, že nebol nijaký dôvod na prepracovanie Burlasovej verzie a jej nahrádzanie verziou, ktorá prináša okrem iného prevádzkové problémy, napríklad s ladením fujár.

Fujary sa asi nasamplujú, okrojovaní fujaristi prídu o kšeft a my o vizuálnu rozkoš z pohľadu na detvianske kroje vhodne dopĺňajúce symfonický orchester.

SkryťVypnúť reklamu

Hymna z roku 1993 sa vám páčila?

Ladislav Burlas pracoval s existujúcou skicou hymny od Alexandra Moyzesa, ktorý je otcom slovenského symfonizmu.

Nie je čestné očakávať od hymny čosi viac ako urobil on – za dva dni. Rózsovi sa podľa autentického výroku na Burlasovej verzii nepáčili činely, a tak pracoval na svojej verzii trinásť rokov – to by nedokázal ani Jára Cimrman. A za trinásť rokov tejto nikým neobjednanej práce si vyúčtoval od ministerstva kultúry púhych 56-tisíc eur – táto skromnosť upravovateľa 20-taktovej hymny je skutočne úctyhodná.

Hovorí sa o sume 46 500 eur, nie? Dvadsaťtisíc eur bol jeho honorár, zo zvyšku sa malo platiť nahrávanie.

Rózsa ešte 11. júla dostal 9950 eur za návrh.

Je 56-tisíc na nahrávku novej hymny veľa alebo málo?

SkryťVypnúť reklamu

Mňa zaráža skôr arogantnosť, s akou sa to celé dialo. Širší kontext je však iný. V roku 1993 vznikol štát, ktorého politici netušia, že musí mať kultúrne insignie.

A že práve oni ich musia vyrobiť. Slovensko musí mať spisovateľov, ktorí sú čítaní a uctievaní, maliarov, sochárov, architektov, režisérov, hercov, hudobníkov, spevákov, tvorcov, ktorých dielo je vo svete - a teda aj doma - prítomné ako hodnota.

Spomínal som problém Te deum, ktorý sa zakaždým zopakoval pri inaugurácii nášho prezidenta, teda dosiaľ sedemkrát. My tu nemôžeme hrať Dvořákovo Te deum, ako to robia Česi, ani Brucknerovo či Kodályovo.

No nám sa nielenže nepodarilo vytvoriť nijaké Te deum pre túto príležitosť, ale dosiaľ sa nepoužilo ani jestvujúce Te deum Jána Levoslava Bellu, tvorcu slovenskej národnej hudby.

SkryťVypnúť reklamu

Naposledy som Slovenskej filharmónii toto Bellovo dielo sprostredkoval na inauguráciu Petra Pellegriniho a Slovenská filharmónia ho dokonca aj naštudovala so svojím šéfdirigentom. V televíznom prenose sa to celé síce volalo Omša – Te deum, avšak Bellovo dielo neodznelo ani náhodou. Takéto je sebavedomie slovenskej kultúry a kultúrna úroveň našej politickej elity. Mimochodom, podľa televízneho moderátora omšu celebroval „monsignor Zelensky“. Naozaj.

Videli ste, ako Rózsa na sociálnych sieťach ostro reagoval, keď jeho hymnu skritizoval Jozef Lupták?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB6R3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Takto chutí zlato
  2. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  4. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  5. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  8. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 463
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 903
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 5 070
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 687
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 644
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 086
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 2 279
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 2 223
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 435
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 473
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 351
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 461
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 343
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 692
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 654
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 481
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu