SME

Držať sa v šachu vlastnej neistoty

Tanečné predstavenie Držitelia kladie publiku veľa otázok.

Ona, on a ich vzťahy v projekte Držitelia.Ona, on a ich vzťahy v projekte Držitelia. (Zdroj: Bara Podola)

Ako veľmi sme schopní/é spochybňovať všetko, čím sme? Kedy už ide viac o nezdravú než konštruktívnu sebakritiku? V čom všetkom vieme byť otrokmi samých seba? Kde sa končí tichá akceptácia prospešných kompromisov a kde sa začína pohodlná pasivita? Podobnými myšlienkami sa zaoberá najnovšie dielo Držitelia súboru Jedným dychom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti voľby

Postupne vchádzame do sály a pritom nevedomky vstupujeme do konverzácie s priestorom i so samým sebou. Premiéra sa uskutočnila v Štúdiu 12, ktoré je špecifické svojimi architektonickými dispozíciami. Vidíme vyvýšené pódium zakliesnené medzi dvoma stĺpmi, hľadisko sa rozprestiera po oboch dlhších stranách javiska. Niektoré časti scény však pre stĺpy zostávajú trochu skryté.

SkryťVypnúť reklamu

Prázdne stoličky v prítomnosti prázdneho pódia. Ide o akési „iné“ teritórium, do ktorého nie sme pozvaní, môžeme ho však skúmať pohľadom z diskutabilnej blízkosti. Odkiaľ presne, je už však na nás, máme možnosť voľby.

Ako samotná režisérka diela Veronika Malgot uviedla: „Myslím si, že divák by si mal vystavať svoj vlastný svet okolo toho, čo mu ja ponúknem. Držanie sa – všetko sa drží všetkého – my všetci sa držíme na tejto zelenej ploche symbolizujúcej svet. Zelená ako planéta Zem, niečo živé, organické, no trochu aj toxické. Plány lietajú jeden nad druhým. Nie je nevyhnutné, aby bolo všetko dešifrované. Som za prítomnosť a existenciu mnohých interpretácií.“ A teda sme tu – našou úlohou je rozhodnúť sa a vybrať si stranu, sedadlo, pozíciu –, zvolili sme. Sediac oproti sebe hypnotizujeme neznámo v strede medzi nami. Čakáme.

SkryťVypnúť reklamu

Rázny príchod a silný „beat“. Dvaja, ona (Barbora Janáková) a on (Michal Heriban), vyskakujú na vytýčené územie – javisko potiahnuté zeleným baletizolom. Vzpriamene stoja v zvláštnych, umelých odevoch, ktoré sa javia genericky a nepohodlne (obopínajú postavy performerky a performera brániac im vo voľnom pohybe).

Začína sa prológ. Scéna je presiaknutá rôznymi typmi náznakov. Využívanie vizuálnych prvkov (scéna, kostýmy, rekvizity) a ich načítanej symboliky dodáva prioritne lyrickým médiám epickosť. Audio nahrávka poetického textu nahovorená mnohými hlasmi znie priestorom, uvádza nás do atmosféry toho, čo uvidíme a simultánne nabáda k odchytaniu mnohorakých významov. Zároveň nám však poskytuje možnosť naladiť sa na to, čo možno už dlhšie sami cítime.

SkryťVypnúť reklamu

Pohľady na javisko aj do hľadiska

Postupne zisťujem, ako veľmi výber miesta ovplyvňuje naše vnímanie predstavenia. Sledovaním performerky a performera striedavo spredu a odzadu spoznávame iné časti príbehov než publikum oproti nám. Naskytá sa nám však aj príležitosť nechať si prerozprávať to, čo nevidíme – pohľadom na tých druhých, na ich mimiku a autentické reakcie. Môj zrak tak nepretržite behá medzi scénou a protiľahlým hľadiskom. Trpezlivosť, šťastie, rovnováha či žiarlivosť, chamtivosť a neskúsenosť. Spoločné performatívne telo je v dialógu so skupinovým telom diváctva.

Akú rolu zastupuje performerka a akú rolu performer? Kto je dominantnejším jedincom? Čo sú príbehy, ktoré nám rozprávajú? Ako sa navzájom držia vo svojich sieťach? Aké typy vzťahov zdieľajú medzi sebou a s nami? Odpovede môžeme len tušiť, sami si skladáme puzzle s vlastnými doslovmi či prívlastkami.

SkryťVypnúť reklamu

V tanečnom diele Držitelia dochádza k viacerým zmenám – zvonka aj zvnútra, menia sa scény, charaktery Janákovej a Heribana, aj typ (u)držania (sa). S jemnou formálnou zmenou spravidla prichádza aj jemná obsahová – posunutý naratív, trochu iná symbolika. Ako prvé farebná koža – kostýmy, ktoré nedovoľujú performerke a performerovi vykonať väčší pohyb. Nie sú ničím odlíšiteľní, reprezentujú každého človeka, sú/sme zviazaní.

Zmena. Na scénu prichádzajú gumené cukríky. Uzurpovanie si „potešenia“ len a len pre seba. Prejedanie sa a vzápätí vyvrátenie toho, čo sprvu bolo také neodolateľné. A všadeprítomná zelená. Výmena kostýmov. Tepláky a biele tričká. Obrázok automatu na žuvačky a cukríkov na chrbte performera. Akoby bol viacvýznamovým zdrojom jej závislosti. To sladké potešenie, ku ktorému neustále prichádza(me), aj napriek tomu, že jej (nám) to v istom zmysle škodí. Na druhej strane to však umožňuje aj pokračovať. Akt pomoci.

SkryťVypnúť reklamu

Kontakt s telami a významy

Zmena. Heriban a Janáková sa navzájom udržiavajú na vyvýšenej plošine. Na vytýčenom území. Čo by pre nich/nás znamenalo odtiaľ vystúpiť? Prepadnúť za? Možno ocitnutie sa v ďalšom a ďalšom neznáme či stratu istoty. Akoby vystúpiť z priestoru znamenalo stratiť sa navzájom. Ocitnúť sa mimo zaužívaného systému. Diváctvo je priamo konfrontované s neistotou takmer až haptickým kontaktom s telami performera a performerky, pretože ak by sa navzájom ne(u)držali, zrútili by sa do prvého radu hľadiska. Veľký fyzický výkon. Balans. Sila. Prekonávanie sa.

Stop. Znovu sa začína lov – tentoraz v podobe hľadania čiernych vriec s novými kusmi odevov. Zelené športové svetre a tenisky pre neho aj pre ňu. Žeby azda boli len ovládaní „vyššou silou“?

SkryťVypnúť reklamu

Pribúdajú vrstvy odevov a cukríky. S nimi pribúdajú aj významy. Nezištná ponuka pomoci a následné odsotenie. Odmietnutie. Kvôli čomu tu stále ostávame? Objímanie sa či súperenie?

Zmena scény. Preoblečenie. Prichádza kabaret. Výrazné kostýmy a dynamika pohybov. Prekvapenie z ráznej zmeny zobúdza v pozorovateľoch a pozorovateľkách ďalšie otázky. Do hry vstupuje chaos, irónia, zábava.

Odľahčenie naratívu môže byť však znova viacznačné. Začínam si výraznejšie uvedomovať politický kontext diela, v podvedomí sa mi vyjavuje aktualizačný moment. Kabaret kultúrnej politiky dnešných dní je čoraz radikálnejší, drsnejší. Dokedy budeme držaní v tomto systéme? Dokedy vydržia granty, ktoré umožňujú kultúrnu produkciu? Aké projekty môžu byť ešte podporené a aké už viac nie? Dokedy to kultúrna obec bude schopná a ochotná vydržať? Aká reakcia je vhodná? Schovať sa? Odísť?

SkryťVypnúť reklamu

Do toho stále intenzívny zvuk. Potrebujem zmenu, a tak mi pohľad odbieha preč od centra diania. Zrazu si všímam svetlá, tie vytvárajú kontúrované tiene na stenách. Vzniká zaujímavý dialóg medzi tieňmi performerky a performera. Príbeh sa odohráva teda aj na tlmenejšej úrovni, na okraji pohľadu. Ide o nenásilnú metavrstvu diela.

Odmietame zostať bez odpovede

Zmena priestoru. Heriban sa presúva pod baletizol a vytvára kopec či možno istý typ nádoru, ktorý postupne rastie a naberá na viditeľnosti. Janáková sa ho snaží zastaviť, vytiahnuť spod baletizolu. Nejde to, on zostáva schúlený na svojom pôvodnom mieste, ona to postupne prijíma. Dobývajúc vrchol, či možno dusiac to, čo sa v nás skrýva, performerka vysadá na vzniknutý hrboľ.

Istý čas necháva situáciu plynúť, no po chvíli prichádza zmena narácie. Performerka zoskočí z javiska a začína nečakaný príhovor k publiku. Akoby vystupovala zo svojej dovtedajšej roly, rozpráva naliehavo a úprimne, kladie rečnícke otázky, prirodzene sa presúva medzi rôznymi témami, ktoré ju zväzujú zvonka aj zvnútra. Sme priamo oslovení/é a „odmietame zostať bez odpovede”.

SkryťVypnúť reklamu

Dielo Držitelia súboru Jedným dychom bolo prvý raz uvedené 20.decembra 2024 v priestoroch Štúdia 12 v Bratislave. Najbližšia repríza bude 24. marca v Divadle Štúdio tanca v Banskej Bystrici.

Text vznikol vďaka iniciatíve organizácie PLAST - Platforma pre súčasný tanec, ktorej aktivity z verejných zdrojov podporuje Fond na podporu umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  4. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  5. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  6. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  1. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  4. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  5. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  6. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  7. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  8. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  1. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 9 468
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 401
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 7 342
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 5 345
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 816
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 203
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 1 971
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 1 751
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 37 717
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 31 873
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 14 414
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 11 160
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 543
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 049
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 5 856
  8. Ľudmila Križanovská: Ukrajinský taxikár zažíva každý deň šikanu 5 171
  1. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  2. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  3. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  4. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  5. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  6. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  7. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  8. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
SkryťZatvoriť reklamu