SME

Aj ministerstvo kultúry napadli nosorožce. Už sa nedá poprieť, že máme problém

Nosorožec v SND je jednou z udalostí sezóny.

Roman Poláčik, Jana Kovalčíková a Robert Roth v inscenácii NosorožecRoman Poláčik, Jana Kovalčíková a Robert Roth v inscenácii Nosorožec (Zdroj: Robert Tappert)

Prvý nosorožec sa zjavil v nedeľu. Spôsobil chaos, vystrašil ľudí a zabil kocúra. Napriek tomu, že ho videlo množstvo ľudí, na druhý deň už jeho existenciu kadekto spochybňuje.

„Celý ten humbug okolo neho nie je nič iné ako vaša propaganda!“ kričí na kolegov úradník Botard. Neverí ani novinárom, ani kolegom, ktorí ho videli na vlastné oči.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale ani keď sa jeden hrubokožec zjaví presne pred budovou, ktorá pripomína bankový palác – sídlo ministerstvo kultúry, nechce veriť. Nosorožcov však postupne pribúda, nákaza si berie ďalších a ďalších.

SkryťVypnúť reklamu

Činohra SND uviedla premiéru absurdnej grotesky Eugènea Ionesca Nosorožec. Režisérka Júlia Rázusová takmer sedemdesiatročnú hru upravila tak, aby reflektovala aj aktuálne dianie a aby mohla naplno využiť všetko, čo je typické pre jej tvorbu.

Živelné, fyzické a humorné divadlo, v ktorom herci pracujú v rovnakej miere s textom, ako aj s gestom a pohybom. Darí sa jej vrstviť na seba mnohé myšlienky aj odkazy na iné diela. Napríklad na legendárnu inscenáciu Stoličky no objaví sa aj obraz Rameno Seiny v blízkosti Giverny od Moneta.

Africké hrubokožce aj tuzemský dobytok

Ionesco napísal hru ako reakciu na krvavo potlačené maďarské protikomunistické povstanie z roku 1956. V hre sa však odráža aj jeho osobná skúsenosť s európskym nacizmom, najmä s jeho rumunskou fanatickou odnožou Železná garda. Jej besnenie zažil na vlastnej koži.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde mu však o odhaľovania príčin, dokonca ani príliš neukazuje následky. Ionesca oveľa viac zaujíma proces, ktorým sa totalita dostáva k moci. Ten je totiž nielen desivý, ale aj neuveriteľne smiešny. Napokon, vidíme to v priamom prenose.

K mikrofónom sa dostávajú ľudia, ktorí vety skladajú, akoby slová náhodne ťahali z klobúka. Fakty a logika sa otáčajú, ako sa komu práve hodí a ľudia sa začínajú správať tak, ako by to od nich priatelia nečakali. Je pritom jedno, či sa k moci dostávajú africké a ázijské hrubokožce, alebo tuzemský dobytok.

Rázusová vynikajúco využíva Ionescov text, ktorý je priam univerzálnou štúdiou a necháva naplno zanieť vety, ktoré akoby vznikli pre súčasné Slovensko.

„Je mi príliš ťažko na srdci, aby som teraz šiel do galérie. Duchovným veciam sa budem venovať inokedy,“ vraví napríklad hlavná postava Bérenger. Inokedy, keď je reč o epidémii rinoceritídy, zas akoby zaznel splnomocnenec Kotlár.

SkryťVypnúť reklamu

„Ja totiž poznám utajený pôvod celej veci, aj pozadie tejto historky... A poznám aj mená všetkých, čo sú za to zodpovední. Mená zradcov. Nie som hlupák. Ja vám vysvetlím ciele aj zmysel tejto provokácie. Odhalím jej osnovateľov.“

Totalita preniká aj do intímnych vzťahov

Režisérka sa pritom nebojí ísť aj za hranicu textu a do inscenácie vkladá aj vlastné odkazy.

Po schodoch úradu pomaly prejdú ženské nohy v svetlých, mimoriadne vysokých topánkach, z tlačiarne padajú transparenty „Sme s vami, buďte s nami“ a keď si postavy poťažkajú, že nosorožce už obsadili rozhlas, pridajú sa aj skratky všetkých kultúrnych inštitúcií, v ktorých sa bez výberového konania vymenili riaditelia.

Nosorožec v SND však nie je len o politickej satire, veľmi jasne komunikuje aj to, ako sa totalita nezastavuje vo verejnom priestore. Preniká do jazyka, myslenia, priateľstiev aj intímnych vzťahov a bez väčších ťažkostí sa stáva novou normou.

SkryťVypnúť reklamu

„Viete, človek si na ne zvykne. Stáda nosorožcov sa plnou rýchlosťou preháňajú po uliciach, a nikto sa už nad tým ani len nepozastaví. Ľudia sa im vyhnú z cesty a idú ďalej, ako by sa nechumelilo,“ vraví jedna z postáv v závere hry.

Súvisiaci článok Herec Roman Poláčik: Chcel som sa s koňmi zžiť tak, akoby som už v kolíske mal položené kopyto Čítajte 

Pod povrchom vtipov, gagov, skečov a absurdity sa nachádzajú zásadné a hlboké otázky. Dokážeme si udržať ľudskosť? Sme schopní stáť rovno, keď sa zem okolo nás otriasa? A vieme to celé zniesť aj keď zostaneme osamotení?

Inscenácia tieto temné tóny necháva zaznieť postupne až ho do veľkolepého záverečného monológu Bérengera v podaní Romana Poláčika. Jeho výstup je zároveň zimomriavky vyvolávajúcim hudobným číslom pre tri akordeóny.

Nerastie aj nám nad nosom roh?

Nosorožec v Rázusovej réžii je v mnohých ohľadoch divadelná oslava. Hudobne, výtvarne, pohybovo aj herecky od prvej minúty srší nápadmi, ktoré na seba vrství. Na prvý pohľad absurdne, bez ladu a skladu, čoskoro sa však ukáže, že ide o premyslený koncept.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad postava starého pána, ktorú stvárňuje Ondrej Kovaľ, vizuálne pripomína výtvarníka Andyho Warhola.

Keď však herec začne na javisko nosiť množstvo stoličiek, pripomína aj postavu starčeka, ktorého v legendárnej inscenácii stvárnil Emil Horváth.

Podobných metarovín obsahuje inscenácia mnoho. Nie je pritom potrebné zachytiť a dešifrovať všetky, no ako pri jedle aj tu s každým kúskom rastie chuť.

Výrazná je pohybová zložka, pri ktorej súbor spolupracoval v Poľsku pôsobiacom Matejom Matejkom.

Nechýba ľahká akrobacia či choreografie, ktoré sa v niektorých momentoch opakujú a stávajú sa tak samostatným kódom. Napríklad, keď sa postavy neustále kontrolujú, či sa už na nich neprejavuje rinoceritída.

Hoci v inscenácii účinkuje iba osem hercov, pôsobí najmä v prvej polovici mimoriadne plno. Aj to je dôsledok dokonalej súhry a ochoty súboru pristúpiť na experiment.

SkryťVypnúť reklamu

Nosorožec v Činohre Slovenského národného divadla je bezpochyby jednou z udalostí sezóny.

Nevyčerpateľná smršť nápadov, nepríjemná groteska, ktorá dráždi, bodá a tne do živého. Nastavuje zrkadlo a provokatívne sa každého z nás pýta, či aj nám už náhodou nad nosom nerastie roh.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 212
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 881
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 068
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 849
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 855
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 499
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 459
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 343
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 818
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 214
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 931
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 774
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 705
  6. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 10 765
  7. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 564
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 256
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
SkryťZatvoriť reklamu