Mali by ste ju spoznať v tme podľa hmatu, ale aj podľa črepín, keď sa rozbije. Takto formulovala spoločnosť Coca-Cola svoju prosbu pre sklárske spoločnosti pred viac ako sto rokmi. Jedna z nich vytvorila nezameniteľnú fľašu, jej dizajn značka využíva nielen v reklame dodnes.
Ktovie, či majitelia už v tom čase vedeli doceniť, akým symbolom sa jedinečný dizajn sklenej fľaše stane pre spoločnosť. Aj keď sa v súčasnosti so sklenou variantou stretnete skôr v reštauráciách, dodnes je pôvodný tvar ikonou. Stal sa synonymom značky a vďaka Andy Warholovi aj súčasťou popkultúry.
Sklená fľaša od spoločnosti Coca-Cola oslavuje 110 rokov, pripomína to aj najnovšia kampaň so siluetami fliaš.
Ako oslabiť konkurenciu
V histórii Coca-Coly existuje len pár dôležitých dátumov. Okrem jej návrhu, je to určite rok 1899, keď sa presladený mok začal plniť do sklených fliaš, aby sa dostal medzi ľudí.
Problém však bol, že fľaše mali rovnaký tvar ako všetky ostatné a napriek tomu, že vedenie Coca-Coly žiadalo o uvedenie názvu na fľašu, nie vždy sa to stalo. Konkurenčné firmy spôsobovali zmätok u spotrebiteľov, ktorí nedokázali odhadnúť, či je balenie pravá Coca-Cola. Spoločnosti tak unikali tržby.
Myšlienka ochrany nápoja pred konkurenciou sa rodila dlhšie, ale až v apríli 1915 sa v spoločnosti rozhodli, že investujú v tom čase „až“ 500 dolárov na dizajn vlastnej fľaše. Tú patentovali ešte na jeseň.
Názov spoločnosti, ktorá uspela v konkurze o dizajn, dnes veľa nepovie. Zaujímavejší je príbeh, čím sa dizajnér inšpiroval.

Na dizajne pracovali viacerí, ale ideu priniesol jeden – Earl R. Dean. Sklár pre inšpiráciu zašiel do lokálnej knižnice. Myslel si, že jednou z ingrediencií nápoja je kakaový bôb, preto navrhol fľašu s výrazným, vypuklým tvarom s rebrovaním, ktorý podľa neho pripomínal kakaový bôb. Ten síce nápoj neobsahuje, ale tvar zostal.