SME

Navrhol ikonickú fľašu Coca-Coly. Odmenou mu bolo, že v sklárni mohol pracovať celý život

Návrh sklenej fľaše oslavuje 110 rokov.

Sieť WPP a jej Open X vytvorila kampaň bez loga a názvu. Vychádza z predpokladu, že dizajn fľaše Coca-Cola je taký ikonický, že ho spoznáte okamžite.Sieť WPP a jej Open X vytvorila kampaň bez loga a názvu. Vychádza z predpokladu, že dizajn fľaše Coca-Cola je taký ikonický, že ho spoznáte okamžite. (Zdroj: Coca-Cola)

Mali by ste ju spoznať v tme podľa hmatu, ale aj podľa črepín, keď sa rozbije. Takto formulovala spoločnosť Coca-Cola svoju prosbu pre sklárske spoločnosti pred viac ako sto rokmi. Jedna z nich vytvorila nezameniteľnú fľašu, jej dizajn značka využíva nielen v reklame dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ktovie, či majitelia už v tom čase vedeli doceniť, akým symbolom sa jedinečný dizajn sklenej fľaše stane pre spoločnosť. Aj keď sa v súčasnosti so sklenou variantou stretnete skôr v reštauráciách, dodnes je pôvodný tvar ikonou. Stal sa synonymom značky a vďaka Andy Warholovi aj súčasťou popkultúry.

SkryťVypnúť reklamu

Sklená fľaša od spoločnosti Coca-Cola oslavuje 110 rokov, pripomína to aj najnovšia kampaň so siluetami fliaš.

Ako oslabiť konkurenciu

V histórii Coca-Coly existuje len pár dôležitých dátumov. Okrem jej návrhu, je to určite rok 1899, keď sa presladený mok začal plniť do sklených fliaš, aby sa dostal medzi ľudí.

Problém však bol, že fľaše mali rovnaký tvar ako všetky ostatné a napriek tomu, že vedenie Coca-Coly žiadalo o uvedenie názvu na fľašu, nie vždy sa to stalo. Konkurenčné firmy spôsobovali zmätok u spotrebiteľov, ktorí nedokázali odhadnúť, či je balenie pravá Coca-Cola. Spoločnosti tak unikali tržby.

Myšlienka ochrany nápoja pred konkurenciou sa rodila dlhšie, ale až v apríli 1915 sa v spoločnosti rozhodli, že investujú v tom čase „až“ 500 dolárov na dizajn vlastnej fľaše. Tú patentovali ešte na jeseň.

SkryťVypnúť reklamu

Názov spoločnosti, ktorá uspela v konkurze o dizajn, dnes veľa nepovie. Zaujímavejší je príbeh, čím sa dizajnér inšpiroval.

Na dizajne pracovali viacerí, ale ideu priniesol jeden – Earl R. Dean. Sklár pre inšpiráciu zašiel do lokálnej knižnice. Myslel si, že jednou z ingrediencií nápoja je kakaový bôb, preto navrhol fľašu s výrazným, vypuklým tvarom s rebrovaním, ktorý podľa neho pripomínal kakaový bôb. Ten síce nápoj neobsahuje, ale tvar zostal.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBB2S na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Coca Cola

Priateľstvo v roku 2025: online spojenie, skutočné emócie a generácie s rôznymi pohľadmi na blízkosť.


Inzercia
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  8. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  5. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  6. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 18 199
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 429
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 130
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 468
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 130
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 054
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 519
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 312
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 907
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 9 457
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 512
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 935
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 6 182
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 630
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 421
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 515
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu