SME

Pornografia je tu už storočia. Kedysi niesla politické posolstvá, už za čias Štúra skĺzla do konzumu

Pred storočím fungovalo v Bratislave utajené vydavateľstvo porna.

Ženský akt z polovice 19. storočia.Ženský akt z polovice 19. storočia. (Zdroj: The Metropolitan Museum of Art, Public domain)

Bolo to v roku 1908, keď sa v nemeckých novinách Blätter für Bibliophilen objavila zvláštna správa. Týkala sa policajného záťahu, ku ktorému došlo v Prešporku. Namierený bol proti tamojšiemu vydavateľstvu, ktoré sa špecializovalo na produkciu pornografickej literatúry.

Záťah sa týkal „veci rozširovania obscénnych obrazov a spisov“, vydavateľstvo bolo v živom styku so zvyškom monarchie a polícia „prostredníctvom domových prehliadok a vďaka zhabaniu poštových zásielok získala značne priťažujúci materiál“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemecké noviny, ktoré priniesli správu, patrili jednému z najznámejších vydavateľov erotickej literatúry Willymu Schindlerovi.

Existencia pornografického vydavateľstva v Prešporku, ktoré na začiatku 20. storočia produkovalo sadomaso tituly, bola donedávna úplne neznáma. Dokladá, že pornografia tu je už storočia. Hoci spočiatku niesla politické posolstvá, už za čias Štúra skĺzla do konzumu.

Sadomaso v Prešporku

„Vydavateľstvo sa volalo Hartleb a dnes ho poznáme vďaka údaju na titulných listoch, kde sa uvádza ako miesto vydania Pressburg,“ hovorí Ivona Kollárová z Historického ústavu Slovenskej akadémie vied. „Vydalo približne tridsať eroticko-pornografických bibliofílií medzi rokmi 1905 až 1910. V jeho pozadí stál niekdajší major holandskej koloniálnej armády Hermann Hartleb a produkcia sa orientovala výlučne na knižky s pornografickým obsahom.“

SkryťVypnúť reklamu

Historička objavila prípad tajomného vydavateľstva v našom hlavnom meste a svoje zistenia nedávno publikovala v štúdii.

Oficiálne dejepisectvo ani historici kníhtlačiarstva si existenciu tohto subjektu dosiaľ nevšimli.

Ide zatiaľ o jediné známe vydavateľstvo pornografickej literatúry na našom území z obdobia pred vyše sto rokmi.

Súvisiaci článok Keď som spala na seňe, prišlo ku mne strašeňie. Bartók zapísal aj erotické a vulgárne slovenské ľudové piesne Čítajte 

„Bratislava bola od 18. storočia živým centrom knižnej kultúry,“ približuje historička. „Sídlili tu kníhtlačiarne, vydavateľstvá a kníhkupectvá. Môžeme sa na ňu pozrieť ako na súčasť európskej siete knižného obchodu so silným prepojením nielen na Viedeň a Budapešť, ale aj na nemecké veľtrhové centrá ako Lipsko. Obchod s pornografiou predstavoval v tomto období podobnú sieť a Hartlebovo podnikanie bolo jeho súčasťou.“

Vydavateľstvo Hartleb stihlo až do policajného záťahu a zhabania pornografických kníh zásobovať zvyšok krajiny. Pôsobenie ukončilo ešte pred prvou svetovou vojnou.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi titulmi sú klasické aj menej známe diela pornografickej literatúry, vydalo aj dielo markíza de Sade a prevádzkovalo edíciu, v ktorej pozadí stál sekretár známeho autora pornografických románov Leopolda von Sachera-Masocha.

Knihy sú v nemčine, ktorou vtedy hovorila aj väčšina mesta. Zdobí ich navzájom podobná grafika, napríklad ilustrácie paničiek trestajúcich bičíkom pánov či rozmarné dobrodružstvá v sadomaso penzióne.

Výtlačky sú dnes ťažko dostupné, dva zdigitalizované kusy sme našli v Austrálskej národnej knižnici, ktorá spolupracuje s Britskou knižnicou. V slovenských knižniciach sa podľa našich informácií aktuálne žiadna produkcia od Hartleba nenachádza.

Zahalené v hmle

„Mohli by ste milovať dievča, ktoré ešte doma trestajú ako nejakú školáčku? Bola by som pre vás žiaduca aj v prípade, že ma otec doteraz fyzicky trestá? - Viac než ktorékoľvek iné dievča, Katka. Ako som vám už vravel, v sedemnástich rokoch človek ešte potrebuje výchovu. - Dobre, ale pomocou prúta? - V prípade potreby aj pomocou prúta.“

SkryťVypnúť reklamu

Úryvok pochádza z knihy z Hartlebovej produkcie a dej pokračuje, pričom prút je narážka na sadomasochistické techniky, no výraz v nemčine súčasne označuje aj mužský pohlavný úd.

Samotné vydavateľstvo Hartleb zostáva zahalené otázkami. Objavili sa aj názory, že firma Hartleb v skutočnosti neexistovala a knihy obsahovali falošné impresum, teda vydavateľský údaj na obálke, prípadne, že firma mohla byť len kamufláž pre iného vydavateľa na pornografickom trhu alebo filiálkou, tlačiarňou či distribučným skladom neznámeho väčšieho podniku.

Historička však podotýka, že zmienka o vydavateľstve sa nachádza aj v Polunbi-Katalog, čo bol dobový policajný súpis podozrivých a nemravných kníh zo začiatku 20. storočia.

„Pôsobenie Hartlebovho vydavateľstva je dnes v akejsi hmle,“ pripúšťa historička. „Máme k dispozícii niekoľko faktov, ale aj zopár nejasností a nad nimi sa naozaj vznáša veľa otáznikov. No stále máme správu o reálnej protipornografickej ofenzíve polície v Uhorsku a o razii v reálnom bratislavskom vydavateľstve, čo môžeme považovať za indíciu, že Hartlebovo podnikanie tu v nejakej podobe naozaj bolo. Viac odpovedí hádam v budúcnosti získame výskumom v policajných archívoch z tohto obdobia.“

SkryťVypnúť reklamu

Otázniky visia nad prešporským pornografickým vydavateľstvom aj preto, lebo išlo o súčasť vydavateľskej stratégie. Utajovanie nebolo samoúčelné: producenti „nemravnej“ literatúry čelili vtedy protipornografickej trestnej legislatíve a policajnej represii.

Podľa Kollárovej platil v monarchii zákonný článok z roku 1879, ktorý obsahoval paragrafy o zločinoch a prečinoch proti mravnosti. Trestom bolo odňatie slobody do troch mesiacov alebo peňažný trest pre každého, kto „vystaví na verejnom mieste, predáva alebo rozširuje necudný spis, tlačivo alebo vyobrazenie, pretože sa dopúšťa prečinu proti mravnosti“, súčasťou trestu bola aj konfiškácia a likvidácia tovaru.

Archívy obsahujú nielen dokumenty o konfiškáciách, ale aj rukopisy autorov, ktoré, ak obsahovali čokoľvek, čo cenzor označil za „ohrozenie mravnosti“, nemohli byť vytlačené.

SkryťVypnúť reklamu

Tento tlak však súčasne vyvolal protitlak.

Vydavatelia pornografie používali všemožné praktiky a vytvoril sa doslova systém tajného knižného obchodu, ktorý zahŕňal sieť výrobcov, predajcov a kupcov. Vo vozoch sa ukrývala medzi zásielkami konformných kníh politická revolta i explicitná erotika.

„Cenzorské pramene a rôzne izolované zmienky nám napríklad hovoria o dvojitých dnách transportných debien, odkrývajú aj zatajovacie manévre kníhkupcov a špeditérov ako napríklad priväzovanie zakázaných kníh do zväzkov s povolenými a podobne, čím vytvorili pre cenzorov neprehľadný systém. To, čo vieme, je len špička ľadovca,“ približuje Ivona Kollárová.

Súvisiaci článok Erotika a pornografia neobišli umelcov zvučných mien a ani Slovensko Čítajte 

„Súčasne z drobných zmienok je zrejmé, že zatajovacie stratégie boli účinné. Napríklad nekonformný jozefínsky spisovateľ Johann Friedel, okrem iného autor zakázaných kníh s mnohými šteklivými pasážami, napísal, ako ľahko a rýchlo si vedel v Bratislave zohnať akúkoľvek zakázanú knihu. Stačila mu na to objednávka na kúsku papiera a investovať pár grajciarov.“

SkryťVypnúť reklamu

Proti konformite

Dejiny pornografie sa nedajú oddeliť od dejín kníhtlače. Tá spôsobila na starom kontinente skutočnú revolúciu myšlienok. Netlačili sa len Biblie a knihy s modlitbami, ale aj nové myšlienkové smery, pohľady na človeka a vesmír, kritika pomerov, cirkvi, monarchizmu a volanie po oslobodení človeka.

