SME

Toto už nie je hra. Keď dieťa nalieha na blízkych, aby sa nehádali

Kiná premietajú Svetielka režisérky Beaty Parkanovej.

Malá Amálka by si mohla užívať pekné leto, keby nebola u nich doma búrka.Malá Amálka by si mohla užívať pekné leto, keby nebola u nich doma búrka. (Zdroj: CinemArt SK)

Hodnotenie

8 / 10

Svetielka

Zhrnutie: Je to vydarený malý film.

Detské vnímanie neradno podceňovať. Aj zdanlivá maličkosť sa môže zahniezdiť v hlave a zamávať dieťaťom. Tak, že si aj po dlhých rokoch vybaví do detailu situáciu, ktorá ho vtedy tak zneistila. Prečo sa mama tak tajnostkársky odvrátila a čosi tlmene hovorila kamarátke? Prečo mala taký meravý výraz v tvári, keď ma zbadala, ako ju spýtavo pozorujem?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobné spomienky na detstvo si možno vybavila česká scenáristka a režisérka Beata Parkanová. A možno nie. V každom prípade nakrútila film, v ktorom detskú hrdinku obklopuje kríza vo vzťahu mamy a otca.

SkryťVypnúť reklamu

Nazvala ho Svetielka.

Čakanie na príležitosť

Šesťročná Amálka leží vo svojej izbe a z útrob domu sa ozývajú naježené hlasy dospelákov. Malé sympatické dievča zabíja čas, zdá sa, že už je jej osamote dlho. A tak sa vydá na prieskum situácie.

Žiari nevinnosťou a energiou zvedavého dieťaťa.

Rodičia však akosi vyhasínajú. Nedokážu sa navzájom normálne rozprávať, unikajú pred sebou. A Amálke sa zdá, že sa v nej vynára čudný pocit. Neistota, ohrozenie, obavy...

Ešte že má starých rodičov. Aspoň s nimi je zábava.

Aby nedošlo k omylu, priamo k Amálke sa nikto nespráva zle. Nekomunikujú s ňou kričaním, nečastujú ju výchovnými, nedávajú jej najavo, že ich nezaujíma.

Tých dospelých však aktuálne zamestnáva čosi iné. Natoľko, že Amálka musí čakať na svoju príležitosť.

SkryťVypnúť reklamu

Aby nedošlo k inému omylu, aj keď sa k dieťaťu nik nespráva surovo, tie drobné momenty, keď ju niekto zahriakne či napomenie, dokážu zraniť. Dôjde k nim len párkrát. Vždy je to, dajme tomu, istý prehrešok, ale Amálka zaň schytá hubovú polievku od ľudí, ktorí sú vlastne pôvodcami jej "previnenia".

Cíti to ako nespravodlivosť.

Nehádajte sa!

Režisérka Beata Parkanová má za sebou dva celovečerné filmy a oba vzbudili pozornosť. Debutovala snímkou Chvilky, za ktorou nasledovalo Slovo. Teraz sú to Svetielka, opäť čosi iné. No opäť prezrádzajú autorkin cit pre mapovanie vnútorných stavov človeka cez presvedčivo zinscenované situácie, ktoré majú charakter bežných.

Vo Svetielkach sa zdanlivo nič veľké nedeje. Nie je to film poskladaný z vyhrotených dramatických momentov. A predsa je tam pár chvíľ takpovediac obyčajne vyhrotených. Obyčajne v tom zmysle, že také zažil azda každý z nás. Neraz. V detstve si chtiac-nechtiac uložil v sebe, i keď si to rodičia ani nemuseli všimnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh sa odohráva počas jedného letného dňa a sleduje predovšetkým malé dievča. No čo sa týka váhy slov, tú majú predovšetkým tie dospelácke. V rozhovoroch, ktoré sa konajú najmä za zatvorenými dverami alebo kdesi bokom, kým Amálku pošlú hrať sa do bezpečnej vzdialenosti.

Bolo by to znesiteľné, keby sa po tých utajovaných debatách vrátilo zase všetko do starých koľají. No akosi to nefunguje. Len so starými rodičmi je ešte celkom pohoda.

Lenže starká v tom svojom nezadržateľnom prúde slov až pričasto lamentuje nad svojou dcérou. Nepáči sa jej, ako sa správa. Azda to ani nemyslí zle, ale do Amálky sa to všetko zapisuje. (A kedysi sa tá nespokojnosť zapisovala do jej dcéry.)

Aspoň že starý otec sa snaží s humorom udržiavať rovnovážny stav, aby reči starkej neprevážili a nepovláčili ich po zemi. A tak sa navzájom neškodne doťahujú.

SkryťVypnúť reklamu

Amálka však v jednom momente napriek tomu zo seba dostane: Nehádajte sa!.

Dospelý pozorovateľ by ich „doťahovačky“ ako hádku nevyhodnotil, no jej vnútorná stabilita je už naštrbená. Nepokojná situácia doma podmyla jej istoty a tie sa začínajú rúcať. Možno aj preto sa pri hre posadnuto snaží postaviť pyramídu z kameňov či zo šišiek.

Malý film o veľkých pohyboch

Beata Parkanová to citlivo pozoruje a veľmi dobre sa osvedčila vo výbere hereckej zostavy. Mnohé záviselo najmä od výkonu detskej predstaviteľky a Mia Bankó svoju úlohu zvládla. Je detsky bezprostredná, miestami presvedčivo zasnívaná, zamyslená, srdečne ľúbiaca, zmätená aj protivná.

Bezproblémovo dopadol aj výber dospelých hercov (Martin Finger a Veronika Žilková ako starí rodičia, Marek Geišberg a Elizaveta Maximová ako rodičia). Prejav hercov mohol byť o to presvedčivejší, že sa mohli zachytiť dobrých dialógov (Parkanová je aj scenáristkou).

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka tomu všetkému nepôsobia Svetielka ako kŕčovitý konštrukt, ktorému verí azda len sám autor. Alebo ako Amálkina stavba z kamienkov, ktorá nie a nie stáť.

Parkanová postavila svoje rozprávanie na detskej hrdinke a pracovala s veľmi úspornou dĺžkou 78 minút. Postavy Amálkiných rodičov tak ostávajú skôr v náčrtoch a nie je úplne zrejmé, čím presne si prechádzajú. Isté je len to, že sa jeden druhému odcudzujú.

Kameraman Tomáš Juríček v kontraste so znepokojivým dianím vytvára obrazy s lákavým slnečným svetlom. Vytvára dojem bezstarostného detského letného prežívania. Z obrazov cítiť útulnosť dlhých letných dní ako stvorených na výlety či potulky záhradnými zákutiami.

To všetko je pre dieťa príjemnejšie, ak to robí v spoločnosti niekoho blízkeho. A cíti tak bezpečie rodinnej súdržnosti. Amálka tieto pocity, zdá sa, ešte má. Ale rozvírili sa v nej už aj ďalšie, a tie sú znepokojivé.

SkryťVypnúť reklamu

Jej svetielko slabne.

Ani Svetielka nežiaria ako veľký filmový ťahák. Sú nenápadné. Ale je to vydarený malý film.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  6. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  2. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  3. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  6. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  7. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  8. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 295
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 743
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 212
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 602
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 389
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 151
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 774
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 558
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Robert Fico a splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Vitajte pri novom formáte predsedu vlády.


38
Peter Schutz

Fico hrá o udržanie vlastného voliča, ktorý je kľúčom k víťazstvu.


17
Tigran Barseghjan a Martin Mikovič.

Barseghyan ma dojal, tvrdí Mikovič.


4
Slavomír Molnár

Lepšie sadzby si treba s bankou vyjednať.


104
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 802
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 613
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 301
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 202
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 176
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 642
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 838
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 374
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu