BRATISLAVA. Divadelný festival Dotyky a spojenia sa aj tento rok uskutoční v druhej polovici júna v Martine a predstaví to najlepšie, čo divadelná sezóna na Slovensku priniesla. Jubilejný 20. ročník, ktorý sa koná od 16. do 21. júna, bude mať v programe vyše dvadsať inscenácií, z čoho desať výberových sa predstaví v hlavnom programe.
O aké inscenácie ide, ako sa vyberajú a čo všetko čaká návštevníkov festivalu?
Program vyberali z vyše deväťdesiatich inscenácií
Desiatka inscenácií hlavného programu je tematicky aj formálne veľmi rôznorodá a predstaví sa v nej tvorba Slovenského národného divadla aj nezávislá scéna.
Hlavný program festivalu Dotyky a spojenia
- Eden. Útek z raja – Divadlo Petra Mankoveckého
- Generácia Z: Zombies – Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava
- Hirošima, moja láska – Divadlo Aréna
- Jak jeleň budeš si tam chodiť – Slovenské komorné divadlo Martin
- Mordorys – Divadlo Andreja Bagara v Nitre
- Outcast – Slzy Janka Borodáča
- Pes na ceste – Slovenské národné divadlo
- Slováci ožijú. Hymna pre 21. storočie – Uhol_92
- Starec a more – Divadlo LUDUS
- Škola diktátorov – Divadlo Jonáša Záborského v Prešove
- kompletný program na www.dotykyaspojenia.sk
Hrať budú tvorcovia a tvorkyne z Bratislavy, Nitry, Prešova aj domáceho Martina.
„V programe výrazne prevládajú inscenácie so silným autorským vkladom, a to vrátane vzniku textovej predlohy či scenára. Buď ide o pôvodné adaptácie literárneho diela alebo o autorské inscenácie, ktoré priamo či nepriamo reagujú aj na aktuálne dianie v našej spoločnosti,“ vraví programová riaditeľka Monika Michnová.
Spolu s divadelnými kritičkami Dáriou F. Fehérovou, Dianou Pavlačkovou a hudobníkom a dramaturgom Róbertom Mankoveckým vyberali spomedzi viac než deväťdesiatich inscenácií.
Medzi najočakávanejšie bude bezpochyby patriť inscenácia režiséra Dušana Pařízka Pes na ceste zo Slovenského národného divadla. Tá získala ocenenie Dosky 2024 za najlepšiu réžiu aj najlepšiu inscenáciu sezóny ako aj Grand Prix na festivale Nová Dráma/ New Drama.
Uvedenie inscenácie Pes na ceste v SND bolo mimoriadne očakávanou udalosťou. Český Dušan Pařízek patrí k režisérskym hviezdam európskeho formátu. Tvorí najmä v Nemecku, kde sa jeho inscenácie pravidelne stávajú hitmi sezón a získať ho na spoluprácu so SND bol niekoľkoročný, priam diplomatický proces. Počkať sa oplatilo.
Je to inscenácia, ktorá v mnohých ohľadoch pôsobí ako rez skalpelom a zároveň je to vtipné, povznášajúce a vizuálne, ale aj divácky atraktívne dielo, ktoré si nedáva servítky pred ústa.
Adaptácia románu Pavla Vilikovského v Pařízkovej réžii je ako chirurgické odstránenie abscesu, ktorý pod kožou rástol, bolel a zavadzal už hodný čas. Nie je príjemné odhodlať sa ísť na tento zákrok a nikto nechce vidieť, čo sa po rýchlom reze skalpelom z rany vyvalí.
Pařízek je našťastie ten chirurg, ktorý bude celý čas žartovať a vysvetľovať pacientovi, že zákrok sa deje pre dobro jeho zdravia. Keď od neho s niekoľkými stehmi a antibiotikami odídete, pocítite dačo medzi úľavou a povznesenou radosťou.

