SME

Holuby vnímam ako absurdné symboly mieru, hovorí ukrajinská umelkyňa Sadovenko

Od svojho príchodu vystavuje nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Oksana Posledné tri roky žije a tvorí v Bratislave. Je čerstvou absolventkou Vysokej školy výtvarných umení (VŠVU).Oksana Posledné tri roky žije a tvorí v Bratislave. Je čerstvou absolventkou Vysokej školy výtvarných umení (VŠVU). (Zdroj: Jozef Jakubčo/SME)

BRATISLAVA. Holub je zviera, ktoré si často nevšímame, no skrýva v sebe množstvo symboliky a mytológie. Okrem toho je odolný, dokáže sa adaptovať aj v tých najťažších podmienkach. Pre ukrajinskú vizuálnu umelkyňu Oksanu Sadovenko je to fascinujúci tvor. Holuby ju ako téma sprevádzajú už niekoľko rokov.

„Prostredníctvom holubov som napríklad spoznávala svoje rodné mesto,“ hovorí Sadovenko. V Kyjeve sledovala aj opustené holubníky na sídliskách, ktoré tam boli vybudované ako odkazy na holubice mieru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred začiatkom ruskej invázie tvorila veľkú časť jej života práca s deťmi. Spolupracovala s kultúrnymi organizáciami a doteraz je pedagogičkou kyjevskej Art4kids, kde pracuje online.

Nikdy si vraj nevedela predstaviť, že by žila a pôsobila inde ako v rodnom Kyjeve. Vždy bola hrdá na to, že je Ukrajinka. No prišla ruská invázia a ona musela domov opustiť.

Súvisiaci článok Som v krajine, ktorá mi veľmi pomáha, no nemám v nej minulosť, hovorí speváčka Mila Medvedovska Čítajte 

„Pre nás, pre všetkých Ukrajincov a Ukrajinky, to začalo už v roku 2014, keď veľa ľudí na východe Ukrajiny stratilo svoj domov. Ale neverila som, že Rusko zájde až tak ďaleko. Stále mi to príde ako zlý sen,“ hovorí.

Posledné tri roky žije a tvorí v Bratislave. Je čerstvou absolventkou Vysokej školy výtvarných umení (VŠVU) v Bratislave, od svojho príchodu vystavuje nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

SkryťVypnúť reklamu

Neviditeľné holuby

Keď prišla vojna, spoločne s mamou Ukrajinu opustila. Zamierila na rezidenciu do bratislavského kreatívneho a kultúrneho centra Nová Cvernovka. V ňom dostali spoločne s mamou aj ubytovanie, kde bývajú aj teraz. „Spoznala som tu úžasnú komunitu, ktorá poskytla pomoc viacerým Ukrajincom a Ukrajinkám, aj teraz aktívne podporujú Ukrajinu,“ rozpráva s tým, že ju dojalo, koľko dobrovoľníkov a ľudí podporilo jej krajinu a ľudí na úteku.

Sadovenko sa chcela hneď po príchode zapojiť do umeleckého a kultúrneho života na Slovensku a porozumieť mu. Všimla si prácu umelca Petra Bartoša, ktorý podobne ako aj ona pracoval s témou holubov. Dozvedela sa o VŠVU, kam ju pozval kamarát na prednášky pre verejnosť.

„Keď som do nej vstúpila, v momente som vedela, že tam chcem študovať,“ opisuje. Teší ju, že škola podporuje Ukrajinu: po vypuknutí invázie VŠVU prijala viacerých ukrajinských študentov a študentky, škola navyše spolupracuje s viacerými ukrajinskými vysokými umeleckými školami v Charkove, Kyjeve, Ľvove.

SkryťVypnúť reklamu

Sadovenko študovala na VŠVU magisterský program maliarstvo v ateliéri 3AEM pod vedením Rastislava Sedláčika a Mateja Fabiana, kde získala podporu a tvorivé zázemie. „Štúdium bolo veľmi inšpiratívne. Okrem toho, že som čerstvá absolventka, na škole pracujem na oddelení podpory a poradenstva. Môžem tak poradiť a byť prínosnou ukrajinskému študenstvu a ľuďom, ktorí sa o školu uchádzajú,“ hovorí.

Mier, aj mytológia

Maľbu vníma ako najdôležitejšiu vec vo svojom živote a preto sa práve cez ňu snažila spoznať Slovensko. Okrem Bartoša ju zaujala napríklad tvorba Stanislava Filka a Júliusa Kollera. Stali sa jej obľúbenými výtvarníkmi.

Na svojich dielach pracovala intenzívne a snažila sa získavať spätné väzby od svojho okolia. „V téme holubov som pokračovala. Išlo o detailné pozorovanie a urbanistické vnímanie. No začala som sa zamýšľať nad holubom ako absurdným symbolom mieru, anti-utópii,“ opisuje Sadovenko. Zdá sa jej totiž absurdné, že prorusky orientovaní ľudia v súvislosti s jej krajinou skloňujú pojem mier, no na Ukrajine práve Rusko vedie vojnu.

