V čase, keď ešte nebol nezvládnuteľný alkoholik, nepomočoval sa v lietadle a nečelil viacnásobným obvineniam zo sexuálneho zneužívania, bol Gérard Depardieu jedným z pilierov francúzskej kinematografie. Podržal aj hlúpy film, alebo povýšil priemerný, ak v ňom dostal hoci i menšiu úlohu.
Vďaka nemu bola veľmi šarmantná komédia z roku 1991 Otec alebo milenec. Bol to nežný príbeh o otcovi s dcérou, ktorá už tak veľmi chcela, aby ju okolie vnímalo ako ženu, že na dovolenke pristal na jej hru a vydával sa za jej milenca.

V kinách to malo taký úspech, že o tri roky neskôr nakrútili Američania remake. Gérarda Depardieua si nechali v hlavnej úlohe a mladej Katherine Heiglovej dali hrať dospievajúcu tínedžerku, ktorej hra na staršieho milenca nepredvídateľne skomplikuje prvú veľkú lásku.
Dnes do databázy Netflixu pribudla francúzska verzia španielskej komédie, ktorá túto starú zápletku aj s miestom činu kompletne vykráda, akurát, že je v nej všetko opačne. Uvádza sa názvom Medové týždne s mamou.
Ona si to užíva, on je z toho na nervy
Lucas už bol zbalený na svadobnú cestu, keď mu snúbenica ušla spred oltára. Zlomené srdce bolí, no ešte je tu iný problém. Čo s tým zaplateným apartmánom na Mauríciuse?
Mama, starostlivá i súcitná, sa ponúkla, že pôjde s ním. A keď si vyhodnotila, že krajší výhľad na more dostanú vtedy, keď budú tvoriť iný ako bežný pár, donútila Lucasa predstierať, že sú manželia.
Vo verzii z roku 1991 mohli autori pracovať s tým, že zväzok sotva pätnásťročného dievčaťa so zrelým mužom budí na verejnosti pohoršenie. Dnes, naopak, nie je ničím špeciálnym, ak mladík tvorí pár so zrelou ženou, vo svetových veľkomestách je to dokonca trend.
Na kontroverznosti sa teda už v tomto prípade nedalo stavať, takže filmári si museli nájsť inú linku, ktorá by tvorila v príbehu napätie.
Komédia Medové týždne s mamou je skôr o tom, ako si staršia vydatá žena užíva prázdniny, aké so svojím manželom nikdy nezažila, a jej syn má z toho nervy, pretože si myslí, že mu robí hanbu.
Je žena, nielen matka
Michèle Laroque nemá vo svetovej kinematografii takú pozíciu, ako mal Gérard Depardieu. Na Slovensku ju zrejme veľa divákov podľa mena nepozná, v každom prípade, doma vo Francúzsku patrí medzi špičku.
Medové týždne s mamou
- Francúzsko, 2025, 93 min.
- Réžia: Nicolas Cuche. Scenár: Nicolas Cuche, Laurent Turner. Kamera: Jérôme Alméras. Hudba: Matteo Locasciulli.
- Hrajú: Rossy de Palma, Kad Merad, Michèle Laroque, Margot Bancilhon, Gilbert Melki, Julien Frison, Jake Francois.
- Premiéra na Netflixe: február 2025.
Jej postava v sebe spája niekoľko hereckých polôh naraz a ona medzi nimi elegantne prechádza. Raz je starostlivou mamičkou, raz manželkou prepadajúcou jemnému smútku, že z jej manžela sa stal usadený muž bez zmyslu pre romantiku, a raz ženou, ktorá ešte nemá v úmysle starnúť a rezignovať na dobrodružstvo.
Komédia, ktorú nakrútil režisér Nicolasa Cuche, má zmysel predovšetkým vďaka nej.
Dovolenkové dni zaťažené hádkami a napätím sa snaží využiť na to, aby synovi vysvetlila, že nie je iba doplnkom v jeho živote, alebo doplnkom jeho otca. Je svojbytnou ženou, s osobnosťou, schopnosťami, túžbami, potrebami a vlastnou predstavou o tom, aký by jej život mal byť.
Ja viem o tebe všetko, ty o mne nevieš nič, hovorí mu. Nikdy si ma nespoznal a nikdy si sa ma nespýtal, ako sa mám.
Veľa mám sa v nej zrejme spozná. A možno nejaká z jej výčitiek zarezonuje aj v ušiach mladých mužov, čo sa nedokážu poriadne osamostatniť, vyrásť a byť dospelí.
Depardieu a jeho vzor
Výstižné komentáre, ktoré charakterizujú neraz komplikované vzťahy medzi matkami a ich deťmi, sú však v záplave lacného humoru v menšine.

Aj Francúzi, známi ako majstri duchaplných komédií, sa niekedy utiekajú k situačným gagom s fekáliami a feláciami – a toto je tiež taký prípad.
Ak sa teda Medové týždne s mamou v niečom približujú k Depardieuho štandardu, tak to nemá nič spoločné s filmovým umením, ale len s jeho súčasným životným štýlom a vulgárnym vystupovaním na verejnosti.
To nie je nič, s čím by sa museli chváliť.