Reality šou ako súčasť popkultúry sa na obrazovkách objavuje v každej vysielacej sezóne. Existujú rôzne typy takýchto zábavných formátov, ktoré majú svoju stabilnú divácku základňu. A preto televízie radi stavajú na osvedčený formát a vysielajú ich opakovane, len ponuku rozšíria o nové série.
Survivor, Love Island, Love is blind, Perfect Match. Na Slovensku najčastejšie sledujeme súťažiacich na Farme, pri chudnutí, ďaleko v exkluzívnom hoteli pri mori. Markíza v súčasnosti vysiela už tretiu sériu Ruže pre nevestu, kde si charizmatický ženích, tentoraz Rasťo, vyberá z dvadsiatich krásnych žien.
Pre niektorých je to výborný formát, pre iných hriešne potešenie pri zatvorených dverách. Hanbia sa nahlas povedať, že si Ružu pre nevestu či Farmu radi zapnú po náročnom dni.
Prinášame vám pár tipov na zahraničné reality šou a súťaže, ktoré sú iné. Tiež sú to nenáročné zábavné šou so všetkými prvkami reality, ale povedzme, že ponúkajú aj niečo navyše.
Blown Away - keď súťažia umeleckí sklári
Nemusíte toho veľa vedieť o fúkaní skla, aby ste si so záujmom pozreli kanadskú reality súťaž, v ktorej desať sklárskych umelcov súťaží o finančnú výhru.
V princípe je to podobný formát ako mnohé súťaže o varení či pečení, akurát tu namiesto pečenia či varenia súťažiaci vytvárajú umelecké dielo zo skla. Priamo v sklárskej dielni, spotení od tepla, sledujúc každý detail.
Stačí jeden zlý pohyb a dielo sa rozpadne na milión kúskov.
V každej epizóde dostanú súťažiaci zadanie, aby vo vopred stanovenom limite vytvorili umelecké dielo. Porota následne hodnotí výtvor na základe troch kritérií - podľa dizajnu, kreativity a technickej zručnosti.
Víťazný súťažiaci je vymenovaný za „Best in Blow“, teda najlepšieho umelca epizódy a ten, kto od poroty získal najnižšie hodnotenie, odchádza domov.
Na podobnom princípe je založená aj šou, kde súťažiaci tvoria mejkapy a masky, alebo sa prezentujú ako kreatívni a nádejní módni návrhári, čo ich mnohokrát katapultuje do sveta módy a šoubiznisu.
Niet na nehnuteľnosť v Paríži, obzvlášť keď ju predáva rodina Kretz
Televízia Joj už niekoľko rokov v nedeľu úspešne vysiela reláciu, v ktorej Vladimír Voštinár hľadá pre záujemcov správne bývanie. Všetci diváci pri obrazovkách zákonite nemusia hľadať nehnuteľnosť, a predsa reláciu pravidelne sledujú. Formát patrí stabilne k najsledovanejším programom v nedeľu.

Aj v reality show The Parisian Agency ide o predaj realít. Akurát tu sa predávajú tie najluxusnejšie nehnuteľnosti zariadené poprednými dizajnérmi či architektmi, o ktorých môžeme mnohí len snívať.
A to je dôvod, prečo vyhľadávame reality šou o bývaní - pri honosných interiéroch zabúdame na vlastné problémy a ponárame sa do nedosiahnuteľného sveta luxusných nehnuteľností.
Vo formáte The Parisian Agency začnete snívať celkom ľahko, pretože predaj sprostredkúva mimoriadne sympatická rodina Kretzovcov. Generálnym riaditeľom je Olivier Kretz a jeho manželka Sandrine. Manželia si (v reálnom živote) realitnú agentúru založili v roku 2007 a postupne do nej začlenili aj svojich troch synov Martina, Valentina aj Louisa. Je predpoklad, že časom sa k nim pridá aj najmladší Raphael.
Práve sympatická rodina je okrem atraktívnych realít lákadlom celej šou. Tvorcom sa podarilo aj cez obrazovku sprostredkovať nenútenú, priateľskú a glamour atmosféru ich rodinného života. Sympaticky pôsobí aj babka, ktorá rada kontroluje rodinu. Je s ňou aj kopec zábavy, najmä keď jej vnuci s jej dovolením vytvoria profil na online zoznamke.
Sympatická rodina, príťažliví mladíci, humor, krásne byty, domy a usadlosti. Ak si to môžete dovoliť, odporúčame, na koho sa obrátiť.
Každý si zaslúži lásku - Love on the Spectrum
Aj hendikepovaní ľudia s rôznymi formami autizmu. Problém je, že mnohokrát majú problémy so zoznamovaním a hľadaním romantických vzťahov.
Autizmus často ovplyvňuje schopnosť porozumieť a používať neverbálnu komunikáciu, ako sú gestá, mimika a tón hlasu. Majú ťažkosti s udržiavaním očného kontaktu, môžu mať problémy s rozpoznávaním emócií, čo im sťažuje možnosť hlbšieho zoznámenia.
Presne tieto pocity veľmi autenticky ukazuje šou Love on the Spectrum na Netflixe. Tu nejde o to, aby niekoho vyhodili, nikto tu nesúťaží, nevypadáva z hry. Nikoho tu nezosmiešňujú, nevyraďujú, neuprednostňujú. Je to láskavá šou, ktorá ukazuje rôzne podoby randenia a vzťahov autistických párov: prvé rande, sociálne interakcie, komunikácia a emocionálne prežívanie.
Aj keď sa našli kritici, mnohí odborníci, dokonca aj tí, ktorí sami trpia autizmom sa stotožňujú s tým, že relácia ukazuje ľudskosť a zraniteľnosť autistov a prispieva k ich lepšiemu pochopeniu.
Cestopis, v ktorom zachraňujú reštaurácie
Gastronómia je vďačná téma. V reality šou sa to hmýri rôznymi tipmi od pečenia tort na vybrané slávnosti, napodobňovania reálnych predmetov (Is it cake?), cez vysoké umenie z čokolády (School of Chocolate), Masterchef pre veľkých, pre detské talenty, Hell´s Kitchen Gordona Ramsaya, ktorý pomáha vzchopiť sa zanedbaným a neprosperujúcim reštauráciám.
Aj na Slovensku radi sledujeme Martina Nováka v šou Na Nože! ako sa snaží pomôcť zanedbaným gastroprevádzkam. Podobnú myšlienku zvolili aj autori série Restaurants on the Edge.

Traja odborníci od gastronómie až po dizajn si vyberajú podniky, ktoré sa dlhodobo nachádzajú v problémoch. Je jedno, či ich navštívia v Slovinsku, na Havaji, vo Fínsku alebo v Karibiku, všetky majú okrem problému s hľadaním zákazníkov aj niečo výnimočné - atraktívnu polohu v centre, neuveriteľný výhľad na oceán alebo to, že sídlia v nádhernej starej stavbe.
Experti prišli, aby im pomohli pred krachom. Zostavia pre nich najlepšie menu, vytvoria nový vizuál, pričom sa inšpirujú lokálnym prostredím.
Šou si vychutnáte nielen vďaka gastronómii, peknému dizajnu, spoznáte miestne chute, kultúru, ale aj prostredie navštívenej krajiny.
Restaurants on the Edge je nielen gurmánskym, ale aj cestovateľským zážitkom.
Keď klamanie je stratégiou hry
Jednou z najaktuálnejších noviniek, ktoré v súčasnosti hýbu svetom reality šou, sú určite The Traitors. Prvýkrát ich vysielali v Holandsku v roku 2021, odvtedy sa dostala k divákov vo viac ako tridsiatich krajinách na svete. Dokonca aj na Slovensku.
Na obrazovky ju uviedla minulý rok televízia Joj v spolupráci s českou Primou. A zatiaľ čo sa v susedných Čechách reality šou ujala, na Slovensku o ňu záujem nebol. Minimálne nie v lineárnej televízii.
Prima momentálne pripravuje druhú sériu.
V šou nejde o lásku a už vôbec nie o priateľstvá, aj keď to nie je vylúčené. Hra sa odohráva na zámku a na začiatku sú súťažiaci rozdelení na „Verných“ a „Zradcov“. Za normálnych okolností by sme povedali, že cieľom hry je, aby Verní vyhrali a zbavili sa Zradcov. Ale o to v šou Zradcovia vôbec nejde.
Tu každý hrá za seba a klamstvo je základnou súčasťou hry. Zabudnite na to, ako morálne na vás pôsobili rodičia, ktorí prízvukovali, že s pravdou ďalej zájdete. V tejto hre to neplatí.
Najväčšia zradkyňa v Česku, ktorá nakoniec obalamutila všetkých, sa na hru pripravila ešte pred jej začiatkom tak, že sa prefarbila na blond, aby ju považovali za „nevinného anjela“. Nehovoriac o tom, že párkrát zdôraznila, že hovorí pravdu a odprisahala to na smrť svojho deduška.
To, že sa snažíte odhaliť, kto je Zradca, vnáša do vzťahov napätie. Hráči sa veľa rozprávajú, presviedčajú navzájom, používajú rôzne stratégie a taktiky, aby dosiahli, že ich nik neodhalí a nepôjdu nakoniec predčasne domov.
Práve tento spôsob hry vnáša do šou psychologický rozmer, kde hráči musia analyzovať správanie ostatných a odhaľovať ich skryté úmysly. V Česku sa súťažiaci do hry tak ponorili, že jeden z nich v istom momente označil kolegu za herca Pavla Lišku a chvíľu ho nik nedokázal presvedčiť, že to tak nie je.
Nie nadarmo zahraničné médiá označujú túto šou za výborný sociálny experiment.