BRATISLAVA. Niektoré horory sa začínajú tichom, iné výkrikom. Filmom Hriešnici však znie hudba, ktorá je ako kliatba: posadne človeka svojou chytľavosťou a pravdivosťou. "Existujú legendy o ľuďoch s darom robiť hudbu takú pravdivú, že vyčarí duchov z minulosti a budúcnosti," hovorí na začiatku filmu Annie (Wunmi Mosaku).
Má to však háčik. Tento dar môže priniesť slávu a bohatstvo, no môže tiež preniknúť "cez závoj medzi životom a smrťou". A tak sa predstavil film Ryana Cooglera (Black Panther, Creed) Hriešnici. Horor, ktorý je viac než len krvavé zúčtovanie medzi ľuďmi a upírmi.
Nečakaný filmový hit k 28. aprílu zarobil celosvetovo 168,7 milióna dolárov, čím sa stal siedmym najziskovejším filmom roka. Zbiera pozitívne filmové recenzie, ktoré hovoria o ambicióznom a jednom z najlepších filmov tohto roka.
Nielen vďaka príbehu, hereckým výkonom, no aj vďaka nápadu, keď hudba v horore nenaznačuje divákovi len to, kedy sa má báť.
29 hudobných momentov, no muzikál to nie je
Útlak, upíri a blues. Film zasadený do 30. rokoch dvadsiateho storočia hovorí príbeh dvojčiat Smoka a Stacka (oboch hrá herec Michael B. Jordan), ktorí sa vracajú do rodného mesta v Mississippi a chcú nový začiatok.
Hriešnici (2025)
USA, 2025, 137 min.
Réžia: Ryan Coogler
- Scenár: Ryan Coogler
- Kamera: Autumn Durald Arkapaw
- Hudba: Ludwig Göransson
- Hrajú: Michael B. Jordan, Miles Caton, Hailee Steinfeld, Delroy Lindo, Jack O'Connell, Wunmi Mosaku, Jayme Lawson, Li Jun Li, Omar Benson Miller, Yao, Helena Hu a ďalší.
Rozhodnú sa tak otvoriť lokálny podnik pre Afroameričanov, a preto zháňajú hudobníkov, ktorí by hrali počas otváracej noci.
Stack naverbuje Delta Slima (Delroy Lindo), miestneho hudobníka, ktorý miluje alkohol rovnako ako blues. Ďalším je talentovaný Sammie (Miles Caton), ktorý má hlboký vzťah k hudbe a sníva o tom, že sa stane bluesovým hudobníkom.
Práve Sammieho nadpozemské hudobné schopnosti prilákajú upíra Remmicka (Jack O'Connell), ktorý rozširuje svoje rady.
Ďalšou samostatnou postavou filmu je práve hudba. Skladateľ Ludwig Göransson si najskôr myslel, že bude na natáčaní len raz týždenne, no rýchlo si uvedomil, koľko hudby film potrebuje a ako je zakomponovaná do príbehu.
Film totiž obsahuje 29 individuálnych, hudobných momentov, pričom nejde o muzikál. "Chceli sme, aby to vyzeralo prirodzene, ako súčasť každodenného života," povedala pre magazín Variety výkonná producentka hudobnej zložky filmu Serena Göranssonová.
A tak film čerpal okrem bluesu z viacerých typov hudby, či už to boli írske folkové piesne, či gospel.
Komunikoval prostredníctvom hudby
Film Hriešnici je v prvom rade ódou na blues, na odolnosť černošskej kultúry v časoch útlaku. Hudba je v ňom hlavným komunikačným nástrojom. Coogler o ňom povedal, že hovorí príbeh jeho vlastného, osobného dedičstva.
Film je inšpirovaný Cooglerovým zosnulým strýkom, mužom z Mississippi, ktorý komunikoval prostredníctvom bluesovej hudby. Sammieho sila je fantazijným zobrazením toho, ako černošskí hudobníci formovali svoju minulosť a ovplyvnili budúcnosť kultúry prostredníctvom svojho remesla.
Rovnako spätý s hudbou je aj Göransson, ktorého otec zbožňoval americkú, bluesovú hudbu. „Vyrastal som na tom, že otec vždy počúval gitarové legendy a mal som doma rôzne platne,“ povedal pre LA Times Göransson.
Göranssonovci a Coogler si pri procese tvorby vypočuli bluesové legendy a etnomuzikológov, ako aj špičkových interpretov tradičnej, írskej vokálnej hudby Sean-nós. Písali piesne a sústredili sa na to, aby vybrali čo najlepšie herecké obsadenie.
"Prešli sme veľmi dlhú cestu, aby sme dostali výkony tam, kde sú vo filme. Miles Caton (Sammie) trénoval hru na gitare tri mesiace, vo filme predvádza gitarové sóla. Vedel som, že sa mu to podarí. Na konkurzoch sme stretli množstvo mladých ľudí, pokým sme videli Milesa a počuli jeho hlas. Hneď som vedel, že je to naozajstný hudobník," spomína Göransson.