Osobné sa spája s politikou
Nemenej môžu divákov zaujať inscenácie nezriaďovaných súborov. Eden. Útek z raja režisérky Alžbety Vrzguly prináša vďaka svojej nezvyčajnej forme hneď tri rôzne verzie príbehu, v ktorom sa normalizačná politika mieša s osobným životom troch žien a deje sa tak v zdanlivo neosobných priestoroch. V nechtovom štúdiu, u kaderníčky, na kozmetike a, samozrejme, v krčme. Medzi hlučnou vravou, v hučaní fénov, v acetónovom opare a v textoch súčasnej popmusic, sa o skutočných životoch žien neraz dozvieme viac ako v sociologických štúdiách. „Politika je aj to, čo hádžeš do hrnca. Politika je aj to tvoje vlastnoručne dopestované lečo. Nevyhneš sa jej. Neschováš sa. Neodídeš dostatočne hlboko,“ vraví jedna z postáv.
Aj režisérka Júlia Rázusová prinesie v inscenácii Outcast zaujímavé spojenie veľkých a malých dejín. Inšpiráciou jej boli memoáre Stefana Zweiga Svet včerajška. Tie vyšli krátko po autorovej samovražde a dnes patria k smutne aktuálnemu čítaniu. Zweig v nich cez svoje osobné skúsenosti umelca opisuje prerod pokojného a ospalého 19. storočia k drastickým zvratom storočia dvadsiateho. Píše o práci, rodine, najrôznejších sociálnych vrstvách, no svoje dve manželky nikdy nespomína.
Režisérku Rázusovú tento fakt bezpochyby provokoval k novému pohľadu. Život hrdého vyvrheľa a všetky paralely, ktoré jeho biografický román prináša, vkladá do rúk dvoch herečiek.
Domáce Slovenské komorné divadlo Martin sa predstaví s inscenáciou Jak jeleň budeš si tam chodiť, ktorá na základoch Hviezdoslavovej Hájnikovej ženy ukazuje kobercové drancovanie prírody, žien a všetkých, čo sa nemôžu brániť. Po dlhšom čase sa na festivale predstavia aj inscenácie z Divadla Andreja Bagara v Nitre a Divadla Jonáša Záborského v Prešove.

Festival je pre celé rodiny
Okrem hlavného programu je dôležitou súčasťou aj program pre mladé publikum, ktorý na festivale dlhodobou dokazuje, že táto tvorba je na Slovensku na vysokej úrovni.
Program pre mladé publikum
- Barón Prášil – Nové divadlo
- Cez okraj – Bratislavské bábkové divadlo
- Empatia – Bábkové divadlo Žilina
- Limonádové more – Divadlo Jána Palárika v Trnave
- Tajný lodný denník – Slovenské komorné divadlo Martin
„Festivalový výber ukazuje, že divadlo pre stredoškolákov nemusí byť vzdelávacie, poučujúce ani varujúce. Môže reflektovať prežívanie náročného obdobia dospievania alebo byť artistné a pozývať na zážitok prekračujúci tradičnú predstavu o divadelnom predstavení. Dve inscenácie z programu sú určené deťom zo základných škôl. Deti rôzneho veku tak môžu na festivale vidieť prieniky umenia performancie, akčnej maľby či nového cirkusu do divadla. Uvidia silu fantázie a hry, aj pokusy o utopické svety,“ povedala o výbere divadelná teoretička a kritička Lenka Dzadíková.
Predstavia sa inscenácie pre mladé publikum z Nitry, Bratislavy, Martina a Žiliny. Práve žilinská inscenácia Empatia režiséra Lukáša Brutovského patrí medzi vrchol tejto sekcie. Je určená stredoškolskému publiku a pomáha mu premýšľať o špecifickej ľudskej schopnosti porozumieť pocitom iných – empatii, a mladí ľudia sa môžu na tomto premýšľaní zúčastniť.
Okrem inscenácii v priestoroch divadiel sa predstavia aj pouličné divadlá pre celú rodinu na námestí a tradičnou súčasťou je aj večerný program na veľkom pódiu na námestí pred martinským divadlom.
Nad jubilejným 20. ročníkom festivalu Dotyky a spojenia prevzali patronát a budú držať ochrannú ruku – členka umeleckého súboru Činohry Slovenského národného divadla Táňa Pauhofová a herec a hudobník Milo Kráľ, jeden zo zakladajúcich členov festivalu.