Pred Superbowlom sa hovorilo, že Elon Musk vraj zaplatil 40 miliónov dolárov, aby v reklame počas finále americkej NFL poukázal na plytvanie verejnými prostriedkami, ktoré objavilo jeho Ministerstvo pre efektívnosť vlády (DOGE).
Nakoniec išlo len o hoax. Musk si skutočne zaplatil reklamu, no venoval ju propagácii svojej služby Starlink a jej partnerstvu so spoločnosťou T-mobile.
Z pohľadu kreatívy reklama nevyniká. Informuje, že sa obe spoločnosti spojili, aby jedinečným spôsobom rozšírili mobilné pokrytie. Ústrednými zábermi v reklame sú vesmír a planéta Zem - nič, čo by sme v reklamách ešte nevideli.
Muskova reklama nebola vtipná, zapamätateľná, nevystupovala v nej žiadna celebrita, aj keď trochu emócií mala.
Bola presným opakom toho, čo sa očakáva od najdrahšej reklamy na svete. Super Bowl zatiaľ nie je priestor pre vážne posolstvá, diváci sa chcú najmä zabávať. Práve polčasová šou programu priláka k obrazovkám aj tých fanúšikov, ktorí sa o šport nezaujímajú.

Reklamy zaberú takmer tretinu času
Najviac času zaberie športový zápas, vysielaniu reklám pripadne takmer tretina - okolo päťdesiat minút.
Okrem divákov na štadióne si šou v priamom prenose pozrie viac ako 120 miliónov ľudí pri televíznych obrazovkách, čo ju robí najsledovanejším programom v Amerike.
Tento rok sa cena reklamy počas polčasovej šou vyšplhala do neuveriteľných výšok. Tridsaťsekundový šot stál priemerne sedem miliónov eur, existujú zadávatelia, ktorí si ešte priplatili a tridsať sekúnd posolstva ich vyšlo na osem miliónov eur.
Šoty pred šou a po nej stoja približne o polovicu menej.
„Keď sa reklama urobí správne, Super Bowl zaručí tu najväčšiu pozornosť, akú môže značka dostať. Je to jeden deň v roku, keď ju chcú ľudia sledovať,“ povedal pre CNN Pedr Howard zo spoločnosti Ipsos.
Varuje však, že mnohé z týchto reklám „zmiznú takmer bez stopy“. Podľa prieskumu marketingovej a výskumnej spoločnosti viac ako polovica reklám získa menej ako jedno percento "zapamätateľnosti značky“. Howard to uvádza na základe prieskumu, ktorý realizovali medzi 1000 divákmi dvanásť hodín po skončení hry.

Investícia do reklamy odvysielanej počas Super Bowl je podľa odborníka na komunikáciu z Ipsosu o dlhodobom budovaní značky. Príkladom je reklama Budweiser a ich kone "Clydesdales", ktorá je najviac skloňovanou reklamou na Super Bowl medzi bežnými ľuďmi.
"Ľudia milujú nostalgiu a tešia sa na to, ako túto reklamu uvidia počas hry,“ uzatvára Howard.
Nostalgia, vtip, celebrity, ale aj AI
V reklamnej brandži sa niekedy až ironicky hovorí, že ak chcete zaujať, stavte na zviera, celebrity alebo deti. Mnohé značky (nielen) na Super Bowl rady spolupracujú so známymi tvárami. Niektoré z nich stavili na nostalgiu.
Do tejto kategórie patrí napríklad spoločnosť Hellmann´s. Zatiaľ čo minulý rok sa hitom stal šot s hovoriacou mačkou, ktorá namiesto mňaukania vyslovovala "mayo" (na tiktoku sa šírila vlna videí, s "hovoriacimi mačkami"), tento rok značka stavila na slávnu filmovú scénu zo snímky Keď Harry stretol Sally.
Sally (Meg Ryan) v identickej scéne v reštaurácii "zažíva" orgazmus, pretože ochutná majonézu Hellmann´s.
V pôvodnej scéne však nešlo o majonézu. Sally chcela Harrymu dokázať, že ako muž nedokáže odhadnúť, či žena orgazmus hrá, alebo nie.
Reklama od pivnej spoločnosti Stella Artois s Mattom Damonom a Davidom Beckhamom sa tento rok považuje za jednu z najlepších. Vtip je založený na tom, že David Beckham sa od svojich rodičov dozvie o stratenom dvojčati. Zistí, že jeho nový brat Dave Beckham (Matt Damon) hrá americký futbal a je rovnako slávny ako on.
Rovnako veselá je v závere šotu aj narážka na Bena Afflecka, ktorý sa opäť ocitol v reklame značky Dunkin’ Donuts. Ben Afleck však humor vracia, keď hovorí, že Dunkin Donuts si mali radšej zavolať Matta Damona.
Nie vždy sa reklama podarí. Zvláštne pôsobila exekutívou nákladná reklama od WeatherTech, výrobcu doplnkov do áut. V hlavnej úlohe hrajú štyri dámy, ktoré sa rozhodnú podniknúť road trip. Počas šotu, v ktorom naplno znie hit Born To Be Wild, celý čas rozmýšľate, kde sa podela pointa.
Matthew McConaughey sa spojil so značkou Uber Eats. Vo vtipnom šote herec vysvetľuje, že futbal bol vynájdený len na to, aby sa počas neho mohli predávať potraviny. V reklame sa objavia aj herec Kevin Bacon či speváčka Charli XCX.
Spoločnosť Meta spolu s Ray-Ban predstavila AI Meta okuliare, ktoré Kris Jennerovú, Chrisa Pratta a Chrisa Hemswortha doviedli do galérie umenia. Jeden z nich však zje umelecké dielo talianskeho umelca Maurizia Cattelana - banán v hodnote viac ako šesť miliónov dolárov.
Ako by to vyzeralo, ak by sme ľudí v minulosti chceli naučiť, že existujú webové stránky, ktoré si môžu sami vytvoriť, ukazuje reklama pre Squarespace. Zaujímavosťou je, že ju herec Barry Keoghan natáčal v rodnom Írsku.
Svoju úplne prvú reklamu na Super Bowl mala aj spoločnosť Open AI a jej ChatGPT. Šot postavili na myšlienke, že za všetkým pokrokom treba hľadať bodku. Čo bude ďalej, pýta sa hlas v reklame?
Hovorili sme o tom, že šoty na Super Bowl sú prevažne zábavné. Predsa sa nájde niekto, kto sa snaží okrem humoru doručiť hlbší význam. V tomto roku sa o to pokúsila značka Nike, ktoré sa na Super Bowl objavila po takmer tridsiatich rokoch. Na stanici Fox odvysielala reklamu, v ktorej hlavnými postavami sú ženy, čím podporila myšlienku žien v športe.
Zahanbiť sa nedal ani Google, ktorý promoval svoju službu Gemini. Reklama v ktorej otec hovorí o najlepších "pracovných momentoch a skúsenostiach v živote" patrí medzi najemotívnejšie z tohtoročnej prehliadky reklamných príbehov.
Rebríček najlepších reklám, okrem odborných marketingových magazínov a odborníkov na reklamu, zostavuje Admeter. Za najlepšiu reklamu hlasuje verejnosť.
Minulý rok na prvé miesto zvolili Arnolda Schwarzeneggera a jeho problematickú výslovnosť "Like A Good Neighbaaa" pre poisťovaciu spoločnosť State Farm. Počas písania článku hlasovanie Admeter ešte prebiehalo, tipy na tento rok však smerujú práve k nostalgickému spotu Hellmann´s alebo Budweiseru a ich "Clydesdales".