SME

Drlička chce v DPOH hercov z Národného divadla, Schulczová zostala pevne na zemi

Vypočutie kandidátov trvalo celý deň.

Matej Drlička.Matej Drlička. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

Záujem viesť Divadlo P. O. Hviezdoslava malo dokopy dvadsaťsedem ľudí, z toho pätnásť sa prihlásilo na pozíciu riaditeľa a dvanásť na umeleckého šéfa. Výberová komisia však vyradila pre formálne nedostatky väčšinu účastníkov. Pravdepodobne aj zabávača Martina Jakubca, ktorý svoj zámer kandidovať avizoval na sociálnych sieťach.

Pred výberovú komisiu sa v utorok 25. marca postavilo iba päť dvojíc. Za najsilnejších kandidátov sú považovaní bývalý riaditeľ Slovenského národného divadla Matej Drlička s režisérom Matúšom Bachyncom a súčasná riaditeľka DPOH Valeria Schulczová, ktorá kandiduje s režisérom Jánom Šimkom.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem nich o pozíciu zabojovala s mimoriadne ambicióznym projektom riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete s dramaturgičkou a scenáristkou Veronikou Kolejákovou. Multižánrový projekt predstavili herec a režisér Anton Šulík so spisovateľom Silvestrom Lavríkom a inkluzívny mestský projekt predstavili dramaturg Dušan Poliščák s dramaturgom Máriom Drgoňom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Schulczová: Divadlo si nemôže dovoliť súbor

Ako prvá sa päťčlennej výberovej komisii predstavila súčasná riaditeľka Valeria Schulczová, ktorá stála pri zrode divadla v roku 2022, keď mesto Bratislava prejavilo ambíciu mať vlastnú divadelnú scénu. Sme pritom jednou z posledných európskych krajín, ktorého metropola nemá vlastné divadlo.

Súvisiaci článok Valeria Schulczová: Ministerka dokázala veľkú vec. Otrávila našu studňu a my sa v nej teraz žerieme Čítajte 

Schulczová hneď v úvode svojej prezentácie priznala, že oproti iným kandidátom je vo výhode, že súčasný stav divadle pozná lepšie ako ktokoľvek iný. Zároveň však podľa jej slov ide aj o nevýhodu v zmysle, že jej projekt nebude ani zďaleka taký vzletný a veľkolepý, ako predpokladá u iných kandidátov. Jej vízia vedenia divadla bola skutočne ukotvená pevne na zemi a ide v podstate o pokračovanie toho, čo v uplynulých sezónach divadlo vytvorilo.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasná riaditeľka rozporovala zadanie výberového konanie, ktoré spočívalo vo vybudovaní interného hereckého súboru. DPOH ho nemá a na jeho scéne hrajú iba externisti. „Pre divadlo je takýto model finančne výhodný, ale veľmi nepohodlný,“ uviedla.

Ak divadlo nemá stály súbor, nemôže ľubovoľne zostavovať program a zohľadňovať musí aj iné záväzky hercov a herečiek. Aj divácky úspešné inscenácie môže uvádzať iba vtedy, keď to dovolia možnosti hercov so záväzkami v ich domovských divadlách. Náklady aj na minimálny, zhruba osemčlenný, súbor spolu s potrebnými externistami a ďalším personálom by podľa Schulczovej presiahli finančné možnosti divadla.

Ako alternatívu navrhla mať stálych externých spolupracovníkov, ktorí by zmluvne uprednostňovali divadlo. Medzi navrhovanými menami takýchto spolupracovníkov sú napríklad Zuzana Kronerová, Zuzana Mauréry, Kristína Tormová, Martin Madej či Peter Kadlečík. Dramaturgický plán hodlá spolu s potenciálnym umeleckým šéfom Jánom Šimkom naďalej zostavovať na lokálnych a mestských témach a oslovovaní generácie Z.

SkryťVypnúť reklamu

Drlička: Dobré časy sú za nami

Naopak menej lokálnych a viac kozmopolitných tém by rada v mestskom divadle predstavila dvojica Matej Drlička a Matuš Bachynec. Spoluprácu im okrem iných prisľúbila aj režisérka Sláva Daubnerová či švajčiarsky režisér Milo Rau.

„Umenie je vo svojej podstate politické,“ povedal počas vypočutia Drlička. DPOH by podľa neho malo byť nestraníckou, avšak nie apolitickou scénou a môže byť aj kritické a angažované. Medzi ďalšie vízie jeho projektu patrí aj organizácia mimodivadlených podujatí s angažovaným a edukačným presahom, dôraz na ekologickú a udržateľnosť či minimalizáciu počtu tlačovín v administratíve aj pri propagácii.