Tragédia nie je v smrti, ale v živote bez minulosti
Dostať hudbu a spev do filmu, aby pôsobili prirodzene a autenticky, nie je ľahkou úlohou. No zámer tvorcov vychádza už od začiatku. Napríklad keď Stack, Sammie a Slim prechádzajú horúcim dňom okolo hektárov bavlnených polí, kde pracujú väzni a spievajú.
Slim väzňov pozná a ostatným rozpovie príbeh, keď ho spoločne s kamarátom zatkli na základe vykonštruovaného obvinenia a prinútili ich hrať na večierku. Kamaráta potom krivo obvinili zo znásilnenia a brutálne ho zavraždili.
Ako Slim rozpráva, v pozadí znejú zvuky lynčovania. Napokon ho premôžu emócie a začne si hmkať: svoj smútok postupne pretaví do piesne. Ešte viac je výpovedný moment, keď Sammie hrá a spieva počas večera v podniku skladbu I Lied to You.
Scéna sa stáva kronikou černošskej hudobnej histórie a budúcnosti. Prepája afrických bubeníkov, rockového gitaristu, ktorý nápadne pripomína Jimiho Hendrixa a aj hiphopového DJa.
Ukazuje tak africkú kultúru, ktorá prežila otroctvo až po blues, rock hip-hop a soul. Svoj priestor na piesne dostane aj Remmick. S upírmi dokonca tancuje v kruhu a spieva írsku pieseň The Rocky Road From Dublin.
Pri filme pritom nemali príliš veľa času na opakovanie a dorábanie záberov. Čas nepustil a harmonogram bol tesne naplánovaný. "Remmick sa snaží spojiť so svojou minulosťou. Chceli sme, aby Rocky Road nebola len párty scéna, ale aby bola emotívna. Chceli sme zažiť chvíľu, pri ktorej bude mať pocit, že má spomienky na dosah. A Jack bol každý deň plne oddaný," poznamenala Göranssonová.
Remmickov zámer získať Sammieho a ostatných nespočíva v tom, aby získal viac upírov. Keď sa totiž niekto stane upírom, má rovnakú osobnosť a spomienky ako predtým, no jeho duša sa nemôže pripojiť k milovaným v posmrtnom živote.
Tragédiou tak nie je smrť, alebo premena na upíra, či boj medzi dobrom a zlom. Hrozba, nebezpečenstvo a zúfalstvo pre Remmicka spočíva v tom, že je pre upírsku kliatbu odrezaný od svojej minulosti. Aj keď je mocný, je stratený a snaží sa nájsť akékoľvek zmysluplné spojenie so svojimi predkami.
Preto je preňho Sammie dôležitý: svojou hudbou a nadaním to totiž dokáže.
Vysávajú život aj talent
Je už dávno známe, že v hororoch hrá hudba často ešte väčšiu rolu než samotný obraz. Vytvára napätie, neviditeľne riadi emócie diváka, buduje strach aj očakávanie. Hriešnici však k tomu pristupujú originálnym a sviežim prístupom.
Film zároveň využíva hudbu ako metaforu na zobrazenie vykrádania černošskej kultúry väčšinovou spoločnosťou. Upíri nie sú len tí, ktorí vysávajú ľudský život, no živia sa talentom a kreativitou černošských umelcov bez uznania ich prínosu.
Hudba nie je strašidelná, no vťahuje divákov do deja. Nečaká totiž nástrahy či prehnané ľakačky, no rytmus a blues ho uchvátia s úplnou prirodzenosťou, ako zamýšľali tvorcovia.
Išlo im však o viac. "Chcem, aby mladí ľudia prišli po filme domov a chceli hrať na gitare. Vidieť niekoho ako Milesa, tohto 19-ročného chlapíka hrať na gitare, je niečo, s čím sa dokážu stotožniť," konštatoval Göransson.
Göranssonová chcela, aby ľudia priznali, že blues je najväčším kultúrnym prínosom pre Ameriku a pre svet. "Dotkol sa každého žánru americkej populárnej hudby. Chcem, aby sa ľudia starali o hudbu a nepočúvali len rap a hip-hop, ale aby im záležalo aj na ľuďoch, ktorí ju vytvorili, a na ľuďoch, ktorí prežili tento moment v histórii a ktorí stále tvoria túto hudbu," dodala.
Až na upírov nejde v príbehu úplne o fikciu. Prepojenie minulosti, návrat k predkom a koreňom sa neodráža len vo filme, ale aj v realite.
Či už sú to raper Kendrick Lamar, alebo speváčka Beyoncé, ktorá sa ponorila do sveta country na svojom albume Cowboy Carter. Spolupracovala na ňom s černošskými country umelcami a umelkyňami, čím ukazuje ich vplyv a pôsobenie v jednom z najznámejších hudobných žánrov v Amerike. Stala prvou černošskou speváčkou, ktorá kedy vyhrala cenu Grammy za Najlepší country album.