V tomto prúde sa ocitala aj pornografia, ktorá pôvodne vôbec nebola len stimulom pre sexuálne vzrušenie.

Francúzsky historik Robert Muchembled v knihe Orgazmus na západe, ktorá má podtitul Dejiny rozkoše od 16. storočia do súčasnosti, uvádza, že od polovice 17. storočia sa objavili pornografické diela veľmi odlišné od galantných, veselých či neviazaných príbehov z minulých storočí.

Súvisiaci článok Je najstaršou slovenskou milostnou básňou. Šteklivé verše vyvolávajú úsmev Čítajte 

„Jedným z hlavných rozmerov je popieranie autorít a zavedených pravidiel. Eros sa búri proti ťažkej konformite. Pornografia je literatúra prekročenia a ako prvé prekračuje pravidlo slušnosti. Svoju úlohu hrá aj oslabenie konceptu hriechu, život ľudí sa atomizuje a individualizuje,“ píše. „Represie pôsobia skôr ako stimul než ako skutočne odstrašujúci prostriedok a navzdory policajnému dohľadu a konfiškovaniu zakázaných kníh je obchod veľmi čulý, čo svedčí o rozvoji trhu dostatočne veľkého, aby zvládol s tým spojené riziká.“

SkryťVypnúť reklamu

Na to, kedy dorazila pornografická literatúra do strednej Európy a na slovenské územie Uhorska, neexistuje jednoznačná odpoveď. Muchembled v uvedenej knihe hovorí doslova o invázii pornografie distribuovanej po celej Európe, ktorú datuje rokom 1650.

Pornografická produkcia je typická nielen tým, že dookola opakuje a vŕši rovnaké klišé, ale súčasne od začiatku aj porušovaním všemožných noriem a tabu. Stručne sa dá zhrnúť, že súloží každý s každým, mníšky aj princezné, aristokrati aj kočiši, hetero aj homosexuáli, nechýbajú antimonarchizmus, výsmech autoritám aj zneuctenie svätých.

V ranom období bola totiž pornografia súčasne nositeľom politických akcentov.

„V obscénnych sexuálnych obrazoch bolo zašifrované filozofické a antiklerikálne posolstvo,“ vysvetľuje Kollárová.

SkryťVypnúť reklamu

„Za pornografickú klasiku dnes považujeme napríklad diela Pietra Aretina alebo romány Venuša v kláštore či Akadémia dám od Nicolasa Choriera, za špičkové dielo sa považuje kniha Tereza filozof. Od 17. storočia bol tento žáner spojený s libertinizmom, reprezentoval revoltu horných vrstiev spoločnosti proti konvenčnej morálke a náboženskej ortodoxii. Libertíni boli otvorení sexuálnym a aj literárnym experimentom.“

Vyprázdňovanie pornografie nastúpilo až následne.

Dovtedy sa háklivé tituly dali nájsť v knižniciach vzdelancov a v katalógoch zámockých knižníc, teda privilegovaných vrstiev obyvateľstva. S príchodom masovej produkcie tlače sa začala tvoriť vrstva čitateľskej verejnosti, predovšetkým v mestskom prostredí. A súčasne sa obrusoval pôvodný tŕň sexu a skrytých politických významov.

SkryťVypnúť reklamu

Pornografia sa stala tým, čím je dnes.

Súvisiaci článok Na Slovensku prvýkrát prekladajú básne z hieroglyfov. Sú plné erotiky a inšpirovali aj biblickú Pieseň piesní Čítajte 

V prudérnom 19. storočí sa na európskom kontinente roztrhlo vrece s titulmi, ktoré dosvedčujú, že romantické a vlastenecké diela neboli zďaleka jedinou vtedajšou literárnou produkciou, ako nás učili na hodinách literatúry.

Pornografické tituly boli často označené ako Privatdruck, „bibliofilské“ či „raritné“. Bola to však vlastne šifra a súčasť utajovacích stratégií vydavateľov, navyše to pomáhalo odbytu.

Popri knihách zahŕňal obchod s erotikou aj rytiny a neskôr pohľadnice. Explicitné ilustrácie a drevorezy zobrazujúce pohlavný styk obsahujú už knihy zo 17. storočia spomínané v tomto článku, nepublikujeme ich vzhľadom na legislatívu o pornografii platného Trestného zákona.

„Treba si uvedomiť, že pojem pornografia je premenlivý kultúrny konštrukt, ktorý sa vyvíjal ako výsledok konfliktu medzi spisovateľmi a umelcami na jednej strane a cirkvou, cenzormi a políciou na druhej strane,“ vysvetľuje Ivona Kollárová. „Ako segment knižného trhu sa formovala až s postupným formovaním masového knižného obchodu. V katalógoch kníhkupcov 18. storočia nájdeme kategóriu ‚livres philosophiques‘, čo bola nevyhranená skupina obsahujúca napríklad filozoficko-materialistické spisy aj dobovú pornografickú klasiku.“

SkryťVypnúť reklamu

Aj Robert Muchembled v uvedenej knihe píše, že hoci pôvodne bola pornografická literatúra namierená proti malomeštiactvu, postupne sa v nej prejavil konzumerizmus.

„Pornografia sa v storočí priemyslu stáva meštiackou záležitosťou,“ píše Robert Muchembled. „Jej pôvodná väzba na myšlienky opozície a slobodného myslenia, dávne dedičstvo libertínov 17. storočia, postupne slabne až do 19. storočia. Čoraz viac sa prispôsobuje trhu, žáner prekvitá, z pornografie sa v Európe stáva menší priemysel.“

Kollárová dopĺňa: „Pornografia definitívne stratila svoje politické asociácie a rozvíjala smerom ku komerčnému hardcore štýlu. Dopyt po takýchto knihách nám umožňuje vnímať dychtivý záujem o sexualitu, ale aj niečo iné. Len v pornografickom románe bolo možné, aby sa prostitútka z verejného domu vydala za zákazníka z vyššej sociálnej vrstvy, alebo aby mal sluha sexuálny pomer so svojou paňou, príslušníčkou privilegovanej vrstvy. To bolo v časoch príkrej spoločenskej stratifikácie a minimálnej sociálnej mobility z psychologického hľadiska oslobodzujúce.“

SkryťVypnúť reklamu

Dozor nad všetkým

„Nemohla mať viac než osemnásť rokov. Stála v hrdej a nádhernej nahote. Mladý Talian bol len v košeli a uprene na ňu hľadel, uchvátený pohľadom na všetku tú krásu, ktorá by dokázala rozohniť aj pustovníka. Ako sa tak pred ním otáčala, jeho lačné oči ju priam hltali. Jeho ruky sa v túžbe za pôžitkom slobodne túlali po všetkých zákutiach jej tela a nebolo možné prehliadnuť, ako sa mu košeľa vpredu nápadne vydula, ukazovala stav vecí a...“

Úryvok pochádza z erotického bestselleru o kurtizáne Fanny Hillovej z roku 1748 od anglického spisovateľa Johna Clelanda. Ďalšie pasáže sú príliš otvorené na citovanie.

Boccaccio zakázaný v súpise Index Librorum prohibitorum, nachádza sa v strede strany. (zdroj: München, Bayerische Staatsbibliothek - Europeana (PRE ZVÄČŠENIE KLIKNITE))Boccaccio zakázaný v súpise Index Librorum prohibitorum, nachádza sa v strede strany. (zdroj: München, Bayerische Staatsbibliothek - Europeana (PRE ZVÄČŠENIE KLIKNITE))

Román vyšiel v nespočetných vydaniach a množstve prekladov. Považuje sa za prvý skutočne pornografický román v dnešnom chápaní a súčasne je dokladom perzekúcií. Počas storočí ho mnohokrát zakazovali a cenzurovali, ešte v roku 1963 žiadali v puritánskych USA súdny zákaz tejto knihy.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasne s rozšírením kníhtlače totiž nastúpila aj kontrola myšlienok, štátny a cirkevný dozor a cenzúra.

Už v roku 1564 zneli cenzorské inštrukcie katolíckej cirkvi vydané pápežom Piom IV.: „Knihy, ktoré vykladajú alebo učia o veciach oplzlých a obscénnych a ktoré škodia nielen viere, ale aj morálke, sú úplne zakázané a tí, ktorí ich vlastnia, musia byť biskupom prísne potrestaní.“

Zoznam zakázaných diel cirkev publikovala v súpisoch Index librorum prohibitorum. Tie nezahŕňali len diela s kacírskymi myšlienkami, osvietenskou filozofiou Jeana Jacqua Rousseaua a Voltairovými či Kopernikovými heliocentrickými názormi a Galileovými astronomickými pozorovaniami, ale aj diela, v ktorých cenzori videli narúšanie morálky. Medzi zakázanými knihami sa nachádzalo napríklad šteklivé dielo Umenie milovať od antického básnika Publia Ovidia Nasa, v ktorom by dnes nikto nevidel ani kúsok pornografie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok V Číne vás odsúdia aj za rozprávkovú knižku o ovečkách. Diktatúra chce len poslušných Čítajte 

„Význam termínov sa v čase menil. Cirkev reagovala na kníhtlač tak, že napríklad už Boccacciove novely považovala za mravne neprípustné od 15. storočia,“ pripomína znalec dejín stredoeurópskej kníhtlače Petr Voit z Karlovej Univerzity.

Nebol to len Boccaccio, ale stovky autorov. Petr Voit vo svojej Encyklopédii knihy uvádza, že Index librorum prohibitorum vychádzal opakovane, vždy doplnený o nové tituly. Posledný vyšiel v roku 1948, doplnili ho v roku 1954 a až v roku 1966 ho oficiálne Vatikán zrušil s tým, že čítanie uvedených spisov zostáva naďalej hriechom, ale vinníkovi už nehrozí cirkevný trest.

Zakázaný Ovidius v Index Librorum prohibitorum z roku 1764 - dielo antického autora Umenie milovať je 5 riadkov nad písmenom P. (zdroj: München, Bayerische Staatsbibliothek - Europeana (PRE ZVÄČŠENIE KLIKNITE))Zakázaný Ovidius v Index Librorum prohibitorum z roku 1764 - dielo antického autora Umenie milovať je 5 riadkov nad písmenom P. (zdroj: München, Bayerische Staatsbibliothek - Europeana (PRE ZVÄČŠENIE KLIKNITE))

Medzitým sa cenzúra sekularizovala a opraty prevzal štát. Pohon bol o to intenzívnejší, o čo masovejšie rysy nadobúdala pornografická produkcia.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kollárovej však moralistický naratív úpadku vznikol až v osvietenstve.

Meštianske predstavy o sexualite formovali atmosféru aj čoraz prísnejšiu kontrolu knižného trhu. Pod tlakom sa ocitla nielen explicitná erotika, ale aj kvalitná literatúra, Gustave Flaubert sa za román Pani Bovaryová musel zodpovedať na súde a podobné problémy mali Victor Hugo, Alexander Dumas a ďalší renomovaní literáti.

„Chrániť štát, náboženstvo a morálku – to boli tri základné, navzájom sa mierne prelínajúce opodstatnenia cenzúry naprieč storočiami, hoci procedúry kontroly sa vyvíjali a hranica povoleného a zakázaného bola pohyblivá,“ hovorí historička.

„Na prelome 19. a 20. storočia bol dozorný tlak čoraz intenzívnejší. Konfiškácie a tresty hrozili za predaj všetkého, čo nejakým spôsobom zobrazovalo ľudské telo alebo opisovalo sexuálny akt, dokonca vrátane zdravovedných príručiek. Debata o škodlivosti pornografie vrcholila okolo roku 1900. V jej eliminovaní sa angažovali predovšetkým náboženské mravnostné spolky, ktoré sa snažili nahradiť pornografickú lektúru ‚mravnými‘ knihami aj bojkotovať obchodníkov. Štát v tomto úsilí nezaostával – vyvíjal pornografickú legislatívu a jej vymožiteľnosť mala zabezpečiť polícia.“

V tých časoch zasiahol policajný záťah aj prešporské vydavateľstvo Hartleb.

Za fasádou slušnosti

Dobovej pornografii, ktorá sa skrývala za fasádou falošnej zdvorilosti, zbožnosti a slušnosti, sa venuje aj americký literárny kritik Steven Marcus v knihe Iní viktoriáni.

„V storočí národných literatúr dala pornografia vzniknúť korpusu spisov skutočne medzinárodnej povahy. Je často nemožné určiť, či je pornografický román dielom pôvodným, alebo preloženým - stačí len pozmeniť mená postáv a pôvod takého diela je úplne zastrený,“ píše.

Súvisiaci článok Erotika a fekálie majú v Mozartových listoch popredné miesto Čítajte 

Súčasne Steven Marcus polemizuje s tým, či je pornografia vôbec literatúrou.

„Väčšina literárnych diel má začiatok, stred a koniec, väčšina pornografických diel naopak nie. Typický kus bude mať chabú zámienku pre úvod, ale len čo sa spustí, ide sa ďalej a ďalej a nikde sa neskončí,“ uvádza.

„Všetci muži sú v pornografii vždy a donekonečna potentní, všetky ženy oplývajú žiadostivosťou a neustále pretekajú šťavou. Všetci sú na všetko ochotní, nikto nikdy nežiarli, je nepatričné hovoriť o vzťahoch medzi ľudskými bytosťami, sú to len juxtapozície ľudských tiel, ich častí, údov a orgánov. Markíz de Sade to doviedol k logickému záveru a keď jeho orgie zahŕňajú konzumáciu výkalov a vraždu s kanibalským zámerom, len explicitne vyjadrujú smer, ktorým sa uberajú takmer všetky pornografické diela. Vnútri každého pornografa je dieťa revúce po prsníku, od ktorého ho odtrhli,“ píše Marcus.

Dobová pornografická literatúra sa dnes dá objaviť na antikvárnom trhu.

No ako nám potvrdil bratislavský antikvár Peter Uličný, ceny sa bežne šplhajú rádovo až do stoviek eur.

„Výskyt pornografickej literatúry na antikvárnom trhu je pomerne zriedkavý a ceny sú často beštiálne,“ približuje.

Kým v susedných Čechách vyšli v 20. a 30. rokoch minulého storočia viaceré diela klasikov žánru, pornografia ako typický produkt mestskej kultúry sa na rustikálnom Slovensku omeškala o niekoľko desaťročí. Jednou z prvých lastovičiek bola až pornografická básnická skladba Eva Ave od klasika Jána Smreka z roku 1942, ktorá parodovala ľúbostnú poéziu a jej explicitné sexuálne verše kolovali v strojopise.

„Pornografia si však vždy hľadala rôzne obskúrne chodníčky, ako sa dostať k zvedavým očiam, takže medzi pospolitým ľudom kolovali ručne písané a opisované šteklivé verše, texty a obrázky.“

Oslobodiť od predsudkov

Napriek tomu, že dnes s príchodom internetu môžeme mať pocit, že pornografia je niečo nové, nie je.

„Internet zmenil najmä dostupnosť, umožnil pohodlnejší prístup k oveľa väčšiemu množstvu komerčnej pornografickej vizualizácie, odsunul do úzadia knihy a časopisy. Ide tu však len o mediálnu premenu, nie premenu obsahu,“ konštatuje historička.

Pornografia sa iba zriedkakedy uchováva vo verejných inštitúciách. No napríklad výskum v Britskej knižnici umožnil vznik sekcie týchto titulov pod názvom Private Case, ktorá zahŕňa stovky kníh s erotickým, obscénnym, vulgárnym obsahom. Nachádzajú sa v nej aj tituly vydané Hartlebom.

Súvisiaci článok Kafka začmáral háklivé slová, otec Anny Frankovej vynechal z jej denníka intímne pasáže Čítajte 

Téme pornografie sa donedávna vyhýbali aj bádatelia. Podľa Kollárovej je to nesprávne.

„Hoci sa nám z tisícok pornografických kníh a obrázkov dodnes zachovalo len torzo, pornografiu v kultúrnych dejinách nemožno ignorovať. Jej skúmanie oslobodené od predsudkov a tabuizácie ukazuje, akú premenlivú a neprehliadnuteľnú rolu hrala v knižnom obchode a literatúre. Bola produktom fantázie v alternatívnom svete, v slobodných fiktívnych priestoroch ľudskej mysle,“ uzatvára.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 751
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 858
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 378
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 300
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 823
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 741
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 442
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 904
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 179
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 901
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 941
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 290
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu