SME

Buran z Rady FPU: Za istých okolností sa môže stať, že fond bude znefunkčnený natoľko, že zanikne

Buran končí aj ako kurátor v SNG.

Dušan Buran Dušan Buran (Zdroj: SME, Marko Erd)

Rýchlokvasení „odborníci“, ktorí sú aktuálne dosadzovaní do kultúrnych inštitúcií, sú podľa neho úplne oslobodení od zodpovednosti, pretože nepoznajú prostredie, v ktorom pôsobia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nepoznajú vôbec mená a tváre kolegov a kolegýň, ktorým ich nekompetentné rozhodnutia zásadne ublížia, nedokážu si predstaviť, aké následky to bude mať na veľké množstvo ľudí, ktorým sú ich práca alebo projekty určené. Zároveň sa k nim z rovnakého dôvodu vlastne nedostane adekvátna kritika,“ vraví DUŠAN BURAN.

Do konca marca pôsobil ako senior kurátor v Slovenskej národnej galérii a ako predseda Rady Fondu na podporu umenia (FPU). Z oboch inštitúcií po rokoch odchádza.

SkryťVypnúť reklamu

Pred pár dňami sa skončil váš mandát ako predsedu Rady FPU, následne ste sa vzdali aj členstva v rade ako takého. Zároveň ste skončili aj ako kurátor v Slovenskej národnej galérii. Aké obdobie vás teraz čaká?

Predpokladám, že to bude obdobie, keď si aspoň trochu oddýchnem, pretože posledných sedem mesiacov bolo dosť náročných. Akoby som bojoval na dvoch frontoch: aj v galérii, aj vo fonde.

Moja, možno naivná, predstava sa teraz upína na to, že na chvíľu pôjdem do hôr alebo niekam k moru. Zároveň mi však hlavou šrotuje, čo všetko musím dokončiť. Potrebujem odovzdať nejaké vedecké texty, pohnúť s dvoma knihami.

Napokon teda tento zlom neberiem nijako tragicky. Je tiež vítanou možnosťou vrátiť sa k tomu, čo ma na profesii historika umenia baví najviac.

SkryťVypnúť reklamu

Máte už aj plán, ako a kde sa zamestnáte?

Úprimne? Ešte som nemal kapacitu vážne sa nad tým zamyslieť. Na takéto rozhodnutie človek potrebuje rozvahu a najmä možnosť zaujať trochu odstup od aktuálnej situácie. Verím, že sa mi to v najbližších týždňoch podarí.

Zvažujete odchod do zahraničia?

Áno. Aj.

Z fondu odchádzate po štyroch rokoch. Ako teraz vyzerá?

Nie je to pekný pohľad. Najmä preto, že to viem porovnať s obdobím, keď fungoval. Nie vo všetkých aspektoch dokonale, ale vždy v prospech rôznorodých kultúrnych komunít i jednotlivcov naprieč celou krajinou.

Aj pre mňa to bola obdivuhodná inštitúcia, ktorá za málo peňazí robila veľa muziky práve tým, akú mala štíhlu a dômyselnú administratívu. Tisícky projektov administrovala necelá tridsiatka zamestnancov, čo je v našich pomeroch nevídané. Navyše, do augusta 2024 tvorili väčšinu členstva rady ľudia s prirodzenou autoritou.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sa mení na niečo chaotické a to bez toho, aby mal niekto akýkoľvek plán a vedel, aký to má mať výsledok. Noví členovia rady a zjavne i vrchné poschodia ministerstva kultúry si možno myslia, že dochádza k nejakej pozitívnej zmene, avšak tajomníčka rady, kancelária, riaditeľ a ja už dobre vieme, kam to speje.

Kam?

K deštrukcii a znefunkčneniu celého fondu. Ak rada bude naďalej pracovať tak, ako pracujú nominanti ministerstva kultúry teraz, a ak budú presadzovať tie postupy, ktoré presadzovali doteraz, začne to čoraz viac narážať na realitu – personálnu aj administratívnu.

Už teraz vidíme, že sa rušia festivaly, pretože členovia rady nie sú schopní ani len zostaviť odbornú komisiu. To sa bude opakovať a zhoršovať aj v mnohých iných oblastiach. Onedlho sa začne diať to, že rada nebude schopná ani len vypísať výzvy.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, dosť pochybujem o tom, že sa v komisiách podarí udržať odborníčky a odborníkov, ktorých kvalifikované rozhodnutia podložené hodinami štúdia projektov šmahom ruky zvráti napríklad učiteľka základnej školy alebo špecialista na správu majetku.

Predstavte si, že by sme tento rozhovor viedli pred rokom. Teda predtým, ako v vlani v auguste začala platiť novela zákona o FPU z dielne SNS. Spýtala by som sa vás na to, čo je Fond na podporu umenia a ako funguje. Čo by ste mi povedali?

Fond na podporu umenia bol založený pred desiatimi rokmi. A je to veľmi moderný a pružný nástroj kultúrnej politiky. Štát doň každý rok vkladá 20 miliónov (od roku 2025 je to 30 miliónov, pozn. red.), aby – v pozitívnom zmysle slova – zbavil rozhodovacej právomoci politickú reprezentáciu.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, aké umenie sa na Slovensku podporuje, teda nerozhoduje ministerstvo kultúry, ale verejnoprávna inštitúcia ako predĺžená ruka komunít, ktorých sa to bezprostredne týka. Čiže umelci, hudobníci, performeri, súbory, literáti, prekladateľky, vydavateľstvá, kultúrne centrá, ale aj inštitúcie zriaďovanej kultúry.

Toto všetko sa deje cez filter profesionálov sústredených v odborných komisiách. V dôsledku rôznorodosti programov je týchto profesionálov takmer tristo a pôsobia vo vyše sedemdesiatich komisiách.

A ak by som sa pred novelou pýtala na to, čo robí rada a jej predseda?

S radou mám štvorročnú skúsenosť, zároveň som bol takmer od začiatku môjho pôsobenia jej predsedom. Predseda rady je štatutárnym zástupcom fondu, túto pozíciu totiž nezastáva jeho riaditeľ. Za normálnych okolností koná predseda vo veľmi úzkom kontakte s kanceláriou fondu a jeho riaditeľom.

SkryťVypnúť reklamu

Na rozdiel od kancelárie však rada nerieši administratívne procesy, ťažisko spočíva na obsahu, štruktúre podpory a programov, a na stratégii do budúcnosti. Do istej miery išlo o rutinné procesy, pretože fond bol nastavený dobre.

Najdôležitejšími zasadnutiami však boli tie, pri ktorých sme sa venovali zmenám v štruktúre podpornej činnosti, čo je kľúčový dokument FPU. Tie boli spravidla raz do roka, no napriek tomu sme vedeli pružne reagovať na podnety z umeleckého prostredia, ktoré sme spracovávali priebežne.

Čo všetko sa zmenilo po novele zákona?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB9SD na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 851
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 533
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 062
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 611
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 352
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 901
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 587
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 109
  2. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 12 904
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 680
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 955
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 264
  6. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 4 550
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 4 110
  8. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 4 026
  1. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  2. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  3. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  4. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  5. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  6. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  7. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  8. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
SkryťZatvoriť reklamu