Bustu z mramoru, ktorá zobrazuje Cecíliu Gonzagu z mantovského vládnuceho rodu Gonzagovcov a s veľkou pravdepodobnosťou ju vytvoril Donatello v polovici 15. storočia, skúmala roky. Za svojim výskumom si bude stáť, no rozhodne sa nebráni jeho prehlbovaniu alebo korekciám.
Ministerka kultúry a nominantka SNS Martina Šimkovičová po neohlásenom prevoze z Levoče na neznáme miesto ale vraví, že jej pravosť a cenu budú posudzovať odborníci zo zahraničia. Kto to môže byť?
"Ktokoľvek od Abú Dhabí cez Rím až po Paríž a New York, je tu široká škála možností, ale je dôležité, akých odborníkov oslovia a akú analýzu si objednajú, je to aj otázka financovania," vraví historička umenia MARTA HERUCOVÁ.
V rozhovore sa dozviete:
- či ju náhly prevoz busty z Levoče prekvapil a čo si myslí o možnosti vystaviť bustu v SNG,
- koľko môže stáť a či na Slovensku máme podobné dielo,
- kedy a za akých okolností sa objavila predchádzajúca socha od Donatella,
- ako dlho skúmala bustu Cecílie Gonzagy a aké sú dôkazy, že nejde o kópiu,
- či sa dá určiť jej vek a prečo by sa nemala dať čistiť.
Čo ste si pomysleli, keď ste sa dozvedeli, že bustu Cecílie Gonzaga previezli z Levoče na neznáme miesto?
Bolo to nečakané a prekvapivé a podľa môjho názoru zbytočné.
Nečakali ste to?
Nie.
Viete, ako vyzerá depozitár, v ktorom bola v Levoči busta uložená?
Nie. Keď som bustu alebo akýkoľvek iný zbierkový predmet skúmala, vždy som sa objednala, povedala, čo chcem skúmať a zamestnanci múzea mi to vybrali. Boli sme v pracovni s reštaurátorom alebo dokumentaristkou.
Čiže v depozitári ste ani neboli? §
,
Nie. Pre výskum sú lepšie podmienky, keď môžem byť napríklad v pracovni.
Ministerka Šimkovičová vraví, že treba overiť pravosť busty. Vy ste ju overovali roky. Dá sa to overiť ešte lepšie?
Samozrejme, každé seriózne skúmanie môže niečo priniesť aj poprieť. Osobne sa žiadnemu skúmaniu nebránim, ale lepšie by sa mi vyjadrovalo k argumentom, ktoré tie ďalšie skúmania prinesú. Ja si za svojím výskumom stojím a jeho prehlbovaniu alebo korekciám sa nebránim.
Ministerka tiež vraví, že chce osloviť odborníkov zo zahraničia, ktorí by okrem originality určili aj cenu. Viete si predstaviť, koho by ministerstvo mohlo osloviť?
Kohokoľvek od Abú Dhabí cez Rím až po Paríž a New York, je tu široká škála možností, ale je dôležité, akých odborníkov oslovia a akú analýzu si objednajú, je to aj otázka financovania.
Treba povedať, že neviem, čo presne chcú skúmať. Netuším, či to bude nový umelecko-historický výskum, alebo archívny alebo chcú len znalecký posudok, ktorý sa dá objednať aj v rámci aukčných spoločností, alebo by išlo o výskum technologicko-materiálny.
Dá sa busta prirovnať k niečomu inému, čo na Slovensku máme?
Csákyovci neboli jediní, ktorí mali renesančné florentské dielo na Slovensku. Krásny reliéf mal aj gróf Ján František Pálffy a dokonca od sochára, ktorý sa poznal s Donatellom.
Ako sa určuje cena diela ako je busta od Donatella? Dá sa vôbec nejako vyčísliť?
Určovanie cien prebieha vďaka aukciám, čo je oblasť umenia, ktorá má vlastné pravidlá. Niekedy sa diela s takto otáznou cenou dražia tak, že sa ani nestanoví cena a až počas dražby sa sleduje, ako sa vyvíja záujem o ňu.
Nejaká cena sa buste bude musieť určiť už len pre poistenie, no nebude to jednoduché. Neviem o tom, že by sa niekedy dražilo podobné dielo od Donatella, cenu si možno rámcovo predstaviť napríklad podľa busty Berniniho.
Rozprávame sa v desiatkach miliónov eur?