SME

Držať sa v šachu vlastnej neistoty

Tanečné predstavenie Držitelia kladie publiku veľa otázok.

Ona, on a ich vzťahy v projekte Držitelia.Ona, on a ich vzťahy v projekte Držitelia. (Zdroj: Bara Podola)

Ako veľmi sme schopní/é spochybňovať všetko, čím sme? Kedy už ide viac o nezdravú než konštruktívnu sebakritiku? V čom všetkom vieme byť otrokmi samých seba? Kde sa končí tichá akceptácia prospešných kompromisov a kde sa začína pohodlná pasivita? Podobnými myšlienkami sa zaoberá najnovšie dielo Držitelia súboru Jedným dychom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti voľby

Postupne vchádzame do sály a pritom nevedomky vstupujeme do konverzácie s priestorom i so samým sebou. Premiéra sa uskutočnila v Štúdiu 12, ktoré je špecifické svojimi architektonickými dispozíciami. Vidíme vyvýšené pódium zakliesnené medzi dvoma stĺpmi, hľadisko sa rozprestiera po oboch dlhších stranách javiska. Niektoré časti scény však pre stĺpy zostávajú trochu skryté.

SkryťVypnúť reklamu

Prázdne stoličky v prítomnosti prázdneho pódia. Ide o akési „iné“ teritórium, do ktorého nie sme pozvaní, môžeme ho však skúmať pohľadom z diskutabilnej blízkosti. Odkiaľ presne, je už však na nás, máme možnosť voľby.

Ako samotná režisérka diela Veronika Malgot uviedla: „Myslím si, že divák by si mal vystavať svoj vlastný svet okolo toho, čo mu ja ponúknem. Držanie sa – všetko sa drží všetkého – my všetci sa držíme na tejto zelenej ploche symbolizujúcej svet. Zelená ako planéta Zem, niečo živé, organické, no trochu aj toxické. Plány lietajú jeden nad druhým. Nie je nevyhnutné, aby bolo všetko dešifrované. Som za prítomnosť a existenciu mnohých interpretácií.“ A teda sme tu – našou úlohou je rozhodnúť sa a vybrať si stranu, sedadlo, pozíciu –, zvolili sme. Sediac oproti sebe hypnotizujeme neznámo v strede medzi nami. Čakáme.

SkryťVypnúť reklamu

Rázny príchod a silný „beat“. Dvaja, ona (Barbora Janáková) a on (Michal Heriban), vyskakujú na vytýčené územie – javisko potiahnuté zeleným baletizolom. Vzpriamene stoja v zvláštnych, umelých odevoch, ktoré sa javia genericky a nepohodlne (obopínajú postavy performerky a performera brániac im vo voľnom pohybe).

Začína sa prológ. Scéna je presiaknutá rôznymi typmi náznakov. Využívanie vizuálnych prvkov (scéna, kostýmy, rekvizity) a ich načítanej symboliky dodáva prioritne lyrickým médiám epickosť. Audio nahrávka poetického textu nahovorená mnohými hlasmi znie priestorom, uvádza nás do atmosféry toho, čo uvidíme a simultánne nabáda k odchytaniu mnohorakých významov. Zároveň nám však poskytuje možnosť naladiť sa na to, čo možno už dlhšie sami cítime.

SkryťVypnúť reklamu

Pohľady na javisko aj do hľadiska

Postupne zisťujem, ako veľmi výber miesta ovplyvňuje naše vnímanie predstavenia. Sledovaním performerky a performera striedavo spredu a odzadu spoznávame iné časti príbehov než publikum oproti nám. Naskytá sa nám však aj príležitosť nechať si prerozprávať to, čo nevidíme – pohľadom na tých druhých, na ich mimiku a autentické reakcie. Môj zrak tak nepretržite behá medzi scénou a protiľahlým hľadiskom. Trpezlivosť, šťastie, rovnováha či žiarlivosť, chamtivosť a neskúsenosť. Spoločné performatívne telo je v dialógu so skupinovým telom diváctva.

Akú rolu zastupuje performerka a akú rolu performer? Kto je dominantnejším jedincom? Čo sú príbehy, ktoré nám rozprávajú? Ako sa navzájom držia vo svojich sieťach? Aké typy vzťahov zdieľajú medzi sebou a s nami? Odpovede môžeme len tušiť, sami si skladáme puzzle s vlastnými doslovmi či prívlastkami.

SkryťVypnúť reklamu

V tanečnom diele Držitelia dochádza k viacerým zmenám – zvonka aj zvnútra, menia sa scény, charaktery Janákovej a Heribana, aj typ (u)držania (sa). S jemnou formálnou zmenou spravidla prichádza aj jemná obsahová – posunutý naratív, trochu iná symbolika. Ako prvé farebná koža – kostýmy, ktoré nedovoľujú performerke a performerovi vykonať väčší pohyb. Nie sú ničím odlíšiteľní, reprezentujú každého človeka, sú/sme zviazaní.

Zmena. Na scénu prichádzajú gumené cukríky. Uzurpovanie si „potešenia“ len a len pre seba. Prejedanie sa a vzápätí vyvrátenie toho, čo sprvu bolo také neodolateľné. A všadeprítomná zelená. Výmena kostýmov. Tepláky a biele tričká. Obrázok automatu na žuvačky a cukríkov na chrbte performera. Akoby bol viacvýznamovým zdrojom jej závislosti. To sladké potešenie, ku ktorému neustále prichádza(me), aj napriek tomu, že jej (nám) to v istom zmysle škodí. Na druhej strane to však umožňuje aj pokračovať. Akt pomoci.

SkryťVypnúť reklamu

Kontakt s telami a významy

Zmena. Heriban a Janáková sa navzájom udržiavajú na vyvýšenej plošine. Na vytýčenom území. Čo by pre nich/nás znamenalo odtiaľ vystúpiť? Prepadnúť za? Možno ocitnutie sa v ďalšom a ďalšom neznáme či stratu istoty. Akoby vystúpiť z priestoru znamenalo stratiť sa navzájom. Ocitnúť sa mimo zaužívaného systému. Diváctvo je priamo konfrontované s neistotou takmer až haptickým kontaktom s telami performera a performerky, pretože ak by sa navzájom ne(u)držali, zrútili by sa do prvého radu hľadiska. Veľký fyzický výkon. Balans. Sila. Prekonávanie sa.

Stop. Znovu sa začína lov – tentoraz v podobe hľadania čiernych vriec s novými kusmi odevov. Zelené športové svetre a tenisky pre neho aj pre ňu. Žeby azda boli len ovládaní „vyššou silou“?

SkryťVypnúť reklamu

Pribúdajú vrstvy odevov a cukríky. S nimi pribúdajú aj významy. Nezištná ponuka pomoci a následné odsotenie. Odmietnutie. Kvôli čomu tu stále ostávame? Objímanie sa či súperenie?

Zmena scény. Preoblečenie. Prichádza kabaret. Výrazné kostýmy a dynamika pohybov. Prekvapenie z ráznej zmeny zobúdza v pozorovateľoch a pozorovateľkách ďalšie otázky. Do hry vstupuje chaos, irónia, zábava.

Odľahčenie naratívu môže byť však znova viacznačné. Začínam si výraznejšie uvedomovať politický kontext diela, v podvedomí sa mi vyjavuje aktualizačný moment. Kabaret kultúrnej politiky dnešných dní je čoraz radikálnejší, drsnejší. Dokedy budeme držaní v tomto systéme? Dokedy vydržia granty, ktoré umožňujú kultúrnu produkciu? Aké projekty môžu byť ešte podporené a aké už viac nie? Dokedy to kultúrna obec bude schopná a ochotná vydržať? Aká reakcia je vhodná? Schovať sa? Odísť?

SkryťVypnúť reklamu

Do toho stále intenzívny zvuk. Potrebujem zmenu, a tak mi pohľad odbieha preč od centra diania. Zrazu si všímam svetlá, tie vytvárajú kontúrované tiene na stenách. Vzniká zaujímavý dialóg medzi tieňmi performerky a performera. Príbeh sa odohráva teda aj na tlmenejšej úrovni, na okraji pohľadu. Ide o nenásilnú metavrstvu diela.

Odmietame zostať bez odpovede

Zmena priestoru. Heriban sa presúva pod baletizol a vytvára kopec či možno istý typ nádoru, ktorý postupne rastie a naberá na viditeľnosti. Janáková sa ho snaží zastaviť, vytiahnuť spod baletizolu. Nejde to, on zostáva schúlený na svojom pôvodnom mieste, ona to postupne prijíma. Dobývajúc vrchol, či možno dusiac to, čo sa v nás skrýva, performerka vysadá na vzniknutý hrboľ.

Istý čas necháva situáciu plynúť, no po chvíli prichádza zmena narácie. Performerka zoskočí z javiska a začína nečakaný príhovor k publiku. Akoby vystupovala zo svojej dovtedajšej roly, rozpráva naliehavo a úprimne, kladie rečnícke otázky, prirodzene sa presúva medzi rôznymi témami, ktoré ju zväzujú zvonka aj zvnútra. Sme priamo oslovení/é a „odmietame zostať bez odpovede”.

SkryťVypnúť reklamu

Dielo Držitelia súboru Jedným dychom bolo prvý raz uvedené 20.decembra 2024 v priestoroch Štúdia 12 v Bratislave. Najbližšia repríza bude 24. marca v Divadle Štúdio tanca v Banskej Bystrici.

Text vznikol vďaka iniciatíve organizácie PLAST - Platforma pre súčasný tanec, ktorej aktivity z verejných zdrojov podporuje Fond na podporu umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 558
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 648
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 287
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 846
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 626
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 811
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 728
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 315
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jason Momoa, Emma Myers, Danielle Brooks a Sebastian Hansen v Minecraft vo Filme.

Vypočujte si tipy na filmové novinky v podcaste Vertigo.


a 3 ďalší
„Tak, ako máme nastavenú dramaturgiu, vízie a plány, tak v nich pokračujeme bez ohľadu na to, kto je na aktuálne ministerstve,“ povedal pre SME Pilař.

Miesto Lúčnice je v spoločnosti silné, myslí si.


1
Herec Kristián Baran ako telocvikár v seriáli Sľub.

S postavou telocvikára v seriáli Sľub má skoro všetko spoločné.


Jana Labajová, Marián Mitaš a Liv Bielovič v seriáli Lásky v Istanbule.

Seriál Vina odhalí nový prípad, Ranč vystriedajú Lásky v Istanbule.


  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 780
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 63 769
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 095
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 497
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 952
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 776
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 15 671
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 10 836
  1. Věra Tepličková: Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu