V úvode roka všetky tri slovenské televízie predstavili niekoľko seriálových noviniek. Každá ponúka inú tému, slovenský divák si teda môže vybrať.
Očakávania televízií a tlak na sledovanosť sú veľké. Ak divákov neočaria už v úvode, neskôr to pôjde len ťažko. V hre je pozornosť diváka, a teda drahocenná sledovanosť.
Pozrime sa, ako jednotlivé seriálové novinky zatiaľ zaujali divákov.
Sľubná retro novinka
Televízia Markíza minulý rok oznámila, že končí s podvečerným seriálom Mama na prenájom a od nového roka predstaví nový denný seriál. Meniť program a prísť o stabilné čísla sledovanosti je risk. Nie v prípade, že by nový seriál zaujal viac ako Mama na prenájom.
Sľub mal premiéru v televízii v pondelok podvečer, pred hlavnou spravodajskou reláciou. Ešte pred uvedením televízia prezradila, že pôjde o retro novinku z čias socializmu, na sociálnych sieťach promovala hlavné postavy v dobových kostýmoch s chytľavou populárnou hudbou tohto obdobia.
Neznámy seriál si dôveru divákov zvyčajne získava postupne. Diváci nepoznajú príbeh ani postavy. Zdá sa, že pre Sľub to neplatí.

Téma retro socializmu divákov chytila, seriál mal najlepší štart zo všetkých noviniek. Dokonca lepší ako Mama na prenájom pred niekoľkými rokmi. Prvá epizóda dosiahla v komerčne dôležitej obchodnej skupine 14 - 56 rokov až 9,3-percentný rating a 32,1-percentný podiel na trhu. V cieľovej skupine 12+ si seriál pozrelo 522-tisíc divákov.
Úspešnému štartu seriálu nestála v ceste ani relácia Bez servítky, ktorú v identickom čase vysiela televízia Joj. Tá síce posilnila zostavu kuchárov, (tento týždeň svoje kuchárske umenie predstaví bývalý predseda SaS Richard Sulík), ale vytiahla to na rating šesť percent a 20,7-percentný podiel na trhu.
Pri takomto vstupe má seriál potenciál stať sa hitom sezóny, samozrejme, ak tvorcovia udržia divákov pri obrazovkách prekvapivými situáciami. Už v prvom diele rozohrali niekoľko dejových línií, ktoré vierohodne popretkávali nostalgickými odkazmi na socializmus - na dobové zvyklosti, kostýmy, hodnoverné kulisy, hudbu.
Šancu majú chytiť najmä strednú a staršiu generáciu, ktorá si obdobie veľmi dobre pamätá. Bude len na tvorcoch, či sa bude príbeh odohrávať iba v príjemnej atmosfére, alebo dobu ilustrujú so všetkým, čo k nej patrí - aj s jej negatívnymi stránkami.
Ak sa televízii podarí zopakovať úspech seriálu Dunaj, k vašim službám, zabezpečí si sledovať podvečerných slotov vo všetkých pracovných dňoch a zároveň vytvorí dôležitú nábehovú krivku sledovania ďalšieho programu, ktorým sú Televízne noviny.
Ranč láka tajomnou minulosťou
Televízia Joj by si rada zabezpečila pravidelný záujem divákov. Preto prišla so seriálovou novinkou Ranč. Minulý týždeň v pondelok ponúkla divákom prvý diel. Vysielanie seriálu neprerušovala televízia reklamou, čo ocenili mnohí diváci.
Prvú časť si pozrelo v univerzálnej cieľovej skupine 463-tisíc divákov. V komerčne dôležitej skupine 14 - 56 rokov získala 6,6-percentný podiel podiel takmer 20 percent (19,4 percenta).
Jojkárska novinka však mala proti sebe tvrdú konkurenciu v podobe návratu fenoménu Dunaj, k vašim službám. V tomto kontexte to pre televíziu nie sú márne čísla.

Ďalšie diely ukazujú, že Ranč, ktorý televízia vysiela v pondelok a stredu v hlavnom vysielacom čase, drží svojich divákov. Včerajšiu tretiu časť si nedalo ujsť priemerne 496-tisíc divákov v univerzálnej cieľovej skupine.
V porovnaní s minulým týždňom dosiahla tretia časť aj vyššiu sledovanosť v obchodne dôležitej skupine. Zlepšila sa o jeden ratingový bod na 7,2 percenta pri podiele 24,2 percenta.
Ranč pochádza z autorskej dielne scenáristky a kreatívnej producentky Danice Hričovej (Nemocnica, Zoo, Divoké kone), ktorá divákom ponúka príbehy dvoch znepriatelených rodín: jedna chová kone a ocitá sa v ekonomických problémoch, druhú považujú za miestne "čarodejnice".
Znepriatelené rodiny majú spoločnú minulosť, detaily vychádzajú postupne na povrch. Všetko sa to odohráva na statku (ranči) obklopenom slovenskou prírodou. Televízia má pripravených 32 častí.

Nedeľné dotyky života
Svoju seriálovú novinku v tejto sezóne uviedla aj verejnoprávna STVR. Dotyk života vysiela Jednotka v nedeľu v hlavnom vysielacom čase. Seriál z nemocničného prostredia, presnejšie pôrodníckeho oddelenia, vychádza na rozdiel od Sľubu a Ranča z dánskeho originálu.
Prvá epizóda pritiahla k obrazovkám nekomerčnej televízie 492-tisíc divákov v univerzálnej cieľovej skupine. V komerčnej cieľovke 14 - 56 rokov dosiahla pre STVR výbornú sledovanosť na úrovni 5,4 percenta a 15-percentný trhový podiel.

Seriál si pozornosť divákov udržal aj pri druhej časti, pozrelo si ju 483-tisíc divákov starších ako 12 rokov. V komerčnej cieľovej skupine 14 - 56 si pripísala rating na úrovni 5,8 percenta pri podiele 16,1 percenta. Seriál však nemá zatiaľ konkurenciu v podobe projektov komerčných televízií.
Hlavnou hrdinkou príbehu je Eva (Jana Kolesárová), hlavná pôrodná asistentka, ktorá denne rieši nielen vlastné, ale aj pracovné problémy. Ak divák predpokladá, že pôrodnícke oddelenie je prevažne radostným prostredím, seriál nám ukazuje, že to nemusí byť pravda.
Dunaj tečie pokojne
Markizácky dobový fenomén Dunaj, k vašim službám vstúpil minulý týždeň do svojej deviatej série. Televízia ho zaradila do vysielania netradične v pondelok, ako konkurenciu Jojke pri jej novinke Ranč.
Dunaj má svojich divákov, preto Markíza predpokladala, že aj po prestávke priláka stálych divákov a odkloní pozornosť od novinky konkurencie. Prvý diel sa stal najsledovanejšou nespravodajskou reláciou daného dňa, keď dosiahol rating 8,6 percenta a trhový podiel 24,8 percenta.
Televízia počas týždňa odvysielala ďalšie epizódy v štandardných dňoch - utorok a štvrtok. Najsledovanejšia bola štvrtková epizóda, ktorá posilnila výsledky televízie: v obchodnej cieľovej skupine 14 - 56 získala rating na úrovni 9,3 percenta a trhový podiel 29,8 percenta.
Dobová sága pritiahla k obrazovkám 571-tisíc divákov starších ako 12 rokov, čo je historicky druhý najlepší výsledok seriálu od jeho štartu v januári 2023, skonštatovala televízia.
Autori seriálu už v prvých častiach prekvapili divákov novou postavou Lukáša Kudličku, stvárňuje ho Adam Bardy. V príbehu sa objaví neskôr aj Maroš Kramár.

Dunaj, k vašim službám vysiela Markíza vždy v utorky a štvrtky v hlavnom vysielacom čase od januára 2023. V súčasnosti je to už deviata séria. Tvorcovia dokazujú, že na pozadí obdobia slovenského štátu dokážu tvoriť príbehy, ku ktorým sa diváci vracajú. Aj keď ide o smutné situácie.
Televízie zďaleka nepredstavili všetky svoje novinky tejto sezóny. Markíza už promuje zábavnú šou Let's dance, Jojka hovorí o svadobnej reality šou Vezmeš si ma? či o komediálnej minisérii Večne mladí.
Nateraz platí, že hlavný večerný čas v nedeľu patrí Jednotke, pondelky a stredy Jojke a utorky a štvrtky Markíze. A prvé čísla denného seriálu Sľub napovedajú, že podvečer si diváci budú najčastejšie zapínať Markízu.