SME

Aj ministerstvo kultúry napadli nosorožce. Už sa nedá poprieť, že máme problém

Nosorožec v SND je jednou z udalostí sezóny.

Roman Poláčik, Jana Kovalčíková a Robert Roth v inscenácii NosorožecRoman Poláčik, Jana Kovalčíková a Robert Roth v inscenácii Nosorožec (Zdroj: Robert Tappert)

Prvý nosorožec sa zjavil v nedeľu. Spôsobil chaos, vystrašil ľudí a zabil kocúra. Napriek tomu, že ho videlo množstvo ľudí, na druhý deň už jeho existenciu kadekto spochybňuje.

„Celý ten humbug okolo neho nie je nič iné ako vaša propaganda!“ kričí na kolegov úradník Botard. Neverí ani novinárom, ani kolegom, ktorí ho videli na vlastné oči.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale ani keď sa jeden hrubokožec zjaví presne pred budovou, ktorá pripomína bankový palác – sídlo ministerstvo kultúry, nechce veriť. Nosorožcov však postupne pribúda, nákaza si berie ďalších a ďalších.

SkryťVypnúť reklamu

Činohra SND uviedla premiéru absurdnej grotesky Eugènea Ionesca Nosorožec. Režisérka Júlia Rázusová takmer sedemdesiatročnú hru upravila tak, aby reflektovala aj aktuálne dianie a aby mohla naplno využiť všetko, čo je typické pre jej tvorbu.

Živelné, fyzické a humorné divadlo, v ktorom herci pracujú v rovnakej miere s textom, ako aj s gestom a pohybom. Darí sa jej vrstviť na seba mnohé myšlienky aj odkazy na iné diela. Napríklad na legendárnu inscenáciu Stoličky no objaví sa aj obraz Rameno Seiny v blízkosti Giverny od Moneta.

Africké hrubokožce aj tuzemský dobytok

Ionesco napísal hru ako reakciu na krvavo potlačené maďarské protikomunistické povstanie z roku 1956. V hre sa však odráža aj jeho osobná skúsenosť s európskym nacizmom, najmä s jeho rumunskou fanatickou odnožou Železná garda. Jej besnenie zažil na vlastnej koži.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde mu však o odhaľovania príčin, dokonca ani príliš neukazuje následky. Ionesca oveľa viac zaujíma proces, ktorým sa totalita dostáva k moci. Ten je totiž nielen desivý, ale aj neuveriteľne smiešny. Napokon, vidíme to v priamom prenose.

K mikrofónom sa dostávajú ľudia, ktorí vety skladajú, akoby slová náhodne ťahali z klobúka. Fakty a logika sa otáčajú, ako sa komu práve hodí a ľudia sa začínajú správať tak, ako by to od nich priatelia nečakali. Je pritom jedno, či sa k moci dostávajú africké a ázijské hrubokožce, alebo tuzemský dobytok.

Rázusová vynikajúco využíva Ionescov text, ktorý je priam univerzálnou štúdiou a necháva naplno zanieť vety, ktoré akoby vznikli pre súčasné Slovensko.

„Je mi príliš ťažko na srdci, aby som teraz šiel do galérie. Duchovným veciam sa budem venovať inokedy,“ vraví napríklad hlavná postava Bérenger. Inokedy, keď je reč o epidémii rinoceritídy, zas akoby zaznel splnomocnenec Kotlár.

SkryťVypnúť reklamu

„Ja totiž poznám utajený pôvod celej veci, aj pozadie tejto historky... A poznám aj mená všetkých, čo sú za to zodpovední. Mená zradcov. Nie som hlupák. Ja vám vysvetlím ciele aj zmysel tejto provokácie. Odhalím jej osnovateľov.“

Totalita preniká aj do intímnych vzťahov

Režisérka sa pritom nebojí ísť aj za hranicu textu a do inscenácie vkladá aj vlastné odkazy.

Po schodoch úradu pomaly prejdú ženské nohy v svetlých, mimoriadne vysokých topánkach, z tlačiarne padajú transparenty „Sme s vami, buďte s nami“ a keď si postavy poťažkajú, že nosorožce už obsadili rozhlas, pridajú sa aj skratky všetkých kultúrnych inštitúcií, v ktorých sa bez výberového konania vymenili riaditelia.

Nosorožec v SND však nie je len o politickej satire, veľmi jasne komunikuje aj to, ako sa totalita nezastavuje vo verejnom priestore. Preniká do jazyka, myslenia, priateľstiev aj intímnych vzťahov a bez väčších ťažkostí sa stáva novou normou.

SkryťVypnúť reklamu

„Viete, človek si na ne zvykne. Stáda nosorožcov sa plnou rýchlosťou preháňajú po uliciach, a nikto sa už nad tým ani len nepozastaví. Ľudia sa im vyhnú z cesty a idú ďalej, ako by sa nechumelilo,“ vraví jedna z postáv v závere hry.

Súvisiaci článok Herec Roman Poláčik: Chcel som sa s koňmi zžiť tak, akoby som už v kolíske mal položené kopyto Čítajte 

Pod povrchom vtipov, gagov, skečov a absurdity sa nachádzajú zásadné a hlboké otázky. Dokážeme si udržať ľudskosť? Sme schopní stáť rovno, keď sa zem okolo nás otriasa? A vieme to celé zniesť aj keď zostaneme osamotení?

Inscenácia tieto temné tóny necháva zaznieť postupne až ho do veľkolepého záverečného monológu Bérengera v podaní Romana Poláčika. Jeho výstup je zároveň zimomriavky vyvolávajúcim hudobným číslom pre tri akordeóny.

Nerastie aj nám nad nosom roh?

Nosorožec v Rázusovej réžii je v mnohých ohľadoch divadelná oslava. Hudobne, výtvarne, pohybovo aj herecky od prvej minúty srší nápadmi, ktoré na seba vrství. Na prvý pohľad absurdne, bez ladu a skladu, čoskoro sa však ukáže, že ide o premyslený koncept.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad postava starého pána, ktorú stvárňuje Ondrej Kovaľ, vizuálne pripomína výtvarníka Andyho Warhola.

Keď však herec začne na javisko nosiť množstvo stoličiek, pripomína aj postavu starčeka, ktorého v legendárnej inscenácii stvárnil Emil Horváth.

Podobných metarovín obsahuje inscenácia mnoho. Nie je pritom potrebné zachytiť a dešifrovať všetky, no ako pri jedle aj tu s každým kúskom rastie chuť.

Výrazná je pohybová zložka, pri ktorej súbor spolupracoval v Poľsku pôsobiacom Matejom Matejkom.

Nechýba ľahká akrobacia či choreografie, ktoré sa v niektorých momentoch opakujú a stávajú sa tak samostatným kódom. Napríklad, keď sa postavy neustále kontrolujú, či sa už na nich neprejavuje rinoceritída.

Hoci v inscenácii účinkuje iba osem hercov, pôsobí najmä v prvej polovici mimoriadne plno. Aj to je dôsledok dokonalej súhry a ochoty súboru pristúpiť na experiment.

SkryťVypnúť reklamu

Nosorožec v Činohre Slovenského národného divadla je bezpochyby jednou z udalostí sezóny.

Nevyčerpateľná smršť nápadov, nepríjemná groteska, ktorá dráždi, bodá a tne do živého. Nastavuje zrkadlo a provokatívne sa každého z nás pýta, či aj nám už náhodou nad nosom nerastie roh.

Načítavam video...

Slovenské národné divadlo

Súvisiace témy: Slovenskí herci
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Takto chutí zlato
  2. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  4. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  5. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  8. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 396
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 832
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 6 045
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 683
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 617
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 302
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 263
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 134
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 341
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 440
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 118
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 680
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 6 858
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 678
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 725
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 446
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu