Záujem viesť Divadlo P. O. Hviezdoslava malo dokopy dvadsaťsedem ľudí, z toho pätnásť sa prihlásilo na pozíciu riaditeľa a dvanásť na umeleckého šéfa. Výberová komisia však vyradila pre formálne nedostatky väčšinu účastníkov. Pravdepodobne aj zabávača Martina Jakubca, ktorý svoj zámer kandidovať avizoval na sociálnych sieťach.
Pred výberovú komisiu sa v utorok 25. marca postavilo iba päť dvojíc. Za najsilnejších kandidátov sú považovaní bývalý riaditeľ Slovenského národného divadla Matej Drlička s režisérom Matúšom Bachyncom a súčasná riaditeľka DPOH Valeria Schulczová, ktorá kandiduje s režisérom Jánom Šimkom.
Okrem nich o pozíciu zabojovala s mimoriadne ambicióznym projektom riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete s dramaturgičkou a scenáristkou Veronikou Kolejákovou. Multižánrový projekt predstavili herec a režisér Anton Šulík so spisovateľom Silvestrom Lavríkom a inkluzívny mestský projekt predstavili dramaturg Dušan Poliščák s dramaturgom Máriom Drgoňom.
Schulczová: Divadlo si nemôže dovoliť súbor
Ako prvá sa päťčlennej výberovej komisii predstavila súčasná riaditeľka Valeria Schulczová, ktorá stála pri zrode divadla v roku 2022, keď mesto Bratislava prejavilo ambíciu mať vlastnú divadelnú scénu. Sme pritom jednou z posledných európskych krajín, ktorého metropola nemá vlastné divadlo.

Schulczová hneď v úvode svojej prezentácie priznala, že oproti iným kandidátom je vo výhode, že súčasný stav divadle pozná lepšie ako ktokoľvek iný. Zároveň však podľa jej slov ide aj o nevýhodu v zmysle, že jej projekt nebude ani zďaleka taký vzletný a veľkolepý, ako predpokladá u iných kandidátov. Jej vízia vedenia divadla bola skutočne ukotvená pevne na zemi a ide v podstate o pokračovanie toho, čo v uplynulých sezónach divadlo vytvorilo.
Súčasná riaditeľka rozporovala zadanie výberového konanie, ktoré spočívalo vo vybudovaní interného hereckého súboru. DPOH ho nemá a na jeho scéne hrajú iba externisti. „Pre divadlo je takýto model finančne výhodný, ale veľmi nepohodlný,“ uviedla.
Ak divadlo nemá stály súbor, nemôže ľubovoľne zostavovať program a zohľadňovať musí aj iné záväzky hercov a herečiek. Aj divácky úspešné inscenácie môže uvádzať iba vtedy, keď to dovolia možnosti hercov so záväzkami v ich domovských divadlách. Náklady aj na minimálny, zhruba osemčlenný, súbor spolu s potrebnými externistami a ďalším personálom by podľa Schulczovej presiahli finančné možnosti divadla.
Ako alternatívu navrhla mať stálych externých spolupracovníkov, ktorí by zmluvne uprednostňovali divadlo. Medzi navrhovanými menami takýchto spolupracovníkov sú napríklad Zuzana Kronerová, Zuzana Mauréry, Kristína Tormová, Martin Madej či Peter Kadlečík. Dramaturgický plán hodlá spolu s potenciálnym umeleckým šéfom Jánom Šimkom naďalej zostavovať na lokálnych a mestských témach a oslovovaní generácie Z.
Drlička: Dobré časy sú za nami
Naopak menej lokálnych a viac kozmopolitných tém by rada v mestskom divadle predstavila dvojica Matej Drlička a Matuš Bachynec. Spoluprácu im okrem iných prisľúbila aj režisérka Sláva Daubnerová či švajčiarsky režisér Milo Rau.
„Umenie je vo svojej podstate politické,“ povedal počas vypočutia Drlička. DPOH by podľa neho malo byť nestraníckou, avšak nie apolitickou scénou a môže byť aj kritické a angažované. Medzi ďalšie vízie jeho projektu patrí aj organizácia mimodivadlených podujatí s angažovaným a edukačným presahom, dôraz na ekologickú a udržateľnosť či minimalizáciu počtu tlačovín v administratíve aj pri propagácii.
Drlička počas vypočutia otvoril rôzne možnosti, ako by sa divadlo mohlo stať atraktívnejším pre čo najširšie možné mestské publikum. Príkladom by bolo otvoriť vrchný foyer divadla pre účely mestskej čitárne a rôzne sprievodné aktivity.
Dôležitou súčasťou projektu bolo zháňanie finančných prostriedkov. „Dobré časy sú za nami, v zlých je nevyhnutné zvyšovanie našich vlastných príjmov,“ povedal a dodal, že cestu vidí aj v sponzorigu veľkých firiem. Tie sú podľa neho neraz ochotné suplovať štát.
Do výberového konania sa Drlička zapojil s tímom, s ktorým v minulosti spolupracoval aj v Slovenskom národnom divadle. Ide najmä o bývalého finančného riaditeľa SND Mateja Bošňáka a komunikačnú riaditeľku Barboru Šajgalíkovú.
Do divadla by s ním mohli prísť aj výrazné herecké mená ako Ján Koleník, Jana Oľhová, Táňa Pauhofová, Richard Stanke, Ľuboš Kostelný, Kamila Magálová, Zdena Studenková či Tomáš Maštalír.
Medzi otázkami, ktoré Drličkovi položili členovia komisie, bolo aj to, či plánuje návrat do SND, alebo ako sa bude venovať svojim podnikateľským aktivitám.
„Vôbec neuvažujem o návrate do Slovenského národného divadla,“ vraví a dodáva, že nepredpokladá zmeny, ktoré by k tomu v blízkej budúcnosti mohli viesť. V prípade jeho zvolenia za riaditeľa divadla by odstúpil z exekutívy svojich firiem.
Divadlo povedú do roku 2030
Vízia, ktorú predstavil Anton Šulík, spočívala najmä v multižánrovosti. Priestor by chcel dať nielen divadelnej klasike a súčasnej dráme, ale napríklad aj stand-up komikom či tradičnej džezovej hudbe. V projekte predstavili aj adaptáciu Ťapákovcov, v ktorej budú účinkovať Simona Salátová, Tomáš Hudák Lujza Schrameková či Gabo Žifčák.
Naproti tomu Vladislava Fekete vo svojom projekte výrazne prekročila lokálny charakter divadla a vďaka svojim dlhoročným medzinárodným skúsenostiam plánuje spoluprácu so zahraničnými dramatikmi. Ide napríklad o autorov, ako sú Jon Fosse či Roland Schimmelpfennig. Tí by napísali hry špeciálne pre mestské divadlo. Súčasťou jej projektu je napríklad aj dynamické vstupné, ktoré prirovnala v predaju leteniek. Čím skôr si divák vstupenku kúpi, tým lacnejšia bude.
Poslednou dvojicou, ktorá sa v utorok prezentovala, boli dramaturg Dušan Poliščák a dramaturg Mário Drgoňa. V rámci svojho projektu predstavili napríklad decentralizáciu mestského divadla, v rámci ktorej by sa vybrané inscenácie uvádzali aj v kultúrnych domoch v rôznych mestských častiach. To by mohlo výrazne napomôcť v čase rekonštrukcie divadelnej budovy, ktorá je potrebná a rátajú s ňou všetci kandidáti. Ich projekt je veľmi inkluzívny a komunitný. Spolupracovať chcú aj organizáciami, ako sú Vagus či Mareena a spolupracovať plánujú s festivalom Drama Queer.
Kandidátov hodnotila päťčlenná poradná výberová komisia. Jej členmi bola bývalá ministerka kultúry, kultúrna manažérka a teatrologička Silvia Hroncová, kurátorka a kritička Nina Vrbanová, ktorá pôsobí ako vedúca oddelenia kultúry Hlavného mesta SR Bratislava. Dramatik, riaditeľ a bratislavského divadla GUnaGU Viliam Klimáček, riaditeľ Národného divadla moravsko-sliezskeho v Ostrave Jiří Nekvasil a vedúca oddelenia ľudských zdrojov Hlavného mesta SR Bratislava Monika Komorníková. Komisia svoje odporúčania predloží na finálne schválenie a vymenovanie Správnej rade DPOH.
Meno budúceho riaditeľa či riaditeľky by malo byť známe v polovici apríla a divadlo by mal viesť do roku 2030.