SkryťVypnúť reklamu

„S holubmi sa spája množstvo symboliky. Nielen s mierom, ale aj s vierou, keďže aj Duch svätý bol často zobrazovaný ako holub. Preto sa mi páči pracovať s objektom, ktorý má takú presýtenú symboliku,“ hovorí s tým, že na Ukrajine sa holubica mieru znázorňovala veľmi často.

„Bola som prekvapená, že na Slovensku vnímate holuby aj inak, dokonca som sa dozvedela, že sa o vás hovorí ako o národe holubičom. Viacero vašich veľkých umelcov do svojej tvorby zakomponovalo holuby, čo ma potešilo,“ zamýšľa sa. S holubmi spája aj témy sna, nádeje, utópie a lietania.

„Svet sa konečne dozvedá, že si Rusko privlastnilo mnohých ukrajinských umelcov. Napríklad Volodymyra Tatlina všetci vnímali práve cez ruskú avantgardu. Teraz si svet uvedomuje ukrajinskú strany jeho tvorby. V New Yorku sa koná výstava o jeho kyjevskom období,“ rozpráva. Tatlin, ktorý je považovaný za inovatívneho vizionára, je známy Letatlinom: lietajúcim strojom, ktorý mal znázorňovať ľudský, okrídlený mechanizmus.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpiroval sa pritom vtákmi, harmóniou prírody. Študoval krídla vtákov, dokonca aj tie holubie, chcel pochopiť lepšie ich štruktúru. „To ma tiež inšpirovalo pri mojej práci,“ vysvetľuje.

Krídla rozprestrené široko a pohľad upriamený do budúcnosti

Sadovenko sa holubom venovala aj vo svojej diplomovej práci Phantasmagoria Pigeonland, za ktorú získala vlani cenu rektorky VŠVU. Tvorili ju veľkoformátové maľby na papieri, plátne aj sochy.

„Holuby vo Vašich dielach predstavujú veľké množstvo symbolov a odkazov viazaných na každodenný život, ale aj mnohé mýty a mytologické posolstvá. Vidím v nich aj veľké množstvo politických kontextov. Váš rukopis je výrazný a expresívny, nezostávate len v hraniciach maľby, ale prekračujete ju smerom k objektom a performanciám,“ uviedla rektorka Bohunka Koklesová s tým, že jej krídla „sú rozprestreté veľmi široko a Váš pohľad je upriamený smerom do budúcnosti“.

SkryťVypnúť reklamu

Sadovenko mala sólo výstavy v bratislavskej Staromestskej galérii Zichy, v galérii Jána Koniarka v Trnave či v Galérii mesta Blansko v Česku. Bola súčasťou skupinovej výstavy troch ukrajinských maliarok v bratislavskej galérii White & Weiss. Jej tvorba bola prezentovaná aj na ďalších skupinových výstavách v Prahe či v belgickom meste Mechelen.

Za svoje najlepšie dielo považuje dielo Holuby v postieľke, ktoré symbolizuje bezpečie. Má aj diela, ktoré ovplyvnila vojna. Napríklad obraz opusteného zničeného domova, ktorý tiež považuje za jeden zo svojich najsilnejších.

Na výstave v Mechelene sa spojila s viacerými ukrajinskými umelcami a umelkyňami, aj s tými, ktorí našli útočisko v iných častiach sveta a vystavovali spoločne s ňou. „Bolo pre mňa dôležité, že sme súčasťou ukrajinskej kultúry a belgické publikum sa prišlo na naše práce pozrieť,“ povedala Sadovenko.

SkryťVypnúť reklamu

Pestrá, vitálna a slobodná

So Slovenskom za tri roky cíti určitú spätosť. „K vašej krajine cítim lásku. Snažila som sa ju pochopiť prostredníctvom umenia a vašich dejín. Vaši umelci boli v časoch normalizácie veľmi odvážni, tvorili a nebáli sa. Je to pre mňa veľmi silné,“ konštatuje Sadovenko.

„Nevedela by som si predstaviť, že by som šla do inej krajiny, veľmi sa mi tu páči. Ste skvelí, silní ľudia. Zároveň rovnako ako aj my na Ukrajine, ste mali skúsenosť s komunizmom a totalizmom,“ pokračuje.

Mrzí ju, do akého rozkladu sa dostávajú slovenské kultúrne inštitúcie, ktoré boli na medzinárodnej úrovni. Sama mala skúsenosť so Slovenskou národnou galériou. „Bola som veľmi pyšná, že som mohla v SNG pracovať ako externá lektorka na ukrajinskej výstave V oku búrky, ktorá sa konala v lete 2024. Galéria mala naozaj svetovú úroveň a každý člen tímu dal do práce svojej srdce,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Má pocit, akoby sa vracala normalizácia. No zároveň oceňuje, ako sa kultúrna scéna vie postaviť proti neprávosti, čo ukazujú aj zamestnanci SNG. „Aj keď sú ľudia, ktorí sú zaslepení propagandou, väčšina vašej spoločnosti sa postaví za správnu vec. Ukazujú to mnohí vaši umelci a umelkyne, ktorí sa neboja. Ste naozaj úžasný národ a cítim k vám obrovskú vďačnosť,“ uzatvára.

Vojna na Ukrajine

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 790
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 430
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 299
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 207
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 112
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 238
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 093
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 987
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 366
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 799
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 337
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 946
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 175
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu