Nie je ani polovica júna a Markíza ukončila vysielanie dobového seriálu Dunaj, k vašim službám, čím naznačila, že sa končí jarná vysielacia sezóna. Začiatkom týždňa sa rozlúčila aj s poslednou časťou kriminálno-dramatického hitu Vina. O pár dní takto uzavrie aj svoju prvú úspešnú sériu denného seriálu Sľub.
Televízia JOJ svoj vlajkový seriál Nemocnica, vrátila na obrazovky len v máji, preto vo vysielaní jej vlajkovej lode ešte pokračuje.
Z STVR pod vedením novej generálnej riaditeľky Martiny Flašíkovej presakujú informácie o tom, ktoré relácie diváci od jesennej sezóny na obrazovkách už neuvidia.
Tri televízie, tri rôzne príbehy. Pozrime sa, čo z ich ponuky rezonovalo v jarnej sezóne a čo pravdepodobne uvidíme aj na jeseň.
Úspešné seriály, ale aj reputačné problémy
Ak by sme mali určiť jednoznačného víťaza jarnej televíznej sezóny, je to určite podvečerný seriál Markízy - Sľub. Televízia potrebovala nájsť náhradu za úspešný seriál Mama na prenájom, ktorý vysielala vždy v pracovných dňoch pred hlavnou spravodajskou reláciou.
V polovici januára tohto roka predstavila retro novinku Sľub, ktorá odštartovala výborne. Pozrelo si ju až 522-tisíc divákov starších ako 12 rokov. Čísla neskôr neklesali, naopak.
Dnes existujú dve skupiny divákov. Taká, ktorá príbehom "zo socializmu" nerozumie, respektíve ju vôbec nezaujímajú, a tá druhá, ktorej Sľub pripomína časy, ktoré dôverne poznajú. Síce niekedy majú výhrady, že niektoré dobové scény sú ďaleko od reality vtedajšieho obdobia, no retro seriál si radi pozrú každý deň.
Sľub už niekoľkokrát získal viac ako 40 percentný trhový podiel. Takéto podiely jej prinášala len Horná Dolná či Oteckovia v čase najväčšej slávy.

Z tohto pohľadu Markíza oprávnene hovorí o megahite. Dôležité je aj to, že televízii pomáha Sľub vytvárať nábehovú krivku sledovanosti na hlavnú spravodajskú reláciu dňa Televízne noviny, ktoré sú najsledovanejšie na trhu.
V praxi to znamená to, že diváci po skončení Sľubu neprepnú, zostanú na obrazovkách Markízy aj naďalej.
Dej seriálu stále dokáže prekvapiť, osudy postáv nenudia a dobové situácie, kostýmy, či zvyky stále bavia. Nie je dôvod, aby vzácna divácka základňa seriál prestala po lete pozerať. Televízia preto v septembri retro hit s najväčšou pravdepodobnosťou zaradí do vysielania opäť.
Zatiaľ čo Sľub kraľuje na obrazovkách v poobedných slotoch, v utorky a štvrtky v hlavnom vysielacom čase už tradične patria ďalšiemu hitu Markízy a to, seriálu Dunaj, k vašim službám.
Túto jar Dunaj vhupol do svojej desiatej série a podľa informácií z tlačovej správy Markízy si posledný diel pred letnou prestávkou pozrelo v cieľovej skupine 12+ pozrelo 516-tisíc divákov.
Posledná časť naznačila, že dej bude opäť pokračovať. Jej najsilnejším momentom bol atentát na kľúčovú postavu seriálu Waltera Klausa (Ján Koleník), ktorý chcela spáchať Klára (Kristína Svarinská), ale pomohol jej v tom Lukáš (Adam Bardy).
Tvorcovia ešte v minulých dieloch naznačili, že do deja by opäť mohol vstúpiť Tomáš Maštalír, ako syn manželov Kučerovcov (Zdena Studenková a Emil Horváth) Leopold Kučera. Už len tieto dve zápletky stačia na to, aby si Markíza bola istá, že Dunaj, k vašim službám pritiahne divákov k obrazovkám aj v jesennej sezóne.

Zatiaľ čo Dunaj, k vašim službám a Sľub si v závislosti od časti pozrie okolo 520 až 570-tisíc divákov, seriál Vina si priemerne pozrelo 451-tisíc divákov v cieľovej skupine 12+.
To stačilo, aby si kriminálno-dramatická adaptácia britského hitu podmanila pondelky. Už teraz sa Markíza netají, že podobný projekt uvedie na obrazovky opäť, no v septembri to nebude.
Televízia pokračuje po úspešných projektoch ako Zrada či Klamstvo.
Ťahákom jarnej sezóny sa na Markíze stala aj tanečná šou Let´s dance. Azda najväčšou zmenou bolo, že do poroty nezasadla Adela Vinczeová, ktorá v tomto rozhodnutí podporila manžela Viktora Vinczeho. Ten vzhľadom na situáciu v spravodajstve, nemohol byť ani tvárou ťažiskovej zábavnej šou.
Ako sa dalo predpokladať, aj tohtoročná Let´s dance pripútala fanúšikov tanca k obrazovkám a s priemerným počtom divákov 548-tisíc divákov starších ako 12 rokov sa stala hitom nielen nedele, mnohokrát celého víkendu. Najúspešnejšiu časť si pozrelo dokonca 659-tisíc divákov.
Markíza má dobrý základ pre zostavenie septembrovej štruktúry, nemá dôvod riskovať, predpokladáme, že sa bude držať osvedčených formátov, ktoré jej fungujú.
Z pohľadu sledovanosti je Markíza lídrom trhu. Už viac ako rok jej však v reputácii nepomáha situácia v spravodajstve. Moderátori obviňujú vedenie spravodajstva, ktorému šéfuje Michal Kratochvíl, zo zasahovania do práce novinárov, výsledkom ktorého je vnútorné napätie a obavy o nezávislosť spravodajstva.
V dôsledku toho odišlo zo spravodajstva viacero zvučných a kľúčových moderátorov a redaktorov: ešte minulý rok to bol Michal Kovačič, v máji tohto roku Viktor Vincze a naposledy aj Gabriela Kajtárová či Marián Lechan.
Viacerí o náročných podmienkach hovoria verejne v iných médiách, čo Markíze reputačne zďaleka nepomáha. Televízia sa dokonca obhajovala tak, že v tlačovej správe reagovala na konkrétne vyjadrenia Viktora Vinczeho z rozhovore v Denníku N.

Napriek nelichotivým informáciám z interného prostredia, televízia uviedla nový online spravodajský projekt TN live.
Na margo lídra trhu sa s nevôľou u divákov stretlo aj iné rozhodnutie televízie, ktoré sa týkalo zrušenia pretáčania reklám v prípade, že programy televízie sledujete z archívu.
Televízia apelovala na operátorov, aby jej žiadosti vyhoveli preto, aby stanica mohla do "oneskorenej sledovanosti" započítavať aj pozretie reklamy v rámci troch dní po "živom" odvysielaní programu v plánovanom čase.
Je však pravda, že o zákaze pretáčania reklám sa hovorilo už nejaký čas, preto z pohľadu stratégie televízie tento krok nie je žiadnym prekvapením.
Hokej potvrdil záujem o šport
Druhou voľbou pre slovenského diváka je televízia JOJ. Tá v jarnej sezóne uviedla nový rodinný seriál Ranč. Príbeh dvoch rodín s tajomnou minulosťou na začiatku začal pre televíziu JOJ sľubne, ale len dovtedy, kým Markíza nečakane v pondelok neuviedla seriálovú stálicu Dunaj, k vašim službám.
Prvú epizódu Ranča 463-tisíc divákov. Aj napriek ďalšej konkurencii v podobe Viny síce stratil divákov, ale pre JOJ-ku zostal ťažiskovým projektom, ktorý plánuje zaradiť do vysielania aj v septembri.

Po jeho skončení sa JOJ-ka snažila ponúknuť alternatívu v podobe ľahšieho ženského seriálu Lásky v Istanbule, ktorý diváci neprijali.
Novým projektom pre JOJ-ku bola aj svadobná reality šou Vezmeš si ma?, ktorá sa predviedla vlažnými výkonmi.
Najdôležitejším projektom televízie JOJ boli v jarnej sezóne majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa uskutočnili vo švédskom Štokholme.
Jojka si vysielanie šampionátu vyskúšala už druhýkrát, premiéru mala minulý rok. Sledovanosť minulý rok niekoľkokrát vystrelila nad miliónovú hranicu.
Aj v tomto roku majstrovstvá sveta v hokeji pritiahli k obrazovkám fanúšikov hokeja, aj keď výkony sledovanosti nedosiahli úroveň minulého roku.
V tomto roku sa stal najsledovanejším zápas Slovenska proti Lotyšsku, ktorý si celkovo pozrelo 946-tisíc divákov. Televízia získala aj nadpriemerný podiel na trhu na úrovni 43,2 percenta. Aj tak ide o udalosť na trhu s najväčším zásahom na divákov, pred ktorým sa stiahol aj líder trhu a v čase lukratívnych zápasov nevysielal obľúbený Ranč či Dunaj, k vašim službám.
Pokles sledovanosti môže mať niekoľko príčin: zvučné mená v slovenskom tíme, vysielacie časy, keď sa hokejové zápasy konajú. Divácky záujem avšak najviac ovplyvňuje atraktivita športu, dôležitosť zápasu a prítomnosť slovenskej reprezentácie. V neposlednom rade aj pripravenosť televízie prinášať nielen živé prenosy, ale aj ďalší zaujímavý obsah - komentáre, hodnotenia hostí a odborníkov, ale aj súťaže pre divákov.
STVR už v lete ruší septembrové relácie
Jarná sezóna sa v STVR odohrávala pod vedením Igora Slaninu, ktorý bol poverený vedením telerozhlasu.
Ten nadviazal na tradíciu a nedeľné večery vyhradil seriálu z produkcie STVR Dotyk života, ktorý vznikal ešte pod vedením bývalého generálneho riaditeľa Ľuboša Machaja.
Autentické príbehy z novorodeneckého prostredia divákov zaujali už na začiatku, keď si prvú epizódu seriálu pozrelo viac ako 490-tisíc divákov v univerzálnej cieľovej skupine 12+. Pre seriál to bol ešte len začiatok. Vo februári divácka základňa v 12+ prekonala polmiliónovú hranicu. Pre STVR ide jednoznačne o veľký úspech.

Zlomovým pre STVR však túto sezónu nebola ani programová štruktúra, ale nová riaditeľka. V polovici mája sa ňou stala Martina Flašíková, ktorú uprednostnila Rada STVR pred favorizovaným Igorom Slaninom.
Nová generálna riaditeľka sa vyjadrila, že jedným zo zmien v programovej štruktúre je určite nový denný seriál. Vzhľadom na dlhodobé prípravy je málo pravdepodobné, že by ho uviedla na obrazovky už v septembri. Preto bude septembrová sezóna postavená na formátoch, ktoré sa už vyrábajú - s najväčšou pravdepodobnosťou to bude napríklad vedomostná zábavná šou Čo ja viem, či pekárska šou Pečie celé Slovensko.

Omnoho rýchlejšie, ako niečo natočiť, je zdá sa, niečo zrušiť. Pred pár dňami z STVR prenikli informácie, že od septembra sa ruší relácia Milujem Slovensko, ktorá sa vysielala pätnásť rokov. Na jeseň neuvidíme ani štvrtkovú Sieň slávy a ani diskusnú reláciu Večera s Havranom.

Martina Flašíková odkázala, že pripravuje viaceré zábavné formáty z internej dielne. Tri-štyri mesiace je niekedy krátka doba, obzvlášť v prípade televíznej produkcie.
Počas leta čaká televízie prestávka. Do vysielania zaraďujú zväčša reprízy, alebo produkciu formátov sesterských a spolupracujúcich televízií.