SME

Brutalista je paralelou príbehu slovenského architekta. Ten také šťastie nemal

Film vzbudil záujem o modernú architektúru.

Adrien Brody vo filme Brutalista. Je nominovaný na Oscara za najlepší mužský herecký výkon.Adrien Brody vo filme Brutalista. Je nominovaný na Oscara za najlepší mužský herecký výkon. (Zdroj: Cinemart)

Celovečerný, viac ako tri a pol hodinový film Brutalista, získal už niekoľko prestížnych cien a desať nominácii na Oscara. Je na najlepšej ceste stať sa najlepším filmom roka.

Ozývajú sa hlasy, že táto epická snímka s Adrienom Brodym v úlohe talentovaného architekta Lászla Tótha s maďarsko-židovskými koreňmi, má niekoľko slabín.

Napriek snahe o autentickosť obdobia, snímka zlyháva v realistickom podaní profesie architekta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"László je zobrazený stereotypne ako osamelý génius, čo nie je pravda, pretože práca architekta je kolektívna. Čo je to za nápad, aby niekto navrhoval komunitné centrum a kaplnku a inšpiroval sa pritom koncentračným táborom? Nehovoriac o tom, ako nezmyselne uprostred ničoho stojí komunitné centrum pre ľudí," zaznieva napríklad v podcaste Why the Brutalist is a Terrible Movie.

SkryťVypnúť reklamu

Odborník na architektúru Martin Zaiček k filmu nie je až taký kritický.

"Veľkolepú snímku netreba brať ako kroniku architektúry, je to predovšetkým vymyslený emotívny príbeh architekta, ktorý uteká po prežití holokaustu do Ameriky v nádeji za lepším životom," hovorí Zaiček.

Súvisiaci článok Postavil takmer polovicu Bratislavy a skoro sme naňho zabudli. Weinwurmov osud je záhada (rozhovor) Čítajte 

Zopár prepojení s reálnou architektúrou sa vo filme črtá.

"Vnímam napríklad paralely so životmi architektov tých čias. Mnohí mali židovský pôvod a nemali to ľahké. Veľa som počas pozerania myslel napríklad na Friedricha Weinwurma, výnimočnú osobnosť slovenskej architektúry, ktorý sa na rozdiel od Lászla Tótha skončenia nadvlády nacizmu nedočkal," konštatuje popularizátor architektúry.

Takmer zabudnutý architekt

"Vo Viedni, Budapešti, Bratislave, ale aj na území súčasného Česka, tvorili v tom čase najvýznamnejší architekti tých čias a do architektúry aplikovali progresívne myšlienky európskych centier ako bol Bauhaus či funkcionalizmus," vysvetľuje Zaiček. Mnohí emigrovali pred druhou svetovou vojnou.

SkryťVypnúť reklamu

Friedrich Weinwurm bol najvýznamnejším predstaviteľom slovenskej modernej avantgardy medzi dvoma svetovými vojnami. Odborníci architektúry ho prirovnávajú k takým osobnostiam ako boli Emil Belluš či Dušan Jurkovič.

"Weinwurmove nápady sa počas medzivojnového obdobia na Slovensku velebili ako revolúcia. Postavil takmer polovicu Bratislavy, no veľkého uznania sa nedožil," hovorí pre SME Henrieta Moravčíková, odborníčka histórie architektúry, o významnej osobnosti napísala monografiu.

Friedrich Weinwurm navrhol napríklad kúpele Grössling v Bratislave, ktoré dnes prechádzajú rekonštrukciou. Od roku 1924 spolupracoval s architektom Ernstom Wiesnerom, ktorý pôsobil v Brne, ale podarilo sa mu utiecť do Británie, kde po vojne pôsobil ako architekt. A aj s Ignácom Vécseinym, s ktorým si založili projektovú kanceláriu. Vécseiny bol neskôr s manželkou deportovaný do Osvienčimu.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločne navrhli množstvo stavieb, tvár Bratislavy zmenili najmä postavením sociálnych bytov Unitas a Nová doba.

„Weinwurmove bytovky predstavovali kultúrny skok. Bytovky pre robotníkov predtým vyzerali ako ubytovne, celá rodina bývala v jednej izbe, nemala vlastné hygienické zariadenia, ani tečúcu vodu, ústredné vykurovanie. Prvýkrát prišla moderne vybavená bytovka, boli tam sušiarne, práčovne, v Unitas dokonca knižnica. Odborná verejnosť v tom videla revolúciu, niečo nevídané, sociálny experiment," vysvetľuje Moravčíková unikátnosť Weinwurmovej tvorby.

V čase sľubne rozbehnutej kariéry musel Weinwurm s architektúrou skončiť. Ako Žid stratil počas Slovenského štátu právo na prácu, k perzekúcii prispelo aj ľavicové zmýšľanie.

Weinwurm napriek svojmu výraznému talentu nebol taký známy ako Belluš či Jurkovič. Podľa Moravčíkovej je dôvodom aj jeho zmiznutie.

SkryťVypnúť reklamu

"Z dokumentov vyplýva, že bol odvedený do tábora v Novákoch, odkiaľ sa mu podarilo utiecť. Nevieme, čo bolo potom," konštatuje odborníčka, ktorá po živote architektka pátrala v archívoch.

Inšpirácia velikánmi ako Breuer

Vráťme sa však k filmu Brutalista. Aby sa autori scenára Brady Corbet a Mona Fastvold vyhli akémukoľvek prekrývaniu so skutočnými postavami, radili sa s historikom architektúry Jeanom-Louisom Cohenom (zomrel v roku 2023, pozn. red.). Chceli sa uistiť, že žiaden architekt povojnového obdobia nemá rovnaký príbeh ako László.

To neznamená, že neexistuje paralela medzi Lászlóom a osobnosťami architektúry a dizajnu, ktorí v tom čase patrili k priekopníkom modernej architektúry a dizajnu.

Súvisiaci článok Herec Pearce pre SME: Poznačila ma postihnutá sestra a otec, ktorý zahynul, keď som bol chlapec Čítajte 

Spomínajú sa mená veľkých osobností, ktorí pôsobili v USA, aj v Európe: Paul Rudolph, Ernő Goldfinger, Louis Kahn či Mies Van der Rohe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšie spájajú Tótha s Marcelom Breuerom. Podobne ako László Tóth, aj Breuer sa narodil v Budapešti. Pod vedením Waltera Gropia (zakladateľa Bauhausu) sa jeho talent rozvinul pri štúdiu Bauhausu vo Weimare. A podobne ako filmová postava, aj Breuer je nútený z Európy utiecť.

Ikonickou je Breuerova stolička Wassily alebo kresielko Cesca. Vo filme László Tóth vystaví do výkladu moderný nábytok z rúrkovej ocele. Je úplne odlišný, aký ponúka v obchode jeho bratranec. K čomu sa hodí, pýta sa ho bratrancova partnerka.

Zariadenie, ktoré vytvoril, pripomína dizajn, ktorého priekopníkom bol práve Marcel Breuer. Elegantný, nadčasový, jednoduchý, funkčný, a z úplne nového materiálu - ocele. Aktuálny aj dnes.

Brutalista navrhol stavbu, ktorá nikdy nestála

"Brutalista nie je iba o sugestívnom, mnohokrát surovom príbehu, ale aj narážkou na brutalistický štýl architektúry," vníma názov filmu ako slovnú hračku Martin Zaiček. Moderný štýl reprezentujú masívne a strohé budovy zo surového betónu - béton brut.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločenské centrum navrhoval László v štýle brutalistickej architektúry.

Je to monumentálna masa z betónu, ktorá sa týči na kopci vo východnej Pennsylvánii. Zvonka je fasáda strohá, vnútorné priestory napriek výške tmavé a úzke. Jediné svetlo preniká dovnútra cez strechu, aj to iba rezom v tvare kríža. Odráža sa v rovnakom obraze na mramorový oltár.

Súvisiaci článok Nikto síce nekričí My sme tu doma, ale v Brutalistovi to aj tak počuť Čítajte 

Napriek týmto subtílnym lúčom, je to vítaný záblesk, ktorý prináša úľavu po tom, ako ste sa prechádzali iba tmavými chodbami umiestnenými väčšinou v podzemí.