Drlička počas vypočutia otvoril rôzne možnosti, ako by sa divadlo mohlo stať atraktívnejším pre čo najširšie možné mestské publikum. Príkladom by bolo otvoriť vrchný foyer divadla pre účely mestskej čitárne a rôzne sprievodné aktivity.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležitou súčasťou projektu bolo zháňanie finančných prostriedkov. „Dobré časy sú za nami, v zlých je nevyhnutné zvyšovanie našich vlastných príjmov,“ povedal a dodal, že cestu vidí aj v sponzorigu veľkých firiem. Tie sú podľa neho neraz ochotné suplovať štát.

Do výberového konania sa Drlička zapojil s tímom, s ktorým v minulosti spolupracoval aj v Slovenskom národnom divadle. Ide najmä o bývalého finančného riaditeľa SND Mateja Bošňáka a komunikačnú riaditeľku Barboru Šajgalíkovú.

Do divadla by s ním mohli prísť aj výrazné herecké mená ako Ján Koleník, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová, Richard Stanke, Ľuboš Kostelný, Kamila Magálová, Zdena Studenková či Tomáš Maštalír.

Medzi otázkami, ktoré Drličkovi položili členovia komisie, bolo aj to, či plánuje návrat do SND, alebo ako sa bude venovať svojim podnikateľským aktivitám.

SkryťVypnúť reklamu

„Vôbec neuvažujem o návrate do Slovenského národného divadla,“ vraví a dodáva, že nepredpokladá zmeny, ktoré by k tomu v blízkej budúcnosti mohli viesť. V prípade jeho zvolenia za riaditeľa divadla by odstúpil z exekutívy svojich firiem.

Divadlo povedú do roku 2030

Vízia, ktorú predstavil Anton Šulík, spočívala najmä v multižánrovosti. Priestor by chcel dať nielen divadelnej klasike a súčasnej dráme, ale napríklad aj stand-up komikom či tradičnej džezovej hudbe. V projekte predstavili aj adaptáciu Ťapákovcov, v ktorej budú účinkovať Simona Salátová, Tomáš Hudák Lujza Schrameková či Gabo Žifčák.

Naproti tomu Vladislava Fekete vo svojom projekte výrazne prekročila lokálny charakter divadla a vďaka svojim dlhoročným medzinárodným skúsenostiam plánuje spoluprácu so zahraničnými dramatikmi. Ide napríklad o autorov, ako sú Jon Fosse či Roland Schimmelpfennig. Tí by napísali hry špeciálne pre mestské divadlo. Súčasťou jej projektu je napríklad aj dynamické vstupné, ktoré prirovnala v predaju leteniek. Čím skôr si divák vstupenku kúpi, tým lacnejšia bude.

SkryťVypnúť reklamu

Poslednou dvojicou, ktorá sa v utorok prezentovala, boli dramaturg Dušan Poliščák a dramaturg Mário Drgoňa. V rámci svojho projektu predstavili napríklad decentralizáciu mestského divadla, v rámci ktorej by sa vybrané inscenácie uvádzali aj v kultúrnych domoch v rôznych mestských častiach. To by mohlo výrazne napomôcť v čase rekonštrukcie divadelnej budovy, ktorá je potrebná a rátajú s ňou všetci kandidáti. Ich projekt je veľmi inkluzívny a komunitný. Spolupracovať chcú aj organizáciami, ako sú Vagus či Mareena a spolupracovať plánujú s festivalom Drama Queer.

Kandidátov hodnotila päťčlenná poradná výberová komisia. Jej členmi bola bývalá ministerka kultúry, kultúrna manažérka a teatrologička Silvia Hroncová, kurátorka a kritička Nina Vrbanová, ktorá pôsobí ako vedúca oddelenia kultúry Hlavného mesta SR Bratislava. Dramatik, riaditeľ a bratislavského divadla GUnaGU Viliam Klimáček, riaditeľ Národného divadla moravsko-sliezskeho v Ostrave Jiří Nekvasil a vedúca oddelenia ľudských zdrojov Hlavného mesta SR Bratislava Monika Komorníková. Komisia svoje odporúčania predloží na finálne schválenie a vymenovanie Správnej rade DPOH.

SkryťVypnúť reklamu

Meno budúceho riaditeľa či riaditeľky by malo byť známe v polovici apríla a divadlo by mal viesť do roku 2030.

Divadlo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 590
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 376
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 972
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 670
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 308
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 166
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 052
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 035
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tibor Gašpar, Juraj Gedra a Richard Glück po Bezpečnostnej rade štátu

Denník SME má k dispozícií zápisnicu z výsluchu člena Demokratov.


a 1 ďalší 139
Ilustračné foto

Výluky komplikujú dopravu na všetkých trasách medzi Košicami a Bratislavou.


Vládny splnomocnenec požiadal médiá, aby zverejnili fotografiu štúdie.

Štúdia má priveľa slabých miest.


36
Barbora Mareková.

Náš aktuálny problém nie je, či má Viktor Vincze čo jesť.


21
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 904
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 276
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 681
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 550
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 086
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 5 622
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 171
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 921
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťZatvoriť reklamu