V Slovenskej národnej galérii pracovala ani nie rok. Prijala ju ešte Alexandra Kusá, aby ako krízová manažérka pripravila budúcnosť Kunsthalle, ktorú ministerka kultúry vlani zrušila. Napokon počas svojho krátkeho pôsobenia v SNG zažila štyroch riaditeľov.
V turbulentných časoch, ktoré SNG prežívala posledné mesiace, sa kurátorka a kritička vizuálneho umenia NINA VIDOVENCOVÁ rozhodla kandidovať za šéfku galérie. Chcela upokojiť a stabilizovať situáciu a ako sama vraví, mala podporu odbornej verejnosti. V prvom, zrušenom, konaní sa umiestnila na druhom mieste, výsledky z druhého konkurzu z 8. apríla zatiaľ oficiálne nemá.
„Neviem, koľko som získala bodov, nepoznám oficiálny výsledok. Nikto z ministerstva kultúry ma nekontaktoval. Viem, že pán Králik dnes (15. apríla, pozn. red.) nastúpil, asi mu chodí pošta rýchlejšie, než mne,“ hovorí Vidovencová o výberovom konaní, ktoré vyhral výtvarník Juraj Králik.
Jeho prvé kroky hodnotí ako zvláštne: na hodinách na budove sa napríklad zastavil čas na 10.00 hodine. „Malo to vyjadrovať, že vtedy prišiel nový riaditeľ SNG. No pre mňa zastavenie času znamená symbolicky akýsi koniec, ako keď v nemocnici vyhlásia nahlas čas úmrtia,“ hovorí.
Králik to bude mať podľa nej veľmi ťažké. "Vstúpil do cudzieho prostredia a bolo by úplne v poriadku, keby po dvoch-troch mesiacoch povedal, že s tým končí. Galéria má totiž bazálne problémy, ktoré sa nahromadili za posledné mesiace a nemyslím si, že pán Králik vie, do čoho ide," myslí si.
V rozhovore sa dočítate:
- Ako ho vníma výberové konanie a či jej pripadalo férové,
- O čom bola jej koncepcia,
- Či sa Králikovi podarí upokojiť situáciu,
- Čo sa dialo v Kunsthalle a či bola v kríze,
- Ako vníma, že ministerstvo zlúčilo Kunsthalle s SNG.

Považujete výberové konanie za férové?
Vnímam ho skôr ako neodborné. Súčasný stav SNG je kritický, bez tretiny zamestnancov. V komisii mohol byť aj niekto, kto má reálne skúsenosť s riadením inštitúcie podobného formátu či niekto so skúsenosťami s manažmentom príspevkovej organizácie.
Je tiež dôležité povedať, že doteraz nemám zápisnicu z výberového konania či výsledok hodnotenia. Neviem, koľko som získala bodov, ani nepoznám oficiálny výsledok. Nikto z ministerstva kultúry ma nekontaktoval. Viem, že pán Králik dnes (15. apríla pozn. red.) nastúpil, asi mu chodí pošta rýchlejšie než mne.
Prečo ste sa rozhodli po zrušenom výberovom konaní opäť kandidovať?
Mala som rovnaký cieľ ako predtým: pomôcť a zastabilizovať galériu.
Na čom ste postavali vašu koncepciu?
Nazvala som ju krízový plán stabilizácie galérie. Pre jednotlivých členov komisie som pripravila aj konkrétne body, tzv. opatrenia, aby som nehovorila nerealizovateľné vízie do prázdna. Chcela som sa s nimi rozprávať o konkrétnych problémoch a riešeniach.
Otvorene som v nej priznala, že mandát riaditeľky SNG som vnímala ako dočasný a krízový. Koncepciu som stavala na najbližšie obdobie. Chcela som zabezpečiť starostlivosť a ochranu kultúrneho dedičstva, stabilizovať a upokojiť situáciu v vnútri inštitúcie, ale aj smerom von.
Ďalej šlo o nastavenia pevných procesných rámcov v zmysle platnej legislatívy či nastavenie transparentného čerpania rozpočtu v súlade s kontraktom s ministerstvom kultúry. Ten vás napríklad priamo zaväzuje, aby sa realizovali aj konkrétne výstavy či publikácie. No vieme, že niektoré medzinárodné výstavy boli zrušené a edičná činnosť bola zastavená. V takom prípade je potrebné buď urýchlene riešiť rozbehnuté projekty, alebo kontrakt aktualizovať.
Hovorila som tiež o obnovení dôvery verejnosti a partnerov, rozbehnutí investičných projektov či ďalších spoluprác. Dôraz som kládla na odbornosť a apolitickosť.

Keď si vašu koncepciu listujem, pôsobí vecne a konkrétne.
Bolo ťažké všetko zmestiť do desiatich strán. Jej zámerom bolo vypichnúť základné problematiky a ciele, ktoré sa dajú reálne naplniť. Nevidela som zmysel v tom, aby opisovala procesy a projekty, ktoré v galérii bežne fungujú.
Ministerstvo vo výberovom konaní pomenovalo, že chce zachovať kontinuitu a tak som to vnímala. Na nej bola celá koncepcia postavená.
Na čo sa vás členovia komisie pýtali?
Otázky boli rôzne. Najprv sa ma pýtali, ktorý bod vnútorného auditu ministerstva kultúry ma najviac zaskočil, či som pracovala pod Jenom Kratochvílom v Kunsthalle, pýtali sa aj na moju aktivitu ako krízovej manažérky v Kunsthalle, komu by som spravila monografickú výstavu, či by som si nechala ľudí, ktorí boli prijatí za posledné obdobie, aj ako chcem zabezpečiť apolitickosť inštitúcie.
Juraj Králik sa 15. apríla stal riaditeľom Národnej galérie. V kultúrnych kruhoch sa už po prvom, zrušenom výberovom konaní hovorilo, že sa stane víťazom aj druhýkrát. Ako si to vysvetľujete?
Asi tomu dopomohlo aj prvé výberové konanie a konflikt záujmov. Myslím si, že pán Králik mal namietať, že v komisii sedí človek, s ktorým podnikal, tvoril a pozná ho. Zároveň ak sa pohybujete v umení, tak viete, že spolu tvorili.