Stavba, ktorú stavia architekt a o jej vzhľad, sa sporí s mecenášom, má reálne kontúry, avšak v snímke sa vôbec neobjaví. Maximálne jej časť.

Keď sa diváci pýtali režiséra a scenáristu Bradyho Corbeta, či by mohli stavbu navštíviť, odpovedal, že nie. Veľká časť z toho, čo môžu diváci vidieť nie je skutočné. "A to, čo sme postavili, sme aj zničili," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba stála 10 miliónov dolárov (suma patrí k tým nižším pri svetovej produkcii filmov), preto si nemohli dovoliť nechať ani takmer trojmetrový dlhý model.

Podľa magazínu je to výsledkom jedného z mnohých filmových trikov, ale aj šikovnej produkčnej dizajnérky Judy Becker.

Sám scenárista priznáva, že ho inšpirovala kniha Hilary Thimmeshovej o Marcelovi Breuerovi a jeho benediktínskom kláštore Saint John's Abbey v Minnesote.

Pre produkčnú dizajnérku to bola zasa synagóga v Scarsdale v New Yorku, ktorá mala tvar Dávidovej hviezdy a impozantná fasáda múzea na Madison Avenue v New Yorku.

Najťažším orieškom bolo pre Judy Becker vymyslieť, ako začleniť do stavby imagináciu koncentračného tábora. Inšpirovala sa americkým umelcom, majstrom svetla Jamesnom Turrellom.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Považovali ich za pomocníkov režimu. Architekti verili, že príde obdobie rozumu, bola to však ilúzia Čítajte 

Prepojenie komunitného centra s koncentračným táborom, čo bolo terčom kritiky v spomínanom podcaste, bolo ale pre scenár mimoriadne dôležité. Pre hlavného hrdinu symbolizoval ťažké podmienky, ktorými si aj s manželkou v tábore prešli.

New York Times vtipne poznamenal, že Brutalista je o architektovi, ktorý vykúzli neexistujúcu veľkolepú budovu. Ale najväčším filmárskym počinom bolo ukázať divákom uveriteľnú budovu, bez toho, aby vôbec existovala.

Zdá sa, že sa to tvorcom podarilo. A tiež dokázali vzbudiť záujem o architektúru. Vyhľadávanie informácii o brutalistickom štýle stúplo po uvedení filmu do kín, prezrádzajú to internetové vyhľadávače.

"Paradoxne vo filme až toľko architektúry divák neuvidí. Na to odporúčam nedávny dokument Architektúra ČSSR 58 - 89", konštatuje Zaiček.

SkryťVypnúť reklamu

Vzťah s mecenášom je dôležitý aj dnes

Spoločenské centrum si u Lászlóa objednal bohatý Harrison Lee Van Buren (Guy Pearce). Vie, že architekt má talent a dokáže mu navrhnúť výnimočnú stavbu, čo by snobskému a dobre vyzerajúcemu priemyselníkovi mohlo priniesť obdiv a uznanie.

Problémy vo vzťahu nastanú, keď sa stavba nejde podľa plánu, predražuje sa a najmä - architekt ju stavia podľa vlastných predstáv. Mramor je pre Van Burena prijateľnejší, pretože pôsobí luxusnejšie, na rozdiel od strohého betónu.

Vzťah sa zhoršuje natoľko, že v istom momente sa architekt rozhodne financovať stavbu z vlastných prostriedkov.

"Neviem, či táto línia príbehu by vyzerala takto aj v skutočnom svete, ale vzťah architekta a klienta je dôležitý aj dnes," hovorí Zaiček.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre konečný výsledok a spokojnosť nie je nič dôležitejšie ako porozumenie medzi oboma stranami," uzatvára odborník.

Len tak môže podľa Zaička vzniknúť vydarená architektúra, ktorá je zároveň silnou výpoveďou bez ohľadu na plynutie času.

Oscary 2025

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 119
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 176
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 360
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 074
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 588
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 349
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 162
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 36 953
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 22 058
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 644
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 516
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 582
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 428
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 785
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 536
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu