SME

Navrhol ikonickú fľašu Coca-Coly. Odmenou mu bolo, že v sklárni mohol pracovať celý život

Návrh sklenej fľaše oslavuje 110 rokov.

Sieť WPP a jej Open X vytvorila kampaň bez loga a názvu. Vychádza z predpokladu, že dizajn fľaše Coca-Cola je taký ikonický, že ho spoznáte okamžite.Sieť WPP a jej Open X vytvorila kampaň bez loga a názvu. Vychádza z predpokladu, že dizajn fľaše Coca-Cola je taký ikonický, že ho spoznáte okamžite. (Zdroj: Coca-Cola)

Mali by ste ju spoznať v tme podľa hmatu, ale aj podľa črepín, keď sa rozbije. Takto formulovala spoločnosť Coca-Cola svoju prosbu pre sklárske spoločnosti pred viac ako sto rokmi. Jedna z nich vytvorila nezameniteľnú fľašu, jej dizajn značka využíva nielen v reklame dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ktovie, či majitelia už v tom čase vedeli doceniť, akým symbolom sa jedinečný dizajn sklenej fľaše stane pre spoločnosť. Aj keď sa v súčasnosti so sklenou variantou stretnete skôr v reštauráciách, dodnes je pôvodný tvar ikonou. Stal sa synonymom značky a vďaka Andy Warholovi aj súčasťou popkultúry.

SkryťVypnúť reklamu

Sklená fľaša od spoločnosti Coca-Cola oslavuje 110 rokov, pripomína to aj najnovšia kampaň so siluetami fliaš.

Ako oslabiť konkurenciu

V histórii Coca-Coly existuje len pár dôležitých dátumov. Okrem jej návrhu, je to určite rok 1899, keď sa presladený mok začal plniť do sklených fliaš, aby sa dostal medzi ľudí.

Problém však bol, že fľaše mali rovnaký tvar ako všetky ostatné a napriek tomu, že vedenie Coca-Coly žiadalo o uvedenie názvu na fľašu, nie vždy sa to stalo. Konkurenčné firmy spôsobovali zmätok u spotrebiteľov, ktorí nedokázali odhadnúť, či je balenie pravá Coca-Cola. Spoločnosti tak unikali tržby.

Myšlienka ochrany nápoja pred konkurenciou sa rodila dlhšie, ale až v apríli 1915 sa v spoločnosti rozhodli, že investujú v tom čase „až“ 500 dolárov na dizajn vlastnej fľaše. Tú patentovali ešte na jeseň.

SkryťVypnúť reklamu

Názov spoločnosti, ktorá uspela v konkurze o dizajn, dnes veľa nepovie. Zaujímavejší je príbeh, čím sa dizajnér inšpiroval.

Na dizajne pracovali viacerí, ale ideu priniesol jeden – Earl R. Dean. Sklár pre inšpiráciu zašiel do lokálnej knižnice. Myslel si, že jednou z ingrediencií nápoja je kakaový bôb, preto navrhol fľašu s výrazným, vypuklým tvarom s rebrovaním, ktorý podľa neho pripomínal kakaový bôb. Ten síce nápoj neobsahuje, ale tvar zostal.

Ak by ste hľadali meno dizajnéra pri patente, nenašli by ste ho tam. Podpísaný je na ňom majster sklárskej dielne. Dean nedostal ani špeciálnu odmenu, malo mu stačiť, že v spoločnosti môže pracovať doživotne.

Fľaša Coca-Coly postupne prešla menšími úpravami. V päťdesiatych rokoch spoločnosť uviedla veľkú fľašu King a Family size balenie, čím reagovala na neustále sa zvyšujúci dopyt po nápoji. V šesťdesiatych rokoch na trh poslala prvú plechovku.

SkryťVypnúť reklamu

Koncom sedemdesiatych rokov predstavila spoločnosť inú revolučnú novinku – dvojlitrové plastové balenie. Vtedajšie vnímanie tohto kroku bolo jednoznačne pozitívne: ľahší a lacnejší plast oproti tradičnému sklu znamenal efektívnejšie riešenie z hľadiska výrobných a prepravných nákladov.

V roku 1984 predala spoločnosť viac plastových balení ako produktov sklených fľašiach.

Korporát, ktorý produkuje plast

Hoci plastové fľaše priniesli spoločnosti nesporné ekonomické výhody, postupne sa ukázali ako významná environmentálna záťaž. Coca-Cola sa časom stala jedným z najväčších producentov plastového odpadu na globálnej úrovni. V reakcii na rastúce environmentálne povedomie a tlak verejnosti začala spoločnosť, podobne ako mnohé iné korporácie, deklarovať snahu o elimináciu tejto negatívnej stopy na životnom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Z loga značky Jaguar zmizla šelma. Ľudí nahnevala aj nová reklama Čítajte 

Kľúčovým riešením, ktoré Coca-Cola aktívne komunikuje vo svojom marketingu, majú byť recyklovateľné obaly. Avšak mnohé organizácie a spoločnosti zaoberajúce sa udržateľnosťou vyjadrujú voči týmto tvrdeniam značné výhrady.

Dôkazom skepticizmu je aj žaloba, ktorú v roku 2021 podala na Coca-Colu environmentálna organizácia Earth Island Institute. Táto žaloba ostro spochybňuje marketingovú stratégiu spoločnosti, ktorá sa prezentuje ako „udržateľná a environmentálne priateľská“.

Realita jej obrovskej produkcie plastového odpadu ju radí medzi najväčších znečisťovateľov planéty. Coca-Cola vyhrala tento spor, no neskôr sa prípad opäť ocitol na posúdenie.

Ďalším kritickým bodom je fakt, že miera recyklácie obalov Coca-Coly ani zďaleka nedosahuje úroveň, akú spoločnosť navonok prezentuje.

SkryťVypnúť reklamu

Obvinenia z greenwashingu (spoločnosť prezentuje, že sa správa udržateľne, ale reálne tak nekoná – pozn. red.) zďaleka nemajú dosah na obľúbenosť u zákazníkov. Tržby spoločnosti za posledné roky stúpajú.

Spotrebiteľom sladká chuť Coca-Coly stále chutí. Aj keď nie vždy tomu tak bolo.

Kolové vojny

Pár rokov po vzniku Coca-Coly v roku 1886 sa na trhu objavila Pepsi (1898), čím sa roznietil jeden z najdlhšie trvajúcich marketingových súbojov v histórii. Hoci si Coca-Cola dlho udržiavala dominantné postavenie, sedemdesiate roky priniesli pre ňu vážnu výzvu v podobe marketingovej iniciatívy Pepsi, ktorá priamo zaútočila na samotnú podstatu úspechu Coca-Coly – jej chuti.

Pepsi vtedy zaviedla sériu slepých chuťových testov. V nákupných centrách ponúkala nič netušiacim spotrebiteľom na porovnanie dva neoznačené nápoje – Pepsi a Coca-Colu.

SkryťVypnúť reklamu

Chuťovým víťazom sa stala Pepsi. Týmto ťahom nielenže spochybnila dovtedajšiu trhovú nadvládu Coca-Coly, ale aj jej legendárnu receptúru. Pepsi Challenge tak odštartovala povestné kolové vojny, ktoré sa zapísali do dejín marketingu.

Coca-Cola zareagovala na slepé testy v osemdesiatych rokoch uvedením úplne novej New Coke s inovovanou, sladšou chuťou. Išlo o priamu odpoveď na rastúci trhový podiel Pepsi, ako aj na jej marketingové slepé testy.

Bohužiaľ, spotrebitelia tento nový produkt, respektíve jeho chuť, neprijali a Coca-Cola sa musela vrátiť k svojej pôvodnej receptúre. Pre značku to znamenalo jeden z najväčších prešľapov v histórii. Na druhej strane, spotrebitelia ocenili návrat „klasickej“ chuti, čo v konečnom dôsledku posilnilo pozíciu značky na trhu.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Počas tohto konkurenčného boja sa Pepsi snažila profilovať ako nápoj mladšej generácie (kampaň „The Pepsi Generation“) a spájala sa so svetovými osobnosťami ako Michael Jackson, Tina Turner či Britney Spears. Coca-Cola si, naopak, udržiavala tradičnejší imidž s kampaňou „Always Coca-Cola“ s populárnymi ľadovými medveďmi.

V roku 2011 vznikla v Austrálii mimoriadne úspešná kampaň, kde bola hlavným nosičom fľaša.

Kreatívna agentúra Ogilvy prišla s nápadom umiestniť na etiketu namiesto typického loga 150 krstných mien. Počas nasledujúceho leta spoločnosť predala štvrť miliardy týchto fliaš – viac ako desať na každého Austrálčana. Takto sa zrodila kampaň „Share a Coke“ (Podel sa o Coca-Colu), ktorá sa následne rozšírila po celom svete.

Načítavam video...

V marketingu sa stala prelomovou nielen preto, že značke dokázateľne zvýšila predaje a na niektorých trhoch zvrátila pokles spotreby, ale najmä preto, že globálne použila personalizovanú reklamu. Implementovali ju v 70 krajinách sveta, prispôsobila sa lokálnym menám a kultúram.

SkryťVypnúť reklamu

Touto kampaňou zároveň oživila imidž u mladšieho publika, ktoré ju malo tendenciu vnímať ako tradičnú a menej zaujímavú.

Okrem lokálnej kampane so siluetou fľaše značka opäť celosvetovo vracia aj túto kampaň „Share a Coke“. Tentoraz s cieľom osloviť mladšiu generáciu Z.

Coca Cola

Priateľstvo v roku 2025: online spojenie, skutočné emócie a generácie s rôznymi pohľadmi na blízkosť.


Inzercia
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 231
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 675
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 587
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 309
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 254
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 882
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 698
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 443
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 234
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 767
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 15 988
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 325
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 300
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 437
  7. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 7 192
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 766
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu