SME

Martin Palúch: V televízii sme pozadu, ale filmy nakrúcame lepšie a odvážnejšie ako Česi

O ponuke, z ktorej sa dalo vyberať.

Martin Plaúch, riaditeľ IFF Art Film Košice.Martin Plaúch, riaditeľ IFF Art Film Košice. (Zdroj: Ctibor Bachratý.)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K znakom kvality filmových festivalov patrí, že majú okrem hlavnej poroty aj porotu zloženú z členov medzinárodnej federácie filmových kritikov FIPRESCI. Tento rok ju bude mať prvý raz aj IFF Art Film Košice.

Jeho riaditeľ MARTIN PALÚCH hovorí, že to pomôže slovenským tvorcom. Vďaka pozornosti zahraničných kritikov sa dostanú do povedomia v iných krajinách a ich filmy budú reflektované s odstupom a v bohatšom kontexte.

Festival v Košiciach sa začína piatok 20. júna. Martin Palúch v tomto rozhovore spomína tie, ktoré v jeho selekcii zasvietili. Vysvetľuje dôvody, prečo do programu patrí aj to, čo u niekoho vzbudzuje pochybnosti a spomína okolnosti, pre ktoré sa zas doň iné filmy nedostali.

SkryťVypnúť reklamu

Myslí si, že v čase, keď sa dynamicky menia štruktúry produkcie, prístup k filmovým dielam a mení sa aj samotné publikum, by ponuku festivalu mali využiť predovšetkým mladí slovenskí diváci.

Festival otvára film Kronika večných snílkov. Jeho režisér Rastislav Boroš mal naposledy v kinách komédiu Čierne na bielom koni, čo bol dosť ironický komentár života na Slovenska. Čo možno čakať od jeho novinky?

Boroš sa inšpiroval Ťapákovcami Boženy Slančíkovej Timravy. Nakoniec zmenil názov, čo je dobre, pretože ide o absolútne voľnú adaptáciu. Vo vidieckom prostredí modeluje archetypálne postavy a ich osobné vzťahy. V jeho príbehu sú dôležité ženy, niektoré sú aj mŕtve, vracajú sa zo záhrobia a strašia svojich mužov. Je tam veľa recesie, grotesknosti aj magických prvkov.

SkryťVypnúť reklamu

Ťapákovci, to je dosť ironický pohľad na Slovákov.

Áno, možno povedať, že film Kronika večných snílkov vystihuje naše zápecníctvo a to, ako neustále premýšľame nad filozofickými pojmami, respektíve nad nesmrteľnosťou chrústa. Myslím si, že každý z nás sa tam istým spôsobom nájde.

Súvisiaci článok Herec Sergi López pre SME: Byť v Cannes a piť s vami kávu považujem za úplne absurdné Čítajte 

Na festivale v Karlových Varoch bude mať v júli premiéru film o Duchoňovi. Prečo ho tvorcovia nechceli predstaviť radšej doma?

Dlho sme sa oň usilovali. Ale, ako sa hovorí, vyššia berie. Vedenie karlovarského festivalu trvá na tom, že ak je film v ich programe, musí tam mať prvé svetové uvedenie. Snažili sme sa dohodnúť, ale tvorcovia uprednostnili Vary pred nami. Rešpektujeme to, hoci si myslím, že z hľadiska kampane, reklamy a návštevnosti by pre film malo väčší efekt, keby sa premietol doma v Košiciach. Rôzne festivaly majú rôzne politiky, často narážame na podobné animozity. Samozrejme, všetkým prajem len to najlepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Okolo filmov Miki a Černák bolo v spoločnosti veľa debaty o tom, či bol portrét mafiána uchopený správne. Vy máte v programe novú minisériu s názvom Miki. Prečo si myslíte, že na festival patrí?

Že sme ho zaradili do programu, k tomu nás viedlo viacero dôvodov. Jedným z nich je, že Milan Ondrík bude tento rok laureátom Hercovej misie. Druhým, že filmy o ľuďoch zo zločineckého prostrediach sa v iných krajinách nakrúcajú bežne. Samozrejme, môžeme sa sporiť o to, ako bol Mikuláš Černák filmovo spracovaný, no Milan Ondrík ho zahral skvelo. A napokon, minisérie sú našou novinkou, tento rok máme dve.

Okrem Mikiho uvádzame televíznu minisériu Miša v Košiciach. Je to zaujímavý projekt už len tým, že vznikol s podporou Košického samosprávneho kraja, ktorý začal filmárom finančne pomáhať, ak sa tam rozhodnú nakrúcať. Táto miniséria je o ambicióznej reportérke TV Joj, ktorú po chybe prevelia z Bratislavy do Košíc.

SkryťVypnúť reklamu

Spomenuli sme Milana Ondríka. Je to pomerne mladý laureát Hercovej misie.

To je pravda, je mladý. No presadil som si ho, pretože doteraz sme oceňovali hercov, čo už mali kariéru za sebou.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBCV5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  3. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  4. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  6. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  1. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  2. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  4. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  7. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 14 738
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 146
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 804
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 321
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 050
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 002
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 6 034
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 148
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 132
  2. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 167
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 11 246
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 229
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 8 515
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 976
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 468
  8. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 7 425
  1. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  2. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  3. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  4. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  5. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  6. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  7. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  8. Radko Mačuha: Fico je Made in China
SkryťZatvoriť reklamu